Fotóművészet, 2013 (56. évfolyam, 1-4. szám)

2013 / 3. szám

A Random 13 végül is egy cso­portkiállítás, bírálható az egyes művek kvalitása, vélemény mondható a kon­cepcióról, a műveket összefűző gon­dolatról, a zsűrizésről, kurátori munká­ról. De érdemes-e a fogalmi keret ala­posabb szem­ügyre vétele? Hiszen ezek a kiállítási címek gyakran csak inspi­ratív szójátékok, a kor egy-egy hangu­latát megpendítő futamok. Ha túl ko­molyan vesszük a „szubjektív történe­lem” meghirdetést, vajon nem épp nagyszabású verébvadászatra készü­lünk? Nem hiszem. Figyelve a jelen kiál­lítási gyakorlatát, mondjuk az e-flux meghívóit, kitapintható, hogy a sza­bad művészetgyakorlás számára a sikerért való versengésen, a technikai és mediális kihívásokon túl mind hatá­rozottabb feltétel a társadalomtudo­mányi értelemben vett igényes kritikai magatartás, a változó társadalomkép­re való érdemi reagálás. Megfordítva, mind több olyan kiállítással találko­zunk, amelyik gondolati apparátusa kimunkáltabb a formainál. Azaz jelen­téktelen képeket önt le - akár megala­pozott - filozófiákkal, szociológiákkal, antropológiákkal. E jelenértelmező kihívások egyike a történelemképbe vetett bizalmunk. A XX. század jelentős fordulatai leírha­tók eseménytörténeti aprólékosság­gal, de a demokrácia újabb és újabb rettentő kisiklásait túlélve és­­ mára - súlyos önbizalomvesztését megta­pasztalva politikaelméletek, történel­mi magyarázatok helyett egyre inkább az egyes szereplőkre esik a tekintet értetlenül: mi történt veletek? hogyan történhetett ez meg veletek? mit csele­kedtetek? A francia Annales-kör a maga bő fél évszázada kezdődött gyakorlatával a történelem művelésének új megkö­zelítését vezette be az események helyett annak átélői, az emberek, tá­jak, helyek, történetek felé fordítva te­kintetét. Hayden White 1973-ban köz­zétett, Metahistory című munkája a tör­­ténetírást lényegében az irodalmi mű­fajok közé sorolta (akárcsak a régi görögök), persze a két műfaj referen­­cialitásának, „valóságra” való hivatko­zásának pontos megkülönböztetésé­­ vel. Febvre, Bloch, illetve White nyo­ mán magasra csaptak a szakmai viták és kitapinthatóak lettek a módszerbeli, intézményi átalakulások. Ám ezek szak­mai történetek, a történész pozíciójá­ról, a történelem műveléséről szólnak, s olyan nagyszabású, a nagyközön­ség számára is élvezetes műveket eredményeztek, mint Duby, Braudel, Le Roy Ladurie, Hobsbawm munkái. A történetírás ezen „nyelvi fordulatában” a vizualitásnak, nevezetesen a foto­gráfiáknak semmi szerep nem jutott. Volt hát oka Peter Burke-nek Eyewit­­nessing című könyvében a kiborulás­ra: azt megérti, hogy a televíziós kor előtti szakemberek nem tudtak mit kezdeni a képekkel - de ma? Persze a népszerű ismeretterjesz­tő könyvkiadás és televíziózás sok-sok álló-és mozgókép közreadására kész­teti a szerzőket, ezek esetében azon­ban többnyire nem beszélhetünk szak­szerű forráskezelésről. Ez annak elle­nére így van, hogy nálunk például - ha szerény mértékben - még az egyete­mi oktatásnak is része a vizuális forrá­sok kezelése, s ehhez hozzáférhető tankönyv áll rendelkezésre, Stemlerné Balog Ilona munkája. Mindezen történészi forrongások a fotótörténet-írásra is visszahatottak - ha nem is nálunk. Végigolvasva a Mi­chel Frizot szerkesztette „fotótörténe­­ teket” vagy Mary Warner Marien friss gondolkodású monumentális munká­ ját, érzékeljük, hogy a fotótörténet­ és művészet horizontja kitárult, térben, időben, társadalmi értelemben a Nyu­gat kanonizált nagyjain túl figyelembe veszi mindazon képkészítőket és ké­peket, amelyek esztétikai meggyőző­erővel bírtak. S újraolvassa a kánont is, kiszabadulnak például a közhelyes esztétikai és szociografikus kontex­tusból az olyan fotók, mint a How the Other Half Lives-ben szereplők, s be­mutatásra kerül Jacob Riis fényképei­­nek társadalmi használata E területen talán Anne de Mondenard 2006-ban publikált André Kertész-elemzése a legbravúrosabb, amely három felvétel változó kontextusait és fotóikonná vá­lását bontja ki. Határozottabban körvonalazódik a fotók szerepe a történetírás azon területén - s végre már a Random ki­állításhoz is közelebb kerülünk -, ame­lyet a szakmai nyelv mikrotörténet­­írás, Alltagsgeschichte s egyéb neve­ken emleget. Ezen megközelítések közös jegye nem annyira a módszer, mint a téma: a mindennapok. S a hét­köznapokban másfél évszázada meg­kerülhetetlenül jelen van a fotó. Mikro­­történészi munkának tekinthető jó né­hány fontos fotós publikáció, mint egy elveszett közösség mindennapjainak érzékeny, belső bemutatása (pl. Ro­man Vishniac megmaradt kétezer ké­pe a Holokauszt előtti közép-európai zsidóságról) vagy egy család életé­nek, elhallgatásainak és szenvedés­történetének feltárása, például Cathe­rine Hans Noren nevezetes The Came­ra of My Family című albumában. Ezen kutatások és publikációk közös ta­pasztalata, hogy a fotográfia megérint, de önmagában nem szólal meg. Él­ménnyé teszi, de nem mondja el a nar­­ratívát. A képekből kibontakozó törté­nethez sok más forrásra is szükség van, interjúkra, memoárokra, levéltári adatokra, más képekre. Bármilyen tau­­­ tologikus: a mindennapok ismerete elengedhetetlen a mindennapok feltá­ rásához, a történelem a történetírás segítségével írható újra. Az újraírás­nak pedig akkor van értelme, ha tény­leg kapunk válaszokat azon kérdé­sekre: mi történt veletek? hogyan tör­ténhetett ez meg veletek? mit csele­kedtetek? A Random 13 kiírásában a „szub­jektív történelmet” (vajon joggal?) úgy értelmezte: a bemutatás tárgya lehet az egyén szerepe a nagy történések­ben, illetve hagyomány és a szemé­lyes sors szerepe a mai identitás meg­formálódásban. A hangsúlyt nem a fotó, hanem a beszéd szubjektivitásá­ra tette, a „szubjektív történelmet” nem a történelem személyes olvasataként fogta föl, hanem a személyre mint a történelem részesére fókuszált. A té­mamegjelölés indokolható és indo­kolt: közös történelmünkben (s külö­nösen annak felelősséghárító, sötét színekben előadott hazai változatá­ban) az egyéni narratívákban több a bizalmunk, mint a politikai újraszer­kesztésekben. Maga a személy pe­dig, anélkül, hogy átírná élettörténe­tét, könnyedén válhat mondjuk áldo­zatból tettessé. A pályázati formából adódóan, szisztematikus kurátori munka híján a kiállított munkák közül kevésre jellem­ző a gondolati feszesség. Egyszeri szép ötletként Regős Benedek olyan helyeket fotózott le, amelyeket Petőfi RANDOM - 13 23

Next