Független Szemle, 1933 (1. évfolyam, 1-10. szám)

1933-03-01 / 1. szám

zása. És ez az ideál, mint Isten függ az em­beriség fölött.. „ ... és hogy a nivellálás tökéletes legyen, megszületett a fantom, a behemó­t szellem, a légnemű semmi: a közvélemény. A közvéle­mény, a hadsereg, a művészet, a kormányzat, a papság, a társadalom. Nagyobb, mint min­den nép összevéve. Nem lehet megszámolni, mert képviselőjét nem lehet megjelölni. A köz­vélemény létei nem teremt helyzetet. Nincs felelőssége. Nem nép, nem generáció, nem kö­zösség, nem társaság, nem osztály, nem lélek. Elvont űr, kietlenség, semmi. Senki. Egy go­noszul megfogalmazott mindenki. A legvesze­delmesebb valamennyi hatalom között, mert a legsemmitmondóbb. Indolens, amely nem ért semmit és nem is akar érteni. És mindenki benne van: király, miniszter, katona, tanító, újságíró, bíró, művész ...“ „... a pap: újságíró. A tudós: újságíró. A művész: újságíró. A sajtó lenyelte a val­lást, a tudományt, a művészetet — a politika nevében. A politikát lenyelte a pénz és bele­halt. A rothadó pénz levegője terjeng Európa fölött...“ „ ... az uralmat a középszerűség vette át. És, aki ezen a középszerűségen kívül áll, telve van vészkiáltással és átokkal...“ „ ... a festészet megfeneklett: az expresz­­szionizmus nem a festők, hanem az elmélet­­írók találmánya. A tudományba, beletolakodott az ucca frivol tónusa. A zene értelmét vesz­tette; ma már nem alkotnak, hanem instru­­mentálnak. Az ész uralkodik az érzésen. A nacionalizmus a frontszellemből született és gyilkos tömeghangulat lett...“ „ ... Amerika tipikus földje a korlátozott határú lehetőségeknek. Amerikának nincs fantáziája. Exakt. Bomirt. Amerika az em­beri lelket kiselejtezte, mert nem lehetett ki­számítani ...“ „ ... és az emberiség jövője Amerikától függ. Ha Amerika a legközelebbi ötven eszten­dőben tovább halad a kapitalista imperializ­mus útján, akkor a világra folyton folyvást növekvő nyomást fog gyakorolni, növeli a gazdag Újvilág és szegény Óvilág között levő különbséget, a kizsákmányolt nemzetekben felébreszti a gyűlöletet és ezt követi az egész földre kiterjedő lázadás, mely abban kulmi­nál, hogy az Amerikával szemben fennálló tartozásokat nem fogják elismerni. Ezt kö­veti a háború és ez a háború addig fog tar­tani, amíg Európából nem marad meg semmi, Amerika pedig teljesen elszegényedik. Ered­ménye pedig az lesz, hogy Amerikában kitör az osztályharc, a föld lakosságának fele meg­hal éhségtől és járványban, végül az embe­riség egyszerűbb életmódra tér vissza.. „... amit elbeszélek az a legközelebbi két évszázad története. Leírom azt, ami követke­zik, ami nem következhetik másképpen. A ni­hilizmus győzelme... ez a jövő már ezer jel­ben beszél, ez a sors már mindenütt jelentke­zik ... a kereszténység alkonya, vagyis a mo­rális világmagyarázat alkonya... a demokrá­cia csak elfátyolozott anarchia . . . embertelen munka rabszolgaság ... a nivelláló demokrácia theoretikus emberének győzelme ... a földet hamu takarja, a csillagok elhomályosulnak s minden sivataggá lett föld azt kiáltja: Termé­ketlen! Elveszett! Nem jön már több ta­vasz !...“ „ ... a XIX. század világnézetének oszlo­pai összedőltek és összedőltek az erre a világ­nézetre alapozott birodalmak és kultúrák. Le­omlanak a monarchiák és demokrata államok — nem az egyik vagy másik államforma krí­zise ez, hanem magának az államnak a krízise. Nincs erős és állóképes állam. Egyik sem tudja, mit hoz a holnap ...“ 2. Kierkegaard, Dosztojvszkij, Nietzsche, Pannwitz, Klage«, Spengler, Mereskovszkij, Berdjajew, Rolland, Coudenhove, Yerweyen, Weber, Seidel, Trubetzkoy, Bie, De Chair, B;ychofen, Unamuno, Proust, Sydow, Brey­­sig, Lessing, Ghandi, Strindberg, Russell, Adams, Valéry. 3. Lessing jóslata: a történelem kapujában a földre ellenséges hatalom lépett. A szellem megállította az organikus életet, a lélek te­­ l■11111111111 PLASTIK AJ IHHllilllllli ! GYÓGY- ÉS DIVAT FŰZŐSZALON |­V., LIPÓT KÖRÚT 28 TELEFON 17­1-72 1 MEGBÍZHATÓ, OLCSÓ! 1 ■i..mi....­..............................................m­i.....mini rém tő lendületét. A lélek, a természet, a mil­­liárdarcú eleven forma, a kimerí­thetetlen mélység, a forró odaadás, a tündöklő és izzó mámor. Tropikus hőség. Szenvedélyes tékoz­lás, öröm. A szellem a hűvös és hideg tudat. A sze­génység. A szürke, konok, merev halál. A szellem hadjárata a lélek ellen: a természet és a természetesség kiirtása. A szellem megal­kotja a jogot, erkölcsöt, államot, törvényt, tu­dományt, technikát. Megfékezi az ösztönt. Egyformásítja az embert. Megláncolja a sza­badságot. Kiirtja az érzést. Letarolja az erdő­ket. Meggyilkolja az őserdők és óceánok álla­tait. Feltúrja a földet és megfertőzi a levegőt. A pusztulást nem lehet megakadályozni. A szellem ereje egyre növekszik és a lélek ereje egyre fogy. Az erkölcs (belső technika) és a technika (külső erkölcs), a tudomány (a szel­lem vallása) és a tudat (a vallás szelleme), a­­szellem irtózatos é­s legyőzhetetlen hatalmá­nak jelei és már régen elmúlt az az idő, ami­kor még szembe lehetett volna szállni vele. Mi a jövő! Morális rabszolgaság- Irtóhad­­járat a természet ellen. A tudománynak, mint vallásnak, győzelme ,s a tudat végül megfojtja az ösztönt, a természetet, a lelket. 4. Berdjajev: olyan időben élünk, amely az antik világ összeomlásának felel meg. Új középkor következik. Új éjszaka. A történe­lemnek ismét elmúlt egy napja, alkonyatban élünk, körülöttünk minden egyre sötétedik. Ebben a sötétségben mindaz, aminek a vilá­gosságban értelme és jelentősége volt, meg­szűnik. A körvonalak elmosódnak. Az ember elveszti tájékozódási képességét. Megvakul. Gondolkodásának minden kategóriája remény­telenül és vigasztalanul elöregedett, használ­hatatlan lett. Minden szétesik. Növekvésnek induló szándékok letörnek és elszáradnak. A XIX. század világnézetének alapjai leomlanak. A világháború megmutatta, hogy ma már er­kölcsi, jogi, igazsági nézőpontok nem számíta­nak. Az egydül jelentős történelmi tényező: a­ reális hatalom. A bolsevizmus és fazismus az összeomlás tünetei. Az agónia (minden törté­nelmi agóniáé): a gazdasági materializmus, az, amelyik mindent az anyagból magyaráz s amelyik azt mondja, hogy minden, ami nem kézzelfogható anyag, illúzió és csalás. Szét­hullás az apró népek nacionalizmusa — mert már megszűnt a közös emberiség összetartó gondolata. Széthullás, összeomlás, alkonyat, sötétség, éjszaka. 5. Mereskovszkij: Európa katasztrófája az egész emberi nem katasztrófája. Nem is törté­nelmi, hanem kozmikus. Arról van szó, ami Sodoma és Gomorrha esetében történt. Atlan­tisz esete. A tünetek teljesen egyformák. Ami ma Európában van az a vesztét érző ember eszeveszett dühöngése. Fajtalanság, háború, vérengzés, istenkáromlás, gonosz gyilkosság, értelmetlen, aljas őrjöngés, förtelem és irtózat. Az ember ne szégyellj­e azt, hogy ilyesmi­ben hisz. Mi benne a valószínűtlen! Atlantisz elsülyedt. Platon korában még tudták azt is, hogy miért. Sodornál és Gomorrhát elnyelte a tűz és a tenger. Ez nem történelmi, nem ter­mészeti, nem lelki folyamat. Ez az Istennek és az Embernek a dolga. Mindennemű tudomány otromba és hiú gőg, ha az ember és Isten transzcendens viszonyának egyedül és kizá­róan döntő jelentőségét kétségbevonja, sőt mindennemű gondolat ,szegényes, földhözra­gadt, alacsony és buta, amíg nem érzi a vi­szony egyedüli fontosságának lehelletét. És, aki érzi, az megérzi, hogy a viszony megrom­lott. Isten levette a kezét erről az emberiség­ről. Sorsa nem lehet más, mint Atlantiszé. A katasztrófa már száz jelben beszél. Európa meggyulad, fellángol és elég — aztán meg­nyílik alatta a pokol és a tengerbe sü­lyed. G. Proust: „megátkozott nemzedék, mely arra kényszerült, hogy hazugságban és hitszegésben éljen, mert tudja, hogy kívánsága, az, amelyik minden élőlény számára az eleven élet gyönyö­rűsége, gonosztetté, megvetetté vált és el nem ismerhető; kényeszerűség megtagadni Istent, mert ha az emberek keresztények is, a vádlot­tak padján ülve a Megfeszített képe előtt s az ő nevében, rágalomként vissza kell utasítaniok azt, ami életük tartalma; anyátlan gyermekek, mert anyjukat egész életükben, még anyjuk halottas ágyán is, meg kell tagadniok.“ — „Elrejtett, azonban tekintélyes számú része az emberiségnek, amelyet ott látni, ahol nincs, amely arcátlanul ott akar lenni, ahol nem le­het; amelynek híve ott van a népben, a had­seregben, az egyházban, a trónuson és a fegy­­házban; amely veszélyes és benső bizalomban él az ellenséges vétségű emberekkel, ezeket kihívja, játszik velük, akiknek elbeszéli saját vétkeit úgy, mintha idegen vétkek lennének — a hazugság és vakság megkönnyíti játékukat, azt a játékot, amely évről évre vadabbá válik, egész a szégyen napjáig, amikor az állatszel­i­­dítőket a vadak fel fogják falni.“ 7. Közhangulat. Történelmi atmoszféra. Mű­szóval: katasztrofizmus. Rettegés a végtől és a vég látása. Bomlás, mint rendszer. Feltartóz­­hatatlan dekadencia. Egyetemes mérgezés. El­­fajzás, mint járvány. Az élet elszegényedése. A szépség gyalázata, örömtelenség. A kínzó gyötrelem alig elviselhető foka. Vigasztalás senkiben és semmiben. Minden nagyság bukása. Azt mondják, hogy a tények beszélnek. Nem igaz. A tények szótalanok. Beszélni csak az ember tud. A tények nem jajgatnak. A halál szótalan tény. Az ember jajgat, hogy meg fog halni. Hogy meghalt. Meg van mér­gezve. A tények ma is olyanok, mint mindig. Mint a kövek. Nem mondják, hogy igen, vagy nem. Van pénz, miniszter, vallás­, könyv, gyalogút, házasság, kocsi és f­egyház. De meg­keseredett. Nem a tény, hanem a tárgy. A méz ma is édes. De az íny nem élvezi. A tej ma is tej, de a gyomor kiokádja. Az élet kozmás, avas, keserű. Megromlott. Dögszaga van. 8. Mindenkit fel lehet szólítani,, hogy ellen­őrizze mi történik. Tessék elővenni bármiféle igazságot. Ilyen primitív valamit, amilyen: légy őszinte. Őszintének kell lenni. Ezt fogja mondani mindenki, semmi kétség. Nemcsak azért, mert tanulta és hallotta, nemcsak a társadalmi illúziókeltés érdekében, amely arra utasítja, hogy tartsuk meg a szépség é­s erkölcsi intakt­­ság látszatát. Ezt fogja mondani: légy őszinte, mert érezni fogja, hogy ez valami helyéből kimozdíthatatlan akarat kifejezése. Igazság. Mindenki belátja, hogy az őszinteség el­sődleges követelmény. Elhiszem. És aztán mindenki nézze meg, mit csinál belőle. Ho­gyan hajtja végre az őszinteséget. Mindenki azt fogja látni, hogy, amikor végre kellene hajtania, akkor hazudni fog. Miért! Kell, hogy mondja mindenki. Igen. Elhiszem. Ezt is elhiszem. Az ember nem lehet őszinte. Vagy, ha lehetne is, nem akar. Őszinteségéből olyan hátrányok származná­nak, amelyek visszavetnék. Nem tudna szóba­­á­llni az anyjával, feleségével, barátjával. Nem tudna érvényesülni. Magára dühítené társait és feljebbvalóit. Meg se tudna élni. Egyedül­­ maradna.. lAz ember­­sohasem volt O P R E M I Z MODERN PTIKA MEGBÍZHATÓ I FOTO-KINO HELLER Rákóczi 2.­­ Dallos Hanna fametszete FÜGGETLEN ZEMLE

Next