Fotbal, 1967 (Anul 2, nr. 32-83)

1967-08-25 / nr. 65

mm arm OAMENII LOCULUI „Și, mai presus de toate schemele tactice, de priceperea in a pune cu umerii la pămînt un adversar dificil, se situează ardoarea cu care băieții lui Celtic au luptat pentru marea cupă. Nu vă mirați de elanul nostru, tipic unei echipe ce abia vede lumina consacrării! Noi alcătuim o mare familie fiindcă ii reprezentăm — prin originea, copilăria și o prietenie de aici — o mare familie". Cuvintele lui Jock Stein readuc in actualitate un mare adevăr: reala identificare cu culorii echipei se realizează total atunci cînd și sufletește ești legat de ele. Dăruirea pină la ultimele resurse și nedescurajarea timp de 70 de minute în fața imposibilității, altruismul fără rețineri, iată calități evidente la Celtic, în finala cu Internationale, a căror origină trebuie căutată și în faptul că nouă dintre componenții echipei sunt din Glasgow — născuți, crescuți acolo — mulți , intrați ca pitici pe poarta clubului pe care l-au făcut campion al Europei. Aflăm și alte dovezi că man cluburi se întorc cu mai multă înțelegere și importanță spre a ridica în prima echipă „oamenii locului", jucătorii legați — prin familie și educație — de locurile pe care le reprezintă pe stadioane. Să ne amintim de această Cruzeiro — care a îngenuncheat pe marile reprezentante ale lui Rio, Sao Paolo și Santos in campionatul brazilian — reprezentată de un unsprezece integral crescut în club. Si Interul marchează tendința unor promovări și insistențe din pepinierele situate la centrul său de antrenament de pe marginea lacului Como. La Real, se ajunge ca mai mult de jumătate de echipă să își aibă originea informațiile de pitici și juniori ale clubului iar valoarea unsprezecelui de tineret pregătit de Santamaria anunță bune zile la orizont pentru clubul madrilen. Iar Bayern München — o sublinia recent antrenorul Ceaikovski — este o reunire de münchenezi get-beget. Nici nu se poate ajunge la gradul absolut al spectacolelor fotbalistice dacă virtuozității tehnice, reci, nu îi adaugi căldura dragostei pentru echipa ce o reprezinți. Un adevăr înțeles și tot mai des confirmat de ultimele performanțe înregistrate in marile competiții. PELE. 7. Piața europeană ne este din nou deschisă 2. Simt nevoia să fiu mereu ocupat 3. Santos va ciștiga din nou titlul Unde-și face apariția Pele, acolo sunt prezenți și ziariștii. Și pe bună dreptate, dacă ținem seama de faima și autoritatea de care se bucură internaționalul brazilian, ca și de faptul că de fiecare dată el are lucruri interesante de spus. Așa cum s-a întimplat recent, cu prilejul unei convorbiri cu un corespondent al revistei pariziene „France Football“, Pelé a vorbit mai întîi despre ultimul turneu întreprins de clubul său, Santos, în Europa și Africa. La întrebarea ce concluzii a tras din acest turneu, el a răspuns : „Mai întîi că piața europeană ne este din nou deschisă... Dezastrul în ultima ediție a Cupei Mondiale pare să fie uitat Apoi, progresele enorme ale fotbalului african, care în cîțiva ani va ajunge pe prim plan...“ In continuare, Pele a lămurit — în ceea ce-l privește — problema incompatibilității sau compatibilității rolului de om de afaceri cu cel de jucător profesionist : „Este o chestiune de temperament. Personal simt nevoia să fiu ocupat; activitatea îmi este necesară. Nu pot suporta să am în fața mea zile goale și obligația de a-mi omori timpul. In definitiv, eu cred că nimic nu este mai nefast pentru un sportiv decit lipsa de ocupație, trîndăvia“. Trecînd la perspectivele echipei sale, brazilianul a spus : „Acum trei ani, eu eram sfîrșit, iar Santos o echipă de domeniul trecutului. Am fost uimit de ușurința cu care am fost înmormintați». Am avut o etapă dificilă care a corespuns cu remanierea echipei. Gilmar, Mauro, Orlando, Zito, Pepe, Dorval, Coutinho au ieșit practic din echipă, unii dintre ei neapărînd decit în cazul unor accidente prea numeroase. Nu se pot înlocui de azi pe mîine jucători atit de mari fără ca formația să nu sufere o serioasă cezitra-lovitură. Aceasta provoacă valuri. Azi, însă, Claudio, Oberdan, Joel, Diodoaldo și Abel au intrat în ritm... Și iată-ne lideri ai campionatului. Eu cotinui să pretind că vom ciștiga, de altfel, acest campionat. Reamintesc că am făcut acest pronostic încă din seara infrîngerii noastre în finala Cupei Braziliei, în fața lui Cruzeiro, atunci cînd se și prevestea sfîrșitul nostru...“ Așa arați cochetul și ultra-modernul stadion „Azteca“ în Mexic, pregătirile pentru cele două mari competiții ce vor fi organizate de această țară în următorii trei ani — Jocurile Olimpice din 1968 și campionatul mondial de fotbal din 1970 — se află în plină desfășurare. Pe primul plan a stat amenajarea bazelor sportive pentru aceste întreceri, atenție deosebită acordîndu-se construcției stadionului Azteca, unde se vor disputa finala turneului olimpic de fotbal și finala campionatului mondial de fotbal. Se pare că în clipa de față stadionul din capitala Mexicului este cea mai modernă bază sportivă din lume, nefiind uitat nimic din ceea ce poate asigura confort atît pentru spectatori, cît și pentru jucători. De altfel, planurile sale definitive nu au fost aprobate decit după ce specialiștii au vizitat și examinat cu minuțiozitate stadioane de mare capacitate din lumea întreagă, ca de pildă cele din Buenos Aires, Madrid, Roma, Florența, Paris, Londra, Moscova și Varșovia. Construit în 5 ani (piatra fundamentală a fost pusă în 1962) sub conducerea arhitectului Pedro Ramirez Vasquez, actualul președinte al Comitetului de organizare al J.O. din Mexic, stadionul Azteca are locuri (confortabile) pentru 100.000 de spectatori. Suprafața : 63.059 m.p. Pentru construcția sa au fost folosite 100.000 tone de beton (o tonă pentru fiecare spectator) 8.000 tone de tije metalice de mare rezistență și, pentru structura copertinei, 1.200 tone de oțel beton. In medie, zece arhitecți, 34 de ingineri, 15 tehnicieni și 800 de muncitori au lucrat zilnic la ridicarea acestei monumentale construcții. Să amintim doar faptul că 5.500 de automobile încap în locurile de parcare din jurul stadionului, iar 1.200 în garajele corespunzătoare celor 560 de loji ! In ciuda dimensiunilor sale, stadionul Azteca oferă o vizibilitate perfectă din orice loc te-ai afla. Dar, cei ce vor asista la meciuri de fotbal pe stadionul din capitala Mexicului, se vor bucura și de alte daruri ale acestei baze sportive : o acustică perfectă, o informare aproape instantanee cu desfășurarea competițiilor grație unei tabele de afișaj electrice, ultramoderne, o instalație de iluminare care permite o vizionare perfectă a jocurilor în nocturnă. Să mai notăm facilitățile de acces și de ieșire ; uriașul stadion poate fi evacuat în numai 18 minute ! Majoritatea locurilor stadionului sînt acoperite ; doar primele rînduri ale gradenelor, nu. Noutatea deosebită, în ceea ce-i privește pe spectatori, este construcția celor 560 de loji. Fiecare dispune de cite un mic salon (unde se poate lua masa) cu 10 fotolii, telefon, instalații sanitare etc. Proprietarii lojilor pot veni cu automobilele proprii pînă în fața. . . salonului. Pe timpul competiției, mașina, așa cum am arătat, poate sta în garajul special amenajat pentru fiecare loje. Alte inovații ; fiecare sector de gradene va fi vopsit în altă culoare, corespunzătoare biletelor, ușurîndu-se astfel accesul publicului spre locurile sale. Instalațiile destinate jucătorilor sunt dotate cu tot confortul necesar unei baze sportive moderne : 4 vestiare, săli de curs și de masaj, dușuri, instalații sanitare, birouri pentru fiecare antrenor și locuri pentru parcarea automobilelor lor, bazine pentru hidromasaje și cîte o... capelă pentru fiecare vestiar ! Jucătorii dispun de o cale de acces independentă, un tunel de aproape 300 de metri. Lingă terenul de joc există două loji și locuri sub nivelul terenului, special amenajate pentru oficiali. Terenul propriu-zis (105 m lungime, 68 m. lățime) este acoperit cu un gazon alcătuit dintr-un amestec de 5 specii diferite pentru a se garanta, în orice sezon, un teren de joc în condiții dintre cele mai bune. Din două în două zile gazonul este tuns cu mașini speciale și, periodic, sunt folosite îngrășăminte. O atenție deosebită s-a acordat drenajului, verificat cu prilejul ploilor din ultimul sezon : sistemul permite ca, chiar după o furtună puternică, apele să se scurgă într-un singur minut, lăsînd terenul apt pentru disputarea meciurilor de fotbal. Construcția este gata și în curînd se așteaptă organizarea primelor partide internaționale, de mare anvergură, pentru... redarea lui. PRIN „TEMPLELE” FOTBALULUI STADIONUL JOCURILOR OLIMPICE ȘI AL CAMPIONATULUI MONDIAL DE FOTBAL NUMAI DOUĂ „SFERTURI" ÎN „CUPA ORAȘELORTÎRGURI" Recent, secretarul comisiei de organizare a „Cupei orașelor tîrguri” a anunțat că un modul de desfășurare a competiției au intervenit unele modificări. Astfel, în turul I sunt programate — cum se știe — 24 de jocuri, în turul II 12 meciuri, iar în turul III 6 întîlniri. Dintre echipele (6 la număr) calificate în turul III, două vor fi scutite — prin tragere la sorți — de a mai juca în sferturile de finală, fiind calificate direct în semifinale. Celelalte patru vor disputa, așadar, numai două „sferturi“ (acest sistem a fost în vigoare acum doi ani). De asemenea, secretariatul a făcut cunoscut că este probabil ca O. C. G. Nice să joace în locul echipei Olympique Lille, ca fiind mai bine clasată în campionat. Hotărîrea definitivă o va lua forul francez. D ATELE MECIURILOR DIN CUPELE EUROPENE „CUPA CAMPIONILOR EUROPENI“ „CUPA CUPELOR“ întîlnirea Eintracht Braunschweig—Dinamo Tirana nu se dispuiă pentru că echipa albaneză a anunțat neprezentarea (și a fost amendată cu 250 franci elvețieni conform regulamentului). Astfel că Eintracht s-a calificat pentru turul următor (optimi). TUR 6.IX f».IX 13.IX 20.IX 20.IX 20.IX 20.IX 20. IX 20.IX 20.IX 20.IX 20. IX 21.IX 4. X 20. 20.S Aberdeen (Scoția) S.V. Hamburger Austria Viena IFK Fredrikstad (Norvegia) Vasas G#ör F.C. Valencia Shamrock Rovers Dublin HIK Helsinki A.C. Milan Ravern München Aris Bonneweg Haiduk Split Floriana La Valetta Motor Zwickau Altay Izmir F.C. Lausanne TUR RETUR 13.IX Beșiklaș Istanbul — Rapid Viena 19.IX 13.IX Gientoran Belfast — Benfica Lisabona 4.X 17.IX F.C. Valur (Islanda) — Jeunesse d’Esch 1.X 20.IX Skeid Oslo — Spartak Praga 4.X 20.IX Manchester United — Hibernians La Valetta 27.IX 20.IX Gornik Zabrze — Djurgarden Stockholm 4.x 20.IX Ajax Amsterdam *— Real Madrid ll.X 20.IX Dundalk (Irlanda) — Vasas Budapesta 11.X 20.IX S.C. Karl Marx Stadt — Anderleeht Bruxelles 18.X 20.IX F.C. Basel — Hvidovre Copenhaga 18.X 20.IX Olimpiakos Pireu — Juventus Torino ll.X 20.IX St. Etienne — Palloseura Kuopio 4.X 27.IX Trakia Plovdiv — Rapid București 18.X 3—0 Eintrach Braunschweig — Dinamo Tirana 3—0 — Celtic Glasgow — Dinamo Kiev — — Olimpiakos Nicosia — Sarajevo — 11. X 4.X 4.X 18.X 18.X 4.X 27.IX 12. X r SITUAȚIA ÎN „CUPA BALCANICĂ" Cu meciul U.T.A. — Fenerbahce Istanbul, soldat cu un joc de bună calitate și cu victoria meritată, cu 1—0, a arădenilorf primul lor succes in această competiție!...), clasamentul primei serii a Cupei Balcanice a făcut penultimul pas spre definitivare. A mai rămas de disputat un singur joc, la 3 septembrie, Fenerbahce—Partizan Tirana (2—6 la Tirana!), meci care este decisiv pentru primul loc. Rezultatul său va hotărî cine va cuceri seria și dreptul de a disputa finala : Partizan sau Fenerbahce ? Iată, de altfel, clasamentul la ora actuală : 1. PARTIZAN 54 0 113—68 2. Fenerbahce 53 029—86 3. Cerno More Varna 63 038—86 4. U.T.A. 61054—122 în seria a doua situația este mai puțin clară, deoarece clubul A.E.K. Atena este restanțier cu trei partide (una acasă, două în deplasare, cu Farul și Vardar Skoplje). Acesta este motivul pentru care nu se poate face un pronostic în privința cîștigătoarei seriei. Priviți clasamentul, de altfel: 1. LOKOMOTIV Așadar, pînă la finala ediției a V-a mai trebuie așteptat.. Sofia 5 2 2 111—9 • 2. A.E.K. 3 2 10 7—3 5 3. Farul 5 2 03 7—3 4 4. Vardar 5 113 5—5 B REVISTĂ SAPTAMINALA Redacția și adția , București, Bd. "Târăști 26, raionul 30 Decembrie, telefon 17.55.18 COLEGIUL DE REDACȚIE Constantin Chitiță, Ștefan Covaci, Gh. Dumitrescu, Ion Lupaș, Pavel Marcu, Aurel Neagu (redactor șef), Angelo Niculescu, Andrei Rădulescu, Constantin Teașcă, Dumitru Tomescu, Stelian Trandafirescu (redactor-șef adjunct), Radu Urziceanu (secretar general de redacție), Emerich Vogl, Ion Voica, Ion Voinescu. Prezentarea grafică Liviu Bobocea Pag. 11