Fővárosi Lapok, 1864. február (1. évfolyam, 26-48. szám)

1864-02-21 / 42. szám

Már hajnalban a város egészen szokatlan tekin­tetet nyert. Minden ablakból élénkszínű, többször aranynyal s ezüsttel átszőtt szőnyegek függöttek. A tornyok, házak fedeleiről magyar veres, zöld, fehér és e­r­­d­é­l­y­i , kék, sárga, zászlók nyúltak ki. Mindenki vasárnapi öltözetet vett magára, s még a külvárosi nép is, a lehető tisztán és ékesen jelent meg. Itt-ott csoportozatokat lehetett látni, hol az em­berek élénk hangon s heves kézmozdulatok közt társalogtak, a fejedelem diadalait sorolták elő, mond­tak igazat, hazudtak is olykor szédítő nagyokat, nevettek, kiabáltak, tolakodtak, — szóval a­kit valami csendes szászvárosból egy zsinegen a ko­­losvári főtérre leeresztettek volna , tökéletesen hinné hogy ez egész nép forró lázban van. Mind­azok, kik a múlt nap esti óráiban megér­keztek, már jókor reggel összegyűltek, s teljes, fé­nyes díszöltözetekben rendezték el a menetet, mely a fejedelem elfogadására vola indulandó. Mintegy két óra lehetett délután, mikor a kolozs­váriak — a szájról szájra kelt hírt meghallották, hogy a fejedelem érkezik. Valóban még nem volt teljesen három óra, mi­dőn a hosszú Külső-Monostor utcán, melyet a nép egé­szen ellepett, a zászlókat lehetett megpillantani, s a harsonák első riadásait hallani. Egy fehér farkasbőr kacagányos lovas csapat tetőtől talpig vörösbe öltözve nyitotta meg a me­netet, mely csak igen lassan, s az úgynevezett rend­­csinálók kiabálásai s ütlegei által nyílt résen — haladhatott. E csapat mind egyenlő szénfekete lovakon ült, a vezér és a tisztek fényesen szerszámozott, és caf­­rangozott lovakon s maguk is csillogva a dús arany készülettől. Ezek után, kik mintegy 10—12 zászlót lobog­tattak, jött a harsonás csapat, naptól barnult, majd­nem fekete sihederek — köztük sok cigány — csinos szürke lovakon, s szeszélyes törökös öltözetben s pa­tyolat török kontyokkal fejükön, miként akkor a turbánt nevezték. A fejedelem a város végén ült lóra. Hófehér méné, állítólag a török császár ajándéka, valódi tüne­mény volt a lovak közt. Szép a tökélyig, s emellett erős, ideges, délceg — majd­nem elborítva arany és vörös cafrangokkal. A fejedelmet azok, kik őt csak pár évvel ezelőtt látták, halványnak s kissé összeesettnek találták, de mindamellett gyönyörűség volt e szép ódon alakot lovon látni. Miért töltenénk el lapokat a fény leírásával, mely itt terjedett! — Azért mindenki képzelődő te­hetségére bízván a fejedelem után jövő nemesi ban­dériumot, s az egyes urak fogatait magának oly szé­pen kirajzolni, mint csak kénye kedve tartja — tér­jünk vissza Bocskai fejedelemhez. A fejedelem arcképe egyike a legismeretesebb­nek a hazában. Erdély kiválólag három fejedelmére volt büszke : Bocskaira, Bethlen Gáborra, s II. Rá­­kóci Ferencre. Kevés régi magyar ház van Erdélyben, hol Bocskai Istvánnak képét fel ne lehetne találni. A hajdú városokban, számos gyűjteményekben s egyes képcsarnokokban ott van, mint azok egyike, kiket az utókor feledni nem tud, de nem is akar. Ezért leírásunk is rövid teend, hogy ezen episod után visszatérhessünk eseményeinkhez, melyek nem egy személyt, talán meglepetést hordanak méhükben. (Folyt, köv.) A SZÍNPAD ERKÖLCSI SZEMPONTBÓL. S­e­h­i­t­t e­r után. (Vége.) Most, midőn meg kell halni, elhagyja a szorongatott M­o­o­r­t hűtlen álbölcsésze. Az örökkévalóság halot­tat küld el, hogy titkokat fedezzen fel, a­melyeket élő nem tudhat, és a biztos gonosztevő elveszti utolsó menhelyét, mert még a sirok is fecsegnek ! De nem elég az, hogy a színpad megismertet az emberiség sorsváltozásaival, hanem megtanít arra is, hogy a szerencsétlen iránt igazságosabbak legyünk, s felette elnézőbben ítéljünk. Csak midőn szerencsét­lenségének mélységét megismertük, mondhatjuk ki felette ítéletünket. — Nincs meggyalázóbb bűn, mint a tolvajság bűne, de nem vegyítünk-e mind egy-egy szánalomkönyet kárhoztató ítéletünk közé, ha azon borzasztó helyzetet elképzeljük, a­melyben azt R­u­h­­berg Eduard elkövette? Az öngyilkosságot álta­lánosan utáljuk mint bűnt, de midőn M­a­r­i­a­n­n­a egy dühöngő atya fenyegetéseitől, a szerelemtől, s a borzasztó zárdafalak képzeletétől ostromoltatva a mérget megiszsza, vajon ki lesz közölünk az első, a­ki egy átkozott elv szánalomra méltó véráldozata fe­lett pálcát törend? Az emberiség és türelem kezde­nek korunk uralkodó szellemévé válni, sugaraik már a törvényhozási termekig,­­ de még tovább, feje­delmeink szívéig elhatottak. Mily nagy része van ezen isteni műben színpadunknak ? Nem a színpad-e az, a­mi az embert az emberrel megismertette s azon tit­kos gépezetet, a­mely szerint cselekszik, felfe­dezte ? Az emberiség egy igen jelentékeny osztályának igen sok oka van, hogy a színpad iránt háladatosabb legyen mint a többiek. Csak itt hallják a világ nagyjai, — a­mit soha vagy igen ritkán hallanak, — igazságot, s a­mit soha, vagy igen ritkán látnak, itt láthatnak — embert. A­mily nagy, és sokféle a jobb színpad érdeme az erkölcsi művelődés körül, nem kevesebb érdem illeti azt meg az ész teljes felvilágosítását illetőleg. Csakis ezen magasabb légkörben használhatja azt fel egészen a szellemdús fő, s a tüzes hazafi. Egy tekintetet vet az emberiségre, összehason­­lítja­ a népeket népekkel, a századokat századokkal, és látja, hogy mily rabszolgailag teng a nép nagyobb része a vélemény és előítélet azon bilincsein, a­me­lyek boldogulásának örökké ellene működnek, hogy az igazság tisztább sugarai csak kevés, egyes főket világosítanak meg, a­kik ezen kis nyereséget talán egész életük árán vásárolták meg! Mi által teheti a bölcs törvényhozó a nemzetet ezen világosság ré­szesévé ? A színpad azon közös csatorna, a­melybe a nép jobb, gondolkodó feléből a bölcseség világossága le­szivárog, s innen gyengébb sugarakban az egész tár­sadalomban elterül. Innen helyesebb fogalmak, tisz­tább elvek s szeplőtlenebb érzelmek folynak a nép minden erén keresztül, a vadság és sötét babona kö­de eloszlik s az éj kitér a győzedelmes világosság előtt. A jobb színpad ezen sokféle s dicső eredmé­nyei közöl csak kettőt akarunk kiemelni. Mily álta­lánossá lett csak néhány év alatt a vallásfelekezetek kölcsönös türelme! Még mielőtt a zsidó Náthán és a saracén S­a­­­a­d­i­n megszégyenítettek bennünket, midőn azon isteni tant hirdették, hogy az istenbeni megnyugvás az istenrőli hibás véleményünktől épen nem függ; — még mielőtt második József a jámbor gyűlölet hydráját legyőzte, — már a színpad emberi­­séget és szelídséget plántált szivünkbe, a pogány papdüh utálatos képei a vallási gyűlölséget kerülni tanították, s ezen borzasztó tükör előtt mossa le a ke­­­reszténység is saját foltjait. Épen oly jó eredmény­nyel lehetne a színpadról a nevelés tévedéseit is meg­támadni, még várhatjuk azt a darabot, a­mely ezen nevezetes tárgyat fel fogja dolgozni. Az államra néz­ve, következéseinél fogva nincs oly fontos ügy, mint ez, s mégis, egy sincs annyira elhanyagolva s oly korlátlanul a polgár könnyelműségére s tévelygésére bízva, mint épen ez. Csak a színpad állíthatná az el­hanyagolt nevelés szerencsétlen áldozatait megindító s megrázó képekben élő, itt tanulhatnának apáink önfejű elvekről lemondani, s anyáink észszerűbben szeretni. Hamis fogalmak a nevelő legjobb szivét is tévútra vezetik, de mennyivel roszabb, ha módsze­rükkel dicsekesznek s a gyenge csemetét intéze­tekben s melegházakban rendszeresen tönkre teszik. Nem kevésbbé lehetne, ha az állam fejei és gyámjai értenék, a színpadról a nemzetnek az ural­kodó és kormány feletti nézeteit jó irányban vezetni. Itt a törvényhozó hatalom idegen jelvények mi által szólna az alattvalóhoz, felelne parancsaira, még mi­előtt azok fennhangon nyilatkozhatnának, s megvesz­tegetné kétkedésvágyát, a­nélkül, hogy az azt észre­venné. Még az ipar s az ész találmányai is tért fog­lalhatnának a színpadon, ha a költők érdemesnek tartanák hazafiak is lenni, s az állam leereszkednék, hogy őket meghallgassa. Nem mellőzhetem itt el azon befolyást, a­melyet egy jó állandó színpad a nemzeti közszellemre gya­korolhatna. Valamely nép nemzeti közszellemének nevezem én annak véleményei és hajlamai hasonló­ságát és öszhangzását oly tárgyak felett, a­melyekről más nemzet egészen másképen gondolkodik, máské­pen érez. Csak a szinpad eszközölheti ezen öszhang-, zatot nagyobb mértékben, mivel az emberi tudás egész mezejét bejárja, az élet minden helyzetét kimeríti s a szív minden rejtekébe bevilágít; mivel minden ál­lapotot és osztályt egyesít magában s mind az ész­­hez, mind a szívhez nyílt útja van. Ha minden dara­bunkban egy fővonás uralkodnék, ha költőink maguk között megegyeznének, s e célra erős szövet­séget kötnének, ha munkáikat szigorú megválasztás vezetné, s ecsetjüket csak népies tárgyaknak szentel­nék, egy szóval, ha megérnék, hogy nemzeti színpadunk lenne, akkor mi is nemzet len­nénk.­­• Mi kapcsolta Görögországot annyira egy­máshoz ? Mi vonta a népet oly ellenáll­­­atlanul szín­házába ? Semmi más, mint a darabok hazai tartalma, a görög szellem, az államnak, mindent legyőző érde­ke, a­mely azokból lehe­t. Még egy érdeme van a színpadnak, oly érdeme, a­melyet most annyival inkább számba veszek, mivel azt sejtem, hogy perét, melyet üldözőivel folytatott, már megnyerte. A­mit eddig megkísértettünk bebi­zonyítani, hogy az erkölcsre és felvilágosodásra je­lentékeny befolyása van, kétségtelen volt, hogy a fényűzés minden találmányai, s a társadalom minden társas mulatságokra szánt intézményei felett előnye van, azt ellenei is bevallották. De a­mit ez ér­demben tesz, az több, mint közönségesen hinni szoktuk. Az emberi természet nem tűri el, hogy szaka­datlanul a foglalkozás színpadára legyen feszítve, az érzékek ingere a folytonos kielégíttetés által elhal.­­ Az ember állati élvektől megterhelve ,a hosszú eről­ködésben elfáradva, a tevékenység utáni örök ösz­töntől kínoztatva, jobb, választékosabb élvezet után vágyakodik, vagy zabolátlanul oly vad szórakozá­sokba rohan, a melyek vesztét siettetik, s a társada­lom nyugalmát zavarják. Bab­usi gyönyörök, meg­rontó játékok s más ezer féle őrültség, a melyet a hivalkodás felkutat, elkerülhetlenek, ha a törvényho­zó a nép ezen hajlamának irányt adni nem tud. A foglalkozások embere azon veszélyben van, hogy az államnak nagylelkűen feláldozott életéért boldogta­lan lépkórral lakói, a tudós tompa pedánssá, é­s a pórnép állattá aljasul. A színpad oly intézet, a­hol az élvezet tanulással, a nyugalom erőfeszítéssel, az időtöltés művelődéssel párosul, a­hol a lélek egyik tehetsége sem feszittetik túl a másik kárával s sem­mit nem élvezünk az egésznek rovására. Ha bú rá­gódik szivünkön, ha magános óráinkat megmérgezi a zavaros kedély, ha megutáljuk a világot s foglal­kozásainkat, ha ezer féle teher nyomja lelkünket, és fogékonyságunk a hivatalos foglalkozások között eltompulással fenyeget,­­ akkor, elfoglal bennünket a szinpad s ezen művészi világban elálmodjuk a va­lódit, ismét visszaadjuk magunknak magunkat, érzé­kenységünk felébred, üdvös szenvedélyek megrázzák szunyadó természetünket s vérünket élénkebb kerin­gésbe hozzák. A szerencsétlen itt más búja felett,kisírja a magáét is. A szerencsés józanná lesz, s az elbizako­dott óvakodóvá. Az érzékenykedő, elpuhult itt férfi­úvá erősödik, a durva félember itt először kezd érez­ni. És végre mily diadal a természetnek az oly gyak­ran földre tiport, s oly gyakran feltámadó természet­nek, midőn minden körű, égalja, állapotú emberek, a mesterkéltség és divat minden bilincseit lerázva, magukat a sors minden sajtolása alól kiszakasztva, egy mindent összefűző rokonszenv által testvéresül­­ve, ismét egy nemmé olvadva, magukat, és a világot elfelejtik, s eredetükhöz közelednek! Minden egyes élvezi az egésznek elragadtatását, a mely száz meg száz szemből erőteljesebben s szebben sugárzik hoz­zá vissza, s mindenkinek szive csak egy érzelem­nek, egy vágynak ad helyt; — és ez: e­m­b­e­r lenni! TORKOS ISTVÁN: 166

Next