Fővárosi Közlöny, 1913 (24. évfolyam, 70-93. szám)

1913-10-10 / 70. szám

kész üzlettel dörzsölve kezeiket, távoznak innen. Ezen a kérdésen segíteni csak egy mód van és ez az, hogy a már unos-untig letárgyalt, minden érdekeltség által kellő megjegyzésekkel és kívánságokkal kísért, a köz­gyűlés által pedig egyhangúlag elfogadott vándoripar­törvénytervezet minél hamarább életbeléptettessék. A közgyűlés Holczer és Vértes biz. tagok igen helyes indítványára adott kifejezést annak, hogy Magyar­országban csak az köthet üzletet, aki magyar honos, vagy aki legalább készítményeit itt készítteti, aki olyan üzletet tart fenn, amely a tényleges üzemének meg is felel, a teljesítést, számlázást és az egész folyamatot innen bonyolítja le, szóval aki a köz­terhekből épenúgy kiveszi a részét, mint a többi kereskedő. Felesleges volna hosszasabban fűzni ezt a gon­dolatmenetet, mindenki átérzi, aki megértette, hogy miről van itt szó. Kéri tehát a közgyűlést, hogy ezt a már egyszer elfogadott és felterjesztett törvény­javaslatot, amely ezeken az anomáliákon segíteni hivatott, a kereskedelemügyi minisztertől egy sürgős átiratban sürgesse ki és­pedig oly módon, hogy az lehetőleg a folyó év végéig vagy a jövő év elején életbe léptethető legyen. Ajánlja indítványának az elfogadását. Elnök kijelenti, hogy mivel az indítvány sür­gős tárgyalása ellen észrevétel nem létetett, a köz­gyűlés azt érdemleges tárgyalás alá veszi. Felteszi a kérdést, hogy a közgyűlés az indítványt változatla­nul elfogadja-e ? (Elfogadjuk!) Miután az ellen észre­vétel nem merült fel, az indítványt elfogadottnak jelenti ki. Jelenti, hogy a tárgysorozat első pontját a fővárosi közmunkák tanácsában, valamint a köztiszta­sági bizottságban megüresedett tagsági helyeknek választás útján való betöltése képezi. A szavazás a közgyűléssel egyidejűleg megkezdődött s délután 726-ig fog tartani. A választás eredményét a szavazatszedő küldöttség jelentésének beérkezte után fogja kihirdetni. Következik a napirend tárgyalása. Dr. Wildner­ Ödön tanácsnok ismerteti a tanácsi előterjesztést a krisztinavárosi színkör bérletére vo­natkozó szerződés meghosszabbítása ügyében; a bizottsági és tanácsi előterjesztést Fülepp Kálmán nyug. főpolgármester és néh. dr. Vaszilievits János volt alpolgármester arcképének megfestésére szükséges összeg fedezete ügyében. (Elfogadtatnak.) Rényi Dezső tanácsnok ismerteti a tanácsi elő­terjesztést a szemétégetés rendszerének tanulmányo­zása ügyében hozott közgyűlési határozatra. (Elfogad­tatik.) Ismerteti a bizottsági és tanácsi előterjesztést a Budapesti villamos városi vasút r.­t. által a Boráros­téren létesítendő kisebb hurokvágány engedélyezése ügyében. Polgár Károly nem venné igénybe a közgyűlés figyelmét, mert csak egy szimpla hurokvágányról van szó, ha nem tudná azt, hogy a közgyűlésen a közérdek megelőz minden más érdeket és ha nem volna ennek az ügynek bizonyos előzménye, amely előzmény után a közgyűlést ezzel a javaslattal ellentétes irányba, egy inkonzekvenciába akarnák belevinni. Egész röviden elmondja az ügyet úgy, amint van. 1909-ben a városi villamos vasút egy hurok­vágány létesítése iránt egy kérelmet terjesztett elő, amely hurokvágányt annak idején az eljáró mérnöki hivatal nagyon helyes okok folytán nem fogadott el, hanem azt indítványozta, hogy a hurokvágány ne a kontemplált mód szerint, hanem a Boráros-teret megkerülve létesíttessék. 1913-ban a most már városilag is érdekelt városi villamos vasút egy sürgős előterjesztéssel lép a közgyűlés elé, kérvén azt, hogy az 1909-ben hozott határozatát változtassa meg, azaz adja meg az akkor kontemplált kisebb hurokvágány létesítésére az engedélyt. A városi villamos vasút mostani kérelmét azzal indokolja, hogy a jelenlegi hurokvágány 250 m­-rel hosszabb, mint amelyet meg akart építeni és ennek révén pontosan kiszámítja, — azonban ez nem áll, ha kell az adatokat a közgyűlés rendelkezésére bocsátja — hogy 92 ezer kocsikilométer járata van, amely üres, hasznot nem hoz és ez szerinte 30.000 h évi kárt jelent a vasútra nézve. Egyben azt állítja, hogy a hurokvágány megkerülése 4 percet igényel menet­időben, a kocsik jobban torlódnak, ha ez a hosszú hurokvágány nem volna, jobb kocsijáratokat lehetne létesíteni. Az V. ügyosztály a sürgős előterjesztésnek ele­get téve, szeptember 15-ére kitűzte a közigazgatási bejárást és a közigazgatási bejárás alkalmával, dacára annak, hogy a vasúti és hajózási főfelügyelőség kép­viselője, valamint a közmunkák tanácsának a kép­viselője határozottan az engedély megadása ellen vol­tak és dacára annak, hogy az ügyosztály valószínűleg tudomással bírt arról, hogy a városi villamos vasút a kérvényét nemcsak a városhoz, hanem a közmunkák tanácsához is beadta és a közmunkák tanácsa nem tartotta teljesíthetőnek a kérdést, hanem azt elutasí­tás végett a belügyminiszterhez terjesztette fel, mégis javasolja a második hurokvágány létesítésére az enge­dély megadását. Az ügyosztály indokolása nem igen áll helyt, mert azt állítja, hogy a kisebb hurokvágány nem fogja érinteni a Lónyay­ utcai közúti villamos vágányát, tehát nem lesz annak útjában, továbbá, hogy nem a főváros költségén épül és harmadszor, hogy csak ideiglenes lesz. A városi villamos vasút ezzel a hurokvágánnyal azt akarja, hogy maradjon meg a régi hurokvágány is. Az újabb hurokvágány, szóló értesülése szerint, tisztán arra fog szorítkozni, hogy a 30 és 32 számmal jelzett, Erzsébetfalvára közlekedő kocsik forgalmát bonyolítsa le, itt a felső­vezetékes kocsik forduljanak be, míg a 6 és 12 számú kocsik a nagy hurokvágányt fogják megkerülni. Itt tehát két hurokvágány lesz és azonkívül azt a teret, amelyet a lakosság, különösen az esti órákban oly sűrűn lep el és használ, elrontják, amellett, amint a közmunkák tanácsa jelzi, a forgalmat megakasztják, mert az lehetetlen, hogy az új hurokvágányon, amely csak 18 m.-re van kontemplálva, a forgalmat simán lehessen lebonyolítani. Itt egy olyan hurokvágányt fognak kapni, mint a Gellért­ téren van, ahol a csi­korgás és a zaj miatt az egész környék lakossága panaszkodik, csodálkozik, hogy ez a panasz még nem jutott el az V. ügyosztály vezetőjéhez. Mindezektől eltekintve, ha 1909-ben a köz­gyűlés azt a helyes álláspontot foglalta el, hogy ez a kisebb hurokvágány nem engedélyezhető, nem érti és nem tudja szóló, hogy mi okból változtatnák meg ezen egyedül helyes álláspontot, mikor annak a meg­változtatásához a vasúti és hajózási főfelügyelőség és a közmunkák tanácsa sem járult hozzá, sőt miután a közmunkák tanácsa az egész ügyet a kereskedelmi miniszterhez terjesztette fel, ebben az ügyben az utolsó szó sem a közgyűlést, sem a közmunka taná­csot nem illeti, hanem a miniszter fog dönteni. Eze­ket elmondva, kéri a közgyűlést, hogy mivel az ügy jelenlegi stádiumában úgyis a miniszter előtt fekszik és mivel a minisztériumnak ebben a kérdésben pro

Next