Friss Ujság, 1916. február (21. évfolyam, 32-60. szám)
1916-02-01 / 32. szám
XXI. évfolyam, 32. szám Ára 2 Mlér.Budapest, 1916. február 1. Kedd POLITIKAI NAPILAP. ELŐFIZETÉSI ÁRA: Helyben, házhoz hordva Vidéken: postai szétküldéssel egy hónapra 1.40 korona. Szerk. telefon _ _. 137—51. Igazff. M mm — 842. Kladóhiv. M _ _ 38—58. Nyomda „ _ __ 54—30. Megjelenik hétfő kivételével mindennap korán reggel, fontos alkalommal naponkint többször, ünnepnap után is. SZERKESZTŐSÉGES KIADÓHIVATAL: V., Honvéd-utcza 10. sz. FIÓKKIADÓ HIVATALOK: Rákóczi-út 34., VI., Andrássy-út 6., IV., Kecskeméti-utcza 8. és 14. Német jelentés Panis bombázásánál. 24 halott, 28 sebesült, nagy anyagi kán. Nikita hajlandó lemonnónni. A szerbek és olaszok Meghiúsult Rigánál több orosz támadás Hány emberélet esett a csavargőzös társaság áldozatául? Kettő? Három? Tíz? Huss? Ki tudja ezt egészen biztosan megmondani? Senki. Holnap, holnapután, meg még aztán néhány napig, valahol Budán, vagy Buda tájékán, szegényes, kis lakásokban hiába várnak valakit haza. Valakit, aki kenyeret ment keresni, aki kenyérrel szokott hazajönni és aki, akármennyire is várják otthon, sehogy sem akar hazakerülni. És akenyérkereső hírét tán csak napok múltán hozzák meg valahonnan Csepel vagy Mohács tájékáról, ahol itatászemberek kifogták a Duna vizéből. Az is meglehet, hogy a híre sem kerül meg. A Duna mély, széles medre örökre elrejti az eltüntet. Az emberek szívszorongva kérdezgetik, hogy mennyi is a számuk? Már tudniillik az áldozatok száma? A csavargözös részvénytársaság urai természetesen az osztalék százalékok számaira gondolnak, amikor számokról esik szó. Mert hát mit nekik az áldozatok. Egy a kérdés: megfizették a jegy árát? Meg. Rendben van. A jegy felmutatása ellenében rámehettek a hajóra. Az ő dolguk, hogy miképen kerülnek le a hajóról. A beszállásért fizetni kell. A leszállásért nem. Ezzel tehát nem törődik az atyafiságból, sógorságból, barnaságból összerótt csavargőzös társaság. Azt mondja, hogy kinekadnék a maga külön szerencséje dolga, hogy a propellerről ne a Duna hullámai közzé, hanem a szárazra kerüljön. A csavargőzös társaság dolga nem új. Régesrégi panasz, hogy rozoga lélekvesztőket járat és azt is keveset. Húsz évnél régibb piszkos, korhadt ládákban úsztatja ide-oda Budapestnek a Dunán át igyekvő közönségét. És azt is keveset járat. Minél több embert gyömöszölnek egy-egy ilyen bárkára, annál több a haszon, annál nagyobb az osztalék. Hogy a rozoga vízi jármű a sokaság alatt megbillen,hogy a korhadt korlát eltörik? A Csavargőzös társaság lelkiismerete, szíve, embersége, mind, mind a nyereség kimutatásba szorult. Azonban reméljük, hogy a Csavargőzös társaság üzleti könyveinek rubrikáiban nincs benne a hatóságok lelkiismerete is. A Zeppelin a megrémült Páris fölött. Minden frontunkon csend van. Hivatalos jelentés. Kiadatott: 1911. január 31-én, délben. MIND A HÁROM HADSZÍNTÉRRŐL: Nincs jelentősebb esemény, Höfer altábornagy, a vezérkar főnökének helyettese. Csapataink berendezkednek Montenegróban. Cattaro, január 31. Montenegróban és Albániában sehol ,sincsen vasút és a messze előrenyomuló csapatok élelmezését automobilokon látja el a had vezetőség. Cattaróból kora reggeltől későbbog felfelé a szerpentinákon, megrakodva hússal, liszttel és mindenféle élelmiszerekkel. A szerpentinák a Levesen ellen intézett ágyúzás következtében csak igen keveset szenvedtek, ezeket a hibákat ie mártig automobil-automobil mögött 16 helyreállították nagyszerű utászaink. Montenegróban egyáltalában nagyon kevés nyoma maradt a háborúnak, Cattaróból Cetinjóig mindössze néhány ház van felégetve az út mentén. A lakosság sehonnét sem menekül el, a falvakban mind ■ otthon vannak az asszonyok és egyre nagyobb számmal térnek vissza megkezdték a rengeteget, szenved patok széles, ritka rajvonalban vonultak keresztül az országon, megszállták a helységeket s nyomban megkezdték a sokat szenvedett lakosság között az élelmiszerek kiosztását. A nép mindenütt igen nagy számmal jött a katonákhoz kenyérért.