Fővárosi Lapok 1871. március (49-74. szám)

1871-03-28 / 71. szám

Előfizetési dij: Félévre ... 7 ft­e­kr. Negyedévre . 3 ft 50 kr. l Megjelen az ünnep utáni napokat kivéve minden­nap , koronkint képekkel. 71-dik sz. Kedd, március 28. Kiadó-hivatal: Fest. barátok­ tere 7. szám. Nyolcadik évfolyam 1871. FŐVÁROSI lapok IRODALMI NAPIKÖZLÖNY. . Szerkesztői iroda: Zöldfa­ utca 39. sz. 1. em. Hirdetési díj: Hatodhasábos petit­sor .........................9 kr. Bélyegdíj minden ig­­tatáskor .... 30 kr. Előfizetési fölhívásunkat ajánljuk az olva­sók figyelmébe. Napilapunk ára félévenkint csak egy forinttal több, mint a heti divatlapoké. Évnegyedre 3 frt 60 kr., félévre 7 frt A nők a tűzhely mellett. (Nagyböjti prédikáció). Jókai Mórtól. (Folytatás). Egy­­századdal később Apaffy Mihály erdélyi fejedelem szakácsa által kiadott szakácskönyv már nagy változást mutat a magyar konyhában. A török ízlésű ételeket kiszorította a magyaros főzésmód. A pánkot (nálunk fánk) ugyan még mindig gyúrva, kövesztve készítik, a serélesztő még ismeretlen, de a finomabb tésztaneműek, a levelensült, aranyga­luska, közelebbenés már divatoznak, hanem a pulisz­ka még nem szalonképes. A fűszer még mindig túl­ságosan alkalmaztatik; a főzésnél a borszesz is sze­repet kezd játszani; a tejföl még nem használtatik, de a sültek már egészen egyszerűek. Az ebédet, mint most a fekete kávé, úgy akkor a meggyviz re­kesztette be. Legnagyobb hibája Apaffy szakácsá­nak az, hogy könyvét fejedelmi konyha számára írta. Mert mit csináljon a gazdasszony például az olyan utasítással,mely így kezdődik: „Végy ötven ka­kasnak a taréját?“ hisz ehhez egy ország kell, tele kakassal. A másfél század előtti idők étkezését Cserey Mihály, Bethlen Miklós és A p­o­r nagybecsű em­lékiratai, a múlt századbelit Gvadányi, Szirmay s a lakodalmas versezetek jellemzik eléggé. Ezek közt legérdekesebb Apor Péter hagyomá­nya, ki „Erdély Metamorphosisa“ című nagybecsű korrajzában leírja az akkori erdélyi étkezésp­ódot is. De nagyobbára csak fejedelmi és főúri asztalok ismertetését találjuk benne, a­minek sajátszerű pom­pája tüneményes alkonyfényt vet az ősapák és anyák alakjaira. Ebéd előtt megmosdottak. A vendégséghez a legapróbbak mentek legelői, a legfőbbek utójára. A nőket mind egy sorba ültették a fal felől. Csak a fejedelemnél ettek ezüst tányérokról, más főur aszta­lán mind fatányér volt; később bejöttek a cintá­nyérok, de némely főur még akkor is fatányért téte­tett a cintányér fölé, úgy megkedvelte. Két kanalat kapott mindenki, egygyel a tálból kiszedni, másikkal enni. Villa csak egy volt az asztalnál, azzal sorba szedtek a sültből, kést pedig mindenki maga hozott, hátul az övébe dugva ezüst tokban, a hölgyek hosszú láncra fűzve. A levest nem ismerték, csak éppen a savanyú káposzta levéből készültet. A szalonnazsír már átalános volt, az adta meg mindennek az ízét. Pástétomokban nagy fényűzést követtek. Állatokat, várakat, vadászatokat alakítottak pástétomokból. Ebédközben pohár nem volt az asztalon, hanem nagy öblös, mázatlan fazékban adták föl a bort, s abból ittak a férfiak sorban. A hölgyeknek hólyagos billikomban adták föl az italt, s azok is sorban szür­­csöltek, hanem ebéd vége felé aztán a férfiak el­kezdtek egyesben inni billikomokból; csak ké­sőbb jöttek divatba a velencei kristályok, miket most üvegpohárnak nevezünk. Azokat a gazda sor­ba köszöntötte vendégeire: „igya meg a borát, tartsa meg a poharát!“ S a mi legkülönösebb, az urak mindig az új­ bort itták, kivált mig csípős volt, az ó-bort csak a szolgák és kocsisok kapták. A mi megfoghatlan volna, miután azt már a rómaiak ide­jében is tudta minden ember, hogy az ó bor izre, becsre, zamatra és egésségi tekintetből is előbbvaló: ha a mai bor izlése nem igazolná e különösséget, most is jobban szeretik a legjobb tokaji bornál a pezsgőt, pedig a pezsgő is kiforratlan új­ bor. Fölöttébb érdekes a magyar konyhának e ki­fejlődését egész a mostani időkig figyelemmel kísér­ni. Magával történetünkkel van az összefüggésben. Egy része az nemzeti önállóságunknak, egy darab az ősi alkotmányból. Sajnálatos, hogy a sok eredetiséggel együtt, mely nemzetünk átalános jelleméből fejlődött ki, a nem­zeti tűzhely, konyha és étkezésmód is háttérbe kezd szoríttatni. A divat itt is követeli uralmát. A divat a francia konyha. Én bármennyire tiszteltem is a francia forra­dalmak vívmányait, a francia tűzhely forradalmá­nak eredményeivel nem tudok kibékülni. Nem hang­zik az össze a mi életrendszerünkkel; izgató, terhe­lő és egésségtelen. Mégis mindinkább lábra kezd kapni úri há­zainknál, s a házias életrendet kiszorítja egészen. Néhány év előtt egy igen tisztelt barátom már az iránt is fölszólalt, hogy jó volna a magyar étke­zésrendet, mely szerint délben ebédelünk, este va­­csorálunk, a francia étkezési rend szerint átidomíta­­ni a középosztálynál is, mint a­hogy el van az fo­gadva a főrangúaknál, kik öt órakor ebédelnek. Szabad legyen észrevételeimet ez indítványra ismételnem, miket akkor elmondtam fölötte. Hasonlítsuk össze a magyar konyha és a fran­cia konyha szerint étkező osztályok életrendjét. Tehát én, a­kit lateinernek csúfolnak, reggel öt órakor fölkelek, s mert akkor legkevésbé háborgat­nak, leülök dolgozni. Miután nyolc óráig egyik be­tűt a másik sarkához ragasztottam, nagyon örvende­tes félbeszakításnak veszem, ha azzal nyitnak be hoz­zám, hogy kész a reggeli. Te, méltóságos polgár­társam a high life-ból, akkor fordulsz a pihent olda­ladra, s álmodod a legédesebbet. Tíz óráig elolvasom a hírlapokat, végzem jegyzeteimet, akkor indulok a hivatalomba. Te akkor vonod széjjel ágyad füg­gönyét, s látod, hogy reggel van. Én egy órára készen vagyok a napi munkámmal, de egyúttal éhes vagyok, mint a farkas. Te akkorra készülsz el toilet­­teddel. No szépen megörvendeztetnének engem, ha akkor azt mondanák : „Éppen most keresi a szakács a gyufát, s mihelyt megtalálja, tüzet fog rakni s öt órára pontban tálalni fog. Addig tessék leülni s dol­gozni tovább! “ Az volna a dolog ! Hanem e helyett ott vár már a terített asztal, azt mondják: „ülj le, ba­rátom, megszolgáltad a mai ebédet,é­s mondhatom, hogy az jól esik. Te, úri barátom, éjjel ebédelő társa­ságoddal együtt akkor szemüvegezed legjobban a váci­ utca járó­kelő szépségeit. Akkor én pihenni me­gyek, te lovagolni megy. Mikor én kipihentem ma­gamat, akkorra te kifáradtál. Öt óra van. Én rám vár a délutáni munka, te rád vár a dince. Hét órára én ké­szen vagyok a napi munkámmal, te a dinéeddel, ak­kor végre együtt elmegyünk a színházba. Ott én mu­latság végett figyelek az előadásra, te koncectió vé­gett diskurálsz a páholyi ismerőseiddel: tíz órakor futunk és kocsizunk tova. Te fölkanalazol egy csé­sze b­eát, én kardra hányok egy adag rostélyost, aztán olvasok valamit, hogy csöndes álmom legyen , féltizenegyre már aluszom, mint a bunda, te akkor szövetkezel legjobban a második polka tremb cent-ra, s a szünóra alatt soupirozol. Négy órakor aztán te is nyugodni megy, én már akkor ki is aludtam maga­mat s kelek fölfelé. Abban tehát tökéletes igazad van, hogy nálad is, nálam is, éppen a nap közepére esik a dél, csak­hogy az egyikünk hat órával későbben kezdi a na­pot, mint a másik. Tehát vagy arra hird rá a közép­osztályt, hogy az is tíz órakor keljen s négykor fe­küdjék, vagy az úri rendet perszadeáld, hogy keljen ötkor a feküdjék tízkor, különben nem kerülünk össze. Elválaszt bennünket egymástó­l nem a k­h­i­­n­a­i fal, hanem a francia tűzhely. Hogy milyen a jómódú magyar középosztály tűzhelye ? azt legyen szabad egy saját munkámból ide plágiumképpen átvennem. Ilyen konyhát a mostani takarék-tűzhelyes kor­szakban ritka helyen találni már, nagy, nyitott tűzhe­lyével, melyen fölül is ég a tűz, alul is ég a tűz, fölül főznek, alul kalácsot sütnek. A pattogó hasábok kö­zül emelkedik ki a sokborgú vaskutya, az tartja az egyik végét a nyársnak, a­mire fölhúzva forog a pi­ruló pulyka, keresztül ütve a nyílforma lúdlelkével; a forgató gépet egy béres­ gyerek helyettesíti. A tűz körül fortyogó fazekak, félig letakarva mázas cse­répfedőkkel. A lángtól félrevonva egy vaslábú háromszög, azon egy lapos cseréptepsi, az betakarva pléhfedő­­vel, teteje megrakva paráz­zsal, alatta is parázs; ab­ban bizonyosan a társa sül annak a rétesnek, a­mit ott a nagy, kihúzott asztalon most nyújtanak vé­konyra, két leány kétfelől egy ökölnyi tésztát olyan szélesre kiterjesztve, mint maga az abrosz, hogy azt egy régi római nő, mint palástot fölvehetné. Azt pe­dig Magyarországon meghintik tej­föllel, zsírral, man­dulával, malozsaszőlővel, aztán összehengerítik, boa konstriktori alakban tepsibe kerekítik, spanyol in­­quizitori raffineriával lassú tűzön megpirítják, s szá­nakoznak a barbár népeken, a­kik ezt nem ismerik. Más fehérnép ekközben a tűzhely alatti kemence agyagtévéjét rakja körül a kihúzott paráz­zsal, ott­­benn magasra kelt kalácsok pirulnak, meg másik kétnyelű görbe késsel gömbölyű fatálban apróz va­lami húst, a­minek a bátyját már befojtogatták ká­posztalevélbe, s az már kibeszéli: milyen idő van ott a fazékban ? Valami haszontalan fickó nagy lom­hán tőr vassulyokkal nagy vasmozsárban valamit, alkalmasint borsot. Egy szobalány réz-sodrony vir­gácscsal söprűz egy cinmedencében hófehér tojás­habot, a­miből felfújt lesz, cukros levegő. Maga a főszakácsnő pedig mindenütt sürög-forog, vezényli a koncertet, megöntözi zsírral a piruló pulykát, mi alá­tett serpenyőbe csorog vissza, meghinti a rétestész­tát elébb a szárazzal, aztán a híggal, belekóstol az ételekbe főzőkanállal, megítéli: mi kell még belé­jük ?, s parancsol bors- és sótartóval, paprikás doböz­­zel; megnyittatja a kemencét, megvizsgálja a piruló kalácsokat; ellenőrzi a rétest, beleszurkál a lapát­­végű villával a sistergő hurkafélébe; válogat a min­denféle cifra réz-, bádog-, faműszerek között, gyakor­lata véve fánkmetszőt, derelyesarkantyút, cifra pa­calvágót, molnár ostyasütőt, habszedőt, zsufahaba­­rintót, dolgot ad tepsinek, üstnek, kondérnak, rang­fokozatát meghatározza a tűz körül álló fazekak­nak, tanítja spékelni a szobaleányt, üldözi tormare­szeléshez a visszafelelgető kuktát s bevezeti kegye­sen a dorongos fánksütés titkaiba a haj­dánét, ker­geti csipővassal a pákosztos agarat, oltalmazza a tűzhelylakó cicát, halálos ítéleteket oszt apró barom­fiak ellen. Közbe pedig levesbe való tésztát metél roppant öreg késsel, oly finomra, mint a cérnaszál, s oly sebesen, mint a gőzgép. Hogy nem vágja oda a körmét! Néha a hajdú is megjelenik, kinek az a kötelessége, hogy bort hozzon: a pecsenyerántáshoz vöröset, a zsufához fehéret, s a sülteket művésziesen föltranchirozza. Végül következik a tálalás, a mely azután nem csak tudomány, de művészet is, s a­minek annyi „hogyan“-ja és „mikéntije van, hogy azt férfinak még csak leírni akarni is vakmerőség lenne. Ilyen volt a magyar középosztály konyhája a takaréktűzhelyek behozatala előtt. Most már csak falakon találni még haj­ót (Vége köv.)

Next