Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1984 (15. évfolyam, 1-5. szám)

1984-06-01 / 3. szám

forum3 Tallózás ELMÉLETI TANÁCSOK A népszerű tantárgy, az ulti Ismeretköréből sok kérdést jut­tattak el olvasóink a szerkesz­tőséghez. Mivel nemtörődöm­ség miatt a tanszék, sajnos, még mindig nem alakult meg, a nagy érdeklődésre való te­kintettel lapunk hasábjain vá­laszolunk az arra rászorulók­nak: KÉRDÉS: Mikor biztos a kontra? FELELET: Ha 12 lapból akarsz valamit megjátszani. KÉRDÉS: Hogyan lehet a legbiztosabban elbukni az ul­tit? FELELET: Ha az adu hetes a partnerednél van. KÉRDÉS: Van-e csalhatatlan szer a durschmarsch ellen? FELELET: Van! Négy ász az ellenfél kezében. KÉRDÉS: Mi az abszolút biztos az ultiban? FELELET: Az, hogy har­minckét lappal játsszák és nem dominóval. KÉRDÉS: Hogyan lehet holt­biztosan elbukni a betűt? FELELET: Ha leteszed az ászt és a királlyal indulsz. KÉRDÉS: Mi az ulti lénye­ge? FELELET: Három pancser téglalap alakú kartondarabká­kat szedeget el egymás kezé­ből, igyekeznek egymást túlli­citálni, aztán a zsebükbe nyúl­nak és közben érthetetlen sza­vakat mormolnak. KÍSÉRŐJELENSÉG: Állan­dó vita arról, hogy hogyan kel­lett volna jól megjátszani. KÉRDÉS: Hogyan lesz vala­ki jó ultis? FELELET: Ha az illetőnek több szerencséje van, mint esze. KÉRDÉS: Hogyan érdemes ultit játszani? FELELET: Kis alapon, de készpénzben. A filozófia tárgyköréből „A világ egysége nem lété­ben, hanem anyagiasságában van.” A szocializmusban is van ellentmondás, csak tervszerű. Az ellentmondás minden mozgás alapja: minél többször mondasz ellent, annál jobban mozogsz. Vigyázat, a fejlődés az ugrá­sok, s nem a botlások soroza­ta! Némely esetben úgy tűnik, Hegelnek igaza van, amikor azt állítja , a szellem elidege­nedik önmagától. Van abszolút igazság, Van relatív igazság, Van objektív igazság, Van konkrét igazság, De van igazság? A mozgás ellentmondásossá­gát az előadásokon értettem meg: hogyan lehet valaki egy adott időben ott is és nem is. DEMOKRATIKUS VIZSGARENDSZERT! Társadalmi életünk minden területén fejlődik a demokra­tizmus. Természetes tehát, hogy iskolai életünkben is fo­kozottan érvényesítenünk kell az alulról jövő kezdeményezé­seket. Például: 1. A vizsgakérdéseket a ta­nár eredeti sorrendjében, írá­sos felével a hallgató felé for­dítva tegye az asztalra, hogy a választás ne formális legyen. 2. A tanárnak ne legyen jo­ga külön kérdéseket feltenni a vizsgázónak (anélkül is éppen elég egyenlőtlen feltételek ér­vényesülnek a tanár és a vizs­gázó számára). 3. A kapott osztályzatokat egy, hallgatókból álló háromta­gú bizottság vizsgálja felül, és szükség esetén módosítsa azo­kat. 4. Ha a vizsgát a hallgatók 75 százaléka ellenzi, a csoport­nak joga legyen úgy dönteni, hogy nem vizsgázik. A tanul­mányi könyvbe az osztálykol­lektíva által adományozott je­gyek kerüljenek. AHOGY A FELESÉGEINK látják ... Három év alatt kevés szó esett azokról, akik oroszlán­­részt vállalva a nehézségekből, biztosították számunkra a za­vartalan tanulást. Legyen hát most övék a szó. 1. számú feleség: — Elége­dett voltam a főiskola rendjé­vel. Különösen a férjem sza­badnapjainak örültem, mert ilyenkor takarított, mosott, fő­zött, vasalt, vitte és hozta a gyerekeket az óvodából, sőt ha ezek után még volt kedve, ta­nulhatott is. 2. számú feleség: — Nagyon hasznosan segítette férjem fej­lődését a főiskola. Mióta neki hirdették az „igét”, saját gon­dolataival ritkábban fárasztott bennünket. 3. számú feleség: — Meg­nyugtató volt számomra, hogy három év alatt nem győztem számolni hány kitüntetést, ju­talmat és fizetési előresorolást kaptak férjem volt munkatár­sai. 4. számú feleség: — Helyén­valónak tartanám a hazaho­zandó kötelező irodalom növe­lését, mert mióta férjem bő­röndszámra hordta a súlyo­sabbnál súlyosabb könyveket, meg se kottyan neki két vödör szén felhozatala a pincéből. 5. számú feleség: — Minden iskolai ünnepség után feltet­tem férjemnek azt a bizonyos „keresztkérdést”, de sohasem kaptam választ. Ezért most a FORUM szerkesztőjétől kérde­zem: hál a keresztanyja kínjá­ban tudott a párom reggel hé­tig ünnepelni ? (Tisztelt Asszo­nyom! Megválaszolatlanul kell hagynom kérdését, mert az én feleségem is olvassa lapunkat. Egyet azonban javasolhatok: iratkozzon be a főiskolára!..­. A szerk.) 6. számú feleség: — Javas­lom a rektori tanácsnak, hogy már az első szemesztertől ok­tassák a­ logikát, mert betege­sen bántó, hogy milyen rosszul hazudnak férjeink, ha időbe­osztásukról kérdezzük őket. 7. számú feleség: — Férjem véleménye szerint elég sok impotens eszmei irányzattal foglalkoztak a főiskolán. Kihat­hat-e ez a szervezetre? (Embe­re válogatja... — A szerk.) 8. számú feleség: — Javas­lom az iskola vezetőinek, hogy a jövőben a hallgatók minősí­tését készítő munkaközösségek­be vonják be a feleségeket is. Szerény véleményem szerint így valamivel teljesebb képet alkothatnának az elvtársakról. (Javaslatát ezúton továbbítjuk az illetékeseknek. — A szerk.) 9. számú feleség: — Aztán el ne hitessék ám valakivel, hogy csak most, a búcsú per­ceiben volt a miénk a szó! KETTEN BESZÉLNEK HALLGATÓ: Tanár elvtárs, én egy fél napig törtem a fe­jem, de nem tudtam megérte­ni, hogy mi van abban a jegy­zetben, amit ön írt. TANÁR: Elvtársam, miért csodálkozik ezen ? ... Én egy egész évig törtem a fejem, míg sikerült úgy megírnom, hogy ön ne érthesse meg. ÁLLÁSPONT Egyik elvtársunk — nem sokkal az iskolába kerülése után — megtudta, hogy a kül­dő szerve közepes képességű embernek tartja. Amikor a kollektíva szemére vetette, hogy ennél többre képes, így érvelt: — Nincs jogom megcáfolni vezetőim véleményét! V­­ZSGÁK ELŐTT — Most jövök az orvostól. — Mi bajod van? — Rohamosan romlik az emlékezőtehetségem. — És csinált valamit az or­vos? — Igen. Előre kifizettette a kezelési költséget. MEGKÉRDEZTÜK HALLGATÓTÁRSAINKAT — Milyen tanácsokat adnának szívesen az utódoknak? — Vigyázzanak a „rajtra”. A jó indulás fél siker. — Bánjanak csínján a klas­­­szikusokkal. — Nem az eredmény, a részvétel a fontos. — Nemcsak a részvétel, az eredmény is fontos. — Gyorsabban járjon az eszed, mint a nyelved. — A harmadik évben is ér­demes odafigyelni. — Szerezzék meg az elis­mert diplomát. — Tanulni, tanulni, tanulni. — Nyugi-nyugi, a szorgalom és az idő mindent megold. Mit tanult meg a legjobban a főiskolán? — Ultizni! — Tisztelni a klasszikuso­kat. — Azt, hogy mindent csak dialektikusan vizsgáljak. — Komolyan hallgatni azt is, ami nem érdekel. — Más az elmélet, és más a gyakorlat. — Tanulás közben a mun­kahelyet nélkülözni. — Analizálni és szintetizál­ni. — Az asztalnak két külön­böző oldala­ van. Mi jelentette számukra a legnagyobb gondot a főiskolai évek alatt? — A szabad idő eltöltése. — Hogy érjem el a legha­marabb induló vonatot? — A kollégiumban a szoba­­szomszédom. — Hogyan lóghatok az órá­ról? — Az ittlét, a kezdés és a befejezés. — Hogyan lehet minimális „ráfordítással” maximális eredményt elérni. ÖRÖKRE HAGYJUK 1. A kollégiumban üveg­visszaváltó automata beállítá­sát javasoljuk. Nagy teljesít­mény sem lehet akadály. 2. Feltétlenül be kell állíta­ni néhány magántanárt, akik az esti órákban segítenek a hallgatóknak megértetni azo­kat a ködös foglmakat, ame­lyeket az iskolán másképp ok­tatnak, és amelyek kizárólag az elhelyezkedések kapcsán kerültek felszínre. 3. A kollégiumi szobák el­osztása ezek után tudományo­san vagy legalább szociológiai módszerekkel történjék. Egy többszörösen rétegzett, vélet­len kiválasztással, mely sze­rint ugyanolyan lehetősége le­gyen egy szobába kerülni a sí­rásra és mély érzelmekre haj­lamosaknak, mint az agresszív horkolású magányosoknak. Ha ez nem megy, legalább tegyük lehetővé azt, hogy több mély­interjú után mindenki tetszése szerint választhasson... eme­letet és szobát. 4. Az énekórát a jövőben ne a „templomban”, és ne dél­előtt, hanem a kollégiumban, és este, az évfolyamoknak ve­gyesen tartsák meg. Ez ugyan­is biztosíthatná a szöveg egy­értelműségét és a dallam kellő hangerejét. A SZERKESZTŐ ÜZEM­ (Jeligés levelekre) „Borzasztó”. Azt írja, hogy a vizsgák előtti éjszakákon nyomasztó álmai vannak. A filozófiavizsga előtt spirálba csavarodik, a politikai gazda­ságtani vizsga előtt értéktör­vényt ültek ön felett, és úgy veszem ki soraiból, hogy el is ítélték. Megértem panaszát. Ha ilyen álmai vannak, miért fekszik le? „Igényes”. Egyelőre nincs olyan, vizsgabédekkernek is nevezhető kézikönyv, amely összefoglalná a vizsgán való viselkedés szabályait, és tömö­ren megfogalmazná a vizsga­­kérdésekre adandó valamen­­­nyi választ. Tudomásunk sze­rint azonban már készül ez a régen várt mű. Mit tegyen addig is? Bár szokatlan lesz, készüljön fel. „Jelest akarok”. Eltúlozza a problémát. Könnyen rendsze­rezheti gondolatait, ha —­ bár­milyen kérdést kap is — nem feledkezik meg az alábbiak kifejtéséről. Melyek a kérde­zett jelenség (esemény, tárgy, dolog, törvény stb.) kialakulá­sának történelmi körülményei, előzményei, kiváltó okai, alap­ja, forrása, gyökere, jellege, módja, alkotórészei, minősége, mennyisége, hatása, helye a természetben és a társadalom­ban, ismérvei, formái, oldalai, folyamatai, összefüggései, kap­csolatai, viszonyai, előfordu­lásának időszakai, a vele kap­csolatos ellenséges nézetek stb. Apropó! A tendenciajel­legről nehogy megfeledkezzék. RÉSZLETEK A FŐISKOLAI ÉRTELMEZŐ SZÓTÁRBÓL Előadás: az a fórum, ame­lyen mindaz megtudható, hogy az azon jelen levő osztálytár­sak honnan tudják mindazt, amit te nem tudsz. Hiányzás: az etikett által el­ítélt és a hallgatók által nem megvetett tevékenységi forma. Osztályfoglalkozás: délelőtti órákban megrendezésre kerü­lő társas összejövetel, amely­ről a főiskolai etikett előírásai alapján nem illik hiányozni. Osztályközösség: a tanulmá­nyi osztály által létrehozott szervezeti keret, amelybe utó­lagosan felimerhetetlen szem­pontok alapján összelapátolt hallgatók halmaza kerül. Vizsga: a hallgatók körében közutálatnak örvendő páros mérkőzés, amely során a kér­dések inzultatív jellegét csak a válaszok bárgyúsága múlja felül. Fórum: hírharang, amely tréninglehetőséget biztosít a szellemi önkielégítésre és a négy tiszta oldalnak a magyar ABC betűivel meghatározott rendben összerakandó betölté­sére. válogatta: —kó—dór— ..régi Fórumokban Támogatás, tűrés, tiltás Vizsga előtt 1

Next