Friss Ujság, 1911. július (16. évfolyam, 155-180. szám)

1911-07-01 / 155. szám

1911. julius 1 KÜLÖNFÉLÉK. — iVálóper-biztositó társaság. A biz­tosító társaságok végtelen sokasága mellé egy uj és érdekes biztositó tár* * gaság fog csatlakozni a napokban. Az uj társaság csime: Válóper .Biztositó Társaság, melynek székhelye New- Yorkban lesz és fiókjai lesznek min­den nagyobb városban. Hogy ez a tár­saság az Egyesült­ Államokban alakult meg és nem a világ valamelyik más országában, az szinte természetes. Hiszen Amerika a válópörö­k hazája, az ő bíróságaihoz érkeznek naponta a válópörök légiói és neki vannak a nyugaton olyan államai, melyeknek ipara és kereskedelme hatalmas len­dületet vett a válópörök révén, mivel a válást rendkívül könnyűvé és egy­­szerűvé tették törvényhozásilag. A Válópör Biztosító Társaság elnöke, Frederick Thompson, az új vállalatról így­ nyilatkozott: " Az alakulófélben levő társaság­nak fő czélja az, hogy könnyítsen egy sajnálatos helyzeten, mert valóban el­szomorító állapot az, hogy bizonyos férjeknek és feleségeknek együtt kell hordaniuk az élet igáját és pedig tisz­­­án azért, mivel nincs elegendő pén­zük a válásra. A jeles férfiú példával is megvilá­gította a társaság k cz­élját és szándé­­kait. „A fiatal Percy Hardup e­ljegyzi Dorothy­­Spender kisasszonyt. A fiatal férfi a hetedik mennyországban jár is színes terveket szől, hogy 10 dollár heti fizetéséből az ajándékoknak mily nagyszerű tömegével fogja meglepni kedvesét akkor, ha feleségévé tette. A mi társaságunk meglátja az eljegyzési hírt az újságban. Egy vagy két nap múlva a hírecske megjelenése után egyik női képviselőnk fel fogja keresni a boldogságban úszó Percyt. Képvise­lőnk rá fog mutatni tárgyilagosan arra, hogy a házasélet fentartásához nem csupán szerelem szükséges, hogy a szegénység lassan kint megöli a rokon­­szenvet és h­ogy az asszony elégedek fensége előbb-utóbb a válás problé­mája elé állítja a férjét. A válásban akarunk mi segédkezet nyújtani és az ár, amelyért ezt tesz­­szük, igazán nagyon olcsó. Mindössze 50 cent hetenként. Ha azután tényleg bekövetkezik, hogy a nő válásuért in­dít férje ellen, aki nálunk biztosította magát, mi azonnal működésbe lépünk, fizetjük az összes válási költségeket s elszállítjuk őt egy olyan államba, hol a legrövidebb idő alatt ítéletet mond a bíróság. A társaság­ elnöke reméli, hoigy az új vállalat rövid idő alatt egyike lesz a legemlegetettebb társaságoknak s többet fognak róla beszélni, mint a Standard M­ódról, vagy az aczéltrösztről. Hogy hány helyen fogja a boldogság­ban úszó ifjú férj nyakánál fogva ki­­dobni a válással előhozakodó ügynö­köt, arról egyelőre még nem lehet sta­tisztikát­ csinálni. —Az amerikaiak telefonja. Rövid­del ezelőtt elhatározta az angol­ állam, hogy saját kezelésébe veszi a „Na­tional Telephone Company“ hálóza­­tát. Erre az Egyesült­ Államokba négy nagyrangú postahivatalnokot küldött át az angol állam az ottani berendezés tanulmányozására. A tapasztalatokról ezek igen érdekes módon számolnak be. Némely dolgok egyenesen a cso­dálkozásukat keltették föl. Például nem tudták azt sem elképzelni, hogy a bérlők a fizetett aránylag kicsiny összegért annyi kényelmet és előnyt élvezzenek. Úgyszólván nincsen olyan szolgálat, amit a központ ne teljesí­tene az előfizetők kedvéért. Aki kí­­vánja, meghatározott időben megtud­hatja például a tőzsdei árfolyamokat. Ch­icagoban például egyszerre szólí­­tanak fel 80.000 előfizetőt és közük velük a pontos időt- A politika után érdeklődőket kívánságukra pontosan értesítik a választások eredményeiről, a sportférfiakkal pedig a versenyered­ményeket köztik rendszeresen. Mun­kások, munkaadók, akik már szürkü­letkor megkezdik a munkájukat, vagy utasok, akik hajnali vonattal akarnak elindulni, elég, ha bejelentik igényü­ket és a központ a bemondott időben rémes berregéssel felébreszti őket. Látnivaló, hogy az angolok csodálko­zása az amerikai telefonberendezke­dés fölött éppenséggel nem érthetetlen. Annyira nem, hogy néhány hónapi kurzusra a magyar telefon­központ is á­tv­á­nd­o­ro­l­h­a­tn­a A­m­eri­káb­a. .. Mozgó gyalogjáró Newyorkban. Nagy gondot okoz a newyorkiaknak, akárcsak nekünk, a közúti közlekedés kérdése. A város két folyó (a Hudson­ és az East­ folyó) közé van szorítva, sokkal hosszabb, mint amilyen széles és bár számos földalatti, földfeletti és RISS ÚJSÁG fi vonatok érkezése Bpest keleti p. u.-ra, Érvényes 1911. május hó l-től. d S N © || g I § | honnan ► ® o p. h a Délelőtt 850 5 10 w. Berlin, Ruttka 645 5­20 tszsz. Debreczen, Nagyvárad | 309 530 szv. Hatvan 1905 5 30 n Bród, Eszék, Pécs 609 5 45 Brassó, Arad \ 009 5 45 n Sók­a, Bród, Belgrád 19 5 55 Torbágy 313 6 00 n Péczel 17 6 05 n Komárom 1707 6 15 Stanislau, Mszigerc 11 6 25 , Wien 1007 0 50 Fiume 315 6 50 Gödöllő , £ 1505 7 00 Csorba, Kassa 1305 7 10 Graz, F ehring 509 7 20 „ Brassó, Kolozsvár 919 7 25 Kunszentmiklós-Tass , 317 7 30 . Gödöllő 319 7 40 n Hatvan . 21 7 45 „ Bicske 1003 8 00 gyv. Róma, Triest, Fiume 1509 8 15 szv. Csorba, Kassa ... 1021 8 20 vv. Paks 515 8 35 szv. Bukarest, Kolozsvár 321 8 45 v Hatvan­­ . 13 0 20 „ Győr, 307 9 25 „ Berlin, Ruttka 1005 9 35 gyv. Fiume, Tapolcza 913 9 55 szv. Szabadka 6 10 05 gyv. Szombathely, 409 10 20 szv. Miskolcz 23 10 45 „ Bicske 605 11 25 gyv. Arad -------1-------------­ Délután -----------------------------.—""Tfg­.-wj 823 12 10 szv. Gödöllő 61i 12 30 Bukarest, Arad, 91i 12 40 „ Újvidék­­ 301 12 55 gyv. Berlin, Ruttka 903 1 00 * Konstantinápoly, Bród 401 1 05 » Sáto rali auj hely 7 1 10 szv. Wien, Sopron, 601 1 25 gyv. Bukarest, Arad i 1 30 „ London, Pária, Wien 1901 1 40 „ Sarajevó, Bród 1301 2 10 „ Graz, Fehring 325 2 15 szv. Hatvan 1501 2 30 gyv. Lemberg, Kassa 327 4 20 szv. Péczel 329 5 25 „ Gödöllő 15 G 25 * Győr -rfl 3 6 35 gyv. Wien, Graz / H 507 G 40 szv. Brassó, Debreczen 1 421 G 55 vv. Szerencs b 907 7 20 szv. Sofia, Belgrád, Bród ; 607 7 25 „ Bukarest, Arad ■ 305 7 35 „ Berlin, Ruttka 25 7 45 „ Bicske b 405 8 00 , Lawoczne, Máramarossziget g 1009 8 05 * Fiume, Bród, Pécs 1705 8 20 „ Stanislan, M.-sziget 329 11­ 8 35 „ Gödöllő 9 8 45 » Wien, Graz 1507 8 50 » Csorba, Kassa 27 9 06 n Bicske 1 331 9 10 n PéCZCl 303 9 20 gyv. Berlin, Ruttka 29 9 25 szv. Triest, Székesfehérvár fooi 9 35 gyv. Róma, Fiume 603 9 35 n Brassó, Arad 915 9 45 szv. Kiskörös 403 9 55 gyv. Lemberg, Máramarossziget 905 10 00 » Sofia, Belgrád 1303 10 10 „ Graz, Triesz 333 10 25 szv. Gödöllő­­ 517 10 35 n Nagykáta 1503 10 50 gyv. Csorba, Kassa H7V 1Tinkovcze, Pécs, 1997 10 no szv.­­jXlipolcza, 85a1) 1105 * Bicske S351) 11 20 , Hatvan 11032) 11 30 gyv. Tapolcza, Balatonfüred A vonatok érkezése Budapest Józsefvárosra. Délelőtt 6113­ 4 40 szv. Tápiósr g, Tágsicsáp 513 5 00 „ Nagyit­­ta 314 5 50 9 Gödöllő 917 6 17 „ Kunszentmiklós-Tass­ a s) Vasár- és ünnepnapokon május 16-től be­­ ­zárólag szeptember 16-ig közlekedik. *) Junius 15-től bezárólag szeptember 15-ig közlekedik. *) Caali hétfőn közlekedik.­ ­ A HÓ BARÁT. 1A newyorki újságok érzékeny amerikai történet kirét közük. Az egyik newyorki iskolának a leg­jobb tanulója volt egy Volk János nevű fiú, akit szorgalmáért és jó magaviseletéért mindenki nagyon szeretett. A fiúcskát a múlt évben szörnyű szerencsétlenség érte. A villamos alá került ugyanis, mely levágta a bal lábát. Amikor fel- ÜTT --------­gyógyult és mankó segítségével, ha sokáig nem akart iskolába men ismét iskolába kezdett járni, ősz- j ni, míg végre akadt egy hűséges tálytársai nagyon boszantották és barátra, egy derék kutyára, amely folyton gúnyolták sántasága vé-­ mindig elkisérte és ugyancsak gett. Ez annyira elkeserítette a­z megmutatta a fogát azoknak, kik fiút, hogy halálra szánta magát és­ a szerencsétlen fiút gúnyolták. Az otthon a szájába vette a gázveze­­ esetnek akkora hire van, hogy az téli csövét. Édes­anyja azonban a iskola igazgatósága megengedte a idejekorán észrevette a dolgot és fiúnak, hogy a hű kutyát a tani­megmentette a­ fiút. Volk János- tájra is bevihesse magával, magasban futó közúti vasútja van, ezek mégsem bírják már a város egyik végétől a másik felé irányuló forgalmat kifogástalanul ellátni. Legújabban ezen a bajton a földalatti villamosok megreformálásával akarnak segíteni, tudniillik villamosok helyébe a párisi 1900-iki világkiállítás alkalmával elő­ször alkalmazott mozgógyalogjárót akarják behozni. A terv szerint a pa­dokkal ellátott mozgópadló húsz kilo­­méter óránkénti sebességgel fog járni, vagyis a mostani földalatti villamos legnagyobb sebességénél kisebbel, de tekintetbe véve, hogy a mozgó gyalog­járó soha sem áll meg, mégis gyor­sabb közlekedő eszköz lesz, mint a villamos. A felszállás fokozatosan gyorsabban haladó mozgó­ gyalogjáró­­kon keresztül fog történni, amilyen három lesz: öt, tíz és tizenöt kilométer óránkénti sebességű.

Next