Fővárosi Közlöny, 1947 (58. évfolyam, 28-55. szám)
1947-10-30 / 45. szám
javaslatok megbeszélése ügyében a pártközi értekezletet össze fogom hívni. (Helyeslés.) Tisztelt Közigazgatási Bizottság! Ennyiben kívántam hozzászólni azokhoz az elvi kérdésekhez, amelyek az ülés folyamán felmerültek. Ami most már a gyakorlati kérdéseket illeti, mindenekelőtt elnézést kell kérnem, hogy a Közigazgatási Bizottsághoz intézett polgármesteri jelentés — mint ahogyan Kéry János bizottsági tag úr is szóvátette — későn jutott a bizottság igen tisztelt tagjainak kezébe és emiatt a bizottsági tag úr nem volt abban a helyzetben, hogy részletesen hozzá tudott volna szólni a jelentéshez. Révész Mihály: Mi lett volna itt! (Derültség.) Bognár József polgármester: A késedelem oka az volt, hogy a műszaki ügyosztályok jelentései az alpolgármesteri felülvizsgálat során kiegészítésre szorultak és a kiegészítő munkálatok néhány napot vettek igénybe. Természetesen a jövőre vonatkozóan igyekezni fogunk, hogy a bizottság minden tagja időben megkapja a jelentést. A bizottsági tag úr említette a Batthyány-örökmécs környékének rendezetlenségét. Közölhetem, hogy a helyrehozatalhoz szükséges fedezet ez idő szerint nem áll rendelkezésünkre. Intézkedni fogunk azonban, hogy az emlékművet és annak környékét legalább ideiglenesen hozzák rendbe. A gazdasági földutak ügyében feltett kérdésére vonatkozóan az a válaszom, hogy" a gazdasági földutak fenntartása a kerületi mérnöki hivatalok feladata, amelyet házilagos úton hajtanak végre. Ezeknek az utaknak a kiépítése, burkolattal való ellátása nem indokolt, arra fedezet sincs, így a fenntartás csak a nagy vízmosások és kátyúk helyreállítására szorítkozhat. Az útfenntartó munkáscsoport, a száraz idő kihasználása végett, eddig a hátrányos makadámutak javításán dolgozott. Holnap kezdenek hozzá a földutak javításához. A közlekedési ügyosztály ügykörébe vágó felszólalásokra és észrevételekre nézve, a lehetőségekhez képest, intézkedni fogunk. Mihlók Sándor bizottsági tag úrnak a Ferdinándhíddal kapcsolatos kérdésére vonatkozóan közlöm, hogy valóban az a helyzet, amit ő mondott, hogy tudniillik a híd a MÁV tulajdona és voltaképen csak a hídfeljárók tartoznak a fővároshoz. Már több ízben felhívtuk a MÁV-ot a rongálódások helyreállítására. Természetesen egyetértek azzal, hogy nekünk — a főváros lakosságának érdekeit nézve — nem kell túlzottan keresnünk azt, hogy milyen feladatok tartoznak szorosan véve a főváros kötelezettségei közé. A csatorna terve már több évtizede lekerült a napirendről. Érintkezést keresünk a földművelésügyi minisztérium vízügyi főosztályával, hogy szerepel-e ez a kérdés a vízépítési programban ? Tudomásunk szerint nem, mert vannak munkák, amelyeket országos érdekből fontosabbaknak és sürgősebbeknek ítélnek. Kabakovits bizottsági tag úr felszólalásával kapcsolatban a helyzet az, hogy a Vízműveknél a bizottsági tag úr által megnevezett alkalmazott nincsen. Révész Mihály : A bizottsági tag úr által megjelölt, körülírt alkalmazott Bognár József polgármester: Azóta az ügyosztályvezető tanácsnok úrral közölte a bizottsági tag úr az illető alkalmazott nevét is, azonban a vízművek vezérigazgatójának és az üzemi bizottság elnökének jelentése szerint ilyen nevű alkalmazottja a Vízműveknek nincsen. De ettől függetlenül az engedélyezett leghosszabb szabadság a három hónapot sohasem haladta meg és a felszabadulás óta csak két ízben történt ilyen mérvű szabadság engedélyezése. Több felszólaló szóvátette a Városi Színház műsorpolitikáját. Sajnos, az a helyzet, hogy a Városi Színház műsorpolitikája nem egyedül tőlünk és nem a színháztól függ, hanem attól is, hogy a lekötött filmek közül amelyiket kapja meg? Néha 20—30 lekötött film is van és ezek közül egyet sem kap meg. Bár mi mindenkor szem előtt tartjuk azokat a szempontokat, amelyeket a bizottsági tag urak nemcsak a jelen alkalommal, hanem másfél esztendeje szívesek voltak hangsúlyozni, azonban olyan esetekben, amikor a színház nem kapja meg az előre lekötött filmeket, makkor kerül sor hirtelenül más filmek bevetésére, amelyek "valóban nem mindig szolgálják azokat az érdekeket, amelyeknek a bizottsági tag urak kifejezést adtak. Sajnos, ez kiesik a mi hatáskörünkből, ez filmpolitikai kérdés. Egy tárcaközi bizottság intézkedik arról, hogy melyik filmszínház milyen filmeket kap. Eddig bizony többször voltak nehézségeink. Éppen a múlt hét folyamán jártam el ennél a tárcaközi bizottságnál annak érdekében, hogy a Városi Színház az egyszer már lekötött filmeket minden esetben megkapja. Kéry János bizottsági tag úr — és részben Kabakovits József bizottsági tag úr is — szóvátették, hogy a Magyar Színháznak ha nem is a községesítése, de új életre való indítása a közületen keresztül mégis megtörtént és ezzel kapcsolatban párhuzamot vontak a főváros gazdasági helyzete, valamint ezen intézkedés között, miközben nem találták meg azt az arányt, amely véleményük szerint ezt a községesítéshez hasonló, illetőleg annak határán mozgó intézkedést indokolttá tette volna. Ezzel kapcsolatban jelentem, hogy a Magyar Színháznál az volt a helyzet, hogy összesen egy olyan magánszemély jelentkezett, aki ki akarta bérelni a színházat, azonban egyfelől ennek nem állott rendelkezésére a megfelelő tőke, másfelől olyan volt, akinél nem voltunk száz százalékosan meggyőződve arról, hogy a Magyar Színházból többet tud csinálni, mint egyszerű operettszínházat, amely a Fővárosi Operettszínházával azonos műsor színvonalán mozog. Ezért tartottak egyrészt a színészek, másrészt a színházban levő üzemi személyzet, harmadsorban a műsorpolitika szempontjából előnyösnek, hogy létrehozzuk azt a megoldást, amely semmiféle irányban sem jelent a főváros szempontjából végleges elkötelezést, annál kevésbé, mert kifejezetten körülhatároltuk a kereteket, amelyek között a főváros az esetleges deficit tekintetében mozoghat, másrészt csak egy évre vállaltuk mindezt és az addig jelentkező akár magántőkének, akár egyéb érdekeltségnek módja van arra, hogy átvegye tőlünk a színházat. Kifejezést kell adnom itt annak, hogy nem osztom azt a nézetet, amelynek Éber Antal adott kifejezést a Magyar Nemzet hasábjain, hogy tudniillik kiáltó ellentét van a főváros anyagi helyzete és e között a lépés között. Nincsen ellentét, mert egyrészt itt is emberek kenyeréről van módunkban gondoskodni, másrészt pedig elhatározott szándékunk volt eredetileg is az, hogy amit a mozin keres a főváros, azt kulturális célokra fogja költeni. Úgy gondolom, hogy ez az elv minden szempontból indokolt, mivel kulturális célokra úgyis keveset tudunk fordítani, másrészt azt, hogy azt a közületi lelkiismeret-furdalást, amely a könnyebb fajta szórakoztató műfajoknak a kultiválása miatt joggal élhet bennünk, mintegy levezekeljük azzal, hogy azt a pénzt olyan feladatok megoldására fordítjuk, amelyeket a közület nem volna képes a maga anyagi erejével ellátni, ha ez a könnyebb fajta szórakoztató műfaj nem lenne. Szóvá tették a bizottsági tag urak a korrupció kérdését. Ebben a tekintetben az az elképzelésem, hogy nem új szerv létrehívásával, hanem az elnöki ügyosztályon belül teremtsünk meg olyan lehetőséget, hogy minden konkrét korrupciós bejelentés 4-3 órán belül kivizsgáltassék, azonkívül pedig a fegyelmi eljárás lefolytatására is határidőt szabunk minden ilyen esetben. Egyébként mindazokat a szempontokat, amelyeket a bizottsági tag úr előadott, magam is teljes mértékben osztom. Természetesen nem lehet útját vágni annak, hogy különböző embereknek, pártoknak, lapoknak egyes intézetek működéséről másfajta megítélésük ne legyen. Amióta a világ világ, ez mindenkor így volt. Véleményem szerint nem is feladata a polgármesternek, hogy ilyen esetekben erélyes, nem erélyes, vagy bármilyen cáfolatokat kiadjon, annál kevésbé, mert általában a cáfolatokkal sem érné el azokat a hatásokat, amelyeket Kéry bizottsági tag úr vár. A Kisipari Hitelintézetet illetőleg is az történt, hogy a különböző sajtótermékek eleinte bizonyos mértékig különbözőképpen ítélték meg a kérdést. Utóbb azonban természetesen mindig felül szokott kerekedni egy tárgyszerű szemléletmód. Ebben az esetben ezt az tette lehetővé, hogy egyrészt kint járt ott egy vizsgálóbizottság, amely a törvényhatósági bizottság tagjaiból állott, másrészt pedig ugyanabban az időben a Pénzintézeti Központból is voltak kint revizorok. Az így szerzett tapasztalatok alapján azután tiszta helyzetkép alakult ki és a következő intézkedések már egy ilyen tiszta helyzetképen fognak alapulni. Azt, hogy a sajtó — az ügy minden részletét pontosan nem látva — mit ír, befolyásolni természetesen semmiféle vonatkozásban nem tudjuk, de nem is kívánjuk. A gazdasági értekezletet, mint a testületi kormányzás első fecskéjét üdvözölte Kéry János bizottsági tag úr. Szeretném megmondani, hogy a gazdasági értekezletet egyáltalán nem azért hívtuk létre, mintha a polgármesteri felelősséget csökkenteni akartuk volna ; mintha a polgármester, jelen esetben ön, szükségét érezte volna annak, hogy felelősségét csökkentsék. A gazdasági értekezleten