Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1977 (8. évfolyam, 1-6. szám)

1977-03-01 / 1. szám

AZ MSZMP POLITIKAI FŐISKOLÁJÁNAK LAPJA VIII. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1977. MÁRCIUS ÁRA: 1 FORINT. Mit adott a Politikai Főiskola? Küldők és hallgatók az eltöltött három esztendőről L A megbeszéléseket a Tanul­mányi Osztály készítette elő 10 megyei pártbizottságon, a Budapesti Pártbizottságon és a SZOT-nál. A beszélgetéseken részt vett a főiskola rektora, 3 rektorhelyettese, a pártbi­zottság titkára, 3 tanszékve­zető, a tanulmányi osztály ve­zetője, 3 évfolyamvezető és 5 tanár. Elsősorban rájuk számítanak ' A pártbizottságok örömmel fogadták ezt a kezdeménye­zést­ A megbeszélésekre a­­ pártbizottságok párt- és tö­megszervezetek osztályai, va­lamint a SZOT szervezési és káderosztálya hívta össze az elvtársakat, az eddig végzett hallgatók egyharmadát. A megbeszélések első részében az illetékes megyei titkár, elv­társak, a párt- és tömegszer­vezetek osztályainak vezetői, illetve a SZOT szervezési és­­ káderosztályának vezetője tá­jékoztatást adott arról, mi­il­yennek ítélik a Politikai Fő­iskolát végzett volt hallgatók munkáját. Egyértelmű véle­mény volt, hogy az elvtársak munkájuk minden terüle­tén igényesebbé váltak, gya­korlati tevékenységük elvi tisztánlátással párosul. A ká­derszükségletek kielégítése során elsősorban rájuk szá­mítanak. A volt hallgatók mintegy 50—60 százaléka a főiskola befejezése után el­foglalt munkakörhöz képest előbbre lépett. A megbeszélések második része a Rektori Tanács által elfogadott kérdések alapján folyt. A kérdéseket a részt ve­vő elvtársak előre megkapták. A volt hallgatók örömmel vet­tek részt a megbeszéléseken. Többen hangoztatták: megtisz­telő számukra, hogy a főis­kola keresi a volt hallgatókkal a kapcsolatot, igényt tart véle­ményükre. Többen elmondot­ták, hogy életük nagyon szép szakasza volt az iskolán töl­tött idő. Szívesen és szeretettel gondolnak a főiskola vezetői­re, tanáraira, dolgozóira. Elmélet és gyakorlat A részt vevő elvtársak a ta­nultak felhasználhatóságával kapcsolatban a legnagyobb eredménynek azt tartják, hogy politikailag és elméletileg fel­készültebbek, magabiztosab­bak lettek, döntéseik meg­­alapozottabbakká váltak. Olyan képzést kaptak, amely alkalmassá tesz a mozgalmi szervek területén végzendő munkára. Fejlesztette a tár­sadalmi, a politikai élet vál­tozásaira való reagáló kész­ségüket és igényt támaszt a továbbképzésre, mindenek­előtt az önképzésre. A tárgyak jellegükből adó­dóan más-más módon járul­tak ehhez. Az alaptárgyakat a világnézeti nevelés, az össze­függésekelismerése, a logi­kus gondolkozásra nevelés szempontjából tartják hasz­nosnak. Külön kitértek e tárgyak magas színvonalára, igényességére. A többi tárgy­tól a gyakorlati munkához kaptak közvetlen segítséget. A tantárgyak együttesen le­hetővé tették számukra, hogy az új jelenségeket megfele­lően értékeljék. Néhány tárggyal részlete­sebben is foglalkoztak, így például a pártépítéssel kap­csolatban kiemelték, hogy a gyakorlati feladatokra készít elő. Elvileg és gyakorlatilag is sok segítséget nyújt a konkrét feladatok ellátásához. A tö­­megszervezeti területen dol­gozók a tematika ilyen irá­nyú bővítését javasolták. Az utóbbi egy-két évben végzett elvtársak különösen dicsérték a különböző pártbizottságok­kal folytatott tapasztalatcseré­ket. Többen javasolták, hogy a tantárgy tanítására fordí­tott időt két félévre emeljék fel. Ezt használják fel a gya­korlati munka bővítésére is. Az elvtársak idevonatkozó ja­vaslatát a főiskola már meg­valósította. A művelődéspoli­tikával kapcsolatban elhang­zott, hogy sok téma igen hasz­nos segítséget ad a kulturális kérdésekben való eligazodás­hoz. Ugyanakkor felvetették, hogy a tanszék mielőbb bo­csásson jegyzetet a hallgatók rendelkezésére. Sok szó esett az idegen nyelv tanításáról, ta­nulásáról. Általában elismer­ték szükségességét, az oktatás színvonalának növekedését, egyben a hatékonyság növe­kedésének szükségességét ve­tették fel. Közös „teherviselést” A szemináriumok vezetését, légkörét jónak tartják. A ta­nárok szabad vitát engednek, ugyanakkor törekednek az el­vi tisztaságra. A hallgatók ak­tivitását nem tartották egyen­letesnek. A tanárok sem min­dig és nem eléggé követelték meg a rendszeres szereplést. Javasolták, hogy a tanárok a vizsgáknál vegyék jobban fi­gyelembe az évközi erőfeszíté­seket, ezzel teremtsenek olyan légkört, hogy mindenki köte­lességének érezze a vitában való részvételt, ezzel a közös­ség segítését. A nevelési kérdések kapcsán elmondották, hogy a tananyag, a tanári kar, a pártszervezet együttesen segíti a nevelést. Az ebben rejlő lehetőséget azonban nem használja ki tel­jesen a főiskola. A három té­nyező nincs mindig eléggé ös­­­­szehangolva. A jól összehan­golt munkának még nagyobb eredményei lehetnének a kol­lektíva, az emberi magatartás­formálás szempontjából. Az utolsó féléves szakkép­zést a tananyag nagyon fon­tos részének tartják. Az itt ta­nítottak sok segítséget adnak a közvetlen gyakorlati mun­kához. Ráirányítják a figyel­met a konkrét kérdésekre és azok megoldására. A szakok sokrétegűsége lehetővé teszi, hogy mindenki megtalálja munkájához a legmegfelelőb­bet. Dicsérték a jól szervezett és előkészített tanulmányi uta­kat. A levelező és a kiegészí­tő tagozaton végzett elvtársak nagyon hasznosnak tartják az iskolán töltött félévet. Ez idő alatt nekik is elmélyült tanu­lásra volt lehetőségük. A szakképzéssel kapcsolatban néhány bírálat is elhang­zott­ Például, hogy a főiskola tegye egységesebbé — a sajá­tosságok figyelembevétele mel­lett — az­ oktatási és vizs­gamódszereket. Szükségesnek tartják a szak és a szakdolgo­zat jobb összehangolását. A szakdolgozatokban sok munka van, gondolkodni kellene az eredményesebb felhasználá­sukról. Rendszeres kapcsolatot A volt hallgatók a tanulmá­nyok befejezése után a jegyze­teket, irodalomjegyzékeket a különböző feladatokra való készülés során felhasználják. A volt hallgatók 60—70 száza­léka rendszeres propaganda­­munkát végez. Sokan megvá­sárolják a főiskola újabb tan­könyveit. Felvetették, hogy a főiskola tegye folyamatosan hozzáférhetővé a tematikákat, irodalomjegyzékeket. A to­vábbképzés iránti igényt tük­rözte, hogy a főiskolával rend­szeres kapcsolatot szeretnének kialakítani. Ilyen kapcsolata jelenleg a volt hallgatók csak kis részének van. A megbeszélések légköre őszinte, elvtársi volt. Az elv­társak szívesen találkoztak az iskola képviselőivel, a talál­kozó mindkét fél részére hasz­nos volt. Az észrevételek je­lentékeny része olyan volt, amelyek megoldásával a főis­kola vezető testületei foglal­koznak. Néhányat azok közül már megoldottunk. A főiskola vezető testületei további in­tézkedéseket tesznek a felve­tett problémák megoldására. Vida Sándor koszorúzási ünnepségre került sor február 21-én a Mun­kásmozgalmi Panteonban, dr. Rudas László — főiskolánk egykori igazgatója — születésének 92. évfordulóján. A kegye­­letes megemlékezésen, részt vettek egykori tanítványai, a fő­iskolai pártbizottság, valamint az 1/1. osztály képviselői. Mi vegyünk • „nulladik” évfolyam Szeptemberben kezdtünk a többi főiskolai hallgatóval együtt, de csak nulladik évfo­lyamos hallgatók vagyunk — nulladik, mivel első évesek csak jövőre leszünk az SZKP Pártfőiskoláján. Tizenhárman vagyunk a csoportban, de nem félünk ettől a számtól. Öten­ budapestiek, kettő-kettő Bor­sodból és Veszprém megyéből, egy-egy pedig Győr megyéből, Hevesből, Somogyból és Vas­ból jött. A tanulás, a közös színház és mozilátoga­tás, az ezt kö­vető „hangulatos” esték, ki­rándulások, futballmérkőzések rövid idő alatt egységes arcu­latú közösséggé formálták a csoportot, önálló pártalapszer­­vezetünk megalakulása is nagyban hozzájárult a közös­ség kialakulásához. Az SZKP előkészítő tanfo­lyam a főiskola egyik rendha­gyó tanfolyama. Egyrészt azért, mert — a Magyar Munkás­mozgalom Története tanköny­vön kívül — a különböző tan­könyvek helyett csak orosz tankönyv és szótárak vannak kezünkben. Másrészt azért, mert az oktatók és hallgatók számbeli aránya, és ebből adó­dóan a tanfolyamon folyó ok­tató munka is eltér a főisko­lán ismertektől. A 13 hallga­tóra 11 orosz tanár „esik”. A hallgatókat 3 tanuló csoport­ra osztotta a tanszék, így egy csoportra 4—5 hallgató jutott. Ilyen kis csoportban bizony nincs lehetőség a lazításra. Ráadásul a tanárok két három óránként váltják egymást — de mi maradunk! Egy héten 22 orosz óránk van, ezt egészíti ki a m­agyar nyelvtan, a magyar munkás­mozgalom története ill. a test­­nevelési órák. A nappali hall­gatók közül így talán mi va­gyunk a „leghűségesebbek” a főiskolához, mivel, szerdán és csütörtökön délután is óráink vannak. Fél esztendő elteltével kezd­jük próbálgatni szárnyainkat, magunknak is valamit bizonyí­tana. Így például ünnepélyes taggyűlésünkön oros­z nyel­ven emlékeztünk meg novem­ber 7-ről, és itt mindenkinek jutott szerep, felhasználjuk ezt az időt ar­ra is, hogy még job­ban megismerkedjünk az SZKP politikájával, a szovjet nép életével. Több alkalommal látogatást teszünk a­z SZKTH- ban is. A főiskola adta körülmé­nyek, a nappali hallgatókkal kialakuló jó kapcsolatok, a közös programok elősegítették beilleszkedésünket, segítik fel­készülésünket. Több hónap van már mö­göttünk, de még több van előt­tünk. Ennek tudatában szer­vezzük meg itteni életünket a főiskolai pártbizottság, az idegen ny­elvi tsrr­a a KB illetékesei segítségével, hogy eleget tudjunk tenni kül­dő szerveink bizalmának. Eze­ket a napokat próbáljuk kü­lönféle módon mindannyiunk számára hasznossá és színessé tenni, a közösséget tovább erő­síteni. Kovács József Számunk tartalmából: Mit válasszak? Hogyan írjam meg? Gondolatok félúton (2. oldal) (3. oldal) A múltról — jövő időben (4. oldal) Húszezer milliméter (4. oldal) Példaadó életút 1926. Nekünk már történelem, sőt egy kicsit talán az em­lékezés ködébe is vesző esztendő, hiszen alig-alig tudjuk, mi fontos történt akkor, fordult-e lényegesen a világ sora. Mert bizony mi már így mérjük a félszázados időt: a történelmi fordulatokkal. Századunk eléggé elkápráz­tatta, s olykor porig sújtotta az emberiséget jeles és pusztító évek örömével és terhével; olyannyira, hogy hajlamossá tett bennünket „csak” a nagy dolgokra em­lékezni. Pedig volna mit végiggondolni az 1926-os esz­tendő történetében is, hiszen akkor már rettentő jöven­dőre készülődik a fasizmus a nyugati világban, itthon pedig a nép válságos történelmi fájdalmait kisajátítva és megmásítva új hódításokról álmodik a nemzetvesztő hivatalos politika. Bányászok éhségfelvonulásáról ír, vagy hallgat az újság, és vezető kommunisták — köztük Rákosi — perére figyelnek határon innen és túl. S ek­kor írja keserű reménykedőn a 21 esztendős József At­tila egyik legszebb versét. Egy egész osztály szava szól benne: Kazánt súroltam; vágtam sarjal;­­ elnyúltam rothadt szalmazsákon; bíró elítélt, hülye csúfolt; pincéből tódult ragyogásom... ... Két naponként csak egyszer ettem és gyomorbajos lett belőlem ... S mert savanykás csönd tölti szánkat, szívembe rúgtam, ordítson már!... ... Villogó szívű, győzni bíró vagyok, kinek kell legyen kedve igazat tenni, pártot állni, ím, e szigorú emlékekre. De emlékekhez mi közöm nékem? Rongy ceruzámat inkább leteszem s köszörülöm a kasza élit, mert földünkön az idő érik, zajtalanul és félelmesen. Érlelődik az idő. Minden bizonnyal valami ilyesmit érezhetett az a fiatal kárpitos is, aki ebben a pörökkel terhes esztendőben lépett be a Kommunisták Magyaror­szági Pártjába. Nem sejthette még, merre kanyarodik majd az életút; a vállalás szükségét érezte, a gerinc egyenesedését. Honnan tudhatta volna, hogy két év után már a KIMSZ Központi Bizottságának titkára lesz, s hogy hamarost meg kell kóstolnia az emigráció kenye­rét, távol a hazától kell elgondolnia népe jövendő sor­sát. Mert, ahogy erre az új pályára lépett, a politikusi­ra, alig-alig adatott meg neki, hogy beleszippantson a hazai levegőbe. Ám az emigrációban a világpolitika áramába került. A Kommunista Internacionálé munka­társaként más népek gondját-baját is vállalnia kellett. Aztán 45-től újra itthon: politikus, lapszerkesztő, közéleti ember, szervező és tudományos kutató, mikor éppen, hol volt reá szükség. Kárpitos és akadémikus. Milyen messzinek látszik ez a két pont! Pedig miért volna az? Aki sohasem fe­ledte és feledi, honnan jött, kiket képviselt, melyik osztály igazságát hirdeti, annak a számára nagyon is közeli lehet ez a két pont. Ha példát keresünk, egye­bek között ebben találhatjuk meg, ebben az emberi tar­tásban. Mert számunkra valóban példaadó életút lehet az övé­k közéleti, politikai, ideológiai, emberi elkötelezett­ségben, a kemény csaták vállalásában, s a megingatha­tatlan hitben, hogy ha elindult az ember, nincs joga megállni. 1926, tehát történelem a mi számunkra, de nem csu­pán azért, mert könyvek lapjain olvashatunk róla, ha­nem mert élnek közöttünk olyanok, akiknek a példája ide nyúlik vissza. (A n/2. alapszervezet ünnepi tagkönyvkiosztó tag­gyűlésén 5« éves párttagsága alkalmából köszöntöt­ték Nemes Dezső elvtársat.)

Next