Fővárosi Lapok, 1891. február (28. évfolyam, 32-58. szám)

1891-02-13 / 43. szám

Péntek, 1891. február 13. 43. szám. Huszonnyolcadik évfolyam. Szerkesztői iroda: ^ JF E Előfizetések Budapest, ferenciek­ tere 3. SSL •&% Sztni«íry miat .2. L emelet. Íj ■ g§ ]| Ik I I« BLJP ff « | | || ff B |# Hirdetések Előfizetési dij: ft ff VH |I­ II|| R M JE I i\ . kiadóhivatal». £®ÍTre IBI V HBi|^ W BSB UHBKI BaKS MNB IBIhHÍ (Budapest, ferencieV­t«*», ___ ___- . . - Athenaeum-épület) Et,.» «sm 0 Kr. SZÉPIRODALMI ÉS TÁRSADALMI NAPI KÖZLÖNY . küldendők. Múzsámhoz. Hova lettél azelid nemtőm ? Én édes hit, szép szeretőm! Miért hagyod oly sokáig Lelkemet a busulásig ? Arcodat ha látom, nézem, Lelkesülve már úgy érzem, Hogy az élet könnyebbé lett, Gond felhője szerte széledt. Édes ajkad csengő hangja Lelkemet úgy elringatja, Mint az ének, mely az éjnek Csendjén által hozzám tér meg. Óh, tudom, mi bántja lelked ? Szereted a békét, csendet, Szelíd öröm, melyre vágyal, Így illik rád az a fátyol. S én elűztem ezt a csendet, Melynél lelked megpihenhet; Gondolatid’ megzavarja Kicsiny dolgok zűrzavarja. Eölrepülnél eszmeszárnyon, Óh, de a föld már alávon. Lelkesedve, lángra gyúlva, Sorsom eszméd’ kigunyolja. Kis, családi, boldog élet Volna álmod, eszményképed, És az élet zaja, gondja Oltárköved meg-megbontja. Szived, lelked a szeretet, Segíted az embereket; De nyomába a jólétnek járnak, kik ellened vétnek. A természet kebelére Szelíd lelked meg-megtérne ; Az emberek, ha azt látják, Ábrándozol, azt kiáltják. Óh, a világ hamis, csalfa, Érzelmid’ kicsalogatja, Mint a napfény nyári égen A virágot, hogy elégjen. Jer­ ne bántson mégis téged Ez a zajos, csalfa élet; Hullámain, mint a madár Röpülj felül, az égig bár ! Oroszországról. (Dr. Lázár Gyula történelmi műve.) (L. Gy.) Midőn az »északi óriás« évek óta még mindig nagy mértékben lekötve tartja az európai politikusok figyelmét, nem lesz érdektelen Lázár Gyulának »Az orosz birodalom történelme« című, bő terjedelmű művére felhívnom a nagy­közönség figyelmét. Mert a földrajzi fekvésnél, a nemzeti köz­érzületnél és a politikai érdekeknél fogva első­sor­ban mi vagyunk utasítva e rengeteg nép múltjá­val megismerkedni s mai viszonyairól tájékozódást nyerni. Lázár Gyula nyolcvanhárom és egy negyed­­vén, három kötetbe osztva, tárja elénk az orosz nép sor­sának fejlődését. Az első kötet Dimitrij Konstanti­­novics haláláig, 1382-ig terjed. Ez a rész különösen azért érdekel bennünket, mert e korban hazánk is többszörös érintkezésben állt, úgy békés, mint hadi­lábon, az oroszokkal. Királyaink közül többen (I. Endre, Kálmán, II. Géza) rokoni kötelékbe léptek az­ orosz dinasztiákkal, s a kitört családi viszályok­ban Kálmán, II. István és II. Géza közvetítők vol­tak. Borics orosz hadakat is küldött magyar atyafiai ellen. II. Géza hathatósan segítette Izaszláv kievi fejedelmet Szuszdali György ellen, ki 1147 körül Moszkvának vetette meg alapját s Kievet a saját fiának adta, de csakhamar magának szerezte vissza Géza segítségével. A győzelmet követett lakoma után az oroszok gyönyörűséggel nézték a magyar vitézek harci játékait. A halicsi Vladimirkó is a ma­gyar király segítségével verte meg 1153-ban ellen­felét s a harcot hetven magyar ezred nyitotta meg. Majd következtek orosz és magyar érdekösszeütközé­sek is, Halicsért III. Béla, II. Endre és IV. Béla ko­rában, ébren tartva a két szomszéd hatalom érintkezé­sét. Különben az orosz történelemnek vajmi szomorú korszaka ez. Az orosz nép, mely régtől fogva Nov­gorodban és Kievben birt külön politikai közép­ponttal, s az avarok és kazárok szomszédsága miatt csak lassan verődhetett össze államalkotó tömeggé, a vendégszeretet erényével birt s állítólag sokat adott a jó erkölcsökre. Szeretett hallani s tilinkó- és dudaszóval a zenének is hódolt. De a tisztálkodás­nak nem volt nagy barátja s edzett testi erejét és ügyességét rablásra és kegyetlenségekre használta. Még akkor is, midőn babonával és kegyetlenséggel vegyes bálványimádását Olga (Oroszország üdvözü­lésének hajnala) megtörte és az ország nagy Wladi­mir útján hivatalosan is kereszténynyé lett, csak a durva erőszak, a rablás és gyilkolás korát élte. A fejedelmek diadémje is vértől ázott. »Nekem szüksé­gem van az öcsém, Borics fejére, hogy a magamét biztosítsam.« — mondja a keresztény Szvetopolk, I. István királyunk kortársa. Általában ama száza­dok uralkodói kevés kivétellel durvák és nyugtala­nok mint koruk, melyet képviselnek; kegyetlenség, szószegés és hitszegés szennye tapad rajtuk. Száza­dokon át gyűlölködésben, családi viszályokban és gyilkolásokban telik el uralmuk. Akkor Kiev és Novgorod álltak egymással szemben, mint két külön dinasztia székhelyei. E harcok oka a particularizmus, a szeniorátus helyébe léptetett majorátus, több hű­béres fejedelemmel. A viszály csírájának hasztalan akarta elejét venni Szuszdali György, fiainak és rokonainak száműzetésével. Annak esik áldozatul Kiev is, »az orosz városok anyja.« Csak Novgorod tartotta fenn magát külön állásban s nem volt puszta mondás az, hogy »ki tehet Isten és Novgorod ellen.« Ehhez járult a kunok, besenyők, finnek, své­dek, bolgárok s Livoniában a német kardrend elleni heves gyűlölködés. Az utóbbi helyen halottaik el­takarításakor az oroszok mindig azt mondták: »Menj szerencsétlen egy jobb hazába, hol a németek nem lesznek többé uraid, hanem rabszolgáid.« A bese­nyőktől ugyan Jar­oszláv megszabadná a birodalmat, Monomah­ pedig a kunokat a határokra szok­ta vissza, de azért teljes ziláltságban találta az orosz népet a tatár veszedelem. A kalkai ütközet után az orosz fejedelmek a mongol khánnak adófizetőivé lettek. Kiev is elesett s Batu khán az orosz fejedelmek fejedelmévé II. Ja­­roszlávot tette, átengedve neki Kievet székhelyül. Ez időtől (1328) Moszkva tett szert nagyobb politikai jelentőségre Iván fejedelem alatt, ki Vladimirból oda helyezte át székhelyét, fölépítette Szent­ Mihály templomát, a cárok temetkezési helyét, az elpusztult Kremlt, s a várost tölgyfa-erődítéssel vette körül. Az idegen járomhoz gyakori tűzvészek, döghalál s más elemi csapások is járultak s a nép a világ végét vélte közelegni. De 1489-ben javulás állott be; a belharcokban, a svédek és lithvánok ellen folytatott háborúkban megedzett nép a maga szabadságának visszaszerzésére kezdett gondolni, s a párttusáktól elfordulva, fegyverét a tatárok ellen szegezte. IV. Dimitri 1380-ban meg is verte a Mamai hadait. Itt kezdődött a lendülés. A mű második kötete Dimitritól 1598-ig ter­jed. Ez a szervezkedés kora. Az orosz nép meg­ismerte a lőport s fölépítette az első lőporos malmot Moszkvában. II. Vazilij alatt alakult meg a bojárok tanácsa, a patriarchális kor lejárt s a rendiség lépett életbe. A moszkvai nagy­fejedelem vitte az orosz politikát, a birodalom felszabadítását, a lithván támadások visszaverését s a birodalom egyesítését egy fejedelem alatt. Szuszdal-Nizni-Novgorod egye­sült Moszkvával, Novgorod elveszté kiváltságait s az egyeduralom erősebbé lett. Azonkívül Moszkva a khánok kedvezése következtében is gyarapodott, anyagilag és szellemileg egyaránt. Az egyház szintén hatalmasabb lett. Konstantinápoly eleste ugyan dé­len elzárta Európától Oroszországot, de Novgorod fentartotta az összeköttetést északon, s III. Iván cár (Mátyás királyunk kortársa és szövetségese,) nagy Nézz a napba, nézz a fénybe ! Lelked álma, istensége Adjon neked boldogságot És felejtsd el, a­mi bántott! Tóth Pál. ------«›«‹*=-----­ Élet-okmányok. — Elbeszélés. — írta Justh­ Zsigmond. (Vége.) A másik nap még furcsább. Úgy éreztem, hogy fél tőlem és fél önmagától. Úgy látszik, annyi szen­vedés volt a lelke mélyén elrejtve, hogy nem bírta el az enyémet. Este visszatértünk Palermóba. Két nap múlva Tunisba kellett volna indulnunk, de egyikünk sem beszélt az útitervről. Éjjel végtelen szánalmat éreztem ez ember iránt. Beláttam, hogy nem jöhet velem. Másnak lá­tott kezdetben, másnak hitt s vak nem vezetheti a világtalant. Jobb, ha én is, ő is, magányos zárkáinkba vonulunk vissza. Végeznünk kell. Ekkor este, éjjel irtam neki ezt a levelet. — Várjon, — szólott az orosz hozzám s elő­vette a két papír egyikét. — Majd fölolvasom. Ezt irtam neki: »Kedves uram! E soraimat olvasva, előbb tán csodálkozni fog, de majd természetesnek találja, hogy így cseleked­tem. Azt hiszem, jobb ma idején megírni, mint együttlétünk alatt folyton érezni és majd tán késő írni meg. Íme pár szóban a helyzet: azt hiszem, én rám csakúgy mint önre, előnyösebb, ha elválunk. Hadd menjek én egyedül,­­ ön pedig térjen más ösvényre. Lássa, nagyon is sok a homogén vonás kettőnkben arra, hogy máskép mint barátilag élhessünk egymás oldalán. Az első héten természetes volt viszonyunk. Rokonszenv mind a két oldalról, kölcsönös bizalom. De ön később máskép fogta föl helyzetünket s megváltoztatta kölcsönös viszonyunkat. Az utóbbi napokban érintkezésünk olyan, »sem hús, sem hal« volt. Nyíltan beszélek önnel s úgy is cselekszem. Ha így haladunk lefelé a lejtőn, alig megszületett barátságunkból olyan féle viszony fejlődik, a­mi rosszabb a közönynél. Mi az oka ? Ki tudja. Tán az, hogy ön úgy érzi: pár hónapra lekötötte magát ve­lem szemben, vagy más ? Nem akarom kutatni. Csak annyit még, hogy én fölmentem minden kötelezettség alól: szabad, kereshet más, új útitársat. Érzem, hogy valakivel, a­ki már majdnem ba­rátunk volt, egyszerre a legtartózkodóbb, leghidegebb viszonyba jutni, rosszabb a magánynál. Az igazi, a valóságos magánytól én nem félek, míg e szociális magánytól igen.­­ Én nem útitársat véltem önben találni, hanem barátot. Ez az állapot, a­melybe belefutottunk, a barátságnak csak rossz oldalait foglalja magában a jók nélkül. Lássa, édes uram, ön magányos embernek szü­letett. Úgy hiszem, nincs szüksége bizalmamra. Az az ember, a­ki mindannyiszor elmenekül, midőn beszél­nie, vagy tennie kellene, magányosságnak született, magányosságban hal meg s megérdemelte lelki ma­gányosságát. Őszinteségem tán kegyetlen, de rövid barátsá­gunk jogai s kötelességei úgy parancsolják, hogy még egyszer és utoljára igy beszéljek önnel s az igazság emez oldalát megirjam, mindazt, a mi e tárgyban önre vonatkozik. A mi reám , az csak reám tarto­zik és senki másra. A barátság kis és nagy áldozatokból van össze­­téve, a­melyek azonban igazában nem azok. Mert higgye el nekem, az, a­mit adunk s nem az, a­mit ka­punk, teremti meg az élet boldogságát. Ön mindig csüggedt, vigasztalan lesz, mert fél vigasztalni, fél azoktól, a­kik vigasztalásra vágynak, s mert szabadságát féltve, elfelejti az önfeláldozás örömeit. És most, isten áldja, édes néhai barátom. Foly­tassa magányos ösvényén elkezdett életét továbbra is. Adja isten, hogy a boldogságot, nyugalmat ezen az úton egyszer megtalálja. Ha valaha máskép értelmezi az életet, ha más-

Next