Fővárosi Lapok, 1891. január (28. évfolyam, 1-31. szám)

1891-01-13 / 13. szám

pett, nem volt jobb dolgom, mint újra elájulni, való­színűleg, hogy ki ne essem a szokásból, Marcello Lujza nővérnek. Édes Lujzám! Lázam egészen elmúlt és két nap óta kijárhatok. — ígéretemhez híven, ki se ejtet­tem többé Berrier úr nevét. De kárpótolnak érte, mert nagy csodálkozásomra a mama az asztalnál beszél néha róla és papától kérdezősködik felőle, papa pedig a legtermészetesebb hangon és habozás nélkül válaszol. így tudtam meg, hogy Ferrier úr már kijár kocsin, s hogy balesetének első hírére, ke­resztanyja, Beauvoyerné, hozzá sietett ápolására és el sem hagyta. Nincs semmi mondani­valóm, vagyis inkább nincs bátorságom, olyan fáradt vagyok, és — az iga­zat megvallva — olyan szomorú! Majd másszor­­ írj, és mindenek felett szeress továbbra is, sohse volt rá nagyobb szükségem. Marcello Lujza nővérnek, Édes Lujzám! Bocsásd meg tegnapi levelemet, a mily rövid, oly kétségbe esett hangú levelemet. Na­gyon igaztalan vagyok a végzet iránt, s mindenek fe­lett félek, nagyon hálátlan Isten iránt, a ki, úgy lát­szik, kegyelmébe fogadott. Halld csak. Tegnap Viktóriával a hét órai mi­sére mentem. Mise után ő elment az Anna kápolnába ájtatosságát végezni. Én a szent Szűz kápolnájában maradtam, és néhány perc múlva felálltam, hogy fölkeressem. Mikor a két lépcsőfokon leszálltam, egy agg hölgyet láttam közeledni, feltűnően nemes alakja, szép szürke, csaknem fehér haja, mely egy sáppadt arcot körített, a belőle kiragyogó kék szemek, me­lyeknek szépségén a kor mitsem változtatott, s me­lyeknek kifejezéséből komoly méltóság, jóság és szen­­deség egyaránt kisugárzott, rám ellenállhatatlan hatást gyakorolt. Csaknem kővé váltam, aztán — a nélkül, hogy meggondolnám viselkedésem illetlen vol­tát — mintegy rohantam felé, mondva: »Kegyed Beauvoyerné!« »És kegyed Barre Marcelle!« Kezére akartam hajolni, de magához vont, s homlokon csókolt. Elvesztem a fejem , jajkiáltás tört fel belőlem és zokogni kezdtem, ő pedig fejemet vál­lára téve, letörte könnyeimet, nyugtatott mint egy gyermeket, s édes szókkal halmozott, mintha anyám lett volna. »Csendesüljön! Ha meglátnák, mit mon­danának?« Én pedig: Tudom, hogy szégyen így sírni asszonyom; de fél év óta fojtom már magamba!« »Szegény Musi... szegény kis baba! S neki magának is nedves volt az arcza, visszavitt a kápolnába, ott mind­ketten letérdeltünk, én magamhoz tértem, s­ő­t sajátságos erővel rázva meg kezemet, haza küldött e szókkal: »Menjen békével Marcello, számítson reám, nem fogom elfeledni, én nem csalatkozom soha! Mikor tíz lépésnyire voltam, megfordulok, szép tekintete még mindig követett, a mennyei könyörület nem tudom minő kifejezésével. Milyen álom! Ma bizonyosan, valami látogatásunk volt, csen­getni hallottam a nagy kapun s járás-kelés volt a szalonban. Valami hölgy lehetett, mert mama egész az előszobáig kikisérte, de engem nem hívtak le. Na­gyon izgatott vagyok, s szeretném már ha holnap lenne. Írni fogok, mihelyt valami biztosat tudok. U. i. Felbontom levelemet. Az imént, hogy le­mentem, nagy tanácskozásban, titokzatos arccal leltem­­ papát és mamát. Nem hallottam meg, hogy mit mon­dott a papa, de mintha St. Pierre úr nevét hallottam volna kiejteni. — Mit fog tenni ? kérdezte a mama. Papa intett, mint a­ki mondja: — Ugyan, az istenért!­és így felelt: — Vannak dolgok, a­miket valóban nem láthat előre az ember, s aztán a lehető legbecsületesebben fogom magamat kimenteni. S mindketten a papa dolgozószobájába mentek. Neki is, mamának is olyan sajátszerű kifejezés ül ar­cukon. Azt mondhatná az ember, hogy valami bol-­ dogság van a levegőben. Bízom istenben, — könyö­­­ rögj érettem, édes Lujza, könyörögj tiszta szívből! Roger Miksának, r Édes Miksa! Csak egy szót! Tegnap szobám­ban voltam. Keresztanyám bejött s mellém ült, át­ható, mély tekintettel nézett rám, a mi nem szokása. — Nos, keresztanyám, mire gondol? Nem felel, s még mind ugyanez a tekintet. Le­sütöttem szemem. — Roger! — Keresztanyám? — Te szereted Barre Marcellet ?­­ — Én, keresztanyám! — S lábaihoz borultam. — Nos, igen, igen, keresztanyám, elvesztettem kissé az eszemet, de hát mit tesz az? Keresztanyám két kezébe fogta a fejemet s én csókokkal halmozom kezeit; elrejtem arcom és sze­mem, ajkait fülemhez érzem közeledni és nagyhalkan ezt suttogá: — Szegény bolond! Nagy gyerek! a­ki nem sejtette meg, hogy viszontszeretik. Szántó Kálmán. 83 Hazai irodalom, művészet. * »Petőfi-Muzeumi.« A Petőfi-kultusznak szánt kolozsvári folyóirat most végezte be harmadik évfo­lyamát. Az évzáró füzet csak két nagyobb dolgozatot tartalmaz: a befejezést dr. Ferenczi Zoltán szerkesztőnek, az egykorú följegyzések nyomán írt cikkéből »Petőfi a márciusi napokban«, szólva Petőfi türelmetlen viselkedéséről, a március 15-dikét követő napokban. Csernátoni Gyula a Petőfi honvéd­életéből beszél el egy epizódot, »Petőfi a pahrendorfi táborban«. Éjszaky Károly m. kir. vasúti főfelügyelő előadása nyomán szól arról, hogy a pákozdi csata után Jellasich üldözésére hajlandó honvédsereget a pahrendorfi táborban Petőfi beszédeivel mennyire feltüzelte. A honvédek kijelenték, hogy magyar hon­véd csak Magyarország határán belől tartozik har­colni, de külföldön senki kedvéért sem. A tisztek meg voltak döbbenve e miatt, Csányi kormánybiztos is közbe lépett és sikerült Petőfit eltüntetnie a táborból. Október 25-én Kossuth tartott lelkes beszédet a honvédekhez, kik aztán nem is vonakodtak többé Jellasich után menni Schwechatig. A füzet többi köz­leményei : a gyönge »Legenda« lenyomatása, ’annak megállapításával, hogy 1844. okt. 20 —27-dike közt íratott, célzások és vonatkozások újabb sora Petőfire az 50-es évek lapjaiban; egykorú megjegyzések Petőfi műveiről 1848-ban. A kortársak bírálatai Petőfi műveiről; bibliográfiai adatok sat. A Nagy Ignác­­féle pasquilira irt méltatlankodó felelet (Szontagh Gusztávtól), Petőfi Sándornak követjelöltsége ügyé­ben az »Életképek« 1848. jan. 27-diki számában ki­adott nyilatkozata,Szél Farkas 1861-diki verse Petőfi­ről és több apróbb feljegyzés van még a füzetben. * A nemzeti szinh­áz legközelebbi újdonsága a »K­irálynék harca« című négy felvonásos tör­téneti dráma lesz, Rákosi Jenőtől. A darab a következő szereposztással kerül színre: IV. Béla király: Újházi, Mária királyné: Jászai Mari asszony, István fia: Szacsvay, Erzsébet hercegné: P. Márkus Emilia asszony, Béla herceg: Mihályfi, Ottokár király: Gyenes, Margaréta királyné: Szacsvayné asz­­szony, Anna hercegnő: Rákosi Szidi, leánya Kuni­gunda: Tolnainé asszony, Gunda: Csillag Teréz asszony, Pektári: Nagy Imre, Hertneid gróf: Szigeti Imre, Kunz lovag: Nádai, Fridolin csatlósa: Zilahi, egy pap: Hetényi, stájer paraszt: Gabányi. A darab korhű jelmezekkel és új díszletekkel kerül színre. Az első előadás január 23-án lesz s a darabot még két­szer ismétlik. Mivel a darabban az egész férfiszemély­zet játszani fog, vasárnap, január 25-én a várszínház­­házban nem lehet megtartani az előadást. * A holnapi filharmóniai hangverseny ven­dége, Thomson Cézár hegedűművész, ma érkezik Lüt­­tichből fővárosunkba. Híres Paganini-játszó, ki oly ne­héz darabokat is, mint a »Cenerentola«-ábrándot, me­lyet Paganini óta csak ritkán adtak elő, eljátszik. Ezen kívül még Wienovszky nagy d-moll versenyét fogjuk tőle hallani. Grieg Ede »Peer Gynt« című suite-je, mely Ibsen fantasztikus drámai költeményéhez írott * jegyzékben gr. Bethlen Imre (1795), báró Ottlik András (1710), báró Kalisch de Kalisch et Kis- Birócz (1763), báró Kemény Simon (1795), szirmai Szirmay András, Menyhért és Ádám (1711), rosen­­feldi Czakó György (1712), sonnebergi Schuller János (1744), Lónyay Béla (1864), Boh­us István és László (1855) nevével találkozunk. E jegyzéknél érdekesebb a második, mely a jénai magyar deákok illetőségi helyét állítja össze. » A felsorolt 2396 ta­nuló közül 1722-nek ismerjük illetőségét. Ezek közt van erdélyi szász mintegy 520 (Nagy-Szebenből 147, Brassóról 132, Segesvárról 67, Medgyesről 62, Besz­tercéről 35, Szász-Sebesről 21, Kőhalomról 19,Nagy- Lenkről 12), Sopronból 115, Pozsonyból 67, Lőcsé­ről 46, Körmöczről 38, Besztercebányáról 24, Sel­­mecről 23, Iglóról 19, Eperjesről 18, Bártfáról 14, Zólyomról 12, Modorról 12, Szepesből 11, Kassáról 10, Túrócból 9, Poprádról 8, Trencsénből és Tiszolc­­ról 7. Másrészről ott van Rozsnyóról 14, Kőszegről és Szarvasról 13, Győrről 10, Pestről 9, Kolozsvárról 8, Kis-Kőrösről és Miskolcról 5, Mezőberényről és Nyíregyházáról 3, Veszprémből egy, sat.« Hozzáte­szem még, hogy Nyitra megye 24 hallgatóval van képviselve a névjegyzékben. E jegyzékből kitűnik, hogy a jénai magyarság legnagyobb kontingensét az erdélyi szászok, a Szepesség és a felső magyaror­szági tótság szolgáltatták. Érdekes lett volna a kitűnően összeállított mű­höz még egy függeléket mellékelni, melyből az olvasó — a­mennyire lehet — a felsoroltak további életvi­szonyairól értesült volna. A Haan említett művében olvasható életrajzi adatok egyike-másika még né­mely helyreigazításra szorul s erre most legjobb al­kalom lett volna. Ez azonban a mű értékéből mit sem von le s igy örömmel üdvözölheti a kulturtörténész az aka­démia e vállalatában műveltségtörténetünk egy ki­váló ágazatát. A gyűjtemény második legközelebb megjelenő füzete még érdekesebb anyagot fog közzétenni: a­­ bécsi egyetem magyar anyakönyveit az 1377-től 1450-ig terjedő időszakból. Ezt a magyar történelmi kutatás körül nagy érdemeket szerzett dr. Schrauf Károly bécsi levéltárnok állította össze. Somogyi Ignác: A­k­a­d­é­m­i­a. (Osztályülés, január 12-dikén.) Az akadémiában tegnap délután a második osztály tartott ülést Keleti Károly igazgatósági tag elnöklete alatt. Jek­elfalussy József levelező tag volt az első föl­olvasó. »A vasutak szerepéről államháztartásunkban« című értekezése állami pénzügyünknek egyik legfon­tosabb kérdését világítá meg, nagy szakismerettel. Azt a fontos kérdést tisztázta , hogy államháztartásunk­nak 21 évig tartott krónikus deficitjében mily szere­pet játszanak az áldozatok, melyeket vasúthálózatunk érdekében hoztunk. Az értekező nem éri be a köz­tudomású tények és adatok felhasználásával, melyek a még mindig homályos kérdésre világot vetni nem alkalmasak, hanem behatol az állami zárszámadások két évtizedes gyűjteményének roppant számtömegébe s ezzel mutatja ki a vasutügy érdekében tett kiadá­sok visszahatását az állami pénzügyre. Mikor a vasútügy érdekében tett áldozatokat mérlegelik, rendesen csak a vasút építésére és a kamatbiztosítási előlegekre kiadott összegeket veszik számba, vagy legfeljebb a vasúti kölcsönök évi kamat­­­terhét. Ez összegek azonban távolról sem fejezik ki amaz áldozatokat, mert az államvasutak nem hozták meg a befektetett tőke kamatját, a­mi pedig a kamat­biztosítási előlegeket illeti, a bekövetkezett államosí­tások alkalmával az állam nemcsak a kamatok, hanem még a tőke visszatérítéséről is lemondott. Évről-évre állami kölcsönökkel kellett fedezni egy igen tekintélyes összeget, mely közvetlenül, vagy köz­vetve a vasutak érdekében adatott ki s ha következe­tesek akarunk lenni, ama kölcsönök kamatterhét a következő években szintén a vasutak számlájára kell írnunk s igy az államkincstárra nehezedő teher lavina­szerűig növekedett. A szerző számításai szerint 1869-től 1889-ig bezárólag a vasutügy fejlesztése érde­kében áldozott összegek és azok kamatos kamatai 955 millió forintra rúgtak s 140 millió forinttal múl­ták felül államháztartásunknak ugyanazon idő alatti deficitjét. Ebből kitűnik, mily óriási volt a magyar államnak ez egyetlen irányban kifejtett erőfeszítése s hogy ez egymaga is megzavarhatta államháztartá­sunk egyensúlyát. Konstatálja továbbá azt az érdekes tényt, hogy míg 1875 előtt az állami deficit évenként átlagosan 14 millióval haladta meg a vasutakra áldozott összegeket, 1875 óta megfordítva az állami deficit évenkint 15 millió fo­rinttal volt kisebb azoknál az összegeknél, melyeket közvetlenül vagy közvetve a vasutak nyeltek el. A fúzió előtt tehát vasútépítés, kamatbiztosítás sat. nélkül is lett volna deficit, 1875 óta ellenben a deficit, mint főforrására, egyenesen a vasút­­ügyre vihető vissza. A vasúti terhek az utóbbi másfél évtized alatt sokkal nagyobbak voltak, mint az alkotmányos korszak első éveiben. Ezért azonban a felelősség nem a jelent illeti; kamatbizto­sítás mellett az utóbbi másfél évtized alatt egyetlen egy vasutat sem engedélyeztek s az időközben épült állami vonalak csak kiegészítő láncszemei, a már meglevő hálózatnak s minthogy azt jövedelmezőbbé tették, pénzügyileg is előnyösek. Az új államosítások pedig a terheknek nem növekedését, hanem apadását vonták maguk után. Azok a vasúti kiadások, melyek az államvasu­tak tiszta jövedelmében fedezetöket nem találtak s az állam egyéb forrásaiból vagy (mert másból nem tett) kölcsön pénzből fedeztettek, átlagosan megha­ladták az évi 45 milliót s az utóbbi 15 év alatt 29 és 73 millió közt ingadoztak. E számok mutatják legjobban, mily óriási feladat volt államháztartásunk rendezése. A szerző az összehordott gazdag anyag­ból érdekes tanulságot von le. Míg ugyanis a vasúti

Next