Fővárosi Lapok 1886. november (303-331. szám)

1886-11-22 / 323. szám

Szerkesztői iroda: Budapest, ferenciek­ tere 3. az. I. emelet. Előfizetési dij: Tt­tm......................ittt Kstyedévre...............................4 frt. «Pf ^ '* " ? " VW c Hétfő, 1886. november 22.___________ 323. szám. Huszonharmadik évfolyam. Megjelenik mindennap.FŐVÁROSI LAPOK. SZÉPIRODALMI ÉS TÁRSADALMI NAPI KÖZLÖNY. Előfizetések szintúgy mint Hirdetések a kiadóhivatalba (Budapest, ferenciek-tere, Athenaeum-épület) küldendők. A szegény Janka. (Rajz.) Irta Fanghné Gyújtó Izabella. (Vége.) — Az isten szerelméért! — szóltam közbe — mit jelent mind­ez, mi történt ? — Hát azt, — felelt Ida — hogy a­mint kilépett a színpadra a Hunyadiak hódolatát fogadni, — mert megmondtam neki ezerszer, hogy hagyjon fel e hó­bortos kísérletekkel, ne blamirozza magát, nevét, csa­ládját ... — De Ida kérlek, nem látod, hogy tűkön állok ? — Oh ne félj, elég korán lesz még hallanod. Tehát, a­mint énekelni kezdett — közbe legyen mondva, a félelem, a lámpaláz olyan gyámoltalanná tette, hogy alig tudott a lábain állni, soha még olyan szánalomraméltó királyt nem láttam... — De kérlek, mondj már valami lényegest, hi­szen kínpadra feszítesz. — Na hát mondom hát na, ha olyan kiváncsi vagy reá. Hát kezdetben alig hallatszott a hangja, aztán kissé hangosabban folytatta, de hamisan és egy­szerre egy magas hanggal olyan fixert vágott, hogy a színpad recsegett bele, a közönség közt zúgás, hahota támadt, mire ő felsége László király kereket oldott s a mint látom, teljes királyi díszben végig szaladt az utcán s meg sem állott hazáig; ezzel nem­csak a színpadon tette magát lehetetlenné, hanem vi­lág csúfjává is lett. Aztán folyt tovább a gúny, szitok, ócsárlás ajkairól, hogy így megmondta, úgy megjósolta, míg­nem lassan kint a fejem zúgni kezdett, a szavak össze­zavarodtak elmémben, erőm elhagyott és elvesztem eszméletemet.* Mikor magamhoz tértem, ott találtam magamat falun, leánykori szobámban. Minden úgy volt ott, mint a­hogy annyi sok éven át állott, már már azt hittem, egy gonosz álom volt az egész múlt, a­mint rápillantva az Ida szigorú arcára, a­ki ott ült az ágyam mellett,­­ mint valóság állt előttem egyszerre életem minden keserűsége. Kérdezősködésemre rövid, száraz feleleteket adott. — Légy csendesen. — Nincs már semmi baj.— Ne beszélj, nem szabad. — Ne kérdezz, úgy se fele­lek, míg egy kissé meg nem erősödőt. — Majd annak idején mindent meg fogsz tudni. Sóhajtva hunytam le szemeimet, éreztem, hogy zsarnokom lett újra, a­ki vaskezekkel intézi sorsomat. Mikor egészen jobban lettem, elmondta, hogy tönkre jutottam, az adósság meghaladta a vagyon ér­tékét s ha ő nincs, hogy rendbe hozza a dolgot, oda lenne nemcsak az ősi birtok, de még a becsület is. Azt is tudtomra adta, hogy nekem most már semmim nincs, de ne féljek, mert a­míg neki lesz, nem fogok szükséget látni, gondoskodik, hogy élethosszig­lan úri kényelemben élhessek mellette. Értettem mindent. Világos volt előttem jövő életem. — És Emil ? — kérdem halkan. — A­mint megtudta, hogy semmid sincs, to­vább állott, de hiszen azt előre lehetett tudni. Én rög­tön megindítottam a válópert nevedben, de mivel mindketten katholikusok vagytok, végleges elválást, sajnos­ nem remélhetünk. És aztán kezdődött elől a régi élet. Vagyok is­mét a Makart-bokréta egy száraz virágszála, dacára a pünkösdi királyságnak, melynek az én asszonyi vol­tom tekinthető, a­melyet — kíméletből-e ? rosszaka­­ratból-e ? — soha senki sem említ előttem. Ha valaha, úgy most igazán uralkodik Ida felettem, ha valaha, úgy most igazán rabszolgája va­gyok, s a »szegény Janka« név soha jobban rám nem illett. Emilt soha se láttam többé. Mondják, hogy va­gyona némi maradványaival falura vonult, kutyate­nyésztésre adta magát és végkép felhagyott művészi törekvéseivel. Az idővel — nem hogy csökkenne — még fo­kozódik az Ida mozgékony, nyugtalan természete. Alig melegszünk meg egy vidéken, városban, sietünk tovább. S mivel Európát már egészen beutaztuk, leg­újabban Egyptomba s azután Amerikába készülünk, és így, ha isten még egy pár évig éltet, remélhető, hogy az egész világot beutazzuk. És mindenütt azt keresi, hol legtöbb az ember, legzajosabb az élet, a­hol élvezni, mulatni lehet és vonszol magával engem, minél inkább látja, mennyire terhemre van. Hanem a gondviselés mégse hagyja el egészen, a­kik benne bíznak, a legelnyomottabbnak is ad a ke­zébe fegyvert, hogy védekezhessék. Nekem is van ilyen fegyverem, még­pedig nem egy, de kettő. Csekélyek ugyan, hatásuk csak olyan, mint a tüszulás, de hisz tűkkel is lehet, ha ölni nem is, de érzékenyen sérteni. Egyik fegyverem, hogy a mikor alá kell írni a nevünket s ő leírja: Cselényi Ida és más semmi sem, én merészen alá kanyarítom : Homodi Emilné;­né, mert jogom van viselni e nevet, nem vagyok törvé­nyesen elválasztva és nem is fogok, bár mindent el­követ, hogy rábírjon, nem. A másik fegyverem: könnyűségem. Ő ugyanis szörnyen elhízott, a­mi majdnem megfoghatatlan mozgékony életmódja mellett és nagyon elnehezedett; én, én megmaradtam karcsúnak, könnyűnek és repü­lök most is, mint a fecske. S nekem olyan elégtétel, ha mikor együtt járunk, (pedig sokat járunk, már csak féltében is, hogy jobban el ne hízzék, mindig járkálna) meg-megelőzhetem. Szinte hallom hangos lélekzését, a­mint velem lépést tartani igyekszik. Azt persze a hiúsága nem engedi, hogy lassúbb járásra szólítson fel. Mikor az­tán veszem észre, hogy j­ól elmaradt mögöttem, meg­fordulok és csodálkozva szólok hátra: »Ugyan hol maradsz, Ida?« s nagylelkűen bevárom, míg ő pipacs vörösen, zihálva, pusztogva, mint egy gőzgép, utánam vonszolja magát. Őh a legyőzötteknek, az elnyomot­taknak is megvannak a maguk apró diadalaik. Az utolsó. (K.) A múlt pénteken még ketten éltek a budai játékszín tagjai közül, kik 1837 nyarán átjöttek Pestre, hogy megalapítsák a fölépült nemzeti színház művészeti hírnevét. A férfi-tagok, kik közt egy Lendvay (az első,) egy Szentpéteri, egy Bartha, egy Megyery, egy Eg­­ressy volt, mind sokkal hamarabb tűntek el az élet színpadáról, mint az a két primadonna, kiknek egyi­­­ke, a hősnő, most fekszik a ravatalon, másika pedig ez idő szerint könynyel áldozik emlékeinek. Ő maradt utolsónak, hogy bezárja majdan sorát ama híres színművészeti nemzedéknek, melyet már az ötvenes évek végén »régi gárdá«-nak nevezett el a közkegyelet. Az öreg Lendvayné, (lánynevén Hivatal Ani­kó), idősb Jókainénál, s három év óta neje volt már Lendvaynak, ama kor feledhetetlen színpadi hős szerelmesének s még több év óta a naiv szerepkör primadonnája akkor, midőn Jókainét, mint felnőtt leányt, először mutatták be a budai színpadon. De sokkal előbb is, az ötvenes évek második felében, har­minc évvel ezelőtt vonult nyugalomba. De egykor együtt ragyogtak, nem mint ve­­télytársak, hanem mint különböző szakmák tüne­ményei. Az egyiket a »tragédia szemefényé«-nek nevez­ték el, a másikat a »naivitás múzsájá«-nak. Egyik arra volt hivatva, hogy a méltóságos pathosz, a ha­talmas indulat, a mintaszerű magyar dikció mester­nője legyen, a másik, hogy a játsziságot, szellemet képviselje. Amaz Lady Macbeth-nek, ez pedig Júliának született. A­mennyire meg tudta döbbenteni amaz minden nézőjét, néha két-három szóval is, — például ha mint Czibak Margit azt dörgé: »Gritti Lajos, verjen­­ meg az isten!« , és úgy elbájolt ez mindenkit, ha az erkélyről leszólt Rómeójához: »Jó éjt, jó éjt! Oly édes gyötrelem Az elválás ! Szeretnék szüntelen Jó éjszakát kívánni — reggelig !« A­ki ma látja az agg színésznőt, alig kép­zeli el, micsoda bájt árasztott egykor a színpadról. De költők tanúskodnak a múltról. Petőfi 1843-diki költeményei közt van egy két versszakos: »Lené.« Ez ő neki szólt. Azt írja benne a költő, hogy oda adná húsz éves életének tavaszát, oda adna túlvilági üdvösségéből egy drága századot, ha a mindenható visszahozná a pillanatot, midőn e hölgy a szerelemnek első tüzére gyuladott: »Midőn ajkán a vallomásnak Első, szent hangja reszkete, S ott én legyek, kit csókra hí fel Édes kedves tekintete.« Garay János pedig úgy énekelt róla: »A szíven, e száz húrú hangszeren, Magas játékod mesterré teszen.« Frankenburg, a veterán korában elhunyt író, még győri gimnazista volt, midőn — mint »Őszinte vallomásai«-ban írja — rajongott az akkor ott játszó fiatal lányért. Később az »Athenaeum« nagyjainak: Vörös­­martynak és Bajzának volt kritikai kedvence. Mind e költők, kritikusok, emlékírók rég nin­csenek többé, de az, a­kiről lelkesedve írtak, és ma is, megaggva, de még mindig fris fogékonysággal, ki ha csak teheti, minden este eljár a nemzeti színház egy zártszékére s élvezi és bírálja az utána következett, nem tudjuk már hányadik nemzedék játékát. Elegen lehetnek, a­kik körülre ülnek, a­kik már nem is tudják, hogy ki és mi volt. Pedig ugyane ház­ban, ezelőtt negyvenhárom évvel, (1843-ban), midőn e nő hosszas betegeskedés után megjelent színházi páholyában, az egész közönség zajosan tapsolt és éljenzett, így tüntették ki, a­mikor nem is játszott. Most, midőn egy Dicsőültet gyászolunk, jól énekli a költő: »Csak a Dicsőség leng a holt felett Fényben s babérral, mint éltében födte : Tapsoljatok és ne könnyezzetek ! Őt fölvevék a kegyes istenek, Kiben Janó szállt játszani a földre ! Jól énekli, mert Janó az Olymp királynője. A mi színházi Olympunkban a másik, az »utolsó«, a játszi Psyche volt. Vajha együtt maradtak volna élni legalább a jövő nyárig, hogy együtt éljék meg a nemzeti színház félszázados jubileumát! De 1887 augusztus 22-dikén annak, a­ki 1837 aug. 22-dikén, a megnyitó előadá­son oly kitűnően játszotta Schenk »Belizár«-jában a hősnőt, már csak sírjára tehetünk koszorút. Emlék lesz már ő is csupán, mint többi nagy társa, kivéve az »utolsó «-t. Ez még köztünk maradt egy fényes korszak élő bizonyságául. A fogékony elevenségből, mely egykor játékát jellemezte, aggságában is sok megmaradt. Ma is nagyon hat rá a szép, az eszményi. Mikor az országos kiállítás volt, minden nap kiment nézni pom­pás tarkaságait. Rosszul esik neki az est, melyen nem láthat előadást. Érdekli minden új jelenség a színpa­don és irodalomban. Olvas könyvet s lapot, s midőn hangzik a buzdítás az »Erdélyi közművelődési egy­let «javára: elhozza hozzánk száz forintját, hogy küld­jük alapítványul Kolozsvárra, ahol őt egykor szívesen fogadták. Ma, midőn egy nagy tragikai művésznő kopor­sójánál gyászolunk, ki az életben a »régi gárda« utolsó előtti élőjének maradt, rá kellett gondolni arra is, a­ki még mint utolsó él, hogy a jövő nyáron a nemzeti színház félszázados jubileumát az utódok­kal ünnepelje. Az akkoriak közül nincs már több, csak ő.

Next