Friss Ujság, 1915. március (20. évfolyam, 60-90. szám)
1915-03-07 / 66. szám
0H5. március 7. ) FRISS U J S 7t a maguk alá. A kaszárnyát rombadöntötték a gránátok. Sok katona és több száz főre menő polgár veszítette életét. Antiváriban nagy a rémület. Félnek tőle, hogy az osztrák-magyar flotta megismétli látogatását. Aattvári félig elpusztult Bécs. március 6.A Neues Wiener Journal jelenti Rómából. A beérkezett táviratok szerint Antivári félig elpusztult. Sok katonán kívül nagyszámú polgári lakos is elesett, sokan a beömlő házak romjai alatt lelték sírjukat. Az anyagi kár igen jelentékeny. A Russija II. fa montenegrói király hajója egy gránátlövés következtében elsülyedt. Mfranciaországi harctér, Berlin, március 6. Nagy főhadiszállás, március 6. Az angoloktól Yperntől délnyugatra ellentámadásban elragadtunk egy lövészárkot. A franciák kísérletei, hogy a Loretto magaslaton tőlük elfoglalt hadállásból ismét kiszorítsanak minket, meghiúsultak. A támadásokat visszavertük, ötven franciát elfogtunk. A Champagneban a franciák Perthesnél és Le Mesnylnél támadásaikat folytatták. Összes támadásaik balul ütöttek ki. Perthesnél öt francia tisztet és 140 főnyi francia legénységet elfogtunk. Ellentámadásban elragadtunk tőlük egy kis erdőt, Perthestől északra és Le Mesnyli állásukból egy darab lövészárkot. Sikertelenül folytak a franciáknak Vanquoisnál és Consenvoynél, valamint Badonvillertől és Cellestől északkeletre levő állásaink ellen intézett támadási kísérletei. A legfelsőbb hadvezetőség Erich és Genf felé mennek tovább. Minden vonat körülbelül 500 személyt szállít. Legalább 30,000 személyt fognak Franciaországba szállítani úgy, hogy naponta ezer utast szállítván, egy hónap alatt az összes számbajövő franciák hazájukban lesznek. Lehetséges azonban, hogy ez a szám időközben tetemesen megnövekedik. A Franciaországba szállítandó francia alattvalók nagy része a hadműveletek elpusztított vagy veszélyeztetett helységeiből valók. Hazamennek a franciák a volt Franciaországból Berlin, március 6. A Wolff-ügynökség jelenti Bernből. A németek által megszállott francia területek francia lakosainak szállítása Svájcon keresztül Franciaországba ma este megkezdődött. Az első vonat este érkezik Schaffhausenbe és éjjel tovább megy Genf felé. Naponta két vonat érkezik Schaffhausenbe, egy este és egy reggel. A vonatok 7a 71 Dardanellák ostroma. Visszaverték a partraszálló ellenséget. Konstantinápoly, március 6. A főhadiszállás közli: Tegnap késő este az ellenséges flotta tüzelésének megkettőzése mellett megkísérelte, hogy a mi tüzérségünk lőtávolán kívül Sedil Bahr és Kum Kaleh partvidékén levő hadállásainknál csónakok segítségével katonákat szállítson partra. Eleinte tűrtük az ellenségnek ezt az akcióját -később azonban megleptünk 80 ellenséges katonát, akik Sedil Bahr környékén partraszállottak. A katonák csónakaikon elmenekültek és visszavonultak. Veszteségük 20 halott és sebesült volt. Egy másik részen 400 ellenséges katonát űztek vissza, akik Kum Kaleh vidékén szálltak partra. Ezeknek körülbelül 80 halottjuk volt. A mi veszteségünk mindkét összeütközésnél 6 halott és 25 sebesült volt. A tegnapi kudarc után az ellenséges flotta több csoportra oszlott és az Aegei-tengeren Dikili Sarmsak és Avialik nyílt védtelen kikötőit eredmény nélkül bombázta. Két aviatikus, aki repülőgépükön a sarosi öblön átrepült, a tengerbe zuhant. A repülőgép szintén a tengerbe zuhant és nyomtalanul eltűnt. A többi hadszíntérről semmi lényeges jelenteni való nincs. (Milli távirati ügynökség.) A mai bombázás. Hét nagy hajó vett részt benne. Konstantinápoly, március 6. A Milli-ügynökség jelenti. Az ellenséges flotta ma hét erős egységgel bombázta Gheikli környékét, úgyszintén Kum Kaleh és Szeddil Bahr erődöket, de siker nélkül. Felderítő osztagokat, amelyeket az ellenség partra akart szállítani, ütegeink erős tüzelése visszavonulásra kényszerített. Megsérült egy angol csatahajó. Szófia, március 6. A Szakmáidban megjelenő Makedónia című görög lap jelenti, hogy február huszonhatodikán reggel a Zaphir nagy angol cirkáló súlyos sérülésekkel érkezett az ottani kikötő elé. A hajó megadta a szokásos üdvlövéseket, amelyet a görög erődök viszonoztak és azután befutott asemleges kikötőbe. Az angol adtmiralitás akkori jelentése szerint a Dárdánella-szoros előtt az angol-francia hajóraj egyetlen hajója sem sérült meg. Úgy tüntetiel a dolgot, hogy a Zaphirt baleset érte, pedig a cirkáló parti ütegektől kapta a sérülést. Felosztották a medve bőrét. Turin, március 6. A Stampa Rómából megerősíti azt a jelentést, hogy Anglia és Oroszország között az előzetes megegyezés kész Konstantinápolyt illetően. Konstantinápolyt szabad városnak fogják nyilvánítani. A bolgárok és románok érdekében a Dardanellákat nemzetközivé nyilvánítják és Oroszország számára biztosítani fogják, hogy flottája kimehet a középtengerre. Megcáfolták a Dardanella-erődök megsérülésének hírét. Berlin, március 6. A Corriere della Sera athéni tudósítója azt jelenti, hogy a Dardanellák két külső erődjének elpusztításáról elterjedt hírek valótlanok. A tény az, hogy ezeket az erődöket még nem is bombázták, hanem csak azokat az előretolt ütegeket, amelyekkel a török hadvezetőség az erődöket fedezni akarta. Ezek az ütegek részben elnémultak, részben viszavonultak . 3 Olaszország magatartása. Róma, március 6. A Tribuna azt fejtegeti vezércikkében, hogy az Olaszország katonai védelmének biztosításáról és a kiviteli tilalmakról szóló új törvényjavaslat, valamint a hadügyminiszternek egyes nyilatkozatai, amelyeket képviselők és hírlapírók előtt tett, a közvéleményt bizonyos tekintetben felizgatták. Ez a nyugtalanság indokolatlan, hiszen megtörtént minden intézkedés — a tartalékos tisztek bármely percben készek kötelességüket teljesíteni és bevonulni — , ezek a rendelkezések kizárólag a hadsereg harckészségére szolgálnak, de távolról sem jelentik azt ,hogy Olaszország beavatkozik a háborúba. A kormány számíthat rá, hogy a nemzet fegyelmezettséget fog tanúsítani, de helytelen dolog, hogy a sajtó, a parlament és a miniszterek ok nélkül nyugtalanítják a közvéleményt. Ez idő szerint a legfőbb erény a nyugalom megőrzése s ebben jó példával kell elől járniok a felelős tényezőknek. Az utolsó képviselőházi ülésen történtek méltatása során a Stampa, Giolitti lapja azt fejtegeti, hogy a hadügyminiszter szavai, amelyeket bizonyos körökben háborús jelnek magyaráztak, semmiesetre sem jelentik azt, mintha Olaszország magatartásában valamelyes változás készülne. Az angolok erőszakoskodnak a semlegesekkel. Stockholm, március 6. A svéd semlegiség súlyos sérelméről adnak hírt Karlskronából érkezett táviratok, így történt az eset: A Nilson svéd gőzös kapitánya, aki tengerszállító hajójával Spanyolországból Karlskronába érkezett, elbeszélte, hogy útján Dover kikötője közelében angol hadihajó megállította, aztán angol haditengerészkatonák szállottak a Nilson fedélzetére egy tiszt parancsnoksága alatt. Az angol tiszt kijelentette, hogy parancsa van rá, tehát egy biionyos útvonalon legénységével a Nilson on fog utazni, hogy ha esetleg német tengeralattjáró naszáddal találkoznának, lövöldözhessenek rá. A kapitány tiltakozott az ellen, megmondta az angol tisztnek, hogy eljárása a legnagyobb mértékben helytelen, sőt becstelen, de semmi sem használt, az angol haditengerészcsapat a fedélzeten maradt. A svéd kapitány arra is figyelmeztette az angol tengerészek parancsnokát, hogy ha lövöldözni fognak német tengeralattjáró naszádra, az természetesen viszonozni fogja a tüzelést és akkor a svéd hajó legénysége életveszedelemben lesz. Ezzel sem törődött az angol tiszt. Szerencsére nem találkoztak német naszáddal. Másnap úgy beszélte, tovább a svéd kapitány , szembejött vele egy úgynevezett London Collier típusú angol kereskedelmi gőzös, amelyen csak svéd zászló volt, a saját lobogóját nem tűzte ki. A stockholmi lapok a legnagyobb elkeseredés hangján írnak erről a merényletről, politikai körökben pedig azzal iparkodnak megnyugtatni a közvéleményt, hogy a vizsgálat megindult. Elkobzott holland hajó. Amsterdam, március 6. Graveland előtt angol hadihajók feltartóztatták a Holland-Amerikai Társaság Sommersdick nevű gőzösét, amely Newyork és Rotterdam között közlekedik. A hajón nagy rakomány vasesztergapad, kerékpárokra való lámpás és gépolaj volt, az egész szállítmány hollandi cégek számára jött, az angolok mégis elkobozták. A németek óriási búvárhajói Krisztiánja, március 6. A Faedrelandet bergeni gőzös visszaérkezett Bergenbe. A hajó kapitánya a következőket jelentette: — Mikor a hajó az Északi-tengernek mintegy a középén volt, az egyik hajótiszt hirtelen egy szírihez hasonló tömeget látott a tenger vizében, amelynek térkép szerint ottan helye nem lehetett. Gyorsan elővette a hajóstiszt a térképét, hogy tájékozódjék. Mire a hajóhídra ment, egy óriási tengeralattjáró hajót látott közvetlenül a gőzös előtt. A hajó azonban csak egy-két pillanatig maradt a víz felszínén, azután ismét a víz alá merült. — Valószínűnek tartom, hogy a tengeralattjáró csak azért várta meg a gőzös közeledését, hogy megállapítsa a hajó nemzetiségét. Amidőn látta, hogy norvég hajóval van dolga, ismét a víz alá merült. A vízalattjáró hajónak nem lehetett a nemzetiségét megállapítani, de bizonyos, hogy német tengeralattjáró hajó volt. A legfeltűnőbb az, hogy a tengeralattjáró hajó szinte olyan nagy volt, mint a Faedrelandet, amely pedig háromezer tonnás. Ez azt bizonyítja, hogy nem álhírek azok, amelyek arról szólnak, hogy a németek a háború kezdete óta olyan óriási méretű tengeralattjáró hajókat építettek, amelyek még a nagy csatahajókkal is fel tudják venni a küzdelmet. 9000 angol haditengerészt elfogtak Rotterdam, március 6. Londonból táviratoztak a „Nieuwe Rotterdiansche Courtant“-nak. A legutolsó napokban kerek 9000 kiütéses tífusz ellen legjobb óvó- 40 - szer a professzo- B 12 Irtrok által ajánlott * Jr naftalin-szappan. Ügyeljen a Typhlin névvel imakérdők -Wl elleni kenőcs rergen , horaiok legjobb szer katonáknak a harctéren. Tábori csomagolás ingyen. Apotheke Wien, I., Graben 7. Viszonteladási osztály Wien, I., Seilstpasse 4. Sok szakmabéli üzletben kapható.