Fővárosi Közlöny, 1992 (42. évfolyam, 1-12. szám)

1992-01-02 / 1. szám

A finanszírozást végző Főpolgármesteri Hivatal a kerületi önkormányzatok részére a számlára érkezést követő 3. munkanapon köteles a továbbutalást biztosí­tani. Ezt gyakorlatilag a számlakivonat átvételi napjával egyező. A 3. § szabályozása szerint a forrásmegosztásra vo­natkozó rendelet megalkotásáig befolyt iparűzési adót teljes összegében a Fővárosi Önkormányzat költség­vetése finanszírozására kell átutalni. A 4. § általános felhatalmazást ad a főpolgármes­ternek a költségvetési feladatoknak a Főpolgármesteri Hivatal útján - korlátokkal történő­­ vitelére. Az 5. § a működési költségvetés finanszírozásának szabályait részletezi. A működőképesség fenntartása érdekében a szerkezeti változásokkal és szintezésekkel növelve javasolja az intézményfinanszírozást. Ez azt jelenti, hogy biztosítja pl. az 1991. január 1-jei bér­politikai intézkedés, valamint a tanévi feladatváltozások arányos fedezetét is. Szigorítással - főjegyzői ellenjegyzéssel kiadott főpolgármesteri engedéllyel - javasol fedezetet adni a folyamatban lévő intézményfelújítási és fejlesztési feladatokhoz. Azt javasolja, hogy a Fővárosi Önkormányzat költ­ségvetési intézményeiben dolgozók részére a költség­vetési törvényben ajánlott bérfejlesztés (javaslat szerint 10%) a törvény elfogadását követően, a finanszírozás­hoz szükséges fedezet megléte esetén kiadható legyen. Ezzel a szabályozással a költségvetési intézményekben dolgozók nem több hónapos késéssel - visszame­nőleges hatállyal - kaphatnák meg a bérfejlesztést. A 6. § a tömegközlekedés működtetéséhez kapcsoló­dó támogatást a rendelet mellékletét képező finanszíro­zási terv szerint javasolja biztosítani az átmeneti idő­szakra. A 7. § az átmeneti időszakban megtiltja az önkor­mányzati közüzemi vállalatok támogatását. E támoga­tások esetiek és céljellegűek, szabályozásukra a költségvetési rendeletben kerül sor. A 8. § az önkormányzati körön kívülre történő utalá­sokat megállapodásokhoz, kötelezettségvállalásokhoz köti. E támogatások céljellegük miatt évente rendeleti szabályozást tesznek szükségessé. Ugyanakkor lehetővé kell tenni a határidős kötelezettségek teljesítését. A 9. § az önkormányzati fejlesztési feladatok finan­szírozásának, kötelezettségvállalásának átmeneti szabá­lyait részletezi. A folyamatosságot biztosítja azzal, hogy megengedi a folyamatban lévő fejlesztési feladatoknál a kifizetést az 1991. évi előirányzatmaradványok, az 1991. december 31-ig megkötött szerződések 1992. évi üteme szerint elvégzett munkákra, a jogerős határozatok szerinti köte­lezettségekre. Ugyanakkor korlátozza a kötelezettség­vállalás mértékét a szerződésmódosítás tilalmával. A címzetten és a céljelleggel támogatott feladatokra való kötelezettségvállalás kiadását az országgyűlési jóváhagyást követően javasolja. E feladatok szerződései megkötésénél tehát nem kellene az 1992. évi költség­vetési rendelet megalkotását megvárni, így a megva­lósítás esélyei nagyobbak. A Közgyűlés a pályázatok felterjesztésekor kötelezettséget vállalt arra, hogy a saját forrásrészt a költségvetési rendeletében biztosítja. Az új induló címzett és céltámogatott fejlesztési feladatokon kívül, új induló egyéb fejlesztési feladatra tiltást javasol az átmeneti időszakban. Egyéb új induló fejlesztési feladatra kizárólag a költségvetési rendelet megalkotása után vállalható kötelezettség. Az év eleji pénzügyi egyensúly megőrzése érdekében a főjegyzői ellenjegyzéssel kiadott főpolgármesteri engedélyhez javasolja kötni a fővállalkozói előlegek kiutalását. A 10-12. §-ok a vegyes és záró rendelkezéseket tartalmazzák. Figyelembe véve, hogy a helyi közművelődési felada­tokat a kerületi önkormányzatok látják el, előfordulhat, hogy az ehhez kapcsolódó normatív állami hozzájárulást az 1992. évi költségvetési törvény a kerületi önkor­mányzatokhoz szabályozza és az APEH az arányos részt közvetlenül a kerületeknek utalja. Ebben az esetben nem lép életbe a rendelet 1. § (1) bek. a) pontja. Előfordulhat, hogy az átmeneti időszakra egy adott fejlesztési feladatra történt kifizetések meghaladják az 1992. évi költségvetésben és az 1991. évi pénzmarad­vány-felosztás során jóváhagyásra kerülő előirány­zatokat. A költségvetésben kialakuló ágazati arányok védelmét biztosítja az a szabályozási javaslat, mely szerint a „túlköltés"-t ágazaton belüli átcsoportosítással kell rendezni. A rendelet időbeni hatálya 1992. január 1-jétől a forrásmegosztásra, illetve a Fővárosi Önkormányzat költségvetésére vonatkozó rendeletek megalkotásáig terjed.

Next