Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1978 (9. évfolyam, 1-6. szám)

1978-03-01 / 1. szám

91­­ on. AZ MSZMP POLITIKAI FŐISKOLÁJÁNAK LAPJA IX. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1978. MÁRCIUS ÁRA: 1 FORINT Aczél György előadása a Politikai Főiskolán Március 8-án meglátogatta főiskolánkat Aczél György elv­társ, a Politikai Bizottság tag­ja, miniszterelnök-helyettes. A főiskola tanárai, hallgatói és a vezető továbbképző tanfolyam résztvevői számára nagy ér­deklődéssel kísért konzultációt tartott ,a kulturális élet idősze­rű kérdéseiről. Fél évtized m mérlegen öt esztendős főiskolánk KISZ-szervezete . Az 1973. március 18-i ala­kuló ülés óta, az idén elérke­zett ifjúsági szervezetünk ötö­dik mozgalmi évének végéhez, öt év nem nagy idő, de mi úgy érezzük, ez alatt az idő alatt KISZ-szervezetünk sokat tett fiataljaink közösséggé formá­lásáért, politikai képzettségi szintjének emeléséért. Az első évek kezdeti nehéz­ségei után a párt-végrehajtó­bizottság irányításával olyan eredményekkel büszkélkedhe­tünk, amelyek öt évvel ezelőtt még nagyon távolinak tűntek. A megalakulást követő 7 fős taglétszám évről évre növeke­dett, s 1978-ra elérte a 33 főt. A Politikai Főiskola dolgozói állományának 11,5 százaléka 30 éven aluli. Szervezettségünk tehát csaknem 100 °­ C-os. Mint minden KISZ-szerve­­zet, mi is legfontosabb felada­tunknak tekintettük, s tekint­jük ma is fiataljaink politikai, ideológiai képzettségi szintjé­nek emelését. A politikai kép­zés formája ifjúsági vitakör, amelyek keretében havonta egyszer hazánk felszabadulás utáni történelmével, munkás­­mozgalmi harcaival, gazdasági, valamint kulturális életével is­merkedünk meg. Elmondhat­juk, hogy a vitakörök egyre inkább betöltik feladatukat, s a kötött program után is szí­vesen együtt maradunk — mert már van hol együtt ma­radni. Múlt év októberében a hathatós főiskolai támogatás mellett több mint 300 órai tár­sadalmi munkával újjávará­zsoltuk klubhelyiségünket, ahová egyes rendezvényeinkre ezúton is meghívjuk a kedves Olvasót. Őszinte örömmel számolha­tunk be párttaggá nevelő mun­kánk eredményeiről. A pártbi­zottság, valamint a párt-alap­­szervezetek segítségével lehe­tőségünk nyílt arra, hogy a ki­emelkedő munkát végző KISZ- eseket ajánljuk a párttagság soraiba. A körültekintő, meg­fontolt politikai nevelő munka eredményeként az elmúlt 3 év­ben nyolc fiatalt vettek fel a pártba a KISZ-tagság ajánlá­sával. KISZ-szervezet­einkben tehát jelenleg 11 fiatal párt­tagként tevékenykedik. Az elmúlt években társadal­mi munkával elsősorban a fő­iskolai gondokon igyekeztünk enyhíteni. Ilyenek voltak a könyvtár mögötti terület par­kosítása, a kerítés omladozó vakolatának lefejtése, az ellá­tási egység raktárának átren­dezése, ill. legszebb — ha sza­bad ezt mondani —, legneme­sebb akciónk a 10 falusi-ta­nyasi iskolának nyújtott segít­ségünk volt. 12.000 kötet köny­vet gyűjtöttünk össze könyv­kiadók elfekvő raktáraiból. Sajnos, a főiskolai segítség a tanárok, dolgozók, hallgatók részéről a várt alatt maradt. Ezért elhatároztuk, hogy könyvgyűjtésünket nem fejez­zük be, bízva abban, hogy az otthon „felesleges” példányok csillogó gyermekszemek elé kerülnek hamarosan. Immár hagyománnyá váló színfoltja főiskolánknak az a megemlékezés, amellyel nem­zeti ünnepünkről, valamint a Tanácsköztársaságról állítunk össze röplapok formájában. A főiskolai dolgozók gyer­mekei már öt év óta várják a KISZ-es télapót, akitől kicsi és nagy egyaránt megkapja aján­dékát. Az utóbbi három évben született 19 kisbabának az el­múlt mozgalmi évben másod­szor rendeztük meg névadó­ünnepségünket, ahol az aján­dékok mellett a jelképes kis­dobos nyakkendőt is megkap­ták a jövő úttörői. Sportrendezvényeinkhez — hasonlóan a fentiekhez — nagy segítséget kaptunk a szakszer­vezeti bizottságtól. Így rendez­tük meg az asztalitenisz, vala­mint a tollaslabda főiskolai bajnokságot, amelyeken már szép eredményeket is értünk el. Az elkövetkező mozgalmi év feladatai közül fontosnak tart­juk az ifjúsági vitakörök szín­vonalának további emelését. Továbbra is kiemelten foglal­kozunk azokkal a fiatalokkal, akik érdemesek lehetnek a párttagságra. A szabad idő hasznos és kulturált eltöltését — annak ellenére, hogy 33 KISZ-fiatal közül 25 házas — elsősorban a helyi adottságokat figyelembe véve szeretnénk tartalmasabbá tenni. Úgy vél­jük, ha az elkövetkező évek­ben szervezetünk tagsága to­vábbra is mindent megtesz egymásért, a közösségért, a jobb politikai és gazdasági munkáért a második öt év után még szebb eredmények­ről számolhatunk be a FÓ­RUM olvasóinak. Tóth Bence SZÁMUNK TARTALMÁBÓL: (2. oldal) (3. oldal) A testnevelés helyzete (4. oldal) Átadtuk a stafétabotot Óbudán jártunk * Csaknem mindenből 4-es fölött az átlag A félévi vizsgákat értékelte a Főiskolai Tanács A félévi vizsgák tapasztala­taiinak értékelése mindenkor, szervesen illeszkedik a főiskola különböző testületeinek mun­katervébe, így van ez ebben az esztendőben is. A párt­ vég­­rehaj­tóbizottsága a hallgatói pártalapszervezetek értékelő taggyűléseinek közbeiktatásá­val készül a tapasztalatok ös­­­szegezésére, a főiskolai tanács pedig 1978. március 2-án fog­lalkozott ezzel a témakörrel. Csak egészséges izgalom volt A tanácskozás előkészítése elsősorban a tanszéki értekez­leteken történt meg. Minden vizsgáztató tanszék számot adott az elért eredményekről. Nemcsak, és nem is elsősor­ban az osztályzatok fényében, hanem a tartalmi kérdések tükrében összegezték az álta­lánosan és jó színvonalon el­sajátított ismeretek körét, a velük kapcsolatban alkalma­zott módszertani eljárásokat. Kiemelték azokat a kérdése­ket, amelyeknek az ismétlésé­re, szélesebb körű megvilágí­tására a későbbiekben na­gyobb gondot kell majd for­­dítaniok, és összegyűjtötték azt is, hogy milyen történeti­politikai folyamatok megérté­se maradt el a kívánalmaktól és mit kell tenniök a követ­kezőkben a hiányosságok meg­szüntetéséért. Ezeknek a tan­széki értekezleteknek az ös­­­szegezett tapasztalatait hozták magukkal a tanszékvezető elv­­társak a főiskolai tanács ülé­sére, ezek alkották az eszme­csere alapját. Szabó József rektor elvtárs megnyitója után az évfolyam­vezetők összegező áttekintést adtak egy-egy évfolyam vizs­gafelkészülési módszeréről, a vizsgák — soha nem nyugodt, de az egészséges izgalom ha­tárát nem átlépő — hangulatá­ról. Beszámoltak arról a fele­lősségteljes munkáról, amely a felkészülés során a kisebb­­nagyobb közösségeket — osz­tályokat, csoportokat — jelle­mezte. Elmondták, hogy a ko­rábbi évek gyakorlatától elté­rően, most minden évfolyam a vizsgaperiódus időkereteinek maximális kihasználására tö­rekedett. (Az utolsó vizsgana­pon mindhárom nappali év­folyam „talpon” volt még.) A vidéki elvtársak nagyobb há­nyada készült itt a vizsgákra és többször vették igénybe a tanári konzultációkat is. Jobb együttműködést! A tanszékvezetők és évfo­lyamvezetők beszámolóit ki­egészítően a hallgatói főisko­lai tanácstag elvtársak is el­mondták véleményüket. Évfo­lyamuk tapasztalatait össze­gezve erősítették meg az el­hangzottakat, ugyanakkor po­lemizáltak is egyik-másik tárgy oktatási módszerével, közvetítve esetenként az évfo­lyamokon kialakult bíráló észrevételeket is. Kiemelték a tanár elvtársak segítőkészsé­gét mind az előkészítő, mind pedig a vizsga folyama­tában. Nagyra értékelték a könyvtár munkáját és azt a lehetőséget, hogy a vizsgaidő­­szakban az olvasótermet este 8-i­g igénybe vehették. Ugyan­akkor szóvá tették azokat a ne­hézségeket is, amelyeket egy­­egy tárgy színvonalas elsajá­tításában a jegyzetek krónikus hiánya okozott.­­ Ilyen módon a főiskolai ta­nácsülés nemcsak a számok­ban kifejezett eredményekkel foglalkozott, hanem sokolda­lúan értékelte az­­ első félév oktató-nevelő munkájának ta­pasztalatait. A vitát Szabó József elvtárs összegezte. Véleménye szerint tartalmas, jó beszámolók hangzottak el. Megköszönte mindenkinek az alapos és fe­lelősségteljes felkészülést és a vitában való aktív részvételt. Feladatként jelölte meg, hogy a tanszékvezető elvtársak — az alapszervezetek tapasztala­tait összegező tb-anyag isme­retében is — tájékoztassák majd a tanárelvtársakat az oktató-nevelő munka további javításával összefüggő felada­tokról. Ilyenek pl. az együtt­működés továbbfejlesztése a nemzetközi és a magyar mun­kásmozgalom története • bizo­nyos témaköreinek oktatásá­ban; a politikai gazdaságtan és a gazdaságpolitikai tanszék közötti munkamegosztás és koordinálás továbbfejlesztésé­nek szükségessége; bizonyos módszertani újítások alkalma­zása — pl. komplex szeminá­riumok szervezése olyan té­makörökből, amellyel több tárgy foglalkozik, de más­más összefüggésben. Nagyobb figyelmet a levelezőkre Felhívta a figyelmet Szabó elvtárs Olyan aránytalansá­gok megszüntetésére is, ame­lyek néhány esetben a kiadott vizsgakérdések nagy számá­ban, más esetekben pedig egy­­egy vizsgakérdés tartalmi aránytalanságában mutatható ki. A tanulmányi munka jobb és hatékonyabb szervezése és tartalmi teljesítése érdekében szükségesnek véli a tanred­­szerkesztés bizonyos módosítá­sát is benne pl. a hétfői na­pok jobb kihasználását és min­den második szombat igény­­bevételét. Számos lényeges, de nem csak a félévi munkát érintő kérdésben is, feladatok meg­fogalmazására került sor. Ezek közé tartozik­ pl., hogy a Po­litikai Főiskola munkájába szervesen illeszkedő, de a fi­gyelem középpontjában ese­tenként kieső levelező tan­folyammal önálló napirend­ként foglalkozzék a Rektori Tanács. ★ A Tanulmányi Osztály sta­tisztikai adatokkal segítette a Főiskolai Tanács tagjainak vi­tára való felkészülését. Tájé­koztatásul itt is közzé tesszük a legjellemzőbbeket. Az ös­­­szehasonlítás kedvéért együtt közöljük a nappali, a levelező és a kiegészítő tagozat ered­ményeit. Nappali tagozat I. évfolyam Nemzetközi munkásmozgalom története Magyar munkásmozgalom története Levelező tagozat I. évfolyam Nemzetközi munkásmozg. története Magyar munkásmozgalom története II. évfolyam Pártépítés Vezetési ismeretek III. évfolyam Szociológia Az átlagok is színvonalas, jó munkát tükröznek. Ezek­nek az eredményeknek a meg­tartása növekvő követelmé­nyek mellett további fe­gyelmezett munkát követel a 4,26 (kollokvium) 4,07 (kollokvium) 3,97 (államvizsga) 4,08 (kollokvium) 4,42 (kollokvium) 4,46 (kollokvium) tanároktól és a hallgatóktól egyaránt. Ennek megvalósítá­sához kívánt a Főiskolai Ta­nácsülés mindenkinek további eredményes munkát és jó egészséget. Rónai Róbertné II. évfolyam Filozófia Politikai gazdaságtan Pártépítés Vezetési ismeretek * III. évfolyma Politikai gazdaságtan Gazdaságpolitika Nemzetközi politika Művelődéspolitika Orosz nyelvvizsga Felhívás VIT-vetélkedőre A Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség Központi Bizottsága, a Szakszervezetek Országos Tanácsa, a Ha­zafias Népfront Országos Tanácsa, az Állami Ifjúsági Bizottság, a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Televízió meghirdeti a Köszöntünk VIT, köszöntünk Ha­vanna! című vetlekedőt. A vetélkedő célja, hogy minél több fiatal számára nyújtson részvételi lehetőséget a VIT hazai előkészületeiben, megismertetve ezzel a VIT- mozgalom eszméit, jelentőségét, a XI. VIT jelszavában megfogalmazott gondolatokat. A Köszöntünk VIT, kö­szöntünk Havanna! vetlekedőre a mai Magyarország, a nemzetközi helyzet időszerű kérdései, a nemzetközi if­júsági és diákmozgalom, a világifjúsági találkozók törté­nete, Kuba élete, az egyetemes kultúra és a sport téma­körökben kell felkészülni. A vetélkedő komplex szellemi, gyakorlati és ügyességi feladatokból áll. Végső szakasza a televízió nézőinek nyilvánossága előtt zajlik le. A ve­télkedőben ötfős csapatok versenyeznek. A csapatok kiválasztására házi versenyeken nyílik lehetőség. A csa­patok a házi versenyek után már változatlan összetétel­ben szerepelnek. Csapatot bármely tartós közösség indít­hat házi versenyek nélkül is. Számítunk az ifjúsági és szocialista brigádok vagy osztályközösségek, ifjúsági klu­bok, a fegyveres erők és testületek közösségeinek a ne­vezéseire. Várjuk a jelentkezést a vállalatoktól, intéz­ményektől, szövetkezetektől, iskoláktól, egyetemektől, művelődési központoktól, sportköröktől stb. A versenyzők a jelentkezés határidejéig alaposan felkészülhetnek a KISZ-bizottságokon megtalálható Útmutatóban szereplő irodalomjegyzék alapján, valamint az ifjúsági sajtóban — különösen a Világ Ifjúságában — rendszeresen meg­jelenő VIT-témájú cikkekből. A televíziós elődöntőkbe, illetve döntőkbe jutók a meghirdető szervek ajándékait nyerhetik el, többek kö­zött kiskönyvtárat, sportfelszereléseket, színes televí­ziós készülékeket, külföldi utazásokat. A legjobbak az Express Ifjúsági és Diák Utazási Iroda szervezésében társasutazásban vesznek részt, amelynek útvonala a VIT ideje alatt érinti a XI. Világifjúsági és Diáktalálkozó helyszínét, Kubát és Havannát. Jelentkezzetek! A komoly fejtörőkben és a vidám já­tékokban részvételetekre számítanak a meghirdetők!

Next