Függetlenség, 1933. október (1. évfolyam, 186-211. szám)

1933-10-01 / 186. szám

MSfK­At AS KÍI­ 1S MBttf Ktk­ Vasárnapi szám JlR/I­­O FI£CÉR EGY ÉV Ha lesz egy esztendeje, hogy Gömbös Gyu­la kormánya megalakult s letéve az esküt Magyarország kormányzójának kezébe, hozzákezdett annak a program­nak megvalósításához, melynek vezér­elveit a kormány feje a Nemzeti Munka­tervben fektette le. Ennek az esztendőnek, tizenkét hónap eseményeinek jelentőségét, hatását mél­tatni a történelem feladata lesz. A tör­ténelemé, amely nemcsak a tényeket, de a tények következményeit is látja, sőt éppen a következményekben keresi az elgondolások és tettek igazolását. A mában élő ember — nem tekintve most a részleteket, melyek törvényekben, rendeletekben, kormányzati intézkedé­sekben jelentkeznek s egyenként és ösz­­szesen a Nemzeti Munkatervnek az életbe való átültetését valósítják meg—, az elmúlt esztendő politikai vonalvezeté­sének három fő irányelvét látja és érté­keli, ettől a három irányelvtől várván azoknak a történelmi céloknak megvaló­sulását, amelyek a magyar felemelke­dés sine qua non-ját jelenthetik. Elsősorban is: a magyar revíziós tö­rekvéseknek hivatalos kormányprogram­má tétele adja meg az simult esztendő bel- és külpolitikájának markáns karak­terét. A revíziós gondolat, az a követe­lés, amely a magyar élet kereteit a tör­ténelmi határok felé akarja tágítani, tizennégy esztendőn keresztül szerényke­dett, pironkodott a társadalmi egyesüle­tek, népgyűlések, asztaltársaságok, sajtó­orgánumok cserjéi és csalitjai között. Élő valóság volt, sőt keményebb minden valóságnál, de hivatalosan népi akart róla tudni senki. A mögöttünk álló esz­tendőnek egyik legnagobb eredménye, hog a magyar revíziós gondolatot ki­emelte a leszorítottság és megtagadott­­ság állapotából és megerősítette azt a békéért harcoló hivatalos Magyarország súlyával és tekintélyével. Ennek a hiva­talos állásfoglalásnak tulajdonítható, hogy a revíziós gondolat egy esztendőn belül realitásban nagyobb utat futott be, mint azelőtt tizennégy év alatt. Másodszor: az egyetemes európai káoszban, amelyben világnézetek ütköz­tek össze, polgárháborúk réme kísérteti és forradalmak törtek össze kormány­formákat, Magyarország a rend, a nyu­galom és tekintély országa tudott marad­­ni Nálunk az átalakulás, a szociális nem­zeti állam megvalósulása evolúciós úton, lépésről-lépésre következik be és ez a cél­­tudatosság, a kalandoktól való öntuda­tos tartózkodás nem utolsó sorban járult hozzá ahhoz, hogy Európa ma sokkal barátságosabban ítéli meg a magyar kérdést, mint csak pár esztendővel ez­előtt is. És míg a magyar politikának ez a két összetevője különösen külpolitikai tekin­tetben határozta meg Magyarország helyzetét, addig a kormányzat harmadik vezérelve a belső politikában hozott megnyugvást és telítette meg azt erős erkölcsi tartalommal. Ez a vezérelv pe­dig az volt, hogy az államélet, a szociá­lis gondoskodás, a kormányzati törődés tengelyébe a kisembert kell állítani, reá kell felépíteni az egész államberendez­kedést. A kisember gondjait kell csök­kenteni, az ő helyzetét kell könnyíteni, ez volt az a szociális feladat, amely a kormányzati intézkedéseket áthatotta s meghatározta az elmúlt év gazdaság­­politikájának jellegét. A hármas vezérelv érvényesülését érzi a megcsonkított ország népének apraja­­nagyja. S mert érzi, hogy e hármas összetevőből ered a magyar feltámadás lehetősége, ezért van az, hogy bizalom­mal néz előre azon az úton, amelynek végcélja felé az elmúlt esztendő alatt még csak az első lépéseket tettük meg. Ismeretlen kispártok magánügyének tekinti a hivatalos Ausztria a Habsburg-kérdést Ausztriában kettős a probláma: az államforma megváltoztatása ás az államfó személye áll az Úgy tengelyében­­ Az osztrák sajtó teljesen érdek­­tsien ki ügyeli az eseményeket AZ osztrák kormányálláspon a legi­­ti­mizmus kiadásában Béca, szeptember 30. A Függetlenség riportjai, amelyek a bécsi, illetve osztrák legitimizmus féltett kulisszatitkait napfényre hozták, élénk feltűnést keltettek az osztrák főváros­ban. Az érdekelt és érintett köröket ter­mészetesen nagyon kellemetlenül lepték meg ezek a cikkek. Szükségesnek tartot­tuk ezért érdeklődni az iránt, hogy váj­jon a hivatalos Ausztria milyen állás­pontot foglal el a legitimizmussal és a legitimista csoportok mozgolódásával szemben? Illetékes helyen, amely hivatva van a kormány hivatalos véleményének nyil­vánítására, kérésünkre a következőkép­pen nyilatkoztak az osztrák császári legitimizmusról: mindenki kézlegyintéssel intézi el azokat a szólamokat, amelyeket a császárhűek állandóan ismételget­nek és amelyek oda csúcsosodnak ki, hogy mi­lyen nehéz ma az élet és milyen könnyű volt Ferenc József idején. Mert minden­ki, még a legfiatalabb iskolásgyermek is tisztában van azzal, hogy az időpontbeli egyezés nem jelenti egyszersmind az okot is. Ha például ma 1906-ot írnánk, akkor nagyon jó dolgunk volna, akár köztársa­ság, akár császárság volna az államfor­ma. De sajnos 1933-ban élünk. És köz­ben történt is egy és más valami a vilá­gon, aminek a cechjét éppen nekünk kell kiizzadnunk. Na, azután meg nagyon nehéz visszafelé fordítani az idő kere­két és ez hálátlan, céltalan és kilátástalan vállalkozás is. Különösen akkor, ha ez a kerék annyit forgott időközben ... Lehet, hogy egyeseknek Magyarországon na­gyon érdekes ez az ügy, mint cikktéma,­ de meg fog győződni arról, hogy itt Ausztriában csak néhány ör­ kegyelmes asszony izgul titokban emiatt a kérdés miatt. Mást igazán nem érdekel az egész ügy. N­ MPdos nem érdekil az illetékeseket­ ­— A kormánynak ebben a kérdésben semmiféle külön nézete, vagy álláspontja nincsen. Van néhány — amint erről ön is meggyőződhetett — kis politikai párt —, amelyek a legitimizmust tették pro­gramjukká és ameddig programjukért a törvények határain belül dolgoznak, addig nem lát a kormány okot arra, hogy elle­nük bármilyen lépést tegyen.­­ A probléma tulajdonképpen kettős. Az egyik az államforma megváltoztatásá­nak kérdése, a másik az uralkodó szemé­lyének az ügye. Mindkét probléma azonban a mai viszonyok között jelentéktelen és nem nagyon érdekli a lakosságot. Valami komolyabb arányú népmozgalomról nincsen szó, amellyel a kormánynak esetleg foglalkoznia kellene.­­ Erős túlzás már az is, ha ezeknek a törpe pártoknak egymás közötti ügyeit és az egész kérdést problémának nevezzük. Sőt, maguk a legsúlyosabb szavú legiti­mista vezérek jórésze is azon a néze­ten van, hogy az egész kérdés nem aktuális. — Ezek a józanabbak tisztában vannak az­zal is, hogy ennek az ügynek a mostani teljes közömbösségében való erőltetett feszegetése csak magának a legitimizmus­­nak árt. — Ismételjük, hogy ez egy teljesen jelentéktelen kérdés, amelynek lefelé nincs gyökere és csak egészen súlytalan, kicsi társasá­goknak és nagyrészt ismeretlen pár­­tocskáknak a magánügye. A kormánynak ebben a tekintetben nin­csen semmiféle álláspontja és amíg ezek­nek a gyülekezeteknek a működése nem lépi túl a törvény határait, addig nem is látjuk szükségesnek, hogy ezzel a jelentéktelen üggyel az időt töltsük. „Nincsen kedvelni ezzel a temival foglalkozni" A hivatalos nyilatkozat olyan plaszti­kus és helyes képét adja a tényleges helyzetnek, hogy valóban feleslegessé tesz minden kommentárt. Viszont a nem hivatalos Ausztria és az egész osztrák nép felfogását tükrözi vissza az a taci­­tusi tömörségű meghatározás, amivel egyik ismert bécsi politikus előttünk a helyzetet jellemezte. Az egész ügy nem egyéb, mint né­hány mindenre ráérő nyugdíjas és néhány idős mágnásasszony intem társasjátéka Higgye el nekem, hogy éppen elég más gondunk és bajunk van, semhogy ked­vünk és időnk volna ilyen témákkal fog­lalkozni. És higgye el azt is, hogy Az osztrák sajtó és a legitimizmus Ez a nyilatkozat szintén teljesen fedi a tényleges helyzetet és ezt a legjobban akkor érezzük, ha a­z osztrák lapokat böngésszük. Hihetetlenül sok, nálunk legnagyobbrészt teljesen ismeretlen napi­lap jelenik meg most Ausztriában és az ember nap-nap után olvashatja őket anél­kül, hog­y a legitimizmusról valamit felfedezne bennük. Kérdésünkre az osztrák kollégák azt mondták, hogy

Next