Fővárosi Közlöny, 1920 (31. évfolyam, 1-43. szám)

1920-09-17 / 27. szám

tudományi képesítéssel bíróknak egyedül a közhivatal­noki közpálya áll nyitva, amely szaktérről őket kiszorítani méltánytalanság lenne velük szemben. Ha pedig a jövő fejlődésnek ez lenne a tendenciája, akkor nem szabad ezt a nagy társadalmi átalakulást éppen ezen a pon­ton „in medias res" elkezdeni, hanem előbb tör­vényhozási úton meg kell reformálni felsőbb iskoláink mai oktatási rendszerét, a változott viszonyoknak megfelelően szűkebb korlátok közé kell szorítani az egyetemi jogi oktatást, apasztani kell a jogi egyetemek és akadémiák mai létszámát, szóval preventív intéz­kedésekkel kell elejét venni az ifjúság jogi pályára való özönlésének. Az egyedül helyes és igazságos mindenesetre ez volna és az, hogy állíttassák fel a kor változott kívánalmainak mindenben megfelelő közigazgatási főiskola úgy a jogi, mint a műszaki tisztviselők számára, mely azután nem csak a köz javára képezhetne megfelelő szakembereket, hanem egyúttal az illetők számára is egyenlő mértékű érvé­nyesülést és boldogulást biztosíthatna. Mindezek alapján a tanács a közérdek szem­pontjából határozottan ellenzi azt, hogy a III. és XII. ügyosztályok műszaki ügyosztályokká minősíttessenek, ehhez képest azzal a javaslattal járul a törvényhatósági bizottság 1. közgyűlése elé, hogy dr. Zielinski Szilárd bizottsági tag úrnak Joanovich Pál bizottsági tag úr részé­ről a fentiek szerint módosított indítványát mellőzni méltóztassék. Egyúttal azonban a határozatban kiemelt indokokra való figyelemmel méltóztassék felhívni a tanácsot, hogy a műszaki igazgatásnak szakszerű, lehetően önálló és független ellátására vonatkozóan szükséges szervezésekre nézve tegyen a t. közgyűlés­hez az illetékes szakbizottságok meghallgatásával sürgősen előterjesztést. Mielőtt azonban a tanács ezt a javaslatot a közgyűlés elé terjesztené, az ügyiratokat a 324/1920. kgy. sz. határozat utasításához képest a tanácsi XI. ügyosztály útján tárgyalás és véleményes jelentés­tétel végett a jogügyi bizottságnak adja ki. A jogügyi bizottságnak a véleményes jelen­tése ez. A székesfőváros jogügyi bizottsága tárgyalván dr. Zielinski Szilárd törvényhatósági bizottsági tagnak és társainak Joanovich Pál törvényhatósági bizottsági tag által módosított indítványát és a tanácsnak ebben az ügyben hozott határozatát, kimondja, hogy azokat csupán a jog és a törvényesség szempontjaiból teszi vizsgálat tárgyává és tekintettel az 1883. évi I. t.-c. 3. és 5. §-aira, amelyek a fővárosban a jogi és közigazgatási szak­osztályok élén álló tanácsnokoknál a jogi vagy állam­tudományi képzettséget kívánják meg, minélfogva a szóban levő két közigazgatási ügyosztálynak élére mű­szaki minősítéssel bíró tanácsnokok csak a szóban levő törvény rendelkezésének előzetes megváltoztatása után volnának állíthatók, tekintettel továbbá arra, hogy az átszervezés, illetőleg átminősítés a vonatkozó szabályrendeletek előzetes megváltoztatását teszi szükségessé, ami az 1920. évi IX. t.-c. 21. §-ában elrendelt és 40 napon belül megtartandó általános tisztújítás mielőbbi és teljes befejezését hátráltatná, ez pedig jogi bonyo­dalmakra vezethet és a tanács végleges megalakítását és ezzel a főváros közigazgatásának felette kívánatos teljes és zavartalan mielőbbi megindítását minden­képen hátráltatná; tekintettel végül arra, hogy új szabályrendeletek alkotása nem már folyamatban levő ügyek elintézé­sére, hanem a jövő szabályozására szolgál, s hogy alkotmányunk szellemével és a törvényhatóságok év­százados szokásaival és hagyományaival áll ellentét­ben az, hogy az általános tisztújító szék zavartalan megtartása törvényszerűen még el nem intézett és jogos magánérdekeket is sérthető javaslatokkal és felvetett kérdésekkel megakadályoztassák, a jogügyi bizottság megállapítja, hogy a szóban levő indítvány elfogadásának jogi és törvényességi akadályai vannak. A tanács a fentiekben ismertetett határozatát, a­­ jogügyi bizottság ezen javaslatával kiegészítve, ter­jeszti a közgyűlés elé. 2. Bizottsági és tanácsi előterjesztés a 3500/1920. M. E. számú kormányrendelettel engedélyezett lakáspénzpótléknak nyugdíj­ellátás alapjául való beszámítása ügyében. (Előadó: Bukovszky tanácsnok.) 91.501/1920—1. szám. Ebben az ügyben a tanácsi /. (elnöki) ügyosztály a következő előterjesz­tést tette: Tekintetes Tanács! A székesfőváros alkalmazottai és azok hozzátartozói nyugdíjszerű ellátásának kiegé­szítéséről szóló 1891/1913. kgy. számú szabályrendelet 3 §-ának első bekezdése a következőképen szól: „Az ellátásnak a nyugdíjpótló alapból való kiegészítése az alkalmazott lakáspénzének összege után ugyanazon kulcs szerint történik, mint a­melyet a nyugdíj­szabályok az esedékes nyugdíj, végkielé­gítés, özvegyi díj , illetőleg a nevelési díj kiszámítására nézve megállapítanak." E szerint a rendelkezés szerint az alkalmazot­taknak, valamint a volt alkalmazottak özvegyeinek és árváinak ellátásuknak a nyugdíjpótló alapból való kiegészítésére csak a szorosan vett lakáspénz után van igényük. Az állami, államvasúti és vármegyei alkalmazot­taknak, nyugdíjasoknak és özvegyeknek lakáspénz pótlékban, illetőleg lakbérnyugdíj pótlékban való részesítése tárgyában kelt 3500/1920. M. E. számú kormányrendelet az állami, államvasúti és vármegyei alkalmazottak részére lakáspénz pótlékot engedélyez és kimondja, hogy minden olyan tényleges szolgá­latban álló állami, államvasúti és vármegyei alkal­mazott, aki a reá nézve érvényben álló törvény, rendelet vagy szabályzat alapján lakáspénzt kap, Budapesten az 1920. évnek második lakbérnegyedétől kezdve lakáspénz pótlékban részesül. A kormányrendelet 1. §-a szerint ennek a lakáspénz pótléknak 1 évre szóló összege, azoknál az alkalmazottaknál, akik Budapesten állomásoznak, az 1920. év második lakbérnegyedétől kezdve az alkalmazott által tényleg élvezett lakáspénz­­ évi összegének 20%-a, a harmadik lakbérnegyedtől kezdve pedig 50%-a. A kormányrendeletben foglaltak alapján a tanács előterjesztésére a törvényhatósági bizottság hatás­körében eljáró tanács a folyó évi június 30-án 184/1920. kgy. szám alatt elhatározta, hogy az 1920. évi augusztus 1-től kezdődően a székesfővárosi alkal­mazottak részére a tényleg élvezett lakáspénz­­ évi összegének 50%-át lakáspénzpótlék címén engedélyezi. A kormányrendelet nem tartalmaz intézkedést arra nézve, hogy a lakáspénzpótlék a lakbérnyugdíj-

Next