Friss Ujság, 1948. február (26-50. szám)

1948-02-05 / 29. szám

Ma: Boldog otthonunk, Toto-tip^K ®’ ^ \ Ara 50 fillér ............................................................... | Budapest, 1948 Február 5, csütörtök —r-T? —n »■ mnim i—win'i'inw mi ■mm ni ■uiuwlQwáwwffWottiiii nsmms^mBsmmtsrjagasTmr^ eoL::::­:::i*p Fnipc II ICff* / Karonként---------1# forint jffH flPUL 1 iff 1| Sgj Jgffl fH VL, NAOVMftS-»t«« S / 1 negyedévenként _ 30 forint M M 1 m­jm g ff W P M P ^3 “ ! Po»t a tak­arék­pén­ztári ggj 1| p 13 WrMS ^$*3 WkXE mMS PMP1 Telefoni ^ csekkszámla: 17.61L ■ E® Hf fi 325-063, 235-064, 223-063* Külön bizottság a helyszínen orvosolja a norma­ panaszokat Züllött suhancok véres rablótámadása asszonyok ellen Munkanappá „alacsonyították” Gyertyaszen­­­telő ünnepét — ezt panaszolja levelében egyik olvasónk. Nem ő az egyetlen, aki zokon vette ezt az intézkedést az illetéke­sektől. Hozzátehetjük, hogy a demokrácia ellenségei újból megragadták ezt az alkalmat, hogy rágalmazzák a nép álla­mát. A rágalmazók azonban is­mét lebecsülik a munkásságot! Azt hiszik, a munkásság elfe­lejtette, hogy a régi világban csak a jómódúaknak és a fix­­fizetésűeknek volt ünnepe, mert a munkás nem kapott fizetést ezeken a szünnapokon, akár húsvétról, Szent István­ nap­­járól, vagy karácsonyról volt is szó. Az ünnep a munkásság számára a kereset elmaradását is jelentette. Ki meri tagadni, hogy a demokrácia állította helyre azt az igazságot, hogy „a munkás érdemes az ő bé­rére”? A demokrácia adta meg először a munkásnak a bért a nagy ünnepnapokon és ezzel lehetővé tette, , hogy igazán nyugodtan élvezhesse az ünnep nyújtotta pihenőt. A magyar, nép minden dolgos tagja tudja, hogy ma még nem engedhet­jük meg magunknak ezt min­den pirosbetűs napon. Tudja, hogy országunk talpraállítása még sok-sok munkát igényel és ez a munka sorsunk javítását, boldogabb jövőnk felépítését hozza magával. A munka­­a nép Magyarországában már nem gyűlölt kényszer, mellyel a tő­kések pénzeszsákját hizlalják, hanem szent kötelessége min­den igaz hazafinak. Aki ma a munkát lealacsonyítónak talál­ja, az nem érdemli meg, hogy a magyar föld kenyerét egye .Szerencsére kevesen vannak és mind kevesebben lesznek ilye­nek. Voltak idők, mikor a sok népbolondító hazugságtól a fe­ketét is fehérnek láttuk, de ma már meg tudjuk különböztetni az ellenséget a baráttól, az ocsut a tisztabúzából. Az ocsut pedig mint gondos gazdák ki fogják rostálni, hogy ne ront­hassa meg kenyerünket. A Gaz­dasági Főtanács most foglalko­zik a kérdéssel, hogy a jövőben a Gyertyaszentelő, a Gyümölcs­­oltó Boldogasszony és Kisasz­­szony napja hivatalosan is munkanap legyen. Az egyház ez ellen nem emelt kifogást, mert e három nap úgynevezett „nem­parancsolt” ünnep. Viszont a munka fokozása olyan parancs, aminek minden igaz magyar­nak engedelmeskedni kell­. Szörnyű vasúti szerencsétlenség Budafokén: egy halott, több mint száz sebesült Szerdán hajnalban belefutott egy munkás vonat hat vagonba Sebesültekkel teltek meg a kórházak • Három letartóztatás !Kíméletlen megtorlásban kell részesíteni a tömegszerencsétlenség bűnös okozóit Szörnyű vasúti szerencsétlenség történt szerdán hajnalban 6 órakor a budafok-hárosi vasútállomáson. A Pusztaszabolcs és Budapest között közlekedő munkásvonat teljes sebes­séggel belerohant az egyik sínpáron veszteglő teherkocsisorba Az össze­ütközésnek több mint száz sebesült­­je van. A sérülésekkel a Koltói Anna, az Új Szent János, a HABI és a Rókus kórházakba A súlyos sebesültek kö­zött mintegy Megkezdődik a mentés a roncsok között. Elől a síneken papírral letakarva a szerencsétlenség halálos áldozata. Véres csatatér a szerencsétlenség környéke Hat óra után néhány perccel a rendőri bizottsággal együtt sietett ki a Friss Újság munkatársa a tö­megszerencsétlenség színhelyére. A budafoki országúton végeláthatatlan sorban követik egymást a zöld és fek­ész men­tőautók, a főváros, pestkörnyék és a várme­gye mentőegyesületeinek kocsijai. Kint az állomáson borzalmas lát­vány tárul szemünk elé. Az ötös­számú sínpáron részben a sínekből kiugorva, teljesen összeroncsolva áll négy vasúti kocsi, a sínek mellé sorakoznak fel a mentőautók. A sú­lyos sebesülteket, akiknek számát ekkor még nem lehetett megállapí­tani, az autókba teszik és elszállít­ják, míg a szerencsésebbeket a hely­színen kötözik be. Hetven embert ró­ A rendőri bizot­tság időközben megállapítja a szerencsétlenség kö­rülményeit. Öt óra tájban haladt át az állomáson egy gyorstehervonat, amelyről hat teherkocsit lekapcsoltak. Ebbe a hat teherkocsiba szaladt bele később a munkásvonat, mely­nek az ott veszteglő hat teherkocsit nem jelezték. A rendőrség természe­tesen azonnal megindította a nyomo­zást, kit t­erh­el a felelősség a bűnös mulasztás miatt? Elsőnek Institoris Györgyöt, a budafoki hárvéd állomás főtisztjét hallgatták ki, aki az izgalomtól halálsápad­tan közölte a bizottságág­gal,­­ hogy a visszamaradt hat kocsiról nem volt tudomása. A tehervonat vezetője nem jelentette be, hogy a sze­relvényből hat kocsi vissza­maradt sőt a kocsik lekapcsol­ásáról mé® a menetlevéllben sem volt szó. Minthogy az állomáson álló teher­­kocsikról __ nem tudott, a Nagy,, tétény" felől érkező vonatnak olyan utasítást adott, hogy az ötös Hányra­ jöjjön be. A váltókezelői, Aradi Simon és Deák Sándor vallomása követiké­szesítettek elsősegélyben az állomá­son, negyvenketten kerültek súlyos . Ki a felelős ? húsznak az állapota válságon. A budafoki állomáson pokróccal ta­­karták le a szerencsét­lenség egyet­len halálos áldozatát, Rettyüs Fe­ren­cné munkásnőt, aki az egyik vasúti kocsiból az összeütközés pil­lanatában kizuhant és szörnyethalt.

Next