Friss Ujság, 1935. szeptember (40. évfolyam, 198-222. szám)

1935-09-01 / 198. szám

Előfizetési ért (Helyben és vidéken) Egy hónapra . . .­­ P 40 fillér Negyedévre. . . . 4 P Hanoidon az előfűizetési ár hétszeres Egyes szám­ára: Hétköznapon.....................6 fillér Vasárnap ...... 12 fillérFRISS UJS&C POLITIKAI NAPILAP Szerkesztéseit és kiadóhivai­k­ BUDAPEST, VI., NAGYMEZŐ UCCA­I Telefon: *24-2-v» Ma: Színes regénymelléklet és Friss Gyermekujság Ára 12 fillér, hétköznapon 6 fillér 42. évfolyam, 198. szám­ Budapest, 1935 szeptember 1. vasárnap Angoloknak eladta félországát a fekete császár Két uszály halálos Összeütközése a Dunán Szeptember a beteljesülés hónapja, szep­tember a sokgyermekes anya, aki egyik szemével mosolyog, a másikkal búcsúzkodik, ilyenkor már gyümölcsben és borban ott a nap tüze s a hűvös esték le­­helletében már itt az ősz. Szep­tember hűvös szele már őszi gondokat muzsikál. De a szeptember sok sápadt gyer­meke között legriasztóbb az is­kola gondja. Ilyenkor minden gyermekes család terhe meg­tízszereződik és mikor a család fel akarja fegyverezni gyer­mekeit ismeretekkel, tudással, akkor szembetalálkozik az is­kolával, ahol a magyar jöven­dőt nevelik és egyengetik. Ez az iskola egyre megközelíthe­­tetlenebb, egyre drágább és minden esztendőben újabb és újabb terheket ró a terhek alatt roskadozó családra. Szeptem­ber elején tömegesen kapjuk az ország minden részéből a gondbaborult szülők leveleit, akik mind azt kérdezik tőlünk, hogy hogyan és honnan teremt­sék elő két-három fiuk és lá­nyuk számára a beiratási díjat, a tandíjat, a méregdrága tan­könyveket, az előírásos drága füzeteket? Hogyan teremtsék elő iskolába induló gyermekeik számára a vízálló cipőt, a ren­des ruhát? A családvédelemnek ilyenkor kellene megmozdulnia és mindenkivel megértetnie, hogy az iskola drágasága nem családvédelem, hogy az iskolá­zás megnehezítése nem a ma­gyar jövendő érdekében törté­nik. Iskola nélkül senki sem bol­dogulhat, tanulás nélkül fél­­ember marad a legtehetsége­sebb ember is. Ahol kevesebb gyermek kerül be az iskola­padokba, ott a szegénység és a nyomorúság csak fokozódni fog. A népek versenyében min­dig több és több tanult magyar emberre lesz szükség. Ezek mind olyan közismert igazsá­gok, amelyek szeptember elején tízszeres súllyal szólalnak meg minden kispolgári család leve­lében. Ezeket az igazságokat ajánljuk a figyelmébe a ma­gyar közoktatás és népnevelés hivatott őreinek és a magyar családvédelem apostolainak. Hogyan éljen meg a többgyer­mekes család az elkövetkező hónapokban, ha két-három gyermek iskolába indításának terhe meghaladja a család két­­háromhavi jövedelmét? Berendezkedés! kiállítás (Gáspár Antal rajza a Friss Újság részére.) Hej, gyönyörű dolog a lakásművészet, „Nappal szék, éjjel ágy“ igen nagy kényelem. Amit itten látni, az csupán egy részlet. Szükség szerint ipar vagy kereskedelem Díszes közebédlő, dús asztali készlet, A feltalálója általa van jelen Jól esik magyarnak, ilyet, ha csak nézhet. Egységesen bár, de fölváltva két helyen. S ha tán nem is lehet szépen és jól lakni Abból, amit itten szemlére raktak ki, Ha nem is kapható ez a sok szép holmi, A beléptidíjat le muszáj szurkolni. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH nyerészkedni akar a Beszkárt a vizeldíjreformmal A jelentéktelen HÉV mérséklést harmincszorosan hozza be utasain a Beszhárt Az az általános felháborodás, amely a nagykörúti közlekedés rontásával kezdődött és amely a tarifaemelésről szóló hírekkel csak fokozódott, arra bízta Szénás­ Ká­roly polgármestert, hogy minde­nekelőtt a közlekedés kérdését tűzze a városházi feladatok elejé­re. Egyelőre csak bizalmas tár­gyalások folynak a polgármester és a Beszkárt vezérigazgatója kö­zött, amelyekről nem szivárgott ki úgyszólván semmi, de a főváros népe bízik a polgármesternek ab­ban a kijelentésében, hogy semmi­féle árdrágításhoz nem járul hozzá. A polgármester annál inkább ér­vényt szerezhet ennek a felfogá­sának, mert — amint most ki­derül — a HÉV-tarifának a fővá­rosi területen való leszállítása egyáltalán nem indokolja az át­szállójegyek kétfilléres drágítását. A HÉV-tarifa leszállítása ugyanis mindössze csak 43 ezer pengővel csökkentené a bevételt, ezzel szem­ben az átszállójegyeknek az összes vonalakon való felemelése egy­millió 700 ezer pengővel növelné a bevételt és így majdnem egy­millió 300 ezer pengő többlet­jövedelemhez jutna a Beszkárt. De ha már különbséget tesznek a fő­város területén és az ezenkívül lévő vonalak között és ennek meg­felelően a környéki vonalak drá­gaságát tovább is fenntartják, nem gondolják-e, hogy jogtalan a fő­város területét el sem hagyó uta­sokkal megfizettetni az állítólag előálló bevételcsökkenést. De minden megkülönböztetés főváros

Next