Friss Ujság, 1915. március (20. évfolyam, 60-90. szám)

1915-03-07 / 66. szám

0H5. március 7. ) FRISS U J S 7t a magu­k alá. A kaszárnyát rombadöntötték a gránátok. Sok katona és több száz főre menő polgár veszítette életét. Antiváriban nagy a rémület. Fél­nek tőle, hogy az osztrák-magyar flotta megismétli látogatását. Aattvári félig elpusztult Bécs. március 6.­­A Neues Wiener Journal jelenti Rómából. A beérkezett táviratok szerint Antivári félig elpusztult. Sok katonán kívül nagyszámú pol­gári lakos is elesett, sokan a beöm­lő házak romjai alatt lelték sírju­kat. Az anyagi kár igen jelenté­keny. A Russija II. fa montenegrói király hajója egy gránátlövés kö­vetkeztében elsülyedt. Mfranciaországi harctér, Berlin, március 6. Nagy főhadiszállás, március 6. Az angoloktól Yperntől délnyugatra ellentámadásban elragad­tunk egy lövészárkot. A franciák kísérletei, hogy a Loretto magasla­ton tőlük elfoglalt hadállásból ismét kiszorítsanak minket, meghiú­sultak. A támadásokat visszavertük, ötven franciát elfogtunk. A Champagneban a franciák Perthesnél és Le Mesnylnél táma­dásaikat folytatták. Összes támadásaik balul ütöttek ki. Perthesnél öt francia tisztet és 140 főnyi francia legénységet elfogtunk. Ellentá­madásban elragadtunk tőlük egy kis erdőt, Perthestől északra és Le Mesnyli állásukból egy darab lövészárkot. Sikertelenül folytak a franciáknak Vanquoisnál és Consenvoynél, valamint Badonvillertől és Cellestől északkeletre levő állásaink ellen intézett támadási kí­sérletei. A legfelsőbb hadvezetőség E­rich és Genf felé mennek tovább. Minden vonat körülbelül 500 sze­mélyt szállít. Legalább 30,000 sze­mélyt fognak Franciaországba szállítani úgy, hogy naponta ezer utast szállítván, egy hónap alatt az összes számbajövő franciák ha­zájukban lesznek. Lehetséges azonban, hogy ez a szám időközben tetemesen megnövekedik. A Fran­ciaországba szállítandó francia alattvalók nagy része a hadműve­letek elpusztított vagy veszélyezte­tett helységeiből valók. Hazamennek a franciák a volt Franciaországból Berlin, március 6. A Wolf­f-ügynökség jelenti Bernből. A németek által megszál­lott francia területek francia la­kosainak szállítása Svájcon ke­resztül Franciaországba ma este megkezdődött. Az első vonat este érkezik­ Schaffhausenbe és éjjel to­vább megy Genf felé. Naponta két vonat érkezik Schaffhausenbe, egy este és egy reggel. A vonatok 7a­ 71 Dardanellák ostroma. Visszaverték a partraszálló ellenséget. Konstantinápoly, március 6. A főhadiszállás közli: Tegnap késő este az ellenséges flotta tüze­lésének megkettőzése mellett megkísérelte, hogy a mi tüzérségünk lőtávolán kívül Sedil Bahr és Kum Kaleh partvidékén levő hadállá­sainknál csónakok segítségével katonákat szállítson partra. Eleinte tűrtük az ellenségnek ezt az akcióját -később azonban megleptünk 80 ellenséges katonát, akik Sedil Bahr környékén partraszállottak. A ka­tonák csónakaikon elmenekültek és visszavonultak. Veszteségük 20 halott és sebesült volt. Egy másik részen 400 ellenséges katonát űz­tek vissza, akik Kum Kaleh vidékén szálltak partra. Ezeknek kö­rülbelül 80 halottjuk volt. A mi veszteségünk mindkét összeütközés­nél 6 halott és 25 sebesült volt. A tegnapi kudarc után az ellenséges flotta több csoportra oszlott és az Aegei-tengeren Dikili Sarmsak és Avialik nyílt védtelen kikötőit eredmény nélkül bombázta. Két aviatikus, aki repülőgépükön a sarosi öblön átrepült, a ten­gerbe zuhant. A repülőgép szintén a tengerbe zuhant és nyomtalanul eltűnt. A többi hadszíntérről semmi lényeges jelenteni való nincs. (Milli távirati ügynökség.) A mai bombázás. Hét nagy hajó vett részt benne. Konstantinápoly, március 6. A Milli-ügynökség jelenti. Az ellenséges flotta ma hét erős egy­séggel bombázta Gh­eikli környékét, úgyszintén Kum Kaleh és Szed­­dil Bahr erődöket, de siker nélkül. Felderítő osztagokat, amelyeket az ellenség partra akart szállítani, ütegeink erős tüzelése visszavonu­lásra kényszerített. Megsérült egy angol csatahajó. Szófia, március 6. A Szakmáidban megjelenő Make­dónia című görög lap jelenti, hogy február huszonhatodikán reggel a Zaphir nagy angol cirkáló súlyos sérülésekkel érkezett az ottani ki­kötő elé. A hajó megadta a szoká­sos üdvlövéseket, amelyet a görög erődök viszonoztak és azután be­futott a­­semleges kikötőbe. Az an­gol adtmiralitás akkori jelentése szeri­nt a Dárdán­ella-szoros előtt az angol-francia hajóraj egyetlen hajója sem sérült meg. Úgy tüntet­­iel a dolgot, hogy a Zaphirt baleset érte, pedig a cirkáló parti ütegektől kapta a sérülést. Felosztották a medve bőrét. Turin, március 6. A Stampa Rómából megerősíti azt a jelentést, hogy Anglia és Oroszország között az előzetes meg­egyezés kész Konstantinápolyt illetően. Konstantinápolyt szabad városnak fogják nyilvánítani. A bolgárok és románok érdekében a Dardanellákat nemzetközivé nyil­vánítják és Oroszország számára biztosítani fogják, hogy flottája kimehet a középtengerre. Megcáfolták a Dardanella-erődök megsérülésének hírét. Berlin, március 6. A Corriere della Sera athéni tu­dósítója azt jelenti, hogy a Darda­nellák két külső erődjének elpusz­tításáról elterjedt hírek valótla­nok. A tény az, hogy ezeket az erő­döket még nem is bombázták, ha­nem csak azokat az előretolt üte­geket, amelyekkel a török hadve­­zetőség az erődöket fedezni akarta. Ezek az ütegek részben elnémul­tak, részben viszavonultak . 3 Olaszország magatartása. Róma, március 6. A Tribuna azt fejtegeti vezércik­kében, hogy az Olaszország katonai védelmének biztosításáról és a kivi­teli tilalmakról szóló új törvény­javaslat, valamint a hadügyminisz­ternek egyes nyilatkozatai, amelye­ket képviselők és hírlapírók előtt tett, a közvéleményt bizonyos tekin­tetben felizgatták. Ez a nyugtalan­ság indokolatlan, hiszen megtör­tént minden intézkedés — a tarta­lékos tisztek bármely percben ké­szek kötelességüket teljesíteni és bevonulni — , ezek a rendelkezések kizárólag a hadsereg harckészségére szolgálnak, de távolról sem jelentik azt ,hogy Olaszország beavatkozik a háborúba. A kormány számíthat rá, hogy a nemzet fegyelmezettséget fog tanú­sítani, de helytelen dolog, hogy a sajtó, a parlament és a miniszterek ok nélkül nyugtalanítják a közvé­leményt. Ez idő szerint a legfőbb erény a nyugalom megőrzése s eb­ben jó példával kell elől járniok a felelős tényezőknek. Az utolsó képviselőházi­ ülésen történtek méltatása során a Stampa, Giolitti lapja azt fejtegeti, hogy a hadügyminiszter szavai, amelye­ket bizonyos körökben háborús jel­nek magyaráztak, semmiesetre sem jelentik azt, mintha Olaszország magatartásában valamelyes változás készülne. Az angolok erőszakoskodnak a semlegesekkel. Stockholm, március 6. A svéd semlegiség súlyos sérel­méről adnak hírt Karlskronából érkezett táviratok, így történt az eset: A Nilson svéd gőzös kapitá­nya, aki ten­gerszállító ha­jójával Spanyolországból Karlskronába ér­kezett, elbeszélte, hogy útján Do­ver kikötője közelében angol hadi­hajó megállította, aztán angol ha­ditengerészkatonák szállottak a Nilson fedélzetére egy tiszt pa­rancsnoksága alatt. Az angol tiszt kijelentette, hogy parancsa van rá, tehát egy biionyos útvonalon legénységével a Nilson­ on fog utaz­ni, hogy ha esetleg német tenger­alattjáró naszáddal találkoznának, lövöldözhessenek rá. A kapitány tiltakozott az ellen, megmondta az angol tisztnek, hogy eljárása a legnagyobb mértékben helytelen, sőt becstelen, de semmi sem hasz­nált, az angol haditengerészcsapat a fedélzeten maradt. A svéd kapitány arra is figyel­meztette az angol tengerészek pa­rancsnokát, hogy ha lövöldözni fognak német tengeralattjáró na­szádra, az természetesen viszonoz­ni fogja a tüzelést és akkor a svéd hajó legénysége életveszedelemben lesz. Ezzel sem törődött az angol tiszt. Szerencsére nem találkoztak német naszáddal. Másnap ú­­gy beszélte, tovább a svéd kapitány , szembejött vele egy úgynevezett London Collier típusú angol keres­kedelmi gőzös, amelyen csak svéd­ zászló volt, a saját lobogóját nem tűzte ki. A stockholmi lapok a legna­gyobb elkeseredés hangján írnak erről a merényletről, politikai kö­rökben pedig azzal iparkodnak megnyugtatni a közvéleményt, hogy a vizsgálat megindult. Elkobzott holland hajó. Amsterdam, március 6. Graveland előtt angol hadihajók feltartóztatták a Holland-Ameri­kai Társaság Sommersdick nevű gőzösét, amely Newyork és Rot­terdam között közlekedik. A hajón nagy rakomány vasesztergapad, kerékpárokra való lámpás és gép­olaj volt, az egész szállítmány hol­landi cégek számára jött, az ango­lok mégis elkobozták. A németek óriási búvárhajói Krisztiánja, március 6. A Faedrelandet bergeni gőzös visszaérkezett Bergenbe. A hajó kapitánya a következőket jelen­tette: — Mikor a hajó az Északi-ten­gernek mintegy a középén volt, az egyik hajótiszt hirtelen egy szíri­hez hasonló tömeget látott a ten­ger vizében, amelynek térkép sze­rint ottan helye nem lehetett. Gyorsan elővette a hajóstiszt a tér­képét, hogy tájékozódjék. Mire a hajóhídra ment, egy óriási ten­geralattjáró hajót látott közvetle­nül a gőzös előtt. A hajó azonban csak egy-két pillanatig maradt a víz felszínén, azután ismét a víz alá merült. — Valószínűnek tartom, hogy a tengeralattjáró csak azért várta meg a gőzös közeledését, hogy megállapítsa a hajó nemzetiségét. Amidőn látta, hogy norvég hajó­val van dolga, ismét a víz alá me­rült. A vízalattjáró hajónak nem lehetett a nemzetiségét megállapí­tani, de bizonyos, hogy német ten­geralattjáró hajó volt.­­ A legfeltűnőbb az, hogy a ten­geralattjáró hajó szinte olyan nagy volt, mint a Faedrelandet, amely pedig háromezer tonnás. Ez azt bizonyítja, hogy nem álhírek azok, amelyek arról szólnak, hogy a né­metek a háború kezdete óta olyan óriási méretű tengeralattjáró ha­jókat építettek, amelyek még a nagy csatahajókkal is fel tudják venni a küzdelmet. 9000 angol haditengerészt elfogtak Rotterdam, március 6. Londonból táviratoztak a „Nieu­­we Rotterdiansche Courtant“-nak. A legutolsó napokban kerek 9000 kiütéses tífusz ellen legjobb óvó- 4­0 - szer a professzo- B 1­2 Irt­rok által ajánlott * Jr naftal­in-szappan. Ügyeljen a Typhlin névvel ima­kérdők -Wl elleni kenőcs r­­erg­en , horaiok legjobb szer katonáknak a harctéren. Tábori csomagolás ingyen. Apotheke Wien, I., Graben 7. Viszonteladási osztály Wien, I., Seilstpasse 4. Sok szakmabéli üzletben kapható.

Next