Fórum, 2018 (20. évfolyam, 1-4. szám)

2018 / 3. szám

160 Könyvek filmes alkotások, mint a Forráskód, a Donnie Darko és a Mr. Nobody apropóján taglalja Hugh Everett III sokvilág-elméletét, és az idő­utazás kérdését is, ugyancsak természettu­dományi eredményekkel támogatva meg állí­tásait. A fentebb ismertetett projektnek tehát az lehet a kézzelfogható eredménye, hogy a diákok könnyebben sajátítják el a termé­szettudományos gondolkodást, hiszen álta­luk is kedvelt alkotások segítségével törté­nik mindez. [...] A popkultúra kimeríthetet­len adatbázis. Csak észre kell vennünk a benne megbúvó lehetőségeket. (63. p.) A másik alfejezet, a Populáris hősök Darwin, Einstein, Hawking és a tőlük első ránézésre távol álló Lady Gaga működésének tükrében taglalja hírnév pozitív és árnyoldalait, hangsú­lyozva a felsoroltak ténykedésének közös aspektusát, nevezetesen azt, hogy mindannyi­an saját hadműveleti terük - legyen az a koz­mológia vagy épp a popkultúra - megbecsülé­séhez járulnak hozzá, s hírnevüket mások javára fordítják. A második nagyfejezet kulcsszavaiként az irodalmi kánonok interakcióját, a stílusplurali­tást és a remedializációt nevezhetnénk meg; az ebbe a blokkba tartozó szövegek mindegyi­ke társszerzővel íródott, nevezetesen Keserű Józseffel, Hegedűs Orsolyával és Deisler Szilviával. Minden alfejezet különböző speku­latív fikciós alkotásokat állít vizsgálódása fókuszába. David Gemmell Trója­ és Dán Simmons Hyperions énekek-ciklusainak elem­zéséből kiviláglik, hogy azok regénypoétikai összetettsége egyszerre teszi őket elhelyezhe­tővé különböző kánonokban - esetleg azok közös határmezsgyéjén -, hiszen a klasszikus értelemben vett szépirodalom hagyományával éppúgy kommunikálnak, ahogy a spekulatív fikcióéval is, intertextuális és újraértelmező viszonyt létesítve a kvázi eredőkkel. Már ez a fejezet is érinti a mindenkori klasszisrendsze­rek egy sajátosságát, azt, hogy határaik nagyon ritkán, vagy talán semmikor sem von­hatók meg egyértelműen, ami a stílusplurali­tással foglalkozó második alfejezet alapvetése is egyben, különös tekintettel a fantasyre, de általában a spekulatív fikció egészére nézvést. A vizsgálat a Kingre és Lovecraftra vonatkozó kitérőkön túl elsősorban L. Ron Hubbard Rettegés és Glen Cook Fekete Sereg-ciklusát vizsgálja, közben pedig újratudatosul, hogy a peremműfajok műfaji tisztasága ide­iglenes illúzió, hiszen ennek a populáris iro­dalomnak éppen a kötöttségektől való meg­szabadulásban, a különböző szövegtípusok szabad összjátékában, a kontamináció ref­lektált alkalmazásában áll az erőssége. (138. p.) A harmadik alfejezet a Felhőatlaszt mint regényt - David Mitchell műve - és mint filmet is vizsgálja, egyik médium megoldásait a másik viszonylatában értelmezve. Amíg az előző hat történetet egyszersmind hat műfaji kódot - útleírás, művészéletrajz, politikai thril­ler, pikareszk, antiutópia és posztapokalipti­kus sci-fi - bont ki egymásból a narratíva szint­jén, közben a formahagyományt is várakoztat­va, s színre víve a remedializációt - azaz egy médium másikon belüli reprezentálódását­­, addig az utóbbi a különböző cselekmény­­szálakban egyaránt jelen lévő, de más szere­pet kapó színészek karaktereinek egymás mellé vágásával érzékeltette a különböző szin­tek közötti átjárás lehetőségét, mozaikszerű építkezéssel oldva meg a könyv matrjoska­­baba-szerű szerveződését. A harmadik nagyfejezet R. L. Stevenson Dr. Jekyll és Mr. Hyde különös esete című alkotá­sát kortárs popkulturális műveket olvasva és a természettudományok eredményeit bevonva értékeli föl a 19. század egyik legjelentősebb művévé, de éppúgy fontos ismeretekkel gyara­podhatunk általa Orwell 1984-ének hatásai­ról, ahogy Dan Brown és Umberto Eco regénye­inek ütköztetésével is markánsan körvonalaz­za a faktoidok - másként fantomismeretek - jelentette veszélyt. A záró szakasz, A cheshire­­lecke Paolo Bacogalupi A felhúzhatós lány című regényét elemezve olyan - idővel vagy akár már most is a mi jelenünket éppúgy érin­tő - veszélyekről értekezik, mint az energiavál­ság, a globális felmelegedés, a fajkihalás és a genetikai hadviselés, a műben megjelenő poszthumán emberkép és jövő taglalása pedig részben már a következő nagyfejezet felveze­­tőjeként is olvasható, mely Lady Gaga folyó­

Next