Fotó, 1983 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1983-01-01 / 1. szám

Kérdezz! Felelek Hogyan készíthetünk kontakt másolatokat minden fel­szerelés nélkül? Sárgászöld sötétkamra védővilágítás mellett fektes­sük emulzióval lefelé a negatívot a nagyítópapír emul­ziós rétegére. Fedjük le tiszta, karcmentes (ablak)­­üveglappal, hogy a rétegek jól összesimuljanak. A meg­világítást a mennyezet felé irányított íróasztallámpa fénye adhatja. Mi a minőségi különbség a 35 mm-es gépek és az ún. pocket (110-es zsebméret) között? Még a legolcsóbb 35 mm-es gépek is szebb nagyítá­sokat tesznek lehetővé a legdrágább pocket kamerák­nál. A kis képmezőn ugyanis kevés részlet rögzíthető, ezért a 35 mm-es felvétel sokkal élesebb és rajzosabb, finomabb szemcsézetű. A pocket kamera előnye kis mérete és tömege mellett a kazettával való gyors és kényelmes filmesére. Hová helyezzük a nagyítógépben a korrekciós szűrőket? A kondenzor és a film közé semmi esetre sem, mert szűkebb rekeszelésnél a nagyításon megjelennek a szűrő felületi hibái: a karcok, az ujjlenyomatok és a porszemek. Ugyancsak nem helyes a szűrőt a lencse és a nagyítópapír közé tenni, mert a szűrők optikailag ál­talában nem tekinthetők tökéletes plánparalel leme­zeknek, és ezért rontják a nagyított kép élességét és brillanciáját. A leghelyesebb tehát, ha a szűrőt a meg­szokott módon a kondenzor és az égő közé helyezzük. Okozhat-e károsodást a negatív kidolgozása során, ha a kezelési hőmérsékletet ugyan pontosan betartjuk, de a mosóvizünk nagyon hideg? A hidegvizes mosás önmagában nem ártalmas, leg­feljebb hosszadalmas. Ha azonban a húsz fokos fixír­­oldatból hirtelen 8—10 fokos mosóvízbe tesszük át a filmet, a zselatinréteg meggyűrődhet, megráncosod­ Szimán Oszkár saját tapasztalatai és irodalmi gyűjtése alapján hat, vagyis bekövetkezhet az ún. retikuláció. Az össze­ráncosodott zselatint többé nem lehet kisimítani. Ezt elkerülendő készítsünk egy tanktöltet húsz fokos mo­sóvizet, és a fixír kiöntése után ezt töltsük a tankba. Ez­után lassan engedjük hozzá a hideg mosóvizet, hogy a lehűlés fokozatosan következzék be. Öt perc múlva már a hideg folyó vízzel folytathatjuk a mosást. Hogyan ellenőrizhetjük egyszerűen a vakuszinkront? Vegyük le gépünk hátfalát, tegyük fel a vakut és vil­lantsuk sima fehér felület (fal) felé. Ha a gépen átnézve látjuk a villanást, a szinkron jól működik. Ha úgy akarunk színes belső felvételt készíteni (izzó­lámpa világítása mellett), hogy az ablakon át a külső táj is lássék, hogyan hidalhatjuk át a színhőmérsékleti kü­lönbséget? A legegyszerűbb napfényre érzékenyített filmet hasz­nálni és a belső teret örökvakuval deríteni. Ha ez nem valósítható meg, készítsünk napfényben, a külső fé­nyekre exponálva egy felvételt, majd este az izzóvilá­gítás bekapcsolása után Kodak (vagy más, ennek meg­felelő) 80 A szűrő mellett a belső térről. A gépnek köz­ben természetesen nem szabad elmozdulnia — tehát állványt kell használnunk —, a művelet csak olyan gép­pel végezhető el, amelynek zárgátlója kikapcsolható és megengedi a film továbbítása nélkül a második expo­zíciót. Mi az oka annak, hogy a szenzoros vakuval nagy helyi­ségekben (csarnokok, templombelsők) készített felvételek gyakran alulexponáltak? Az, hogy a vaku túl gyenge a nagy távolságok bevilá­­gítására. A szenzor nem érzékel elegendő fényt, és bár ilyenkor a vaku teljes teljesítményét leadja, ez kevés. A kulcsszám alapján meg kell állapítani, hogy az adott lencsenyílás és filmérzékenység mellett meddig terjed a vaku hatótávolsága, és csak ezen belül fényképezhe­tünk.

Next