Fővárosi Lapok 1886. augusztus (211-241. szám)

1886-08-05 / 215. szám

Eperjesnek, Marosvásárhelynek, Pécsnek télire még nincs társulata. — Szentesen a Breznay-Ditrói­­féle konzorcium telt házak, tetszés mellett adta elő az »Eleven ördög«-öt, »Felhő Klári«-t és az »Utolsó szerelme«-t is. — »Gavotte Natalie« című zongoradarab jelent meg Kolitscher L.-től, a szerb királynénak ajánlva, ára 80 kr. s Rózsavölgyinél kapható. — rí® - A bayreuthi halottról. A requiem, tegnap d. e. tiz órakor volt Bay­reuth katholikus templomában. Ha a temetésen nem volt gyász­zene , ez alkalommal meghatóan hangzott a templom ivei alatt. Khorál-requiemet adtak elő s az orgonán (Bülow Daniela óhajtásához képest) Bruck­ner bécsi tanár játszott. Ki volt tűzve a mester egy hármasa is.* Bülow Daniela, Liszt Ferenc unokája, távirati­lag fejezte ki köszönetét Berzeviczy Albert államtit­kárnak, ki a közoktatásügyi minisztérium nevében részvéttáviratot küldött Bayreuthba. * A temetésről írtunk tegnap, de részleteiről még számos mondanivalónk maradt. A »Wahnfried­­villá«-tól a temetőig, a Wagner Rikhárd és Erlangeni utcák gyászlobogókkal voltak ékítve. Koszorú tömér­dek volt, nem csak Bayreuth, hanem München, Nürn­berg és Augsburg is e ravatalhoz öntő virágainak készletét. Az »ünnepi előadások« művészei és zeneka­rának két óriási koszorúja különösen feltűnő volt. Báró Loew, a weimari üdv.­színház intendánsa, kettőt tett a ravatalra, a nagyherceg és a színház nevében. Mentor Zsófia, (a hálás tanítvány) csupa gyopáros­­virágból küldött Kuffsteinból. A weimari nagyher­cegnő, Erzsébet hercegnő, herceg Hohenlohené (Bécsből), Hatzfeldt hercegnő, gr. Wolkenstein és neje, gr. Gravináné (Liszt unokája,) Franz Róbert, a dalköltő, (kinek dalairól Liszt olyan szép füzetet irt,) s a mi zeneakadémiánk, operaházunk szebbnél szeb­beket küldtek. A koporsóra a tizedrésze sem fért a koszorúnak, a többit külön kocsi vitte a menetben. A zenecsarnokban d. e. 10-kor szentelte be a holttestet Kotzendorfer plébános s megindult a nagy menet. Elől két gyászhirnök s egy csapat tűzoltó. A koporsó előtt a magyar komornyik (Miska), vörös se­lyem vánkoson vive a sok érdemjelet. Aztán a koszo­rúk kocsija, majd a négyfogatu gyászkocsi, melyen három évvel ezelőtt Wagner Rikhárdot vitték. A ko­porsó mellett zokogó tanítványok, tizenhatan, fáklyák­kal. A szemfödél vivőit már tegnap említők s most csak azt kell hozzá tennünk, hogy egyik szalagját, b. Loen (nem Jankovszky képíró) fogta. A koporsó után családtagok mentek , továbbá b. Wedel, a weimari nagyherceg képviselője, Liszt marburgi tanár (a mes­ter unokaöcscse,) Klindworth berlini, Nikisch lipcsei, Schuss drezdai és Beach londoni zeneakadémiai igaz­gatók, Végh­ János, Richter János, Hatzfeld és Use­dom grófnők. Gr. Meyendorffné szül. Gortsakoff leg­alább három évtizeddel mögötte maradt Petőfinek. Nyelve gyakran pallérozatlan, majd meg mesterkélten csinált s a költői stíl műfaji sajátságairól és versbeli technikáról, mintha nem volna világos fogalma. Gyakoriak nála ily szók és alakok: »zarándoksági­­mon«, »kivetkeztetének«, »teremthetendők«, »adan­­dunk«, »bűrlátmány« stb. Nagyon szereti a birtokos jelzők használatát, még pedig teljes alakjukban és olykor fordított rendben. Ezekről, valamint rímeiről és általa rosszul fölfogott asszonanszairól tanúskodjanak e versszakok: »Arcod vonásain hogyha elmerengek, Lángforrásba jönek cseppjei véremnek. Mi az, mi lángba hoz, mi az a szerelem ?. . . Kérlek az egekre ! fejtsd meg te azt nekem ! Hanyatló szakára borúlt immár az ég, Körültem csendesség, halk, néma, lassú, mély, Mély mint az érzelem, mit szivemben lángra Lobbantott szemednek égő pillantása. A mécsem kialudt, de még fenn van velem, S ég, bár világot nem derít, a szerelem... Éjféli homályban hagyjatok bolygóm­, Sötétek, sötétek pályámnak utai! Verseihez a kia­dó még a »Kelet könyvei« című hazafias elmélkedéseket is csatolta, melyeket Bozzai Pál szabadságharcunk eszméinek hatása alatt, Lam­­menais modorában írt, kinek »Paroles d un croyant«­­ja ama napokban korszerű, divatos olvasmánya volt az ifjúságnak. Lángoló hazaszeretettől sugallt szép gondolatokat találunk ezekben, erősen költői, pathe­­tikus előadásban. Még néhány levél fejezi be a köny­vecskét, mely nem lép nagyobb igényekkel az olvasó elé; de méltó rá, hogy mint oly í­ó munkája, kit élet­viszonyai és a korszellem tettek költővé s azok is temették el, résztvevő érdeklődést ébreszszen, főleg akkor, mikor tagadhatatlanul is élvezetet nyújt. Szárnypróbálgatásai is érdekesek az olyan szel­lemnek, mely bárka célja előtt el is enyészett, de a­míg élt, magasra tört. Radnai Rezső, M cegnő (Liszt régi jó barátnője) zokogva, sírva, Lu­­kovszky képíró karján ment, de aztán kocsira ült. Voltak nagy számmal művészek, írók, hatósági ta­gok, számtalan polgár, nagy néptömeg, végül ismét egy csapat tűzoltó. Az idő kedvezett, míg előtte való nap még esett. A menet vonalán a boltok be voltak zárva. A gyászfátyollal borított gázlámpák égtek. Wagner özvegye kocsin ült, sírva. A temetőben roppant néptömeg várt. A menet elhaladt a Jean Paul (e szellemes író) sírja mellett is. Ekkor már a rendőrség képtelen volt rendet tartani. A nép tódult a koporsóhoz, a sírhoz, elszakítva attól a családtagokat. Csak bajjal lehetett Kozima asszony­nak is a koporsóhoz jutni. A tolongás kínos látvány volt. Megzavarodott a gyász magasztos képe. Először a sírnál Muncker polgármester beszélt következőleg: »Gyászoló közönség! Egy fő hajolt a sírba, melynek nagyságát bámuljuk; egy szívre bo­rult a halál éjjele, melynek benső ragaszkodását mi ismertük legjobban, mi, kik láttuk őt családi köré­ben. Ő kiszenvedt. Itt szenvedt ki köztünk, a hosszú utakat bejárt férfiú, itt lehelte ki lelkét, leánya, uno­kái körében. Most házában az éjszaka borong, azon­ban a művész dicsőségének fénye soha ki nem alszik. Liszt, a geniális virtuóz, a hangok mestere, örökké fog élni. Kívánjuk neki is, a­mint kívántuk az évek­kel elébb elköltözött nagy mesternek: legyen könnyű neki a föld. A hely, a­hol ő alszik, szent lesz mine­künk, szent lesz, mint barátjáé, a zene nagy művé­széé, Wagneré. (Ekkor a polgármester két koszorút tett a sírra e szavakkal.) Fogadó , elköltözött lélek, utolsó kegyadományunkat. Nyugodjál nálunk csönde­sen, lelked pedig szálljon fel a túlvilági k­órusba, melynek zenéjét számunkra te hoztad alá. Drága mester! Még egy koszorú, ezt küldi neked hű Bécsed!« A polgármester után Krause, a lipcsei Liszt­egylet elnöke beszélt, majd Reuss karlsruhei tanár búcsúzott a tanítványok nevében, végül Gille wei­mari üdv. tanácsos (Liszt öreg barátja) rebegett búcsúszavakat, de zokogása elfojta hangját. A pol­gármester beszéde alatt Kozima asszonyt el kellett vinni a sírtól, úgy elalélt. Kisérték lányai is. De mikor vissza akartak térni, a néptömegtől nem férhettek a sírhoz. Csak mikor hangosan kezdtek zokogni, nyi­tott nekik utat a nép, hogy göröngyöt vethessenek nagyatyjuk érc koporsójára. * Ki hitte volna! — mondták a hazatérők. Való­ban szívesen hitték tisztelői, hogy ez a lángelme, ki­nek teste acélból látszott lenni, legalább is fölviszi a Michel Angelo koráig. Hisz aggkorában is többet tu­dott dolgozni, fáradni, mint sok fiatal. Nézzük csak, három évvel ezelőtt, mikor már hetvenkét éves volt, mire volt még képes. April közepén elhagyva Budapestet, 19-dikén Weimarba érkezik; 30-dikán már Brüsszelben van, hol az »Erzsébet« oratóriumot adják elő; május 9-di­­kén tér vissza ; jan. 23-án Dornburgba megy a nagy­herceg születésnapjára; 26-dikán Jénába az egyházi hangversenyre, hol a »Strassburgi harangok« címü zenekölteményét maga igazgatja; 30-dikán Freiburg­­ban hallgatja az »Esztergomi misé«-t és az »Ideálok« cimü szinfoniai művét; néhány nap múlva a zürichi zeneünnepen éljenzik; július végén Bayreuthban »Parsifal«-t hallgatja, melynek neki adott kéziratára Wagner, a ki őt »Herzensfranz«-nak szerette nevezni,) ezt írá: »Oh barátom, Ferencem, te az egyetlen és legjobb. W. R.« Augusztusban menyegzőn (Bülow nagyobb leányáén) van ismét Bayreuthban. Szept. 24-én Arnstadtban hallgat orgona-hangversenyt, ok­tóber 22-én Weimarban üli meg 72-dik születésnap­ját, november 11-dikén Velencében van. És nem fárad el, pedig közben tanít, próbál, ír. Javítgatja régi műveit is, azt mondva: »Az agg­kor feladata a javítás és a javulás!« A­ki annyit járt, kelt, mintha szű­k lett volna neki a világ, milyen csöndes ember lett hét lábnyi üregben. »Die Trauer-Gendel« a címe utolsó munkájá­nak, mely a németországi műpiacon megjelent, zon­gorára. Utoljára a »St. Stanislaus« oratóriumon dol­gozott, melyből egyes részeket a nagy német zene­egylet idei ünnepén Sondershausenben adtak elő. Az utolsó levelet Bécsbe Bösendorfernek irta. Bayreuthban kelt s azt mondja, hogy az ünnepi játé­­kok befejeztével Kissingenbe kell mennie nyomorú­ságos kúrára, aztán Halléba, Gräfe szemorvoshoz, a szemén teendő műtét végett. De — fájdalom! — egyikre sem került már a sor! * Külső alakja híven marad az utóvilágra, mert nagy képírók és szobrászok másolták dantel fejét. Fiatal korában lefestő jó barátja: Ingres, férfikorá­ban Kaulbach és Lenbach, elaggva, az idén, Munká­csy. Van mesteri dombormivü medaillonja d’Angers­­től s két évvel ezelőtt készült mellszobra Tilgner Viktortól.* Jó szivének hű emléke is meg lesz a tömérdek alapítványban és jótéteményben. Mi, pestiek, tudha­tunk erről sokat mondani. A múlt évtizedben tizennégy nyilvános hangversenyt adott itt, mind jótékony célra, az elsőt 1871 március 24-dikén, az utolsót 1879 márc. 29-dikén. Mikor itt megülte első nyilvános föl­léptének félszázados jubileumát, volt is nagy hódolati ujjongás: a redoute-ban a »Krisztus« oratórium leg­első előadása Richter János vezetése alatt; egy köz­teremben ünnepi lakoma, fényes vendégekkel, ragyogó toaszokkal; a hattéren fáklyás zene. Hát mikor 1875-ben Wagner Rikhárddal együtt hangversenyez­tek a redoute-ban! Mily esték, ünnepek! Csak tizenegy éve — és ez a mi langyos vérű zenevilágunk hogy elfeledte, évről-évre mind jobban ! Van-e itt szó most is gyászünnepről ?* Pozsony megszégyeníti Budapestet: ott lesz gyászünnep már szombaton. E határszéli városhoz Lisztet és e várost is Liszthez meleg hála közé. Va­laha (1818-ban) ott támadt a három magyar grófban (Amadé, Apponyi és Szapáry­ban) a nemes áldozat­­készség, hogy adnak e csodagyermeknek hat éven át hat-hatszáz forint ösztöndíjat, képzésére Bécsben, Pá­­risban. Soha nem feledte el ezt Liszt s mióta Budapes­ten is volt lakása, minden évben meglátogatta Po­zsonyt. Játszott is ott gyakran (először 1843-ban) s vagy tízezer forintot adott jótékony célra, az egyházi zeneegylet, a dalegylet, Hummel-emlék stb. javára. De ez egyletek is igyekeztek kimutatni hódolatukat, előadva hol egy nagy oratóriumát, hol miséjét s igen gyakran karénekeit. Sopron is, hol legelőször lépett föl s hol ötvenéves jubileumakor szintén adott hangver­­senyt, kimutatta gyászát, középületeire gyászlobogó­kat tűzve ki s a polgármester tanácsi megbízásból részvét-sürgönyt küldve Kozima asszonynak. Sopron városa 1873-ban (a félszázados jubileumkor) díszpol­gárnak választá meg Lisztet. Pest még fiatal férfiko­rában megválasztá annak, valamint Arad is, az 1846. nov. 8-dikán ott, a »Fehér keresztiben tartott nagy hangversenye után, melylyel rendkívüli elragadtatást idézett elő.* Végrendeletéről volt szó, de ilyen nem igen van. Legalább sem a családtagok, sem a jó barátok nem tudnak róla. Nem szokott volt ő a halál gondolatával foglalkozni, bár nem félt tőle. Vallásos lelkületű lévén a természettől, nyugodtan nézett bármely sors elé. S nem csak vénkorában lett remete. Schilling, ki 1844-ben írt könyvet róla, beszélt a 15 éves Liszt­ről, hogy a párisi tömjénfüst közt is minden áldott reggel elment egy közeli templomba imádkozni és misét hallgatni. A biblia folyvást asztalán volt s na­ponkint olvasott belőle egy-egy fejezetet. Sőt midőn még nagyobb lett is, atyját nyugtalanitá az a körül­mény, hogy egykor csak kezdte elhanyagolni a zongo­rát s aszkétikus könyveket (»Les péres du désert«, a si­vatag atyái,) olvasgatott s vágya támadt egészen lelki világot élni.* És mégis mily csábitó lett! Valószínűbb, hogy gyakran lett elcsábított. Még ott is, hol a nőhöz erős, mondhatni családias kapcsok köték. Kozima asszony 1873-ban elhunyt anyjáról van szó. Ez Flavigny Zsófia grófnő volt, a forradalomban emigrált Fla­vigny vicomte és Bethman frankfurti bankár lányá­nak a gyermeke. Gyönyörű hölgy, magastermetű, szőke, vörösbe játszó göndör hajú, álmodozó szemmel, finom arcbőrrel, remek metszésű orral és ábrándos, izgatag lélekkel. Lánykorában szeretett egy táborno­kot, ki nem nyilatkozott s ezért 23 éves korában férj­hez ment hirtelen a 43 éves d’Agoult grófhoz, ki gazdag ember és az udvarnál is kedvelt katonatiszt volt. Nem szerelem közé e frigyet. A grófnak sem kellett más, mint szalonjába egy gyönyörű, szellemes hölgy. E szalon nevezetessé vált. Járt oda Liszt is zongorázni. Hat évvel volt fiatalabb a grófnénál, csak huszonhárom éves, de már rég híres és sokat olvasott ifjú. Három nő versenyzett akkor szívéért: Belgiojoso hercegnő, Georges Sand és d’Agoult grófnő. Liszt sejté a balvégzetet és a ki legjobban hatott rá, a grófnőt kerülte. Él­ eltünt Párisból, de megint csak visszatért. A grófné is küzdött s midőn három gyer­meke közül az egyik meghalt, már-már a lemondás erénye vett uralmat rajta. De csak kevés ideig. Midőn 1835-ben Liszt Svájcba vonult, e nő is utána ment. S ez nagy feltűnést okozott Párisban; nem csak a nőt, a fiatal művészt is elitélték a szalonokban. Liszt, midőn már gyermekei voltak, mindenkép helyre akarta ütni e hibát s kész volt az áldozatra is, hogy hitet változtat, csakhogy a grófnét nőül vehesse. S ekkor hallá tőle a szót, hogy »Egy d'Agoult grófné nem lehet Mme Liszt.« Ez tőrdöfés volt az önérzetes művésznek, de ismerte egyéb kötelességeit s mivel a grófnénak évenkint csak az a húszezer frankja volt, melyet hozománya után férje pontosan kifizetett, a mű­vész lába elé tette összes keresményét (néha évenkint háromszázezer frankot),de ez a szellemes asszony»pénz­­evő gép« volt,kiért az emlékül kapott gyémántokat is el kellett adni.Liszt mindent tett e nőért, úgy hogy a grófi férj is azt mondta róla: »ez mégis becsületes ember!« Vagy tizenkét év múltán szakadtak ki; a grófné regé­nyeket irt. »Emlékiratait« is kiadta s a nagy porosz 1566 .

Next