Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1987 (18. évfolyam, 1-4. szám)

1987-02-01 / 1. szám

Konferencia az SZKP új szerkesztésű programjáról 1987. január 27—28-án a Po­litikai Főiskola adott otthont az SZiKP történetével foglal­kozó tanszékek soros tanács­kozásának. A bolgár, cseh, lengyel, mongol, N­DK-f­eli és szovjet intézmények tan­székvezetői, illetve az SZKP történetével foglalkozó taná­rai ezúttal az SZKP rövid­del ezelőtt elfogadott új szer­kesztésű programját vitatták meg. Ennek kapcsán olyan kérdések is szóba kerültek, mint a szovjetunió­beli tu­lajd­onviszonyaik történelmi alalku­lása és az egyes tulaj­donviszonyok megítélése, az önigazgatás most meghirde­tett célkitűzésének összefüg­gése a kérdés korábbi fel­vetésével, többek között a jugoszláv önigazgatási rend­szerrel, az új gazdasági irány­vonal és a szociálpolitika kapcsolata, az SZKP új kül­politikai vonalának néhány kérdése, közöttük a nemzet­közi forradalmi folyamat és a világháború elhárításáért folyó küzdelem dialektikája és a nemzetiségi kérdés a szocialista építés jelenlegi időszakában. Li­pkovics Károly rektorhe­lyettes bevezetőjében kifejtet­te, hogy­­ az új szövegezésű program megfogalmazásai ál­­talánosabbak, rugal­masabbak, a gazdasá­gi és társadalmi fej­lesztés terén többféle megol­dásra adnak lehetőséget és lehetővé teszik a megfelelő alkalmazkodást a nemzetközi élet változásaihoz, a szocia­lizmus és a kommunista moz­galom mai realitásaihoz. Az új szöveg — s méginkább a XVII. kongresszus teljes jegyzőkönyve — azt érzékel­teti, hogy a fejlett szocialis­ta társadalom kritériumai sokkal össze­tettebb­ek, mint korábban kifejtették, s hogy a szocializmus teljes megva­lósítása is elhúzódó, hosszan­tartó történelmi folyamat. A program igen fontos új mo­tívuma — mutatott rá — hogy az önigazgatás probléma­körét mintegy „visszahozta" a fejlett szocializmus építésé­nek szakaszába, szorosan be­építette a szocializmus poli­tikai struktúrájának elképze­lésébe. A program úgy foglal ál­lást­ — folytatta —, hogy az SZKP mostani békés egymás mellett élési koncepciója a rendszerek ellentéteinek és együttműködésének dialekti­káján alapul, de nem tartal­mazza azt a kitételt, hogy a koegzisztencia az osztály­harc sajátos formája, hanem arra orientál, hogy el kell­­ ke­rülni az ideológiai ellentétek behatolását az államközi kap­csolatokba. Amíg a korábbi egy-két évtizedben a szovjet vezetés az erőegyensúlyt, kiváltkép­pen a katonai erő­egyensúlyt tekintette a biztonság úgy­szólván egyetlen fő feltételé­nek, ad­d­ig ma, az említett tényező fontosságának han­goztatása mellett a biztonsá­gi politikát szélesebb alapok­ra helyezi és sokrétűbben fo­galmazza meg. A kommunista mozgalom­ról a program hangsúlyozta a kommunista pártok függet­lenségét, elítélte bármiféle hierarchia felállítását s a bel­­ügyek­be való beavatkozást, elismerte a forradalmi fejlő­dés sokrétűségét, változatos­ságát. A pártkapcsolatokban a hangsúlyt a pártok közötti összetartáson, a demokrácia elvein alapuló összefogáson van. Vszevolod Ivanov és Cson­ka Rózsa nagyrészt egyetér­tően, ugyanakkor néhány rész­k­érdésbben egymással vi­tázva az önigazgatás újabban egyre inkább előtérbe kerülő kérdéseiről beszéltek. Cson­ka Rózssa referátumában töb­bek között kifejtette, hogy korábban a szocialista állam erősítésének fontos követel­ményét többnyire az állami centralizmus vagy éppen az apparátus erősítéseként fog­ták fel. Holott az állam erős­sége mindenekelőtt állampol­gárain nyugszik. Ugyanis ha minden elkötelezettségük el­lenére sem tudnak a döntés­be beleszólni, ez passzivitás­ra,­­közönyre kárhoztatja őket. Gondoljunk csak arra — mondta —, hogy a Pári­zsi Komirnün, az 1917. évi forradalmak és az 1920-as évek szovjetjei milyen ma­gas fokon valósították meg a közvetlen demokráciát. Mi­lyen önállóságot valósítottak meg a helyi és üzemi szov­jetek! Egyetértett a gazdasági feladatok elsődlegességével, de­­ megítélése szerint a poli­tikai struktúra változásaira is szükség van; e folyamat vezető ereje a párt. A szo­cialista önigazgatás megvaló­sulásának legfontosabb terü­lete a szovjetek, a helyiek­től egészen a Legfelső Ta­nácsig. Iftt az eddigi meg­nyilvánulásokból ítélve a népképviselet, a választási rendszer további demokrati­zálása várható. Nagyon je­lentős, hogy az üzemek ön­állóságának és felelősségének növelésével párhuzamosan fo­kozatosan kiterjesztik az üze­mi kollektíváik jogkörét. A vitában magyar részről felszólalt még Nagy László, Kárpáti Sándor, Kohánka András, Wirth Ádám, Sze­­leczky György referátummal felérő hozzászólásában a szo­cialista országok gazdasági együttműködéseinek új mód­szereit elemezte, különös te­kintettel a vállalatok együtt­működésére. A testvérpártok képviselői elsősorban saját célkitűzéseik tükrében vizsgálták az SZKP új szövegezésű programját. Nyikolaj Nyikolajevics Maszlovot, az SZKP Társa­dalom­t­u­domá­nyi Akad­émiá­já­­­nak tanszékvezető professzo­rát az SZKP új szerkesztésű programjának szükségessé­géről, annak új vonásairól és első eredményeiről kérdeztük. Az új szerkesztésű program kidolgozása követelmény lett: az SZKP XXII. kongresszu­sán, 1961-ben elfogadott har­madik pártprogram voltakép­pen az 1980-as évekig adott útmutatást. Ezért szükségessé vált úja­bb, a távlati célokat és feladatokat tartalmazó program kidolgozása. Ezt sür­gette, hogy a program elmé­leti megfogalmazásai sem fe­leltek meg a követelmények­nek; már az 1970-es éves második felében világossá vált, hogy az 1980-as év­ek­ben még nem következik be a kommunizmus építése, az ellentmondások és nehézségek miatt helyette a szocializmus tökéletesítése szerepel a na­pirenden. Az elmúlt 25 év fejleményei — a szocialista országok befolyásának növe­kedése a világban, egyúttal pedig a militarizmus erősö­dése és az objektív körülmé­nyek változásai — szintén hatottak a programra. Az új szerkesztésű program új ideológiai, politikai és gya­korlati folyamatokat jelez, s ennek megfelelő stratégiai feladatokat fogalmaz meg. Mindenekelőtt az anyagi ter­melés gyors növekedésének tervét tartalmazza, reális ál­láspontot foglal el a fejlett szocializmus építésének s a társadalom fejlődésének kér­déseiben. A külpolitikában pedig a békéért, és a lesze­relésért folytatott harcot te­szi az első helyre. Mi­vel az új szövegezésű programot mindössze egy éve fogadták el, s a következő tizenöt évre szól, eredmé­nyeiből, még kevés látszik. 1986-ban azonban már több változás történt a gazdaság­ban, s további remények van­nak a javulásra. Megnöveke­dett nemzetközi aktivitásunk, s egész sor új kezdeménye­zéssel álltunk elő. Nagy vál­tozások kezdődtek, s az át­alakítás a munkamódszer vál­tozásait is érinti. A konferencia légköréről Harsányi Iván tanszékvezető így vélekedik: legjellemzőbb­nek azt tartom, hogy a be­szélgetés középpontjában nem a résztvevők maguikkal ho­zott írásos anyagai álltak, hanem az élénk eszmecsere. A rendelkezésre álló időnk körülbelül felét erre fordítot­tuk, s így az eszmecsere lég­köre tükrözte azt az erőteljes mozgást, is, amely legtöbb szocialista ország politikai életét jellemzi. Szerencsés egybeesés volt, hogy konfe­renciánk idején hangzott el Mihail Gorbacsov beszéde az SZKP KB teljes ülésén, amely igazolni látszott beszél­getéseink szellemét. Jóllehet a vita kiindulópontja az új szerkesztésű pártprogram volt, a felszólalók ezt az új politika kibontakozásának olyan mozzanataként tárgyal­ták, amelyet azóta több más is követett. Az új szerkesztésű pártprogram legfőbb érdeme, hogy indítást adott a továb­bi lépésekhez. Örvendetes jelenség, hogy a szocialista fejlődés számos kérdésében érezhetően­ oldód­nak olyan meggyökeresedett ítéletek, amelyek a mozgalom vagy az elmélet fejlődésének egy korábbi periódusához­­ kö­tődnek, s ezért napjainkban már nem nyújtanak kellő se­gítséget. A konferencián az­­ is érzé­kelhető volt, hogy határozot­tan­ egyhült az a feszültség, amely korábban az MSZMP és néhány más testvérpárt oktatóinak és kutatóinak fel­fogásában érzékelhető volt. Kiemelném a magyar részt­vevők aktivitását, akik állás­­foglalásaikkal időnkénti „ke­mény" kérdéseikkel is hoz­zájárultak az élénk vita ki­bontakozásához. Most utólag úgy tűnik, jó lett volna, ha tanáraink valamivel szélesebb körének tesszük lehetővé a részvételt. Németh István A Rektori Tanács határozata „Minden hónap utolsó csütörtökjén 13 órától tan­testületi ülésen általános politikai és belső iskolai információt tartunk. A bel­ső információ keretében a főiskolai tanács és a rek­tori tanács üléseinek hatá­rozatáról is. (Az oktatási bizottság és a Tudományos tanács üléseiről is.) A kü­lönböző döntések hátteré­ről is tájékoztatjuk a ta­nári kart.” Természetesen az aktuá­lis politikai kérdésekről a tradícióknak megfelelően friss információt kapnak a főiskola tanárai és a hall­gatói aktívák. Kedves férfiak! Régóta tervezem, hogy elmondom egyszer nektek: mit is jelenít, nekünk nőkne­k a nőnap; mire gondo­lunk sablonos, ünnepi beszédeiteket hallgatva? El­mondom, mit jelen­t egyáltalán nőnek lenni, hiszen ezt közületek kevesen tudhatják. Nevettek. S ma­gatokban most azt gondoljátok: mi akartuk az egyenjogúságot, együk meg, amit főztünk. Ez rend­ben is van. De elgondolkoztatok már egyszer is azon: vajon ilyen egyenjogúságot akartunk mi? Hagyjuk! Kezdjük inkább az elején: Jó nőnek lenni gyermekkorban. Mert mi már ak­kor is nők vagyunk. Van kedvenc masnink és ha­risnyanadrágunk, kedvenc mesekönyvünk és fiú­­pajtásu­nk. Jó h­oz­zábújni egy nagy, erős férfihoz! Jó féltékenynek lenni rá, s nagyon jó, hogy buta kis jeleneteink senkinek nem okoznak nagyobb fáj­dalmat. Jó dolog az is, amikor az iskolából a fiúk­­ hazaviszik a táskánkat, s jó, ha puszta rajongásból megrángatják a copfunkat. Jó nőnek lenni­ serdülőkorban. Amikor már kül­sőre is kezdünk nővé válni, s megkapjuk életünk első igazi szerelmes levelét. Jó érzés, amikor mér a család is kezd nőnek tekinteni, s szüleink megvá­sárolják az első magassarkú cipőt. Jó, amikor a szomszéd bácsi zavartan biccent, mert nem tudja: szervuszt vagy kezét csókolomot köszönjön inkább. Jó nőnek lenni felnőttkorban. Jó dolog, amikor utánunk fordultok az utcán, s szemetek sokáig el­kísér. Jó, amikor fülünkbe suttogjátok a szerelmes szavakat, s még az sem baj, ha nem mind igaz. Jó, amikor megkéritek a kezünket, s az „oltárhoz” ve­zettek. És nagyon jó nőnek lenni, amikor világra hozunk egy új kis életet. De rossz is nőnek lenini felnőttkorban. Rossz do­log, amikor félreértelmezett egyenjogúságból enge­ditek, hogy mi cipeljük a nehéz bevásárlókosarat; mi pucoljuk az ablakot a tizediken; mi virrasszunk, ha beteg a gyerek, mi főzzünk, mossunk, vasaljunk, takarítsunk, kérdezzük ki a leckét. Közben moso­lyogjunk, s legyünk jó feleség, anya lés szerető egy­szerre. Emellett dolgozzunk, járjunk tanfolyamra vagy felsőbb iskolába, sportoljunk, végezzünk tár­sadalmi munkát­ . Virágot hoztok ezen az egy napon. De milyenek vagytok az év többi napján? Félrelöktök a busz­megállóban, átnéztek rajtunk az iroda folyosóján; többet számoltok a pult mögött; elfogadjátok a bo­rítékot a rosszul végzett munka után; kihúzzátok a nevünket a prémium­listáról, mert megint beteg volt a gyerek. Igyekeztek megszerezni bennünket független­, fiatal lányként; s igyekeztek megszaba­dulni tőlünk gond­terhes családanyaként. Efféle gondolatok járnak a fejünkben, miközben semmitmondó ünnepi­ szavaitokat hallgatjuk. Ezért most arra kérlek benneteket, ne tekintsetek minket nőnek ezen az egy napon! De tekintsetek embernek a­z év valamennyi napján! Budai Anikó Lev. II. évf., 8. osztály Januártól jobb és (csak) februártól drágább Tulajdonképpen, ha mi is ironizálnánk, mondhatnánk azt is, hogy az októberi, konyhát elmarasztaló glosszá­­ra csak azért válaszolunk most, a térítések emelése után, hogy valami igaz is legyen abban. Nem így van! 1986 utolsó hónapjaiban valóban rossz volt az ellátás, kifogásolható volt a minőség és a mennyi­ség is. Még a cikk megjelené­sét megelőzően készült az az előterjesztés, melyben a nor­mák rendezését kértük, ebből idézünk. „A jelenlegi normák alkal­mazása óta 220­0-kal magasabb a tejtermékek, 12 ° C-kal az édességek, ízek, 15­­0-kal a konzervek, több mint 100%­­kal a szárazáruk, 50 °­­­-kal a mirelit- és a szabadárak mi­att 100 és 500% között a zöld áruk beszerzési ára. Bizonyít­ható, hogy ma már egyetlen olyan nyersanyag sincs, mely­­nek árát ez alatt a 27 hónap alatt ne emelték volna fel.” Volt a felterjesztésben egy kalkuláció, melyből egyértel­műen kitűnt, hogy a húsos ételeknél 4,25 Ft, a tésztás éte­leknél (ilyeneket kéthetenként egyszer főzünk) 2,37 Ft volt az adagonkénti normatúllépés átlaga. Úgy gondoljuk, ezek a té­nyek a felvetések egy részére kommentár nélkül is választ adna­k. Nevezetesem arra, hogy kevesebbet — mert a költségvetési normákat betar­tani kötelességünk — lehet főzni, de rosszat, ízetlent nem. Idézzünk azonban a felter­jesztésből még egy-két gondo­latot. „Nem alkalmazzuk még azt, ho­gy a levest kimérve, csészé­ben . . . szolgáljuk fel. Ez azt jelenti, hogy 30%-kal több le­vest kell főznünk . . . Különö­sen a jobb, így természetesen drágább levesekből, ugyanis nem egy adagot fogyasztanak Tapasztaljuk azt is, hogy az asztalok elég nagy hányadá­nál csak hárman, esetenként ketten ülnek. Az előre feltá­lalt sütemény vagy gyümölcs és a legtöbb esetben a sava­nyú is, azonban ilyenkor is „elfogy”. Sajnos az is előfor­dul, hogy jegy nélkül ülnek be, megeszik a levest és a süteményt, majd jegy leadása nélkül elmennek.” Bizony már a rómaiak is megmondták: hallgassuk meg a másik felet is. És különö­sen hallgassuk meg a kifogá­solt reggeli, pontosabban a reggeli éhenmaradás kérdésé­ben. Nem hisszük, bárki is ko­molyan feltételezi azt, hogy egy naponta 800 főre főző konyha esetében háztartási szinten raktározunk felvágot­takat, sonkát, sajtot, különö­ző hidegélelemhez szükséges konzerveket. A reggeli tehát egyszerűen nem fogyhat el! Az sem hihető, hogy 5 milliós évi nyersanyag felhasználása mel­lett éppen arra a 3 Ft-ra len­ne szükségünk, amit a regge­liért fizetnek. A hallgató azon­ban valóban nem reggelizett! Az a kérdés, miért nem? Elkövettük, és a jövőben is gyakran el fogjuk követni azt a „hibát”, hogy a tartal­masabb étkezés érdekében meleg reggelit főzünk. Ezt azonban nem lehet, sőt tilos előre feltálalni, így azután biz­tosan nem tud reggelizni az, kinek 8 órakor kezdődik az órája és 7.56-kor úgy szeretne meleg reggelit kapni, hogy órakezdésre az osztályban ül­jön. Bizony ő a jövőben is éhen marad. Salletnek van egy aforizmá­ja: Az ember még nem a nép. Adaptáljuk ezt a reggelire: öt­hat reggeliző még nem a hall­gatók! Szeretnénk, ha elhinnék: igényeljük az észrevételeket, mert jól és jobban szeretnénk főzni. Ne vegyék önteltségnek, de bizt­osak vagyunk benne, fo­gunk mi még nagyon rosszat főzni, lesz még hideg az étel, morcos a felszolgáló, máskor is meg fogjuk tölteni kétszer akkora átmérőjű sóval a só­tartót, mint amekkora a lyuk rajta. Dörögjenek ránk, kérjék ki maguknak! De csak akkor, ha jogos. Nehogy úgy járjunk, mint a népmeséi pásztor, ki addig ijesztgetett a farkassal, míg a végén nem hittek neki. (Bachrathy) FÓRUMKÍNÁLAT Főiskolánk előtörténetéből (2. oldal) „A dialektikus hallgatás elmélete” (2. oldal) Tiszteletben tartva egymás nézeteit (3. oldal) Tavaszi ünnepeinkről (4. oldal)

Next