Fővárosi Lapok 1886. október (272-302. szám)

1886-10-10 / 281. szám

Szerkesztői iroda: Budapest, ferenciek­ tere 3. ,2. I. emelet. Előfizetési dij: PPPIP Vasárnap, 1886. október 10. 281. szám. Huszonharmadik évfolyam. mtrrt.......................................8 frt. ■etyedévre............................4 frt. Megjelenik mindennap.FŐVÁROSI LAPOK SZÉPIRODALMI ÉS TÁRSADALMI NAPI KÖZLÖNY. n Előfizetések szintúgy mint Hirdetések a kiadóhivatalba (Budapest, ferenciek­ tere, Athenaeum-épület) küldendők. Műkedvelők prológja. *) E deszkákon műkedvelők vagyunk csak, És nem babér, nem hír után törünk ; Nem mesterekből, nem apostolokból. Szerény hi­vekből áll a mi körünk. De mint a hívek buzgó szeretettel Terjesztik az apostolok szavát, Úgy terjesztjük mi a nemest, a szépet, Úgy hat bennünket a művészet­et. És jobb nekünk, hogy nem vagyunk művészek ! »Művész hazája széles e világ.« Bármerre megy, tündöklő idegen föld Mesgyéin is babérra, kincsre hág ; Akárhová megy koszorús fejével Egész világ lesz véde, támasza ; De fájna nékünk innen elszakadni, A mi világunk legyen a haza ! S bennünket nem bánt a művészek átka: Irigység, dölyf, egymást tipró vete­ly; Mi csak a színpad kellemét érezzük ; Szelíd tüzünk nem lángzó szenvedély, Mely másokat nemes hévségre gyújtván Túlságival magát emészti föl; Mi a sikerben osztozunk, minékünk A taps ajándék, ártatlan gyönyör. Jó kedvvel játszunk és a képzeletnek Szép alkotásin enyhülést lelünk ; Festett világunk az igazság tükre, Mig a való csalfán játszik velünk. S kiket a lét viszás küzdelme, gondja Egymástól el­von, más-más körbe vet: Itt egy érzésbe, egy eszmébe forrunk, És jelszavunk : barátság, szeretet. Álljon soká e nyájas, enyhe fészek, Honnan száműzve minden, a mi bánt, Hol túlszárnyalni egymást nem kívánjuk, Csak szárnyunkat próbáljuk egyaránt. E kis fészekben jöjünk össze gyakran, S künn a világ legyen mogorva bár : Itt játszszunk és csevegjünk, mint viharban A rejtekén dalolgató madár. Ábrányi Emil. *) Szavalja dr. Visontai Soma Gyöngyösön, az ottani műkedvelők estélyén, melyet tiz évi fennállásuk megünnep­lésére tartanak. Az őszi műtárlat, i­. (Magyar szobrok. — Külföldi képek.) (II.) Kiállításainkban eddig a plasztikai művek mindig elenyésző kisebbségben szerepeltek a festvé­­nyek mellett. Csak néha találkoztunk egy-egy jelen­tősebb szoborral, képmással vagy csoporttal, mely szerényen meghúzta magát a díszes folyosón, mert benn a termekben csak zavarta volna a képek hatá­sát, mert hisz alkalmatlanabb, bántóbb háttér vagy szomszédság nincs, mint egy-egy fehér márvány- vagy gipsz-figura. Szobrászaink csak legújabban dolgoznak sű­rűbben a mi szalonaink számára. Jó ideig a »Búsuló juhász«-on, Izsó Miklós e legjobb művén kívül, mely a külföldön is hamar elterjedt, alig volt más kályha­vagy szoba-sarokdísz. Plasztikai művészeink rende­sen az épületek homlokzatait látták el többé-kevésbbé sikerült alakokkal s ha alkalom volt rá, a monu­mentális iránynak siettek hódolni egy-egy pálya­vázlattal, mely Eötvöst, Petőfit, Deákot, vagy az aradi vértanukat lett volna hivatva dicsőiteni. Még szerencse, hogy a nemzeti múzeum számára megren­deltek egy csomó mellszobrot, különben kevés hala­dást tudnánk felmutatni a szerencsétlen Ferenczy István óta. Néhány év óta örvendetes fordulat állt be ezen a téren is. Kiss György egyetlen művével, az »Ir­galmas szamaritánus«-sal, utána annyi derék szob­rával kelte föl a közönség érdeklődését a plasztika iránt s a »Csirkefogó«-val, »Lókötő«-vel a genre­­szobrászat hivatott mivelőjének is mutatta magát. Utána s vele együtt aztán a többi fiatalabb művé­szek versenye indult meg s ma már oly lendületnek örvendhetünk, hogy a képzőművészeti társulat újon­nan alapított két szobrászati pályadíját minden évben ki fogja adhatni. Az egyik díjat, (kétszázötven forint) közéletünk egy-egy kiváló alakjának mellszobrára tűzték ki; a másik (ötszáz forint) magyar népéleti genre-csoport­­nak jut. Azonkívül a társulat két nagy díjáért (hat­száz és négyszáz forint) szintén pályázhatnak szo­borművek. A plasztikának kisebb műfajai ekkér ha­mar fejlődésnek indulhatnak nálunk, a­hol a szalo­nokat nagyobbára idegen, rossz gipszöntvények ék­­telenítik, melyeknek a magyar szellemhez, a magyar kultúrához, a magyar közélethez semmi közük. Mint a pályaművek nagyobb részét általában, a verseny­szobrokat is a második sorozatban fogjuk látni, de már a tárlat ez első felében is egész sora vonja magára a figyelmet. A díszes folyosón kizáró­lag Stroll Alajos uralkodik, ki nem kevesebb, mint tíz művet állított ki. Mindenekelőtt feltűnik a »Fan­dango« tánc allegóriája, mely azonban nem képzelt, sőt nagyon is ismert alak, az életből vette, mert reá­lisan hű képmása F. Hegyi Aranka asszonynak. A redoute nagy termét évek óta szobrokkal akarja dí­szíteni a főváros, még pedig az egyes nemzeti táncok jelképes alakjaival. Szerencsés ötlet az, hogy ez alle­góriákhoz mintául egy-egy művésznő portrait­ját veszik a szobrászok s tudtunkkal épen a népszínház primadonnái részesülnek abban a kitüntetésben, hogy még életükben örökítteti meg őket a főváros, még­pedig legdíszesebb helyiségében. Mert Hegyi Aranka asszonyon kívül Blaha Lujza és Pálmai Ilka asszo­nyok is egy-egy tánc allegorikus alakját fogják kép­viselni. Strobl Alajos merész újítást kockáztatott, a­mikor színezve állita ki ez alakját. Élénk, kecses mozdulatot téve áll előttünk a táncosnő, spanyol jelmezben,kék ha­risnyában,rövid rózsaszínű szoknyában,fekete bársony­mellényben, fátyollal fején s két kezében a castagnettet csattogtatva. Piros rózsa disziti a ruhát. A haj holló fe­kete, a szemek sötétek, az arcbőr kreol-szín. Nem lehet hatásosabb, festőibb alakot képzelnünk, mint e szobrot, melyen azonban távolról sem a szokatlan szí­nezés, hanem a plasztikai felfogás, a mintázás bevég­­zettsége művészi. E kísérlettel fölvető Strobl Alajos a rég­óta vitatott kérdést: várjon türi-e a szobrászat a koloritot ? A hatás a mellett szól, hogy e pittoreszk képmások hamar divatosakká válhatnak. Az arc még hivebb F. Hegyi Aranka asszony egy szintén színe­zett mellszobrán. Rendkívül életteljesek Mészöly Géza, továbbá gróf Zichy Jenő és Trefort Ágoston miniszter portrait­ i. Deák Ferencnek a nemzeti mú­zeum számára készült bronz­szobra pedig az ottani kis pantheonnak egyik ékessége lesz. Egyszerű és természethű Széchy Antal két márványmellszobra, mely Sachslehner Andrást és ne­jét ábrázolja. Különösen a női képmás felfogása jel­­lemzetes. Szintoly találó, s jól mintázott Szász Gyula egy gipszöntésű portraitja, mely Freund Vilmos épí­tészt tünteti föl. E művek azt mutatják, hogy a plasz­tikai arcképezés a magánosoknál is hódít. * A tárlat külföldi képei közül csak a javát emeljük ki. A nagy terem széles falának jó részét Chigot Jenő nagyméretű képe foglalja el, mely »Márius me­nekülésé«­ ábrázolja. Fiatal festőnek nagy becs­­vágygyal s nem mindennapi erővel alkotott kompozí­ciója ez, melynek összhatása igen szerencsés. A kata­lógus szerint háromezer frank az ára, a­min valóban csodálkozunk, főkép ha a feliratot olvassuk, mely szerint a párisi »salon«-ban a »mention honorable« kitüntetésében részesült. Ez azt mutatja, hogy a nagy stílben festett képek Parisban sem nagyon kapósak. Magán­ember nem tudja elhelyezni a terjedelmes vásznat, s a közképtárak számára csak hírneves mű­vésztől vásárol a kormány. Chigot festvényén széles bárkában ül Marius, hívei körében, kik aggódva né­zik : vájjon siet-e a hajó, hogy Sulla zsoldosainak dárdavető távolából elmeneküljön. A hős római le- Rákhel története. (Beszély.) Irta Vereskövi. Most hatvan esztendeje annak, hogy az öreg Abris zsidó a tálunkba jött lakni. Furcsán történt az. Nekem még nagyapám beszélte, a­ki akkor ott szántogatott két csajfaszarvú tinócskáján a Déroldal alatt. A­mint ott szántogat, egyszerre csak látja, hogy a Nagy-Bikk felől egy hóri­­horgas vén zsidó megy a falu felé. Ott ment végig az utcán , látták sokan. Nagy, görbe hátán alig tudta cipelni felrakott batyuját. Nem nézett sem erre, sem arra, csak haladt előre a nagy, veres szakállát és haját, mint egy zászlót, úgy lengette utána a hűvös őszi szél. De a zsidó nem csak maga volt. Utána tíz-húsz lépésnyire haladt egy kis copfos zsidógyerek. Össze volt szakadva az istenadtán a ruha, de különösen a cipője volt igen rongyos, úgy, hogy minden tizedik lépésre meg kellett állnia szegénynek, hogy kifitult, kiveresedett lábát beleillessze a madzaggal össze­tákolt kérges cipő rongyai közé. E miatt aztán az öregtől nagyon hátramaradt, és siralmasan kiabálta utána: — Tátikám ! édes tátikám ! De bizony az öreg nem hallgatott rá; hátra sem nézve, haladt lefelé a patak mentén ; a kőrisfák, a leszálló köd eltakarták, és nem is látták többé soha. Ki volt ? mi volt ? Honnan jött és hová ment ? — senki sem tudta megmondani. A kis fiú egészen a patak partjáig futott utána; itt lerogyott s lehajtva fejét, bús sirással keseregte : — Tátikám, édes tátikám ! Keserves sírására aztán Nyulasiné, meg Teke­­nős Mártonné nénémasszonyék meg nem állhatták, hogy le ne menjenek a kis fiúhoz. Kérdezgették, tuda­kolták a kis fiút, de bizony ő nem tudott mit mondani, hiszen olyan kicsiny volt még! Nénémasszonyék ott ápolták egy darabig s már arról tanácskoztak, hogy hova kellene éjszakára vinni az istenverte gyerekét, mikor az ereszbevert képü zsidó oda jött, s felvevén a­­ kis gyermeket ölébe, hazavitte, s abba a nagy kémé-­­­nyes pálinkaházba, mely még most is ott áll az utca végén. Itt növekedett fel Abris, bizony eleintén nagy nyomorúságban. Mert csak a falu bolondjának tar­tották , a gazdája is, a falu népe is csak ütötte, verte, ahogy az ilyen akadt gyermekkel szokták tenni. De később, mikor Abris legénynyé cseperedett, egészen másként lett minden. Gazdája, az ereszbevertképű zsidónak a leánya, a fekete Rebus, beleszeretett. Azt el is vette, s mikor az öreg meghalt, Ábris ült bele a pálinkaházba. Aztán kiárendálta a Köblösi úr birto­kát, s most, — a­hogy a falu népe mondja, — annyi a pénze, hogy megvehetné akár Pusztaszikszót. Minden pénzénél többet ért azonban az ő kis leánya, a szépséges Rákhel. Hogy az ótestamentumi Rákhel szép lehetett, azt megengedem, de hogy az Ábris zsidó Rákhelénél szebb lehetett volna még az is, azt már kötve hiszem. Nem én mondom, de mondta az egész környék. Miért járt az a sok szolgabíró, tisztartó, és valamennyi nad­­rágos ember volt akkor a környéken, az Abris zsidó korcsmájába ? Talán azért a rossz borért ? bizonynyal inkább a Rákhel szép szemeiért, göndör fekete hajá­ért és halovány szép arcáért. Mert mindig halovány volt az istenadta. Szuhai Palkóné nénémasszony mindig is tréfált vele, ha egy garasára cérnáért átszaladt hozzájuk. — Hej ! Rághely, Rághely ! Mindig olyan fe­hér maga, mint a­kit a sírból húztak ki. Nem is hi­szem, hogy valami szívbeli fájdalma nem volna. Alig­hanem a váraljai zsidó Nácira cseppent be, mert mindig itt látom csavarogni. Nem ilyen halottképű volt maga kiskorában. Persze, hogy az ember pirosabb is szokott lenni, míg gyermek. Kivált az olyan, mint Rákhel, ki egész gyermekkorát ott töltötte el, a parasztgyerekekkel az utca porában, a Bikk halmai között, ibolyát, szarka­­fiút, turbulyát s kucsmagombát szedve sokszor késő estig, az öreg Ábris nagy bosszúságára, ki alig győzte rajta az összetépett ruhát esténként össze­varratni.

Next