Friss Ujság, 1911. július (16. évfolyam, 155-180. szám)
1911-07-01 / 155. szám
1911. julius 1 KÜLÖNFÉLÉK. — iVálóper-biztositó társaság. A biztosító társaságok végtelen sokasága mellé egy uj és érdekes biztositó tár* * gaság fog csatlakozni a napokban. Az uj társaság csime: Válóper .Biztositó Társaság, melynek székhelye New- Yorkban lesz és fiókjai lesznek minden nagyobb városban. Hogy ez a társaság az Egyesült Államokban alakult meg és nem a világ valamelyik más országában, az szinte természetes. Hiszen Amerika a válópörök hazája, az ő bíróságaihoz érkeznek naponta a válópörök légiói és neki vannak a nyugaton olyan államai, melyeknek ipara és kereskedelme hatalmas lendületet vett a válópörök révén, mivel a válást rendkívül könnyűvé és egyszerűvé tették törvényhozásilag. A Válópör Biztosító Társaság elnöke, Frederick Thompson, az új vállalatról így nyilatkozott: " Az alakulófélben levő társaságnak fő czélja az, hogy könnyítsen egy sajnálatos helyzeten, mert valóban elszomorító állapot az, hogy bizonyos férjeknek és feleségeknek együtt kell hordaniuk az élet igáját és pedig tiszán azért, mivel nincs elegendő pénzük a válásra. A jeles férfiú példával is megvilágította a társaság k czélját és szándékait. „A fiatal Percy Hardup eljegyzi DorothySpender kisasszonyt. A fiatal férfi a hetedik mennyországban jár is színes terveket szől, hogy 10 dollár heti fizetéséből az ajándékoknak mily nagyszerű tömegével fogja meglepni kedvesét akkor, ha feleségévé tette. A mi társaságunk meglátja az eljegyzési hírt az újságban. Egy vagy két nap múlva a hírecske megjelenése után egyik női képviselőnk fel fogja keresni a boldogságban úszó Percyt. Képviselőnk rá fog mutatni tárgyilagosan arra, hogy a házasélet fentartásához nem csupán szerelem szükséges, hogy a szegénység lassan kint megöli a rokonszenvet és hogy az asszony elégedek fensége előbb-utóbb a válás problémája elé állítja a férjét. A válásban akarunk mi segédkezet nyújtani és az ár, amelyért ezt teszszük, igazán nagyon olcsó. Mindössze 50 cent hetenként. Ha azután tényleg bekövetkezik, hogy a nő válásuért indít férje ellen, aki nálunk biztosította magát, mi azonnal működésbe lépünk, fizetjük az összes válási költségeket s elszállítjuk őt egy olyan államba, hol a legrövidebb idő alatt ítéletet mond a bíróság. A társaság elnöke reméli, hoigy az új vállalat rövid idő alatt egyike lesz a legemlegetettebb társaságoknak s többet fognak róla beszélni, mint a Standard Módról, vagy az aczéltrösztről. Hogy hány helyen fogja a boldogságban úszó ifjú férj nyakánál fogva kidobni a válással előhozakodó ügynököt, arról egyelőre még nem lehet statisztikát csinálni. —Az amerikaiak telefonja. Röviddel ezelőtt elhatározta az angol állam, hogy saját kezelésébe veszi a „National Telephone Company“ hálózatát. Erre az Egyesült Államokba négy nagyrangú postahivatalnokot küldött át az angol állam az ottani berendezés tanulmányozására. A tapasztalatokról ezek igen érdekes módon számolnak be. Némely dolgok egyenesen a csodálkozásukat keltették föl. Például nem tudták azt sem elképzelni, hogy a bérlők a fizetett aránylag kicsiny összegért annyi kényelmet és előnyt élvezzenek. Úgyszólván nincsen olyan szolgálat, amit a központ ne teljesítene az előfizetők kedvéért. Aki kívánja, meghatározott időben megtudhatja például a tőzsdei árfolyamokat. Chicagoban például egyszerre szólítanak fel 80.000 előfizetőt és közük velük a pontos időt- A politika után érdeklődőket kívánságukra pontosan értesítik a választások eredményeiről, a sportférfiakkal pedig a versenyeredményeket köztik rendszeresen. Munkások, munkaadók, akik már szürkületkor megkezdik a munkájukat, vagy utasok, akik hajnali vonattal akarnak elindulni, elég, ha bejelentik igényüket és a központ a bemondott időben rémes berregéssel felébreszti őket. Látnivaló, hogy az angolok csodálkozása az amerikai telefonberendezkedés fölött éppenséggel nem érthetetlen. Annyira nem, hogy néhány hónapi kurzusra a magyar telefonközpont is átvándorolhatna Amerikába. .. Mozgó gyalogjáró Newyorkban. Nagy gondot okoz a newyorkiaknak, akárcsak nekünk, a közúti közlekedés kérdése. A város két folyó (a Hudson és az East folyó) közé van szorítva, sokkal hosszabb, mint amilyen széles és bár számos földalatti, földfeletti és RISS ÚJSÁG fi vonatok érkezése Bpest keleti p. u.-ra, Érvényes 1911. május hó l-től. d S N © || g I § | honnan ► ® o p. h a Délelőtt 850 5 10 w. Berlin, Ruttka 645 520 tszsz. Debreczen, Nagyvárad | 309 530 szv. Hatvan 1905 5 30 n Bród, Eszék, Pécs 609 5 45 Brassó, Arad \ 009 5 45 n Sóka, Bród, Belgrád 19 5 55 Torbágy 313 6 00 n Péczel 17 6 05 n Komárom 1707 6 15 Stanislau, Mszigerc 11 6 25 , Wien 1007 0 50 Fiume 315 6 50 Gödöllő , £ 1505 7 00 Csorba, Kassa 1305 7 10 Graz, F ehring 509 7 20 „ Brassó, Kolozsvár 919 7 25 Kunszentmiklós-Tass , 317 7 30 . Gödöllő 319 7 40 n Hatvan . 21 7 45 „ Bicske 1003 8 00 gyv. Róma, Triest, Fiume 1509 8 15 szv. Csorba, Kassa ... 1021 8 20 vv. Paks 515 8 35 szv. Bukarest, Kolozsvár 321 8 45 v Hatvan . 13 0 20 „ Győr, 307 9 25 „ Berlin, Ruttka 1005 9 35 gyv. Fiume, Tapolcza 913 9 55 szv. Szabadka 6 10 05 gyv. Szombathely, 409 10 20 szv. Miskolcz 23 10 45 „ Bicske 605 11 25 gyv. Arad -------1------------- Délután -----------------------------.—""Tfg.-wj 823 12 10 szv. Gödöllő 61i 12 30 Bukarest, Arad, 91i 12 40 „ Újvidék 301 12 55 gyv. Berlin, Ruttka 903 1 00 * Konstantinápoly, Bród 401 1 05 » Sáto rali auj hely 7 1 10 szv. Wien, Sopron, 601 1 25 gyv. Bukarest, Arad i 1 30 „ London, Pária, Wien 1901 1 40 „ Sarajevó, Bród 1301 2 10 „ Graz, Fehring 325 2 15 szv. Hatvan 1501 2 30 gyv. Lemberg, Kassa 327 4 20 szv. Péczel 329 5 25 „ Gödöllő 15 G 25 * Győr -rfl 3 6 35 gyv. Wien, Graz / H 507 G 40 szv. Brassó, Debreczen 1 421 G 55 vv. Szerencs b 907 7 20 szv. Sofia, Belgrád, Bród ; 607 7 25 „ Bukarest, Arad ■ 305 7 35 „ Berlin, Ruttka 25 7 45 „ Bicske b 405 8 00 , Lawoczne, Máramarossziget g 1009 8 05 * Fiume, Bród, Pécs 1705 8 20 „ Stanislan, M.-sziget 329 11 8 35 „ Gödöllő 9 8 45 » Wien, Graz 1507 8 50 » Csorba, Kassa 27 9 06 n Bicske 1 331 9 10 n PéCZCl 303 9 20 gyv. Berlin, Ruttka 29 9 25 szv. Triest, Székesfehérvár fooi 9 35 gyv. Róma, Fiume 603 9 35 n Brassó, Arad 915 9 45 szv. Kiskörös 403 9 55 gyv. Lemberg, Máramarossziget 905 10 00 » Sofia, Belgrád 1303 10 10 „ Graz, Triesz 333 10 25 szv. Gödöllő 517 10 35 n Nagykáta 1503 10 50 gyv. Csorba, Kassa H7V 1Tinkovcze, Pécs, 1997 10 no szv.jXlipolcza, 85a1) 1105 * Bicske S351) 11 20 , Hatvan 11032) 11 30 gyv. Tapolcza, Balatonfüred A vonatok érkezése Budapest Józsefvárosra. Délelőtt 6113 4 40 szv. Tápiósr g, Tágsicsáp 513 5 00 „ Nagyitta 314 5 50 9 Gödöllő 917 6 17 „ Kunszentmiklós-Tass a s) Vasár- és ünnepnapokon május 16-től be zárólag szeptember 16-ig közlekedik. *) Junius 15-től bezárólag szeptember 15-ig közlekedik. *) Caali hétfőn közlekedik. A HÓ BARÁT. 1A newyorki újságok érzékeny amerikai történet kirét közük. Az egyik newyorki iskolának a legjobb tanulója volt egy Volk János nevű fiú, akit szorgalmáért és jó magaviseletéért mindenki nagyon szeretett. A fiúcskát a múlt évben szörnyű szerencsétlenség érte. A villamos alá került ugyanis, mely levágta a bal lábát. Amikor fel- ÜTT --------gyógyult és mankó segítségével, ha sokáig nem akart iskolába men ismét iskolába kezdett járni, ősz- j ni, míg végre akadt egy hűséges tálytársai nagyon boszantották és barátra, egy derék kutyára, amely folyton gúnyolták sántasága vé- mindig elkisérte és ugyancsak gett. Ez annyira elkeserítette az megmutatta a fogát azoknak, kik fiút, hogy halálra szánta magát és a szerencsétlen fiút gúnyolták. Az otthon a szájába vette a gázveze esetnek akkora hire van, hogy az téli csövét. Édesanyja azonban a iskola igazgatósága megengedte a idejekorán észrevette a dolgot és fiúnak, hogy a hű kutyát a tanimegmentette a fiút. Volk János- tájra is bevihesse magával, magasban futó közúti vasútja van, ezek mégsem bírják már a város egyik végétől a másik felé irányuló forgalmat kifogástalanul ellátni. Legújabban ezen a bajton a földalatti villamosok megreformálásával akarnak segíteni, tudniillik villamosok helyébe a párisi 1900-iki világkiállítás alkalmával először alkalmazott mozgógyalogjárót akarják behozni. A terv szerint a padokkal ellátott mozgópadló húsz kilométer óránkénti sebességgel fog járni, vagyis a mostani földalatti villamos legnagyobb sebességénél kisebbel, de tekintetbe véve, hogy a mozgó gyalogjáró soha sem áll meg, mégis gyorsabb közlekedő eszköz lesz, mint a villamos. A felszállás fokozatosan gyorsabban haladó mozgó gyalogjárókon keresztül fog történni, amilyen három lesz: öt, tíz és tizenöt kilométer óránkénti sebességű.