Fővárosi Napló, 1951 (6. évfolyam, 1-35. szám)
1951-01-19 / 3. szám
* OLVASÓINK fel írják A HAZASZERETETRŐL A mikor hazaszeretetről beszélünk, példaképpen állanak előttünk a Nagy Honvédő Háború hősei, akik felhaizthatatlan hőstetteket vittek végbe, mint a Bolsevik Párt neveltjei. Az ő tetteik arra tanítanak bennünket, hogy ha kell, legyünk áldozatra is készen a hazáért, amely ma a dolgozók otthona. Követni a Pártot és nagy vezetőjének, Rákosi elvtársnak példáját és útmutatását, szeretni a Szovjetuniót — ez a hazaszeretet, amely a nép szabadságának megvédésére és ellenségeinek gyűlölésére tanít. — A munkát és fegyvert egyformán keményen megmarkolni, egyaránt helytállni a termelés és a béke frontján: ezt a kötelességtudatot kell nemcsak átérezni, de erősíteni, fejleszteni a magyar nép szívében, hogy megmaradhassunk erős bástyának a béke frontján! TÖRINCSI ISTVÁN A pazarlók a szocializmus építésének kerékkötői... Pártunk kezdeményezése alapján a minisztertanács határozatot hozott a takarékossági intézkedések biztosításáról. Ennek a határozatnak jelentőségét, amellett, hogy a múltban már jelentős megtakarításokat értünk el — osztályunk dolgozói nem értették meg teljesen. Sokan azt hiszik, hogy a takarékosság kimerül abban, hogy a szobában leoltjuk a villanyt, ha kimegyünk, vagy nem használunk el a szükségesnél nagyobb darab papírt az intézkedésekhez. Ezek is fontos, sőt alapvető kérdései a takarékosságnak, de megnövekedett népgazdasági feladataink, a hatalmas beruházások, ezeken túlmenő követelményeket állítanak elénk Szem előtt kell tartanunk azt, hogy minden megtakarított fillér jelentőséggel bír és országos viszonylatban hatalmas összeggé duzzad. Újabb és újabb területeket kell felkutatnunk, ahol filléreket takaríthatunk meg, hogy ezek forintokká nőve gazdagítsák a nép vagyonát és elősegítsék a szocializmus építését. Azokra a lehetőségekre gondolok, melyeket még nem aknáztunk ki eléggé. A költségvetési keretek nem megfelelő felhasználása, a túlzott adminisztráció, a felesleges, vagy időrabló intézkedések mind a pazarlás következményei és nem mindig gondolunk arra, hogy ezen a téren milyen nagy megtakarítások érhetők el. Ha az ügyirat két felesleges út helyett egy szükséges utat jár be, a kezelési költség mére felére csökkent. Ha szükségtelen közbeeső intézkedés helyett helyénvaló és célszerű végleges intézkedést foganatosítunk, munkaidőben — és ezen keresztül természetesen pénzbeli értékben is — sokat megtakaríthatunk. Ezen a területen is fokoznunk kell a takarékosságot, mert itt még nem értünk el kellő eredményt. Ne feledjük, hogy a pazarlók az ellenséggel cimboráinak és a szocializmus építésének kerékkötői. Rakovszky László Igazgatási osztály 5 darab 2 filléres nem pénz?... A Városháza konyháján hónapok óta egy-egy szelet kenyér ára 10 fillér, de csak abban az esetben, ha a tíz fillér egy darabban van. Igen, ez így van. A hét egyik napján öt darab kétfilléressel akartam fizetni. A pénzt letettem, nyúltam a kenyér után, mire a kenyér eladásával megbízott munkatárs elkapta előlem a tálcát, mondva, ne nyúljak a kenyérhez, ilyen pénzzel nem lehet üzetni. Megdöbbenve mondtam, az állami váltópénzt mindenki köteles elfogadni (különösen ilyen kis mennyiségben). A váltópénz elfogadása, úgy tudom, mindenkire kötelező. Varga Gyula FŐVÁROSI NAPLÓ Új szakszervezeti könyvet kapunk Az új alapszabály értelmében sor kerül az egységes szakszervezeti tagsági díj és az egységes tagsági könyv bevezetésére. Az új tagkönyv azzal is kifejezi a szakszervezetek megváltozott felépítését, hogy tartalmazza az új alapszabályt és mindenki egyforma tagkönyvet kap, bármelyik szakszervezethez is tartozzék. Az új könyvek megkönnyítik a tagság átigazolását egyik szakszervezetből a másikba. Nagyjelentőségű az egységes tagdíj bevezetése is. Az új szabályozás szerint a tagdíj a kereset 1,5 százalékát teszi ki. A tagok száma megsokszorozódott s ez természetesen megszilárdította a szakszervezetek anyagi alapját is. Mindezeken kívül egyéb jelentősége is van a tagsági díj egységes megállapításának: megszünteti a szakmai elzárkózást, a szakmai gőg és a helytelen szakmai sovinizmus elterjedését. HALBAUER DEZSŐ A VIII. kerületi tanács figyelmébe A Horváth Mihály-tér is Bacsó Bélaútja sarkán a telefonközpont falán 1945. elején a VII. kerület fiatal kommunistái egy emléktáblát helyeztek el Ságvári Endre emlékére. Ságvári, Endre a VIII. kerületben élt és itt nevelte a fiatal kommunistákat és elvtársai, harcos társai így akartak megemlékezni róla. Úgy látszik azonban, hogy a kerületben nem tudják, hogy ki volt Ságvári Endre. Legalább is arra mutat az, hogy a márványtáblán hónapok óta elszáradt koszorúk lógnak és a kommunista hős halálának évfordulóján sem jutott eszébe senkinek, Ságvári Endre megérdemli, hogy megemlékezzenek róla. A VII. kerületi tanács figyelmébe ajánljuk az emléktáblát, gondoskodjék arról, hogy a tábla mindig Ságvári Endréhez méltóan hirdesse, hogy a kommunisták az elnyomás legsötétebb éveiben is harcoltak a szabadságért és a kommunista eszme diadaláért. ör Jenő Harc a lemorzsolódások ellen és a tanulmányi színvonal emeléséért írta: Horváth Zoltán, a Budapesti Városi Tanács IX/a osztály vezetője pártunk Célkitűzéseinek megfelelően népi demokráciánk iskolarendszere mindenki számára lehetővé teszi a továbbtanulást. Az egységes általános iskola nyolc osztályát pedig mindenkinek el kell végeznie. A mostani általános iskola megadja az általános műveltség alapjait, megismerteti társadalmunk és a természet fejlődésének körülményeit és minden irányú továbbtanulásra képesít. Középiskolai rendszerünkben nincsenek zsákutcák. Minden középiskola lehetővé teszi az egyetemi és főiskolai továbbtanulást. A középiskola tananyaga szervesen ráépül az általános iskolára. Ismerteti a magyar és az egyetemes emberi kultúra hagyományait, a szocialista tudo- mány eredményeit, felfegyverzi a tanulókat a reakciós szemléletek ellen. A mai középiskolák magukban is adnak képesítést és előkészítik a tanulókat a főiskolai és egyetemi továbbtanulásra. Mindazok pedig, akik kénytelenek voltak abbahagyni tanulmányaikat, a dolgozók esti tanfolyamain nemcsak általános iskolai, hanem középiskolai, sőt egyetemeinken az esti tanfolyamok keretében magasabb fokú ismereteket is szerezhetnek. Budapesten 43 dolgozók általános iskolai tanfolyamán 3766 tanuló, 73 középiskolai tanfolyamon 6863 dolgozó tanul. A tanácsok megalakulása újabb hatalmas lépést jelentett közoktatásunkban. A tanácsok megalakulásával a szervezeti széttagoltság is megszűnt. A Fővárosi Tanács IX/a. oktatási osztálya maigában foglalja a volt VII. ügyosztályt, a budapesti tanfelügyelőséget és a budapesti főigazgatóságot. Ezzel a szervezeti felépítéssel Budapest területén egységesen történik az óvodáiktól egészen az egyetemig az ifjúság nevelése. Vanözoktatásunk átszervezése és a tanácsok megalakulása közoktatásunk eredményeiben is változást jelent. Pártunk állandó segítsége és a dolgozó nép támogatása hatalmassegítséget jelent ebben a munkában. Állandó harc folyik a lemorzsolódás megakadályozásáért, a magasabb tanulmányi színvonalért és az iskola munkájának megjavításáért. A tanítási órán tanult anyagot és annak elmélyítését korrepetálással segítjük elő iskoláinkban. A napközi otthonokban, a tanulószobákban, a kerületi szakkörökben elmélyítik és kiszélesítik a kapott ismereteket. Maguk a tanítási órák is több tevékenységet biztosítanak a tanulók részére. Sokat kísérleteznek, különféle növény-, ásvány- és ápatgyűjteményeket állítanak össze. Minden kirándulás szerves kiegészítője az iskolában tanultaknak. A keskenyfilmek vetítése különösen a természettudományos ismereteket mélyítik el. A pedagógusok szakmai továbbképzése régen iskoláik elvégzése után lényegében befejeződött. Ma az általános iskolai pedagógusok szaktanári kiképzésben részesülnek. A középiskolai pedagógusok és az általános iskolai igazgatók egyéni tanulás formájában képezik tovább magukat. Minden kerületben az egyforma tantárgyat tanító pedagógusoknak szakköreik vannak. Közoktatásügyünk terén elért eredmények arra buzdítanak, hogy a munkánkban meglévő hiányosságokat még nagyobb erővel küszöböljük ki. Fokozottabb harcot kell folytatnunk a lemorzsolódás ellen. Meg kell akadályoznunk, hogy az általános iskolát még el nem végzett tanulók és középiskolákba beiratkozott tanulók lemorzsolódjanak. A harc sikerének érdekében központi kérdésként kezeljük a lemorzsolódás elleni harcot, fokozzuk felvilágosító munkánkat a szülők felé és az ifjúságot nagyobb mértékben kapcsoljuk be a lemorzsolódás és a hiányzás elleni harcba. Meg kell javítanunk az iskolák rendjét és fegyelmét. Ez a kérdés is összefügg a lemorzsolódás elleni harccal és a tanulmányi színvonal emeléséért folytatott küzdelemmel. Sok egészséges kezdeményezés történt ezzel kapcsolatban az iskolák részéről. Legtöbb iskolában akésőn jövőket már az iskola kapujában várják az ifjúsági szervezetek tagjai és az elkésettek neve kikerül a falitáblára. A notórius későket és hiányzókat az osztály úttörőkből alakult küldöttsége keresi fel. A szülői munkaközösség aktívái is végeznek családlátogatásokat. Vannak beteglátogató-brigádok. Ezek nemcsak meglátogatják a beteg tanulókat, hanem a mulasztott órák anyagát is megbeszélik. A természttudományos nevelés el" hanyagolt területe volt régen az iskoláknak. A természetrejzi, biológiai órákon a burzsoá elméleteket tanították és nem engedték meg, hogy a tanulók személyes tapasztalataik, minél szélesebb körű kísérletezéseik alapján ismerjék meg a természetet. Ma a tanulóifjúság a természettudományos tantárgyak keretében megismerkedik az élenjáró biológusok munkájának eredményeivel és a Szovjetunió hatalmas természetátalakító munkája kézzelfoghatóan ismerteti meg velük a természet megváltoztathatóságát a dolgozó nép életének jobbátétele érdekében. Az orosz nyelv bevezetése iskoláinkban elősegíti annak a hatalmas tudományos munkának megismerését és a széleskörű tapasztalatoknak felhasználását, amelyet a Szovjetunió nyújt nekünk. A tanulók nagy kedvvel tanulják az orosz nyelvet és pedagógusaink állandóan képezik magukat a nyelv jobb megismeréséért. Szabadságunk elnyerése. Pártunk állandó támogatása és segítsége arra kötelez, hogy fáradhatatlan harcot folytassunk közoktatásügyünk megjavításáért. Tovább kell fokoznunk a lendületet minden tanuló lemorzsolódásának megakadályozásáért, a jobb tanulmányi eredményért és fegyelemért, iskoláink és pedagógusaink munkájának és nem utolsó sorban tanügyigazgatásunk munkájának megjavításáért. Újabb segítséget jelent a tanácsok mellett megalakult állandó bizottság. Ezek megalakulásával még szélesebb körben érvényesül a dolgozó nép széles rétegének bevonása és az életből jött egészséges kezdeményezése. 1951 JANUAR 1E. NŐKKŐL-NŐKNEK LEVÉL RÁKOSI ELVTÁRSHOZ Budapest Városi Tanács II. osztályának MNDSZ-asszonyai az alábbi levelet küldték Rákosi elvtársnak: Drága Rákosi Elvtárst Mi, a Fővárosi Tanács 11. osztályának dolgozó asszonyai hálával köszönjük a Pártnak, Rákosi elvtársnak azt a szerető gondoskodását, amivel nekünk, dolgozó asszonyoknak lehetővé tette, hogy a legfontosabb élelmicikkekhez minden nehézség nélkül hozzájuthassunk. A cukor- és lisztutalványok bevezetésével megszűntek a sorbanállások s így nyugodtan végezhetjük munkánkat abban a tudatban, hogy a dolgozókról minden körülmények között gondoskodás történik. Ezért mi, a 11. osztály dolgozó asszonyai a nőnapon elhatároztuk, hogy még becsületesebb munkával állunk helyt a szocializmus építésében. A Szabad Népért Szaporítani kell a Szabad Nép előfizetőinek számát. Várjon miért? Szükségünk van nekünk, mindnyájunknak arra, hogy minél alaposabban olvassuk el a Párt és minden magyar dolgozó újságját Emlékezzünk a régi újságok u. n. bombacikkeire, hangzatos címeire! Emlékezzünk arra, hogy némely újság micsoda erkölcsi bomlasztást vitt végbe! Emlékezzünk a saját gyermekkorunkra, amikor eldugták előlünk az újságot, mert olyan dolgok voltak benne, amelyek sértették a jóízlést. Ez volt a régi újság. És ma? A Szabad Nép épít, tanít, utat mutat. Ezért szükséges a mostani kampány, hogy minél több ember ne csak az üzemekben olvassa végig a lapot, hogy aztán odaadja a társ- kifizetőknek, hanem hazavigye és este nyugodtam végigtanulmányozza, családjával megtárgyalja azt, ami benne ván. Az MNDSZ minden tagjára komoly feladat hárul a Szabad Nép-kampánnyal kapcsolatban. Mi, dolgozó nők, már tudjuk, mit jelent számunkra ez a lap és mennyire képviseli mindanynyiunk legfőbb célját, a békés építő munkát, a jövőt, gyermekeink jövőjét, életét! Szekeres Ilona ASSZONYOK, SEGÍTSETEK! Milyen szép, amikor hazamegyek este és a város ki van világítva! Égnek a transzparensek, ezer villanylámpa világít, ragyognak a kirakatok. A sok tarka áru kínálja magát. Csilingelnek a villamosok, autók suhannak, emberek jönnek-mennek sietve haza a munkából, vagy szórakozni moziba, színházba. Diákok mennek hegedűtokkal, anyák gyermekeiket viszik a napköziből haza, gondosan megmosdatva, megfésülve. Nevetősek a gyerekek, egész nap játszottak, daloltak, jól ettek. Az elégedettség fénye ragyog kis arcukon. Száz kérdést tesznek fel: Anyuka, lehetek én is kalauz? Nekem is ilyen szép táskám, lesz? Lyukasztóm is lesz? Bemegyek a KÖZERT-be, veszek vacsorát. Mennyi finom dolog van itt felhalmozva! Válogathatok. Felvágottak, szalonna, disznósajt, kolbász. Azt sem tudom, hogy melyiket szeressem. A kenyér olyan fehér, puha, foszlós, hogy ha más nem is lenne, magában is csodajó. Veszek citromot a teába. Hazamegyek. Lakásomban rég eltűntek a háborús nyomok. Az elveszettek helyett van szőnyeg, függöny. Az összelőtt kályha helyett van jó, új kályha, lobog benne a tűz. Meleg a szoba. Teszek-veszek a kis lakásban. Aztán elolvasom a Szabad Népet, Nők Lapját, szemináriumi anyagot, vagy egyebet. Bekapcsolom a rádiót. Szól a zene. Vagy éppen bemondja termelési eredményeinket. Ez is olyan, mintha muzsika volna... Későre jár. Pihenni kell, lefekszem, készülni kell a holnapi munkára. . Reggel gyorsan öltözöm, megyek már, indulok. Milyen üdítő a korareggel! Aó dolgozók mennyien és milyen lázasan sietnek a munkahelyekre! Elnézem a villamoson utazókat. Magamban felmérem őket, vájjon melyik milyen eredményt fog ma elérni? Ez a nő talán üzletben fog kiszolgálni, ez a másik bérelszámoló, ez a férfi sztahanovista lehet. És mennyi diák, nagy és kicsi. Olyan várakozva néznek a nap elé, már gondolatban kiszolgálnak, termelnek, tanulnak. Ó, de szép ez a lüktető életi Béke! E négy betűben minden, ami szép, ami jó és amiért érdemes élni, dolgozni, küzdeni, harcolni. Ha eszembe jut, hogy az elvetemült imperialisták a mi békés, szép éterünkre törnek, ökölbe szorul a kezem. Tudom, hogy ezek meg akarják semmisíteni munkánk eredményeit, gyárainkat, házainkat, iskoláinkat, napközi otthonainkat, a szép rendelőintézeteinket, gyermekeink életére törnek. Ha erre gondolok, megfogamzik bennem a szent elhatározás. Nem engedem! Küzdeni, harcolni fogok ellene! Harcolok törhetetlen békeakarattal, jobb munkával, egész életemmel és a tíz körmömmel. Asszonyok, segítsetek! Márkus Imréné SstívlvljjüSi nuip a itt a tirónossá tphaitki ostatot! Pártunk kezdeményezésére a minisztertanács legutóbbi határozata a takarékosság kérdéseivel foglalkozott, melyben felhívta az ország dolgozó népét, hogy a legmesszebb menően takarékoskodjon és így ezzel is előbbrevigyük ötéves tervünk eredményeit. Ezen a téren nálunk is vannak feladatok, mert vannak egyes munkatársak, akik nem kímélve a dolgozó nép vagyonát, felelőtlenül pocsékolják azokat az anyagokat, amelyekkel feltétlen takarékoskodnunk kell. Feladatunk tehát, hogy megszívleljük a minisztertanács határozatát és elfogadjuk Pártunk útmutatását ezen a területen is és takarékoskodjunk azokkal az anyagokkal, amelyekkel a mindennapi életben dolgozunk. Itt beszélnünk kell a munkaidő teljes kihasználásáról, a villannyal való takarékosságról, ha csak néhány percre is kimegyünk a szobából, akkor már kapcsoljuk ki a villanyt , ami sok kartársunknak bizony nehezére esik. Lehet takarékoskodni a papírral is, így ne használjunk nagy darab papírt párszavas mondatok leírásánál. Takarékosságunkkal is hozzájárulunk az ötéves terven keresztül a szocializmus építéséhez és a béke megvédéséhez. VÁRADI ANDORNÉ Munkaértekezlet a XVI. kerületben A munkaidő végeztével kis csoportok indultak csütörtökön este a XVI. kerületi tanácsház kultúrtermébe. Munkaértekezletet tartottak a tanács dolgozói. Kiss Ferencné, szakszervezeti bizottsági elnök megnyitója után Czollner Ferenc elvtárs, a végrehajtóbizottság elnöke tartotta meg beszámolóját. Bevezetőjében visszapillantott a tanács megalakulása óta eltelt hónapokra, amelyek során bizony még a kezdet nehézségeivel kellett megküzdenie. A bürokráciát azonban még most sem sikerült teljes egészében felszámolni, de éppen az elért eredmények biztatóak a jövő szempontjából. A hibák kiküszöbölésével és a munka megjavításával ideológiai és szakmai továbbképzéssel javítani tudunk eddigi hiányosságainkon — mondotta Czollner elvtárs — és meg fogjuk oldani azokat a feladatokat, amelyeket a mai nemzetközi helyzet és népi demokráciánk építése megkövetel tőlünk Kihangsúlyozta Czollner elvtárs, hogy szabadságunkat a hős szovjet néptől kaptuk és nekünk arra méltóknak kell lennünk. Munkánkat fokoznunk kell, mindenkinek személy szerint éreznie kell a felelősséget, ami reá hárul azon a munkaterületen, ahova népi demokráciánk állította. Ki kell fejleszteni a kritika és önkritika szellemét, hogy a hiányosságokat ki tudjuk küszöbölni. A hivatali munkát jobbá, tökéletesebbé kell tenni, mert ezzel is meggyorsítjuk a szocializmus építését. Rámutatott Czollner elvtárs a még meglévő hibákra a tanács munkájában, de ugyanakkor elismeréssel adózott a jó munkának is. Jutalomban részesítette Ivánkáné és Pálinkásáé elvtársakat. Ezután Gereben Béla elvtárs az állandó bizottságok és a tanács együttműködéséről beszélt, majd pedig a dolgozók szóltak hozzá a " felmerülő kérdésekhez és értékes felajánlásokat tettek a pártkongresszus tisztelete".