Fotóművészet, 2007 (50. évfolyam, 1-4. szám)
2007 / 4. szám
Fotográfiák a hon oltárán egy magyar történelmi album létrehozásának eszméjét. Az ötlet lényege az volt, hogy jöjjön létre egy olyan gyűjtemény, mely segítséget nyújtana abban, hogy a történeti képet festő művészek vagy a történeti darabot színre vivő rendezők alakjaikat az illető kornak megfelelő jelmezekbe öltöztethessék.35 Tán ennek hatására tette közzé viselettörténeti tanulmányait a következő hónaptól Vizkelety Béla festő, a régi magyar viseletek szakértője.36 Jókai Mór visszaemlékezése szerint azonban a „színpadi ábrázolat” és feltehetőleg a litográfia leghevesebb érzelmeket gerjesztő elemei egyaránt az esküre emelt kardok voltak. A kompozícióban amúgy is hangsúlyos szerepet játszó kardok látványa annál nagyobb hatást váltott ki, mert a magyaroknak a kardviselést törvény tiltotta a vesztett forradalom óta. „Ó de rettenetesen szép látvány az a kihúzott kard! - írta Jókai. - A magyar közönség már több mint tíz esztendő óta nem látott magyar férfi kezében kihúzott kardot! Kardot, mely az égre emelkedik, s hegyéből a hazaszeretet szikráit látja pattogni, aki látni tud! Néma volt ez a kép, de mégis mindent elmondott. Mennyi mindent elmondott! Hogy a magyar főúri rend nem a hatalom baldachinja alatt, hanem a haza oltára körül csoportosul! Nagy nemzetének élén törekszik előre! Hogy azt a magasra emelt zászlót minden erejével kész megvédelmezni! Ezt a kép Az alföldi szükölködök javára rendezett bazár a Lloyd-palotában, 1864. február vasárnapi Újság, 1864.9. szám Batthyány Lajosné grófné, vizitkártya a Bazár-albumból, Pest, 1864. február, Schrecker Ignác felvétele (MNM) SCHRECKER J Kralovánszky Istvánná vizitkártyákat árul, vizitkártya a Bazár-albumból. Pest, 1864. február, Schrecker Ignác felvétele (MNM) SCHRECKER J Keglevich Béláné Batthyány Ilona grófnő édesanyja, Batthyány Lajosné fotográfiáját tartja, vizitkártya a Bazár-albumból. Pest, 1864. február, Schrecker Ignác felvétele (MNM) SCHRECKER J 124 * Fotóművészet • 2007/4