Friss Ujság, 1936. június (41. évfolyam, 126-147. szám)

1936-06-03 / 126. szám

1!)3B tennis 3, reertia FRISS ÚJSÁG Élve zuhant a Dunába a halálautó sofőrje A boncolás megállapította, hogy nem kapott szívgörcsöt, szervezete tökéletesen ép volt, a műszaki vizsgálat pedig kiderítette, hogy a fék is jól működött és az autónak semmi komoly baja nem volt Titok még, hogy mi okozta a margithídi rémdrámát A margithídi halálos katasztrófa ügyében lefolytatták a vizsgálatot, a halálautó tragédiájának titka azonban nem tisztázódott, sőt tel­jesen rejtelmessé vált. A Dunából két napon át tartó küzdelem után kiemelt kéktaxiról annyit kétség­telenül kiderítettek, hogy ennek csupán egyetlen utasa volt, Taska János sofőr és megdőltek a szem­tanúk vallomásai, akik a ször­nyű szerencsétlenség bekövetkezé­se után arról t­ettek vallomást, hogy a halálautóban utasok vol­tak, akik énekelve robogtak vesz­tükbe. A rendőr­­vizsgálat kiter­jedt arra is, hogy Taska János az utol­só órában mit csinált. Ki­derült, hogy hajnali fél három óra­kor indult el kocsijával a Tűzoltó utca 29. szám alatt lévő garázs­ból és egy három kilométeres Fuvart bonyolított le. A Dunából kiemelt autóroncs taxamérő órája teljesen rendben volt és így a szakértői vizsgálat meg tudta állapítani, hogy az óra a Dunába zuhanás pillanatában nem mutatott számjelzést, tehát utas nem lehetett a kocsiban. Az utolsó elszámolás 9 kilométert mu­tatott az órában, amiből szaknyel­ven szólva, három kilométer volt a hasznos út, vagyis az az­­ízda­­rab, amelyért Taska János pénzt kapott az utasától. A szerencsétle­nül járt sofőr zsebeiben azonban mindössze húsz fillért találtak és így az első pillanatban különösnek tetszett, hogy ennek a rövid há­rom kilométeres fuvarnak a díja nem volt nála. A véletlen adta meg a magyarázatot. A húsz fil­lér akkor esett ki a halott Taska János zsebéből, amikor a Dunából a partra emelték. Valószínű, hogy a fuvarért beszedett pénz a Dunába zuhanás közben eshe­tett ki a zsebéből, vagy esetleg kiesett akkor, ami­dőn az autóronccsal együtt ki­emelték a Dunából. Az autót, a­melyet a tűzoltónccal garázsban helyeztek el, Madarász Viktor tör­vényszéki autószakértő vizsgálta meg és a több gépírásos oldalra terjedő jelentést eljuttatta a főka­pitányságra. A szakértő a híd kor­látjának rohanó és onnan a Du­nába zuhanó autón különböző gép­töréseket állapított meg, ezekről azonban nem tudta kideríteni pon­tosan, hogy a törések a híd kor­látjának való nekirohanás előtt, vagy a vaskorláttal való összeüt­közés pillanatában keletkeztek-e. Összefoglalóan a jelentés megálla­pítja, hogy olyan műszaki termé­szetű hibákat, amelyeknek a bal­eset előtt való beálltát megnyug­tató módon kimutatni és a bal­esetben való szereplést tisztázni lehetne, a szakértő nem talált és így azoknak a baleset előidézésé­ben való szerepét kétséget kizáró módon tisztázni nem lehetett. Pl szerint tehát nem­ a motor és nem a fék okozta a katasztrófát. A fék kifogástalan A szakértői vélemény elmondja, hogy a kormányvonórúd az első jobbkeréken lévő karón ü­lő úgy­nevezett­ dióról le volt válva. Az autón még­ két olyan, a legna­gyobb valószínűség szerint a bal­eset folyományaként bekövetke­zett műszaki természetű sérülést talált, amelyiknek bármelyike, ha a baleset előtt állott volna be, al­kalmas lett volna arra, hogy az első kerekeket elforgassa és ebből a helyzetből való kitérésüket a kormánykerékkel csaknem telje­sen lehetetlenné tegye. Ez a két sérülés a bal hattyúnyak és a jobb első rugó törése. A szakértő szerint a kéktaxi fékje és pedig úgy a láb, mint a kézi fék, kifo­gástalanul működött, tehát ebből kifolyólag autóüzemzavar nem okozhatta a szerencsétlenséget. A boldogtalan ember irtózatos küzdelmet fejtett ki életéért a hullámsírban A rendőrség ezek után fokozott érdeklődéssel várta, hogy milyen eredménnyel jár Taska János holt­testének felboncolása, amelyet kedden délelőtt végzett el Vitray Antal egyetemi orvostanár. A fel­tevés ugyanis az volt, hogy Taska János hirtelen szívszélhűdést ka­pott és így elengedte az autó kor­mányai és a gépkocsi emiatt ro­hant fel a járdára és neki a híd vaskorlátjának, ahonnan a Duná­ba zuhant. Ezt a feltevést megerő­síteni látszott, hogy Taska halá­los útja előtt a Kálvin-téri taxi­állomásról indult el gépkocsijával és itt sofőrtársainak arról panaszko­dott, hogy rosszul érzi magát. Arra is gondoltak, hogy rövid fu­­­varának elvégzése után a szeren­csétlen ember talán betért vala­melyik vendéglőbe és ott a kelle­­ténél több alkoholt fogyasztott és emiatt vált volna bizonytalanná a kezében a kormánykerék. Ennek a feltevésnek azonban ellene mon­dott az a körülmény, hogy Taska János, aki 1914 óta űzte iparát, a legmegbízhatóbb és legjóza­nabb sofőrök egyike volt, aki soha egy korty bort nem ivott, ha munkába indult. Mindezekre a a kérdésekre kellett feleletet adni a boncolásnak. A holttest bonco­lása három órán át tartott, utána Vitray Antal tanár részletesen tá­jékoztatta a rendőrséget az ered­ményről. A boncolás adatai szerint Taska János teljesen egészséges szervezető ember volt. Szívó tökéletesen kifogástalan volt és így megdőlt tehát az a felte­vés, mintha hirtelen szívroham végzett volna vele a kormányke­rék mellett. .Nem lett semmi baja­­amikor átrobogott taxijával a hí­don, még élt, amikor a vízbe zu­­hant és halálát közvetlenül fulladás okozta. A boncolás során megállapították, hogy a nyak­izmon szakadások van­nak, ahol véres beszűrődése­­ket is találtak. A boncolást végző orvosszakértő véleménye szerint a nyakizomnak szakadása arra mu­tat, hogy a boldogtalan Taska Já­nos irtózatosan erőlködött a Du­nában, nyilván azért, hogy a sofőrülés gyilkos fogságá­ból ki­vergődjön és úszva a Duna felszínére kerüljön. Erőfeszítés közben szakadtak meg nyakizm­ai. Arra nézve i­s találtak adatokat, hogy az utolsó pillanat­ban kétségbeesetten fékezett. Bal k­omloxán ugyanis erős horzsolá­sokat találtak. Ezek a horzsolások onnan származnak, hogy a hirtelen fékezés következté­ben homloka a szélvédőtt vég keretének ü­tődött és megsérült. A jobb könyökcsúcson kisebb sé­rülések vannak, amelyek a bonco­lás adatai szerint olyanok, ami­­lyeneket villámcsapás szokott okozni. Ezek a rejtélyes sérülések valamilyen elektromos égéstől származhatnak. Nincs kizárva, hogy rövidzárlat történt az autó villanyberendezésében és ez okozta a sérüléseket. A boncolás arra is kiterjeszkedett. 3 MODIANO GYÁRTMÁNYOK! Szivarkahüvely: MODIANO 40filér IKERSZŰRÖS MODIANO 46** PARAFÁS MODIANO ikerszűrővel .............50fillér Szivarkapapír: MODIANO...................... ..........12 fillér MODIANO-TÖMB )Xokka,­kihúzható hai‘°9a: 13** Csak ezzel az aláírással valódi:

Next