Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1984 (15. évfolyam, 1-5. szám)
1984-06-01 / 3. szám
forum3 Tallózás ELMÉLETI TANÁCSOK A népszerű tantárgy, az ulti Ismeretköréből sok kérdést juttattak el olvasóink a szerkesztőséghez. Mivel nemtörődömség miatt a tanszék, sajnos, még mindig nem alakult meg, a nagy érdeklődésre való tekintettel lapunk hasábjain válaszolunk az arra rászorulóknak: KÉRDÉS: Mikor biztos a kontra? FELELET: Ha 12 lapból akarsz valamit megjátszani. KÉRDÉS: Hogyan lehet a legbiztosabban elbukni az ultit? FELELET: Ha az adu hetes a partnerednél van. KÉRDÉS: Van-e csalhatatlan szer a durschmarsch ellen? FELELET: Van! Négy ász az ellenfél kezében. KÉRDÉS: Mi az abszolút biztos az ultiban? FELELET: Az, hogy harminckét lappal játsszák és nem dominóval. KÉRDÉS: Hogyan lehet holtbiztosan elbukni a betűt? FELELET: Ha leteszed az ászt és a királlyal indulsz. KÉRDÉS: Mi az ulti lényege? FELELET: Három pancser téglalap alakú kartondarabkákat szedeget el egymás kezéből, igyekeznek egymást túllicitálni, aztán a zsebükbe nyúlnak és közben érthetetlen szavakat mormolnak. KÍSÉRŐJELENSÉG: Állandó vita arról, hogy hogyan kellett volna jól megjátszani. KÉRDÉS: Hogyan lesz valaki jó ultis? FELELET: Ha az illetőnek több szerencséje van, mint esze. KÉRDÉS: Hogyan érdemes ultit játszani? FELELET: Kis alapon, de készpénzben. A filozófia tárgyköréből „A világ egysége nem létében, hanem anyagiasságában van.” A szocializmusban is van ellentmondás, csak tervszerű. Az ellentmondás minden mozgás alapja: minél többször mondasz ellent, annál jobban mozogsz. Vigyázat, a fejlődés az ugrások, s nem a botlások sorozata! Némely esetben úgy tűnik, Hegelnek igaza van, amikor azt állítja , a szellem elidegenedik önmagától. Van abszolút igazság, Van relatív igazság, Van objektív igazság, Van konkrét igazság, De van igazság? A mozgás ellentmondásosságát az előadásokon értettem meg: hogyan lehet valaki egy adott időben ott is és nem is. DEMOKRATIKUS VIZSGARENDSZERT! Társadalmi életünk minden területén fejlődik a demokratizmus. Természetes tehát, hogy iskolai életünkben is fokozottan érvényesítenünk kell az alulról jövő kezdeményezéseket. Például: 1. A vizsgakérdéseket a tanár eredeti sorrendjében, írásos felével a hallgató felé fordítva tegye az asztalra, hogy a választás ne formális legyen. 2. A tanárnak ne legyen joga külön kérdéseket feltenni a vizsgázónak (anélkül is éppen elég egyenlőtlen feltételek érvényesülnek a tanár és a vizsgázó számára). 3. A kapott osztályzatokat egy, hallgatókból álló háromtagú bizottság vizsgálja felül, és szükség esetén módosítsa azokat. 4. Ha a vizsgát a hallgatók 75 százaléka ellenzi, a csoportnak joga legyen úgy dönteni, hogy nem vizsgázik. A tanulmányi könyvbe az osztálykollektíva által adományozott jegyek kerüljenek. AHOGY A FELESÉGEINK látják ... Három év alatt kevés szó esett azokról, akik oroszlánrészt vállalva a nehézségekből, biztosították számunkra a zavartalan tanulást. Legyen hát most övék a szó. 1. számú feleség: — Elégedett voltam a főiskola rendjével. Különösen a férjem szabadnapjainak örültem, mert ilyenkor takarított, mosott, főzött, vasalt, vitte és hozta a gyerekeket az óvodából, sőt ha ezek után még volt kedve, tanulhatott is. 2. számú feleség: — Nagyon hasznosan segítette férjem fejlődését a főiskola. Mióta neki hirdették az „igét”, saját gondolataival ritkábban fárasztott bennünket. 3. számú feleség: — Megnyugtató volt számomra, hogy három év alatt nem győztem számolni hány kitüntetést, jutalmat és fizetési előresorolást kaptak férjem volt munkatársai. 4. számú feleség: — Helyénvalónak tartanám a hazahozandó kötelező irodalom növelését, mert mióta férjem bőröndszámra hordta a súlyosabbnál súlyosabb könyveket, meg se kottyan neki két vödör szén felhozatala a pincéből. 5. számú feleség: — Minden iskolai ünnepség után feltettem férjemnek azt a bizonyos „keresztkérdést”, de sohasem kaptam választ. Ezért most a FORUM szerkesztőjétől kérdezem: hál a keresztanyja kínjában tudott a párom reggel hétig ünnepelni ? (Tisztelt Asszonyom! Megválaszolatlanul kell hagynom kérdését, mert az én feleségem is olvassa lapunkat. Egyet azonban javasolhatok: iratkozzon be a főiskolára!... A szerk.) 6. számú feleség: — Javaslom a rektori tanácsnak, hogy már az első szemesztertől oktassák a logikát, mert betegesen bántó, hogy milyen rosszul hazudnak férjeink, ha időbeosztásukról kérdezzük őket. 7. számú feleség: — Férjem véleménye szerint elég sok impotens eszmei irányzattal foglalkoztak a főiskolán. Kihathat-e ez a szervezetre? (Embere válogatja... — A szerk.) 8. számú feleség: — Javaslom az iskola vezetőinek, hogy a jövőben a hallgatók minősítését készítő munkaközösségekbe vonják be a feleségeket is. Szerény véleményem szerint így valamivel teljesebb képet alkothatnának az elvtársakról. (Javaslatát ezúton továbbítjuk az illetékeseknek. — A szerk.) 9. számú feleség: — Aztán el ne hitessék ám valakivel, hogy csak most, a búcsú perceiben volt a miénk a szó! KETTEN BESZÉLNEK HALLGATÓ: Tanár elvtárs, én egy fél napig törtem a fejem, de nem tudtam megérteni, hogy mi van abban a jegyzetben, amit ön írt. TANÁR: Elvtársam, miért csodálkozik ezen ? ... Én egy egész évig törtem a fejem, míg sikerült úgy megírnom, hogy ön ne érthesse meg. ÁLLÁSPONT Egyik elvtársunk — nem sokkal az iskolába kerülése után — megtudta, hogy a küldő szerve közepes képességű embernek tartja. Amikor a kollektíva szemére vetette, hogy ennél többre képes, így érvelt: — Nincs jogom megcáfolni vezetőim véleményét! VZSGÁK ELŐTT — Most jövök az orvostól. — Mi bajod van? — Rohamosan romlik az emlékezőtehetségem. — És csinált valamit az orvos? — Igen. Előre kifizettette a kezelési költséget. MEGKÉRDEZTÜK HALLGATÓTÁRSAINKAT — Milyen tanácsokat adnának szívesen az utódoknak? — Vigyázzanak a „rajtra”. A jó indulás fél siker. — Bánjanak csínján a klasszikusokkal. — Nem az eredmény, a részvétel a fontos. — Nemcsak a részvétel, az eredmény is fontos. — Gyorsabban járjon az eszed, mint a nyelved. — A harmadik évben is érdemes odafigyelni. — Szerezzék meg az elismert diplomát. — Tanulni, tanulni, tanulni. — Nyugi-nyugi, a szorgalom és az idő mindent megold. Mit tanult meg a legjobban a főiskolán? — Ultizni! — Tisztelni a klasszikusokat. — Azt, hogy mindent csak dialektikusan vizsgáljak. — Komolyan hallgatni azt is, ami nem érdekel. — Más az elmélet, és más a gyakorlat. — Tanulás közben a munkahelyet nélkülözni. — Analizálni és szintetizálni. — Az asztalnak két különböző oldala van. Mi jelentette számukra a legnagyobb gondot a főiskolai évek alatt? — A szabad idő eltöltése. — Hogy érjem el a leghamarabb induló vonatot? — A kollégiumban a szobaszomszédom. — Hogyan lóghatok az óráról? — Az ittlét, a kezdés és a befejezés. — Hogyan lehet minimális „ráfordítással” maximális eredményt elérni. ÖRÖKRE HAGYJUK 1. A kollégiumban üvegvisszaváltó automata beállítását javasoljuk. Nagy teljesítmény sem lehet akadály. 2. Feltétlenül be kell állítani néhány magántanárt, akik az esti órákban segítenek a hallgatóknak megértetni azokat a ködös foglmakat, amelyeket az iskolán másképp oktatnak, és amelyek kizárólag az elhelyezkedések kapcsán kerültek felszínre. 3. A kollégiumi szobák elosztása ezek után tudományosan vagy legalább szociológiai módszerekkel történjék. Egy többszörösen rétegzett, véletlen kiválasztással, mely szerint ugyanolyan lehetősége legyen egy szobába kerülni a sírásra és mély érzelmekre hajlamosaknak, mint az agresszív horkolású magányosoknak. Ha ez nem megy, legalább tegyük lehetővé azt, hogy több mélyinterjú után mindenki tetszése szerint választhasson... emeletet és szobát. 4. Az énekórát a jövőben ne a „templomban”, és ne délelőtt, hanem a kollégiumban, és este, az évfolyamoknak vegyesen tartsák meg. Ez ugyanis biztosíthatná a szöveg egyértelműségét és a dallam kellő hangerejét. A SZERKESZTŐ ÜZEM (Jeligés levelekre) „Borzasztó”. Azt írja, hogy a vizsgák előtti éjszakákon nyomasztó álmai vannak. A filozófiavizsga előtt spirálba csavarodik, a politikai gazdaságtani vizsga előtt értéktörvényt ültek ön felett, és úgy veszem ki soraiból, hogy el is ítélték. Megértem panaszát. Ha ilyen álmai vannak, miért fekszik le? „Igényes”. Egyelőre nincs olyan, vizsgabédekkernek is nevezhető kézikönyv, amely összefoglalná a vizsgán való viselkedés szabályait, és tömören megfogalmazná a vizsgakérdésekre adandó valamennyi választ. Tudomásunk szerint azonban már készül ez a régen várt mű. Mit tegyen addig is? Bár szokatlan lesz, készüljön fel. „Jelest akarok”. Eltúlozza a problémát. Könnyen rendszerezheti gondolatait, ha — bármilyen kérdést kap is — nem feledkezik meg az alábbiak kifejtéséről. Melyek a kérdezett jelenség (esemény, tárgy, dolog, törvény stb.) kialakulásának történelmi körülményei, előzményei, kiváltó okai, alapja, forrása, gyökere, jellege, módja, alkotórészei, minősége, mennyisége, hatása, helye a természetben és a társadalomban, ismérvei, formái, oldalai, folyamatai, összefüggései, kapcsolatai, viszonyai, előfordulásának időszakai, a vele kapcsolatos ellenséges nézetek stb. Apropó! A tendenciajellegről nehogy megfeledkezzék. RÉSZLETEK A FŐISKOLAI ÉRTELMEZŐ SZÓTÁRBÓL Előadás: az a fórum, amelyen mindaz megtudható, hogy az azon jelen levő osztálytársak honnan tudják mindazt, amit te nem tudsz. Hiányzás: az etikett által elítélt és a hallgatók által nem megvetett tevékenységi forma. Osztályfoglalkozás: délelőtti órákban megrendezésre kerülő társas összejövetel, amelyről a főiskolai etikett előírásai alapján nem illik hiányozni. Osztályközösség: a tanulmányi osztály által létrehozott szervezeti keret, amelybe utólagosan felimerhetetlen szempontok alapján összelapátolt hallgatók halmaza kerül. Vizsga: a hallgatók körében közutálatnak örvendő páros mérkőzés, amely során a kérdések inzultatív jellegét csak a válaszok bárgyúsága múlja felül. Fórum: hírharang, amely tréninglehetőséget biztosít a szellemi önkielégítésre és a négy tiszta oldalnak a magyar ABC betűivel meghatározott rendben összerakandó betöltésére. válogatta: —kó—dór— ..régi Fórumokban Támogatás, tűrés, tiltás Vizsga előtt 1