Fővárosi Lapok 1871. november (251-275. szám)

1871-11-08 / 256. szám

Öreg házi orvosa, egy épp oly értelmes, mint f­esületes ember, ki őt a legnagyobb figyelemmel m­­­egykezelte és ápolta, különösen aggasztónak tar­tá­tta a gróf esése által okozott nagy agyvelőrázkó­ m­ást, melynek következtében erős láz s teljes önki­ sz­élet állottak be a betegnél. it Alice a legkínosabb szívszorongások közt töltő el időt, s naponta kétszer is elküldött Andornaky ta­­g­­jába, hogy annak állapotáról hírt halljon.­­ Ez volt az első eset, hogy magában keserűen al­igolódott a fönálló szabályok ellen, melyek eltilták s a legédesebb kötelességének teljesítésétől, tudniillik it ápolhatni, ki szivének legdrágább volt az egész vi­lágon. J’s Alice eléggé ismerte azon világot, melyhez ő­k, a gróf születésük által tartoztak, hogy tudhassa, m­iképp ennek nagy része csak egy morált ismer: a rtillem, vagy helyesebben a látszat kellő megtarta­­n­it. Elnéz, megbocsát ez sokat, mindent, néha még a bűnt is, csak az az ő igényeiknek megfelelő leple­­v­ét alatt gyakoroltassék. Ellenben kárhoztat, bot­­r­ányt kiált egy oly cselekedetnél, mely ha mindjárt a legtisztább erkölcsi érzetből eredt is, de nem az ö­n megállapitott, egyöntetű mintája szerint történt. s S azért kénytelen volt szivének leghöbb vágyát -a hideg illemszabályoknak alávetni. n A nemes gondolkozásu, önálló jellemű hölg­ - gyan elég bátorságot érzett volna magában jobb , meggyőződésénél fogva a megrögzött előitéletek- -v­el szembeszállani s szivének sugalatát követni, de s­em tette azt a gróf iránti gyöngéd érzetből, ki — s Uire ezt jól tudta — féltékeny volt azon hölgy s­zeplőtlen hírnevére, ki szivén kívül egykor majd k­­ezét is magáénak fogja nevezni. (Folyt, köv.)­­ 1 ! ! Akadémiai levelek. v. (Nov. 6. A vármegyékről — Régi történetírók. — Asszony­­i pisi­ánok. — Határvillongások belül a határon — Szörény vármegye. — Régi magyar nyomtatványok). (B—y). Mintha csak a történelmi társaság tar­tott volna ülést, oly kizárólag uralkodott Clio a mai délután fölött. Minden szóban forgott, a mi csak a magyar történettudományt érdekelheti, kivéve a já­szói eszem-iszomokat. Oly főispánokról volt szó, a kik nem vendégelték ugyan meg a történettudósokat, de a kikre magukra a tudomány e telhetetlen fölkentjei­nek hatalmas étvágyuk van. Oly vármegyékről, me­lyekbe ha mind az ötvenkettőt végiglakomázza is történelmi társulatunk, akkor se jut el, csak majd ak­kor, ha mostani vándorai arra az utósó vándorgyű­lésre indulnak, melyre a történelmi társulat tagjai is ingyenjegyet kapnak: az örökkévalóság birodalmá­ba. „Az eltűnt régi vármegyékről“ értekezett Pesthy Frigyes, ki lelkiismeretes és szorgalmas búvárkodá­sának eredménye iránt oly hallatlan és mértékfölötti szigort mutatott, hogy elsietett és halk előadásából a hallgató közönség alig értett meg és irónunk alig jegyezhetett le valamit. Ez legyen mentsége közle­ményünk töredékességének. Ha a vármegyékről beszélünk, annyira meg­szoktuk már, hogy ötvenkettőre gondoljunk, mint mikor az esztendőben foglaltató hetekről gondolko­zunk. Mintha csak úgy lett volna a világ kezdetén ide a Duna-Tisza földére teremtve az az ötvenkét vár­megye és azóta éppen oly kevés változáson ment vol­na keresztül, mint a­milyen kevésen megy az új me­gyei törvény át. Különben az értekező érdekében megjegyezzük, hogy e megjegyzés az értekezés­ben nem jegyeztetett meg. Pedig mire a fölolvasás A kis város barátságos, zöldelő völgy ölében fekszik. A hegytetőn régi vár romjai sötétleneis, egy kissé alantabb az új modorú várkastély fehér falai áthatók, a folyó mellett áll a zárda. A tulajdonképpi várostól mindhárom jókora távolságra fekszik. Úgy etszik, mintha büszkeségükben nem akarnák má­gukat megalázni az alacsony viskókhoz, a szűk ut­­cákhoz, mintha tudni sem akarnának a barnowi la­kosság nyomoráról s szegénységéről. De még ezen lakosok boldogok. Az utcák vilá­gosak, a viskók pompás paloták azon elkülönzött, s hogy úgy szóljunk, eltaszított városrészhez képest, mely a folyam egésségtelen mocsarai mellett terül­­. Bármily fény­esen ragyogjon is a nap, ott mogor­va és szomorú minden, s még akkor is, ha a tavasz virágillata röpködi át a tájat, ott ártalmas kigőzöl­gés fertőzteti meg a levegőt. S a város e része van legerősebben megzsúfolva... úgy hívják, hogy Ghetto — zsidó­ hodály. Keserves volt ott lakni, s még most is az. Csakis kizárólag atyámnak, ez egyetlen zsi­dónak volt kiváltsága, hogy családjával együtt tisz­tább levegőt szívhasson. Igen, mert ő volt a városi orvos. Büszke is voltam e jogra, nemkülönben az is jól esett, hogy zsidófiú létemre a zárdaiskolában „keresztyén bölcseséget“ csak egymagam tanulhat­tam. A hitsorsosaim közti hidat azonban tanítom : Bo­cher Dávid képezé. (Folyt. köv.) tém­ák, hogy Bodrog vármegye egy része Bácshoz csatoltassék, így történt azután, hogy egy-egy vár­megye területe majdnem észrevétlen megnagyobbo­dott, a másiké megcsonkult, a megyéknek súlypont­jai is egyre máshová estek. Csanád egykor benyúl­ván egész Temesvárig, a legnagyobb megyék közé tartozott; ma a legkisebbek egyike. Zaránd hasonló­képpen magában foglalta egész keleti Aradot Világo­sig ; ma Erdély bércei közé szorult. Azonban ezeknél különösebb dolgokra is aka­dunk a megyék geographiai történetében. Némely helységek ugyanis egykorúan két megyéhez tartoz­tak, így Nyírbátor Szatmást- és Szabolcs megyé­­hez, Ghimes-Kosztolány Bars- és Nyitramegyéhez A megyék tisztviselői sem szentelték munkásságu­kat kizárólag egy vármegyének, ugyanegy időben többet is szolgáltak. Különösen a temesi grófok fog­laltak le maguknak számos vármegyét, ésannyira hogy az 1468. 44-dik törvénycikkben szükségessé lett elrendelni, hogy a főispánok csak egy megyé kormányozhassanak. A fölhozott esetekkel ellenke­zőkre is van akár­hány példa. Egy megyének nem egyszer volt egynél több főispánja, éppen mint a országnak királya. Sőt Maczedoniay Miklós, Csa­nádmegyének egykori főispánja egyszersmind Te­mesnek alispánja volt. Azonban következtek még különösebbek is. Árvamegye főispánja 1621­-ba Czobor Erzsébet volt. Perényi János, ugocsai főispa helyett 1527-ben, tehát a legválságosabb napokba édes­anyja, egy Frangepán-leány kormányozta a me­gyét. Ez adatok köztudomásra jutása után szeres esésnek érezheti magát a belügyminiszter, hogy főispánok immár ki vannak nevezve. Mert ha előle megy hite a dolognak, ki tudja, az emancipáció­­­­nternationale századában hány asszony támasztó I­I A Krisztus-kép. 1. (Podóliai történet).­­ Fransos Emiltől:A Podólia igazán sajátságos tartomány! Órák hosz­­száig néma pusztaságon bolyonghatsz, csak a szürkés lék ég néz le reád, alattad pázsit­os síkság terül el. Csak a puszta cserjéi közt meg-megakadó szél su­­ttog, más hangot alig hallhatni, csak az égben lebegő felhők mozgását láthatod. S még akkor is, ha élén­­kebb tájékra érsz, ha messziről toronytető vagy fe­héren ragyogó nemesi kastély tűnek eléd, ha utad mivelés alá vett földek mellett vezet, a komor ma­gány sajátságos érzeményét elűznöd lehetlen. Akkor meggyőződhetel arról is, hogy miért oly ábrándos a veled találkozó földmíves dala ; nem kérdezed, hogy e nép meséibe miért van beszöve halál, gyász, vagy legalább mélabús fájdalom? I­tt akarnak sokat azok közül, kik iránt őszinte vonzók­­­at éreztem. Azért valahányszor csak sok bolyongás­i ki­ém után pihenésre vágyom, oly érzeménynyel térek­­ le meg, mintha szülői hajlékomba mennék, mely jókor ott állott; örömmel gondolok vissza azon germekkori emlékekre, melyek varázsszerüleg , megszépitve s átalakítva lebegnek a puszta tájon s­zon kis szegényes, elpusztult mezővároskák, hol sülettem, hi S a­mint e sorokat irom, tisztán előttem áll szűk, s­ötét utcáival, a hegytetőn emelkedő, elpusztult vár­ai, a folyó mentén büszkélkedő zárdával. S különös­ö­en ez utósára emlékszem vissza oly igen gyakran, magas, hatalmas épület ez, az egészet kőfal környe- ^ i, melyen a vad harc jelei a tatárjárás idejéből még rost is észrevehetők, belől zavart rendetlenségben s pityék a kápolnák s lakházak, nedves, kövezettud- ^ arral, vagy gyéren benőtt gyeppel választva el egy- ^ fástól. Sokszor jártam én itt gyermekkoromban, a £ k­is temetőben örömest játszadoztam elpusztult sírhal­­­­lók között, örömest hallgattam lépteim viszhangzá­­st a hosszú, sötét termekben, de megvallom, legszí­­vesebben kerestem föl az apátok kápolnáját, — Így neveztek egy bizanti modorban épült kis templomot,­­ itt sokáig elnézdeltem egy nem régen odahely­­­ett képet, úgy, a mint az üdén került ki a szép mű- ^ résznő kezeiből. E művésznő Barnow város úrnője, a ^ szép és büszke Bortynska Jadwiga grófné. A képen J j szeretet és béke kifejezése ült. Hullámzó felhőn állott j ^ krisztus, s a földtekére áldólag terjeszté ki kezeit.­­ ^ Fekete, göndör hajtól környezett halvány arcán a leg-­­ tisztább szeretet, a legmagasztosabb jóság honolt, s a mely egészen emberi volt, s éppen ezért isteni, ma- i­j­­asztos. De én erre, midőn e képet mint tizenkét éves, ’ csintalan gyermek először láttam, még csak távolról i­­ sem gondoltam. Fényes, meleg őszi napon, délelőtt­­ függeszték föl a képet, néhány óra múlva a sekres­ I­­­tyés kis fia, Wladik behivott s megmutatta azt nekem, 1 , S a­mint a sötét rámából fény­es napvilágon mintegy ! , elém lépett, csaknem megrettenve hátráltam vissza. 1 . — Tudod e, hogy ki ez? — kérdeztem játszó-­j­ó társamat. —­ Még az lenne szép, ha ezt sem tudnám! Hogy t is kérdezhetsz ilyet ? — válaszolt gyermekies nehez- I­teléssel. — A mi üdvözítő urunk Jézus Krisztus, a kit­­ ti keresztre feszítettetek! — Nem igaz, Wladik,— mondom én határozot-­­tan, — ez nem a Jézus, mert ez Bocher Dávid, ki ne­kem a múlt tavaszon még a Talmudot tanította. Wladik boszankodott, de én nem engedtem, tud­tam, a­mit tudtam. S mikor délután az iskolából haza­végét hallottuk, úgy meg lettünk ingatva minden ed­­­­digi nézetünkben, annyi változásáról és fejlődéséről hallottunk a vármegyéknek, hogy már-már kezdtük hinni, miszerint talán nem is lehet a haladásnak és fejlődésnek kedvezőbb institúciót képzelni, mint a vármegye. Mit nem tesz egy akadémiai fölolvasás! Pesthy értekezése a megyéknek főleg korával, fekvé­sével és területi viszonyaival foglalkozik. A legrégibb író, ki említést tesz a magyar vár­megyék számáról. Otto, freisingi püspök, ki 1158- ban halt meg. A megyék számát I­ só Frigyes tettei­ről szóló munkájában 70-re teszi. Következik a párisi királyi könyvtár codexe, mely 1184-ből hetvenkét megyét említ. 70-ről szól Rogerius a „Carmen misera­­bile“-ben. Sajátságos, hogy Tubero a XV-dik század végén ugyanennyit említ, míg Bonfiu, Mátyás király történetírója, csak 54-et. Teljesen megfeledkezik Krassóról, Kévéről, Szörényről, melyek pedig még akkor léteztek. Heltai Gáspár meg újra fölrugtatja a számot 66-ra, és igy tovább még a későbbi íróknál is, hol ennyi, hol annyi vármegyét találunk fölem­lítve. Ebből a sok eltérésből csak az derül ki igazsá­gul, hogy különböző időkben különböző számú vár­megyéink voltak, és ezeknek majdnem mindegyike valamint intézményeiben, úgy területében is igen nagy változásokon ment keresztül. A vármegyék határváltozásaira történetünk fo­lyamában szakadatlanul találunk. E határváltozá­sok gyakran igen kis okból eredtek. Például egy megye főispánjának voltak magánbirtokai a másik megyében. Kényelmesebb lévén neki, ha ezek politi­kai tekintetben is az ő fenhatósága alatt állanak, hozzácsatolta a maga megyéjéhez még akkor is, ha nem közvetlenül a határon feküdtek, így 1499-ben­­ II-dik Ulászló megengedi Czobor Imrének és Már­ mentem, első dolgom volt, hogy a képről tett tapasz­­talatomat atyámmal közöljem. — Balga gyermek ! — mosolygott apám. — Hát ki festhette volna azt ? — A nagyságos grófné! — válaszoltam gyorsan. Apám többé nem mosolygott. — Tehát mégis? — mondá elgondolkozva. — Valóban csaknem hihetlen. — Micsoda ? — tudakozom kíváncsian. De hi­degen elutasított. Igazsága is volt, mert még akkor, ha megmagyarázza is, semmit sem értettem volna a dolog felől. Később azonban nyomára jöttem e sajátságos, gyászos történetnek, melyyel elbeszélendő vagyok, mert csakugyan a barnowi kápolnában Krisztust áb­rázoló kép az én egykori kedves tanítómnak, Bocher Dávidnak arcképe volt. Sajátságos történet ez, s annak tűnhetik föl kü­lönösen nyugat lakói előtt, hol műveltség s türelem gonol. S szomorú, nagyon szomorú. De azért ne ne­heztelj az elbeszélőre, kinek szive e sorok írásakor fájdalmasan sajog. Minden attól az örök, megfog­­hatlan hatalomtól függ, ki az ember szivre éjt bo­ríthat vagy hajnal deríthet, ki boldogságra vagy­ nyomorra vezethet. Hallgassátok, a mit elbeszélek ! * — 1166 —

Next