Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1982 (13. évfolyam, 1-6. szám)

1982-03-01 / 1. szám

Tavaszi ünnepe elé Ifjúsági szövetségünk szép hagyománya, hogy Forradalmi Ifjúsági Napok elnevezésű ak­­ciósorozatával — a társada­lom egészének megemlékezé­seihez kapcsolódva —, minden tavasszal megünnepli nemzeti történelmünk három legki­emelkedőbb eseményét: az 1848-as forradalmat, a Tanács­­köztársaság kikiáltását és ha­zánknak a náci—nyilas rém­uralom alóli felszabadulását. Milyen is ez az alig­ három hete a márciusnak—április­nak? A naptárban: a tavasz kez­dete. Szeles, szeszélyes zápo­rok és hajnali ködök válta­koznak hirtelen fagyokkal, de a napnak is van már ereje. Előbb még a frissen szántott föld sejteti nehéz illatával a nyári termést, utóbb már ígé­retes zöldbe öltözik erdő-me­ző. A történelemkönyvekben: a magyar história forradalmas, színvallásra kényszerítő pe­riódusa, amely önismeretből vizsgáztat, a mai valóságot egykori eseményekkel szembe­síti —, de távlatokat is ad a jövő tervezéséhez. Valóban: vannak közhelyek­nek is minősíthető, beidegzett pályákon futó, állandó össze­tételben ismétlődő gondolatok, kifejezések és szavak: láng­­lelkű Petőfi, helytartótanács és Táncsics; Länderer és Heckenast; Nemzeti dal és Bem apó; Gyűjtőfogház és Kun Béla; Vyx-jegyzák és Vörös Újság; Visegrádi utca és Forradalmi Kormányzóta­nács; Vörös Hadsereg, Stein­metz és Osztyapenko kapitá­nyok ; felrobbantott Duna-hi­­dak és földosztás; Battonya és Nemesmedves. v Ezek — és a többi fel nem sorolt — ma közhelynek tűnő szavak, gondolatok egykor az életet, a mai pap (az akkori mai nap) valóságát jelentet­ték. Historia est magistra vi­tae. A történelem az élet ta­nítómestere — olvastam vala­­ha latin tankönyvem első lec­kéje első mondataként. Lehet, közhely ez is. De igaz. Miért a legnagyobb évfor­dulókat a legnehezebb meg­ünnepelni ? Az eseményt felidézni kön­­­nyű. Az esemény hangulatát, atmoszféráját már nehezebb. Az üzenetet kell meglelni, a nekünk szóló üzenetet — a csak nekem szólót. Ez már igen nehéz. Hányféle a március—ápri­lis? — tettük fel korábban a kérdést. Láttuk: a tavaszé is, a történelemé is, az ifjúságé is. De még többféle. Az egyes emberé is. Mindenkinek szük­sége van a maga saját, meg­­élt-átélt ünnepére. A történelmi események fel­idézésekor­ reprodukálunk. Új­­rajátsszuk a történteket. De minden mozzanat minden pil­lanatában már előre tudjuk a következő mozzanat minden pillanatát. Átéljük, de az át­élés intenzitása nem eléggé mély: mintha egy olyan re­gényt olvasnánk, melynek is­merjük a végét. Az egyén, a lélek márciu­sát—áprilisát nem tudjuk csak az ünnepségekkel megteremte­ni. A gondolkodás ünnepét, az elmélyedés ünnepét­­ gon­dolkodva, elmélyedve minden­ki maga teremti meg. Ehhez persze impulzusokra, szűkebb vagy tágabb „befogadó közeg­re” van szüksége az ember­nek, a közösség segítségével könnyebben, gyorsabban megy, mint egyedül. Ha egy irodalmi színpad „megjeleníti” mondjuk már­cius tizenötödikét , forgató­­könyvből teszi. De a valódi március tizenötödikén nem volt, nem lehetett forgató­­könyv! Amikor Petőfiék elin­dultak a Pilvaxból, egyáltalán nem volt biztos, hogy eljut­nak a Múzeum kertbe. Gon­dolom, nem túlzás azt hin­nem, hogy két-három század császári katona sortüze elég lett volna — talán még a Múzeum közelében is —, és nincs Március Tizenötödike. Illetve van, de más. Tudom­­ és gyorsan leírom, mielőtt történelmi materializ­musból elégtelent kapnék ...), a forradalmat nem lehetett volna megakadályozni. De az események pillanatnyi mene­tét megváltoztatni — igen. És mindennel így van ez — ami történelem. Petőfi tudta, hogy a segesvári csatában eleshet, de azt nem, hogy ez be is kö­vetkezik. Ott volt a csataté­ren, és ami a leglényegesebb: akkor is ott lett volna, ha tudja azt, amit mi tudunk — a történelemkönyvekből. A tavaszi ünnepek ideje — alkalom a gondolkodásra, a szembesítésre. Múltunkkal szembesülünk, mai tanulságo­kat keresünk. De lehet-e, szabad-e az egy­kori hősökhöz mérnünk ma­gunkat? Lehet is, szabad is, de csak helyes közelítésből. Ne azon ábrándozzunk, hogy ha akkor élünk, megfelelünk-e a kor követelményeinek; de az sem vezethet semmi ered­ményre, ha a példaképnek te­kintett történelmi személyeket „vizsgáztatjuk” gondolatban: mit és hogyan tennének, ha ma és itt élnének közöttünk? A históriás idők hősei (Pe­tőfi éppúgy mint mi a 2. Uk­rán Hadsereg bármelyik köz­katonája 1945 áprilisában) cse­lekedeteikkel a történelmet formálták, változtatták. Ami­kor alakjukat felidézzük, az egyszeri, megismételhetetlen és csodálatos napokat, a dia­dalmas eseményeket elevenít­jük meg emlékezetünkben, de ezt bármennyire is szépen csi­náljuk , félmunkát végzünk, ha ennyivel megelégszünk. A ma és holnap feladatai­nak megalkuvásmentes válla­lásához, a ma és a holnap harcához adnak példájukkal mintát a forradalmi tavaszok hősei. Ezt a „mintát” lessük el, tanuljuk meg tőlük. Ésszel, értelemmel­­, de érzelemmel is. Ünnepeink csak így válhatnak teljessé. Antal Kálmán Munkásőreinket köszöntjük! Az MSZMP Politikai Főiskolájának Párt- és Végre­hajtó Bizottsága, Rektori Tanácsa, Szakszervezeti Bi­zottsága és KISZ-alapszervezete a munkásőrség meg­alakulásának 25. évfordulója alkalmából ünnepi megem­lékezést tartott, amelyen részt vettek a Politikai Főis­kolán dolgozó és nyugállományban levő alapító, tartalék­állományú vagy aktív munkásőr tagok és azok­ munka­helyi vezetői.­­ Az ünnepi beszédet Vigh Lajos, a pártbizottság titkára mondta, melynek során meleg szavakkal méltatta a munkásőrség szerepét a konszolidációért folytatott harc­ban és a szocialista építőmunka egész folyamatában. Ez az évforduló alkalom arra is, hogy név szerint fel­soroljuk munkásőreinket. Alapító tagok: Baranya Sándor, Gedő András, Kele­men Béla, Kahulits László, Mikula József, Hanschut Lajos, Nemes István, Simon Ferenc, Szerbin Pál, Sze­­lecki György, Takács István, Péner Imre, Wirth Ádám, Tóth Elek. Jelenleg munkásőrök: Bánkuti Miklós, Fazekas Ist­ván, Nagy Pál, Tóth Ádám, Sár László, Nyuszi Gábor, Balla István, Múzsái Lajos, Tamás Lajosné, Lakatos Gyula, Németh Árpád 1/5, Harnóczi György 1/4, Molnár József 1/2, Szemes István 1/2, Lővei István II/1, Pálvöl­­gyi Ferenc II/4, Szirtes György II/4. VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! AZ MSZMP POLITIKAI FŐISKOLÁJÁNAK LAPJA XIII. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1982. MÁRCIUS ÁRA: 1,20 FORINT t Mint minden tavaszelőn, idén március 8-án is tisztelet­tel, megbecsüléssel köszöntöt­tük a nőket. Érthető, hogy a szűkebb családtagokon túl ilyen­kor mindenekelőtt azok előtt tisztelgünk, akiknek szerepük van mindennapjainkban. Kö­szöntjük a Politikai Főiskola nőoktatóit, akik növekvő arányt képviselnek a tantes­tületben. Szeretettel gondolunk az intézményünk vérkeringé­sében nélkülözhetetlen admi­nisztratív dolgozókra. És azokra is, akik jóformán min­dig szem előtt vannak: pél­dául a figyelmes könyvtáro­sokra, akik magabiztos szak­tudással kalauzolnak el ben­nünket a katalógusok labirin­tusában — lám, ez is egy olyan kollektíva, amelyben szinte teljes a nők „egyed­uralma”. Szívből köszöntjük azokat,­­akik az óraközi szü­netekben hősiesen állják a frissítőkre, gőzölgő kávéra szomjas sokaság ostromát. Azokat, akik azon tüsténked­nek, hogy késedelem nélkül egyszerre százak elkölthessék az ebédjüket. A Pártbizottság, a Rektori tanács, a Szakszervezeti Bi­zottság a KISZ-alapszervezet és természetesen a Fórum szerkesztősége nevében erőt, jó egészséget, boldogulást kí­vánunk főiskolánk valamen­­­nyi nődolgozójának. Termé­szetesen ideértjük a hallgató­nőket is, akik gyakran munka mellett — és után — vállalják a tanulás, a töbnyire bizony megterhelő vizsgák próbáit, örvendetes, hogy évről évre mind nagyobb számban talál­kozhatunk velük a nappali KÖSZÖNTŐ táj, a gyermeknevelés gondjai Mint ahogy azoknak a felesé­geknek sem könnyű, akik a Politikai Főiskolán tanuló férjük távollétében nagyrészt egyedül igyekeznek megbir­kózni az otthoni tennivalók­kal. Hivalkodás és megelégedett­ség nélkül, mégis elismeréssel szólhatunk azokról az ered­ményekről, amelyek a nők egyenjogúságát célozva meg­valósultak társadalmunkban. A nők foglalkoztatottsága lé­nyegében teljessé vált, ará­nyuk az aktív keresők között eléri a 45 százalékot. A mun­kaképes kordáknak több mint egy­harmada szellemi foglal­kozású. A gyermekneveléshez nyújtott állami támogatás az utóbbi tíz esztendőben a há­romszorosára növekedett. És még hosszan sorolhatnánk­ A nők növekvő társadalmi meg­becsülését , jelzi az is, hogy arányuk és számuk folyamato­san növekszik a párt- és a szakszervezetekben, a válasz­tott testületekben , az or­szággyűlési képviselők sorai­ban és a lakóhelyük érdekei­ért felelős tanácstagok között. Koránt sincs szó azonban ar­ról, hogy már minden rend­ben volna a nők egyenjogú­sága dolgában. A róluk való gondoskodás azért is lett a pártpolitika szerves része. Tükrözi ezt a Központi Bi­zottság több mint 10 éve el­fogadott határozata is, amely hosszú távra megszabta a fel­adatokat, az alapelveket, ame­lyek ma is érvényesek és to­vábbra is iránymutatók. Állami rendeletekben, jog­szabályokban, testesülnek meg ezek az alapelvek a gyakor­latban, ám a nők kiegyensú­lyozott hétköznapjaihoz pusz­tán a szabályok nem elegen­dőek. Hogy a jobbító szándék valóra is váljon, ez a férfi­­társadalom törődésétől, figyel­mességétől is függ, otthon és a munkahelyen egyaránt. A nemzetközi nőnap alkalmából ezen is érdemes elgondolkozni a virágcsokor, a köszöntő szép szavak mellett. Nem kétséges ugyanis, hogy a családban, a háztartásban, a gyermekneve­lésben még mindig aránytala­nul nagyobb terhek hárulnak a nőkre, mint a férfiakra. Ezen azonban lehet és kell változtatni! Egyebek között személyes példamutatással, vagy éppen a konzervatív né­zetek elleni fellépéssel, ami természetesen minden kom­munistától megkövetelhető. Ezt se feledjük amikor átad­juk a tavasz első virágait. Na csak március 8-án, hanem az év többi napján is tartsuk tiszteletben a nők jogait. Állásfoglalás a tanárok-hallgatók együttműködéséről (Az MSZMP Politikai Főiskola V. B. 1981. december 22-i ülésének vitája és határozata alapján) A tanárok és a hallgatók vé­leményét meghallgatva négy alapszervezet vezetősége (a tanári 3-as, a hallgatói II/5, III/1 és III/4-es) összegezte a tapasztalatokat és a javaslato­kat. A négy anyag alapján ké­szült jelentést a vb­­ megvitat­ta és megállapította: a) A tanárok és hallgatók együttműködése, mint munka­­kapcsolat, illetve az oktatáson kívüli kapcsolat tartalmában, formáiban és eredményességé­ben megfelel a főiskolai célok­nak és sajátosságoknak. Em­­lítésre méltó fogyatékosság sem a tanárok, sem a hallga­tók oldalán nincs. Ugyanakkor az eddigi tapasztalatok átte­kintése lehetőséget adott arra, hogy a tanár-hallgató együtt­­működés néhány (orientáló) elvét és az azokhoz kötődő konkrét tennivalókat összefog­laljuk. " b) Az együttműködés néhány alapelve, s az azokhoz kötődő aktuális feladatok: 1. A tanár-hallgató kapcso­lat főiskolánkon sajátos szere­pet játszik. Tartalmában és formáiban elvtársi együttmű­ködés ez, amely a kommunis­ta eszmei-politikai nevelés eredményességének döntő fel­tétele. Ez a felfogás­ mind a tanárok, mind a hallgatók te­vékenységét áthatja. 2. Az együttműködés fő te­rülete a tanulmányi munka, a tanárok oktató-nevelő hatása, példamutató elvigényessége, és a hallgatók fegyelmezett, ön­álló tanulása. E területen a tanárok főbb feladatai: — A teljesítményképes tu­dás és az ilyen tudás megszer­zésére irányuló hallgatói igény erősítése; *­­— A politikai jelleg megőr­zése, erősítése; szem előtt tart­va, hogy az iskola „politikus­képzést” valósít meg; 1 — A kommunistákra jellem­ző közösségi szemlélet és ma­gatartás fejlesztése; 1 — Az egyes hallgatókat és a közösségeket a képességeiknek és lehetőségeiknek megfelelő teljes erőbedobásra ösztönző, egyénre szabottan differenciált követelmények fokozottabb ér­vényesítése. A hallgatók öntevékenység­gel, egymás elvtársi segítésé­vel a tanulmányi munka­ta­pasztalatok összegzésével, a tanulási idő fegyelmezett ki­használásával, saját munkájuk és a tanári munka elvi értéke­lésével járulhatnak (és járul­nak) hozzá ezen a területen az együttműködés fokozásához. Az oktató-nevelő munka fo­lyamatában az együttműködés terén mind a tanárok, mind a hallgatók a lehető legtöbbet kell, hogy nyújtsák. A tanár és a hallgató egyénisége (funk­ciója) csak az együttműködés formáját, esetleges intenzitá­sát differenciálhatja, de tar­talmát, fő irányát nem befo­lyásolhatja. Az együttműködés e fő terü­letén a jövőben a differenciált követelmény-támasztás, az ilyen igény felkeltése a fő fel­adat. 3. Az együttműködés másik területe az oktatási munkán túl szervezett (vagy magától létrejövő) kapcsolatformák. Az ilyen, formákhoz kötődő össze­jöveteleken való részvételt­ il­­letően a tanároknak a talál­kozó természetétől, és a tanár személyes adottságaitól függő differenciált követelményt le­het, s kell érvényesíteni. 4. A hallgató-tanár együtt­működésben a tanár (különö­sen az osztályfőnök) dominens szerepet tölt be. Ezt szem előtt tartva nyilvánvaló, hogy a tanári magatartás, a személyes viselkedés mindig példa ere­jével hat. A hallgatók tevé­kenysége, magatartása is je­lentős (esetenként meghatáro­zó) az együttműködés tartal­mának, hatóerejének alakulá­sában. A kapcsolat kialakításá­ban, erősítésében a hallgatók is aktív szereplők. A kölcsönös egymásrahatásban pozitív sze­repet játszhat (s játszik is) a hallgatók iskola előtti gyakor­lati-politikai tapasztalatának hasznosítása. A vb úgy látja, hogy külön határozatra nincs szükség, az érvényben lévő határozatokat kell továbbra is szem előtt tar­tani. c) A tanárok és hallgatók­ közötti együttműködés fejlesz­tése érdekében konkrét teen­dők: 1. Az értékítélet kialakításá­ban nagyobb szerepet kapja­nak az együttműködésben ki­fejtett tettek és magatartás. Ez szerves része kell legyen a ta­nárok munkája megítélésének a tanszékvezetés és az iskola­­vezetés szintjén. A hallgatói pártszervezetek tagjaik tevé­kenységét ebből a szempontból is értékeljék, s közvetítsék a tanárokról kialakított (reális) véleményeket. 2. Az évfolyamok közötti ta­pasztalatátadás szervezettebbé tételével biztosítani kell az együttműködés pozitív elemei­nek megőrzését, továbbfej­lesztését s az előrelépést biz­tosító javaslatok összegzését. Dankó László A TARTALOMBÓL: Félidő (2. oldal) • Véleménycsere (2. oldal) 9 Egy mondat (2. oldal) 9 Amerika: parttól partig (3. oldal) 6 Tadzsikisztáni élmények (3. oldal) 9 Rácz Géza kiállítása (4. oldal)

Next