Fotó, 1989 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1989-01-01 / 1. szám

A magyar fényképészek arcképcsarnoka Beszélgetés Tóth Józseffel — A kiállítás kapcsán eszem­be jutott a Leletek a magyar fo­tográfia történetéből című leg­frissebb — ötéves — történeti jellegű fényképgyűjtemény. A kötetben szereplő szerzők név­jegyzékében mindössze két fo­tós nevével találkoztam az itt bemutatott harmincból. Miért ezt a harminc fényképészt vá­lasztottad ki a magyar fotográfia klasszikus vonulatának illuszt­rálására? — Ez a kiállítás egy sorozat első része. Ma Magyarorszá­gon szerintem mintegy száz­húsz fotográfusról beszélhe­tünk. Hangsúlyozom: ennyien élnek. A kor szerinti felosztás mellett gyakorlati oka is van a harmincas számnak: ennyien fértek el a falakon. Húztam egy vonalat hatvan évnél, ez lett az alsó korhatár. A legidősebb al­kotó, dr. Sevcsik Jenő jövőre lesz kilencvenéves. Azokat a szerzőket kerestem meg, akik­ről tudok, akiknek ismerem a munkáit. Menet közben kiderült, hogy néhányan e korosztályból kimaradtak a sorból. Mivel egyáltalán nem célom, hogy rangsoroljak — a kiállítottak kö­zött van akinek tíz, van akinek egy főműve van — most azok következnek, akik nem kerül­hettek sorra. A kiállítás ötlete valójában egy hiányérzetből ered. A ma­gyar fényképészek nincsenek dokumentálva, még fénykép sincs róluk. Mondok egy példát. Az időközben elhunyt Lukács János harminc évig dolgozott az MTI-nél, ahol akad azért pár fotós. Amikor meghalt, mégis tőlem kértek képet róla... Nem hisszük el, hogy a körülöttünk élő emberek egyszer fontosak lesznek, sőt már ma azok. Ter­mészetesnek tartjuk jelenlétü­ket. Amíg közöttünk vannak, alig veszünk tudomást róluk. Maguk a fotósok nem veszik ko­molyan a szakmát. Nem tudjuk elhinni, hogy a fotó a ma művé­szete. Ki tudja, miből fakad ez a kishitűség? Abból indultam ki, hogy égető szükség van egy könyvre, amely kikristályoso­dott értékek alapján átfogó ké­pet ad az utóbbi ötven év ma­gyar fotográfiájáról. Hogy végre legyen mit leemelni a polcról. A mostani kiállítás tulajdonkép­pen ennek az előlege.­­ A vendégkönyvben talál­tam egy rendhagyónak látszó, mégis jelkép erejű bejegyzést: „Már elég régóta élek kábító­szerrel, de ilyen jó fantáziát mint ez a kiállítás, még sohasem lát­tam álmomban”. Valóban új­donság volna a klasszikus képi világ a mai nézőnek? Az egykori „norma” ma kivétel(es)? — A kellő publicitás hiányáról van szó. Például arról, hogy Tabák Lajos 2

Next