Friss Ujság, 1936. június (41. évfolyam, 126-147. szám)
1936-06-03 / 126. szám
1!)3B tennis 3, reertia FRISS ÚJSÁG Élve zuhant a Dunába a halálautó sofőrje A boncolás megállapította, hogy nem kapott szívgörcsöt, szervezete tökéletesen ép volt, a műszaki vizsgálat pedig kiderítette, hogy a fék is jól működött és az autónak semmi komoly baja nem volt Titok még, hogy mi okozta a margithídi rémdrámát A margithídi halálos katasztrófa ügyében lefolytatták a vizsgálatot, a halálautó tragédiájának titka azonban nem tisztázódott, sőt teljesen rejtelmessé vált. A Dunából két napon át tartó küzdelem után kiemelt kéktaxiról annyit kétségtelenül kiderítettek, hogy ennek csupán egyetlen utasa volt, Taska János sofőr és megdőltek a szemtanúk vallomásai, akik a szörnyű szerencsétlenség bekövetkezése után arról tettek vallomást, hogy a halálautóban utasok voltak, akik énekelve robogtak vesztükbe. A rendőrvizsgálat kiterjedt arra is, hogy Taska János az utolsó órában mit csinált. Kiderült, hogy hajnali fél három órakor indult el kocsijával a Tűzoltó utca 29. szám alatt lévő garázsból és egy három kilométeres Fuvart bonyolított le. A Dunából kiemelt autóroncs taxamérő órája teljesen rendben volt és így a szakértői vizsgálat meg tudta állapítani, hogy az óra a Dunába zuhanás pillanatában nem mutatott számjelzést, tehát utas nem lehetett a kocsiban. Az utolsó elszámolás 9 kilométert mutatott az órában, amiből szaknyelven szólva, három kilométer volt a hasznos út, vagyis az azízdarab, amelyért Taska János pénzt kapott az utasától. A szerencsétlenül járt sofőr zsebeiben azonban mindössze húsz fillért találtak és így az első pillanatban különösnek tetszett, hogy ennek a rövid három kilométeres fuvarnak a díja nem volt nála. A véletlen adta meg a magyarázatot. A húsz fillér akkor esett ki a halott Taska János zsebéből, amikor a Dunából a partra emelték. Valószínű, hogy a fuvarért beszedett pénz a Dunába zuhanás közben eshetett ki a zsebéből, vagy esetleg kiesett akkor, amidőn az autóronccsal együtt kiemelték a Dunából. Az autót, amelyet a tűzoltónccal garázsban helyeztek el, Madarász Viktor törvényszéki autószakértő vizsgálta meg és a több gépírásos oldalra terjedő jelentést eljuttatta a főkapitányságra. A szakértő a híd korlátjának rohanó és onnan a Dunába zuhanó autón különböző géptöréseket állapított meg, ezekről azonban nem tudta kideríteni pontosan, hogy a törések a híd korlátjának való nekirohanás előtt, vagy a vaskorláttal való összeütközés pillanatában keletkeztek-e. Összefoglalóan a jelentés megállapítja, hogy olyan műszaki természetű hibákat, amelyeknek a baleset előtt való beálltát megnyugtató módon kimutatni és a balesetben való szereplést tisztázni lehetne, a szakértő nem talált és így azoknak a baleset előidézésében való szerepét kétséget kizáró módon tisztázni nem lehetett. Pl szerint tehát nem a motor és nem a fék okozta a katasztrófát. A fék kifogástalan A szakértői vélemény elmondja, hogy a kormányvonórúd az első jobbkeréken lévő karón ülő úgynevezett dióról le volt válva. Az autón még két olyan, a legnagyobb valószínűség szerint a baleset folyományaként bekövetkezett műszaki természetű sérülést talált, amelyiknek bármelyike, ha a baleset előtt állott volna be, alkalmas lett volna arra, hogy az első kerekeket elforgassa és ebből a helyzetből való kitérésüket a kormánykerékkel csaknem teljesen lehetetlenné tegye. Ez a két sérülés a bal hattyúnyak és a jobb első rugó törése. A szakértő szerint a kéktaxi fékje és pedig úgy a láb, mint a kézi fék, kifogástalanul működött, tehát ebből kifolyólag autóüzemzavar nem okozhatta a szerencsétlenséget. A boldogtalan ember irtózatos küzdelmet fejtett ki életéért a hullámsírban A rendőrség ezek után fokozott érdeklődéssel várta, hogy milyen eredménnyel jár Taska János holttestének felboncolása, amelyet kedden délelőtt végzett el Vitray Antal egyetemi orvostanár. A feltevés ugyanis az volt, hogy Taska János hirtelen szívszélhűdést kapott és így elengedte az autó kormányai és a gépkocsi emiatt rohant fel a járdára és neki a híd vaskorlátjának, ahonnan a Dunába zuhant. Ezt a feltevést megerősíteni látszott, hogy Taska halálos útja előtt a Kálvin-téri taxiállomásról indult el gépkocsijával és itt sofőrtársainak arról panaszkodott, hogy rosszul érzi magát. Arra is gondoltak, hogy rövid fuvarának elvégzése után a szerencsétlen ember talán betért valamelyik vendéglőbe és ott a kelleténél több alkoholt fogyasztott és emiatt vált volna bizonytalanná a kezében a kormánykerék. Ennek a feltevésnek azonban ellene mondott az a körülmény, hogy Taska János, aki 1914 óta űzte iparát, a legmegbízhatóbb és legjózanabb sofőrök egyike volt, aki soha egy korty bort nem ivott, ha munkába indult. Mindezekre a a kérdésekre kellett feleletet adni a boncolásnak. A holttest boncolása három órán át tartott, utána Vitray Antal tanár részletesen tájékoztatta a rendőrséget az eredményről. A boncolás adatai szerint Taska János teljesen egészséges szervezető ember volt. Szívó tökéletesen kifogástalan volt és így megdőlt tehát az a feltevés, mintha hirtelen szívroham végzett volna vele a kormánykerék mellett. .Nem lett semmi bajaamikor átrobogott taxijával a hídon, még élt, amikor a vízbe zuhant és halálát közvetlenül fulladás okozta. A boncolás során megállapították, hogy a nyakizmon szakadások vannak, ahol véres beszűrődéseket is találtak. A boncolást végző orvosszakértő véleménye szerint a nyakizomnak szakadása arra mutat, hogy a boldogtalan Taska János irtózatosan erőlködött a Dunában, nyilván azért, hogy a sofőrülés gyilkos fogságából kivergődjön és úszva a Duna felszínére kerüljön. Erőfeszítés közben szakadtak meg nyakizmai. Arra nézve is találtak adatokat, hogy az utolsó pillanatban kétségbeesetten fékezett. Bal komloxán ugyanis erős horzsolásokat találtak. Ezek a horzsolások onnan származnak, hogy a hirtelen fékezés következtében homloka a szélvédőtt vég keretének ütődött és megsérült. A jobb könyökcsúcson kisebb sérülések vannak, amelyek a boncolás adatai szerint olyanok, amilyeneket villámcsapás szokott okozni. Ezek a rejtélyes sérülések valamilyen elektromos égéstől származhatnak. Nincs kizárva, hogy rövidzárlat történt az autó villanyberendezésében és ez okozta a sérüléseket. A boncolás arra is kiterjeszkedett. 3 MODIANO GYÁRTMÁNYOK! Szivarkahüvely: MODIANO 40filér IKERSZŰRÖS MODIANO 46** PARAFÁS MODIANO ikerszűrővel .............50fillér Szivarkapapír: MODIANO...................... ..........12 fillér MODIANO-TÖMB )Xokka,kihúzható hai‘°9a: 13** Csak ezzel az aláírással valódi: