Friss Ujság, 1928. augusztus (32. évfolyam, 173-197. szám)

1928-08-30 / 196. szám

4 ­ HÍREK Időjárás : Hazánkban igen me­leg volt az idő. A hőmérséklet nappal a 35 fok Celsiust is meghaladta. Legmele­gebb volt Egerben (38 fok Celsius). Estére élénk és hűvös észak­nyugati szelek kelet­keztek, azonban csak a nyugati határvidé­ken esett kevés csapadék. Nagyobb zi­vataros esőt csak Szombathely jelen­tett 10 milliméter mennyiségben. A beáramló hideg légtömegek mára a meleget mérsékelték. Jóslat: Derült, száraz és éjjel még hűvös idő, később hőemelkedés. Vízállás : A Duna Stein—Pozsony, Baja— Mohács között és Zimonynál árad, máshol apad, alacsony vízállású. Mai dunai vízállások: Passau 249, Stein —23, Bécs —47, Komárom 217, Buda­pest 158, Paks 67, Mohács 156, Barcs —36 cm. Gázlók és hajóútszűkületek a Dunán: Bodak 1827 km.-nél 17.5 dem, Baka 1821 km.-nél 20.5 dem, Bős 1819 km.-nél 19.5 dem, Alsóvarjas 1816 km.­­nél 22 dem, Csak­ 1789 km.-nél 20,5 dem, Sárospart 1742 km.-nél hajók ne találkozzanak. — A Tisza Szolnok— Csongrád között árad, másutt apad, igen alacsony vízállásu. Mai tiszai vízállások: Tokaj —68, Szolnok —92, Szeged —134 cm. Színházak : Vígszínház: A házibarát (8). — Ma­gyar Színház: Hotel Imperial (8). — Király Színház: Szeretlek! (8). — Fő­városi Operettszínház: Ábris rózsá­ja (8). — A mohá­ci vész emléktáblája a Gellért-hegyi lépcsőn. Ma volt a mohácsi csata 402 éves évfordu­lója. Két évvel ezelőtt, a 400 éves évforduló alkalmával elhatározta a főváros, hogy a végzetes csata emlékének megörökítésére a Szent Gellért lépcsőnek az úttestre néző falába emléktáblát helyez el. Ez az emléktábla elkészült s ma délben 12 órakor volt ünnepélyes leleple­zése. A tábla felirata a következő­­kép hangzik: „1526 julius 20-án reggel hagyta el II. Lajos kirá­lyunk seregével Buda városát és elindult Mohácsra, hol ő és a nem­zet szine-java 1526 augusztus 29-én életét Istenért, hazáért és a nyu­gatért feláldozta. A csata után megnyílt az út az ország főváro­sába. Buda 1526 szeptember 11-én török hadak zsákmánya, tűzvész martaléka lett. Másfél évszázados hódoltság után romokból kellett feltámadnia és újjáépülnie. A mo­hácsi vész 400 éves fordulójára ál­lította Budapest székesfőváros kö­zönsége. Örökítse meg a sújtó csa­pások szomorú emlékezetét és a feltámadás örök hitét!“ Az emlék­tábla felavató beszédét Némethy Béla tanácsnok mondotta. Ma dél­előtt különben a mohácsi vész évfordulója alkalmából Mohácson is ünnepséget tartottak. — Új vezetőt és szellemet köve­telünk a vízművek élére. A buda­pesti Vízművek, mely egykoron a főváros példás és joggal külföl­dön is elismert intézménye volt, az utóbbi években annyira lecsú­szott, hogy a közönség nap-nap után, különösen e kánikula­i idők­ben a legnagyobb szenvedéseknek van kitéve. Állandóan baj van Pesten a vízzel, álandóan azt mondják, hogy nem elég erős a nyomás és a főváros minden egyes kerületéből felhangzik a panasz, hogy a vízszolgáltatás gyatra és hogy hiába fordulnak a Vízművek vezetőségéhez, mely úgy látszik vagy nem tud, vagy nem akar a főváros népének ér­dekével törődni. Lapunk számos olvasója arról panaszkodik, hogy az elmúlt napokban a budai kerü­letekből felhívta az illetékes víz­­mű­osztályt azzal a kéréssel, gon­doskodjon arról, hogy a házakban mosakodásra és mosásra elég víz legyen. Az illetékesek azonban nemcsak hogy nem gondoskodnak a közönség jogos kívánságának a kielégítéséről, de rossz néven ve­szik, ha őket ilyen kérésekkel zak­latják. Egyszerűen azt válaszol­ják, örüljenek a pesti lakók, ha vi­zet ihatnak. Nem fontos, hogy mo­sásra is legyen víz. Hát hogy egy fővárosi intézmény ilyen hangon merjen beszélni adófizető polgá­rokkal, akik azonkívül külön még drága vízdíjat is fizetnek, erre igazán nem volt példa. Ez a víz­ellátás jellemzi azonban legjob­ban azt a szellemet, amely a víz­művek vezteségénél uralkodik, a­hol úgy látszik, nem tudják, hogy a főváros minden egyes lakosa óriási összeget fizet azért, hogy vizet kaphasson, még­pedig elég vizet, nemcsak szomjúságának ki­elégítésére, hanem tisztálkodás céljaira is. Kivánatos, hogy sür­gős vizsgálatot indítsanak a Víz­műveknél, kivánatos, hogy uj szellem vonuljon be ebbe a kor­hadt intézménybe mely ha egy­szer büszkesége volt, ma szégyene ennek a fővárosnak és amely úgy látszik abban leli legnagyobb örö­mét, ha kínozhatja és szekíroz­­hatja a lakosságot. — Király lesz a cugszfürerből. Még­pedig nem a népmese tün­dérvilágában, hanem a háború után még mindig forrongó bal­káni történelem valóságában. Köztudomású, hogy a kis Albánia, ez az Adriaparti sasfészek most királyválasztásra készül, Ahhmed Zogu bejt olasz támogatással szombaton választják meg Albá­nia királyává. Ahhmed Zogu pe­dig a független Szkipitár tör­zsek ura a háború elején még Fe­renc József hadseregének engsz­­sik­ere volt. Ilyen a történelem já­tékos kedve, olykor a mesét is va­lóra váltja. Ah­med Zogu most altiszti sorból trónra ül és mint ahogy a mesék hőséhez illik, ki­­rályleányt vesz feleségül, még­pe­dig az olasz király harmadik leá­nyát, akinek a kedvéért a függet­len Szkipitárok most királlyá ko­ronázzák vezérüket. Ebből a kimutatásból kitűnik, hogy a főváros 1 millió és 200 ezer pengőt keres a vásárcsarnokokon. Olyan jövedelem ez, amelyre egy szociális érzékkel bíró városnak pályáznia nem volna szabad. Ha az árusok nem adóznának ilyen nagy összeggel a fővárosnak, ol­csóbban adhatnák az árut s ezzel nagyban hozzájárulnának az élel­miszerpiac olcsóbbodásához. Azt az 1 millió és 200.000 pengő hasz­not, amit a főváros a vásárcsar­nokok révén szerez, sokszorosan megfizeti Budapest legszegényebb népessége. Ilyen hasznokra nem volna szabad pályáznia a fővá­rosnak. A Budapest autóbuszforgalmi térképe. Ma már ugyan Bihar­­keresztúrnak különb autóbuszfor­galma van, mint Budapestnek, de autóbuszforgalmi térképpel csak Budapest dicsekedhet. A nagyzo­­lási mánia máris kitört az autó­buszüzemen és költséget nem ki­mélve kiadott egy térképet a pesti autóbuszforgalomról. Ez a térkép a legőszintébb szegénységi bizo­nyítványa az autóbuszüzemnek. Négy-öt, rövid és önmagába vissza­térő vörös vonalka hirdeti ezen a térképen, hogy Budapest autóbusz­közlekedése milyen szegényes és milyen észszerűtlen. Sehol semmi tervszerűség, amely nehezen meg­közelíthető külterületeket kapcsol­na be a főváros életébe. Ennek pe­dig az az oka, hogy kevés szakér­telemmel apró eredmények sza­tócspolitikáját csinálják az autó­buszüzem protekcióval válogatott vezetői is, akik kimerülnek az ilyen térképeredmények kieszelésé­­ben.­­ Nem kap autótaxirendszámot, de még azt is megakadályozzák, hogy autót használhasson a kis­ember. Mindaz, ami minálunk a bérautózás körül történik, oly fel­háborító dolog, hogy a tisztán látó és jóhiszemű ember éjjel-nappal csak mérgelődhetik. Mindenütt miasutt a világon a technika vív­mányait arra használják fel első­sorban, hogy a dolgozó szegény nép ki­vehesse részét belőle, mert hiszen a gazdag embernek nem­csak pénze, de ideje is van. Páris­­ban, Londonban, Berlinben, Ame­rikáról nem is szólva, a bérautók arra szolgálnak elsősorban, hogy a nehezen kereső embereknek ol­csó pénzen állhassanak rendelke­zésére. Nálunk a hatóság azáltal, hogy magasra szabta a taxi ársza­bását, megakadályozza azt, hogy szegnéy embe­r akkor is, am­­ior­. két bányamunkás meghalt kazánrobbanás következtében, a­mely a németországi Gelsengir­­chenben dolgozó Viktória tárná­ban tegnap délelőtt történt. A föl­robbant kazán szerterepülő szi­lánkjai két munkást megöltek, hármat pedig súlyosan megsebesí­tettek. — Betörések Nagykátán és Tá­­piószelén. Nagykátán Süle Ferenc rokkant vasúti trafikját ismeretlen tettesek feltörték és kirabolták. A betöréssel két fiatalembert gyanú­sítanak, akik nem tudták magu­kat igazolni. Vasárnap reggel Tá­ji lószelén Beleznai Istvánné tra­fikjában járt betörő. Szivarokat, pénzt és ruhaneműt vitt el. A tra­fikot már negyedszer rabolták ki és a csendőrség tehetetlen a betö­rővel szemben. Most azt kutatják, hogy a két betörés nincs-e egy­mással kapcsolatban. Prot. Róza Augusztus 30 Csütört: Kát Luiza Mohács 402. évfordulóján márványtáblával jelöli meg a trianoni mártíromságban sínylődő Magyarország II. Lajos király szomorú útját. Az első ilyen táb­lát most leplezték le a Gellérthegy Dunára néző oldalán. Ennek a márványtáblának a figyelmeztető szövegét bizony oda állíthatnák köztereinkre és sorsunkat in­téző minden hatalmasok asztalára, hogy soha se feledkezzen senki se kö­zülük II. Lajos király tragikus útjáról. Mohács és Trianon egy­formán elkerülhető lett volna, ha a mi népünk sorsának intézői több előrelátással és a néppel va­ló több együttérzéssel igazgatták volna a magyar nép történelmi útját. Emlékeztessen most a mo­hácsi emléktábla, hogy a nemzeti széthúzás hová vezet, de emlékez­tesse ellenségeinket is, hogy min­den Mohács után felemelte fejét a Dunavölgy magyar tölgyfája. Le­­nyeshették, derékba törhették, négyszáz év múltán is itt va­gyunk és itt leszünk Trianon után négyszáz év múltán is a magyar nép pusztíthatatlan élni akarásá­val. f. A hercegprímás kihallgatá­son fogadta Mező Ferencet, a szel­lemi olimpiász győztesét. Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás az Esztergomban nyaraló Mező Ferenc dr. tanárt, az amszterdami szellemi olimpiász világbajnokát kihallgatáson fogadta. A prímás melegen üdvözölte Mező Ferencet győzelme alkalmából s rámutatott az olimpiai sikerek nagy nemzeti jelentőségére. Serédi Jusztinián a közel félóráig tartó kihallgatáson derült epizódokat mesélt el diák­éveiből és a pozsonyi gimnázium­beli tornaórák emlékeiből.­­ A miskolci árvíz félszázados évfordulóját pénteken a város az­zal fogja megörökíteni, hogy em­lékművet állít fel A szörnyű ve­szedelem, mely Miskolc városát csaknem teljes elpusztulással fe­nyegette, 1878 augusztus 30-áról 31-ére virradó éjszaka lepte meg az alvó várost. Annak emlékére, hogy akkoriban közel háromszáz ember pusztult el, a város elha­tározta, hogy 30-án fél 12-től szü­neteltet minden zenét, megszólal­nak a harangok pénteken délelőtt pedig gyászistentiszteletet tarta­nak, mely után a Szent Anna-té­­ren leleplezik az árvízemlékmű­­vet FRISS ÚJSÁG 1928 augusztus 30. csütörtök 3 milliót vesz be a főváros a vásárcsar­nokokból 1 millió 749 ezer pengőt költ a fentartására és adminisztrá­lására Most készült el a vásárcsarno­kok jövő évi költségelőirányzata. Az érdekes költségelőirányzatból kitűnik, hogy a vásárcsarnokok­ból közel hárommillió jövedelme van a fővárosnak. A vásárcsarnokok eddigi zárszám­adásából a vásárcsarnokok bevé­telének fokozatos emelkedése lát­ható. 1927-ben 2,562.931 pengő, 1928-ban pedig 2,493.733 pengő volt a bevétel, jövőre még 256.000 pen­gő bevétellel többet remélnek. A vásárcsarnokok fentartása és adminisztrálása összesen 1 mil­lió 749.175 pengőt emészt fel. Ebből a személyzeti kiadás, illet­ve az igazgatás költsége 1 521.9l pengő, míg a dologi kiadások fő­összege 1,269.731 pengő. A vásár­­csarnokok adminisztrálására ösz­­szesen 107 alkalmazott van. Ezek közül 4 közélelmezési tanácsos, 2 főfelügyelő, 5 felügyelő, 13 első­­osztályú tiszt, 4 segédtiszt, 2 szám­­tanácsos, 2 számvevőségi főtiszt, 1 állategészségügyi tanácsos, 3 fő­állatorvos és mintegy 20 havidí­jas és 58 altiszt. Ebben a tekinté­lyes létszámban azonban nincs benne a piacok személyzete s ter­mészetesen ez a költségvetés sem terjeszkedik ki a különböző piac­terek szükségleteire. A­múl­hatatlanul szüksége van arra a közlekedési eszközre, beülhessen egy bérautóba. De ha már nem is használhatja a szegényember­ az autótaxit, legalább akkor, amikor új engedélyek kiadásáról van szó, elsősorban olyanok számára kel­lene kereseti lehetőségeket megte­remteni, akik kemény munkával, éjjel-nappali szolgálattal vállalják a­­ bérfuvarozást, mint a régi jó időben, amikor a frakkeresek és konflisok sem kerültek ki a mil­liárdos vállalkozók tömegéből vagy központi szerevzetéből. Most az autótaxirendszámnál ismét tel­jesen háttérbe szorították a kis­emberek érdekeit. Folyton arról tárgyalnak a legfresább címek alatt szereplő szervezetek, vállal­kozók, spekulánsok, kereskedők, láncosok és mások kaphassanak autótaxirendszámot. Ezek az ala­kulatok nem is önállóak, hanem bizalmas megállapodások alapján körzetbe léptek, hogy jóelőre bizto­sítsák maguknak azt a mennyisé­get, amely szükséges egy ilyen üzem felállításához és vezetéséhez. A legélesebb harcot indítjuk ezek ellen az alakulatok ellen és köve­teljük, hogy mindenki, aki dolgoz­ni akar és tud, megkaphassa a maga autótaxija számára az enge­délyt, mint ez Bécsben és Berlin­ben történik. De követeljük őt is, hogy olcsó taxikat állítsanak a közlekedés szolgálatába, mert a szegény ember helyzete ma sokkal rosszabb, mint azelőtt volt, ami­kor némelykor még konflist vehe­tett a maga vagy a családja szá­mára, mely lehetőség szintén meg­szűnt, miután már alig van kon­fliskocsi a fővárosban. ­mi igazán egyszerű — Hallom, ön elvált a felesé­­gétől! Mi volt a válás okai — A házasságom. Csütörtökön a Rádióban az Országos Postás Zene- és Kulturegyesület hang­versenye. — „Isten országa". Ezen a címen a Próféta­ iroda kiadásában dr. Bihari Károly szerkesztésében ügyes gyűjtemény jelent meg a négy evangélium isteni igéiből. A könyvecske Jézus tanításait tar­talmazza népszerű, magyaros for­mában. A modern kis imakönyv olvasása tanult és egyszerű ember­nek egyaránt ajánlható. A szép nyomás az Általános nyomda ál­dozatkészségét dicséri.

Next