Függetlenség, 1942. január (10. évfolyam, 1-25. szám)

1942-01-01 / 1. szám

-4 SZÖVETET, F­ ram­ocsa Siázt Szivasztopov­án­ísrandszotb­e­bs.ai­iBK a nemsiak BERLIN, december 7. A Führe Kliad­kiállásáról Jé­gen­tikt a Német Távirati Irodának. A Tébert főparancsnoksága közli: December 17-e óta a Krím-fél szigeten rendelkezésre álló vala­mennyi német és román erő össze­fogásával tervszerű támadás folyik Szebasztopol erődje ellen. A leg­­hevesebb elhárítás ellenére súlyos harcokban elfoglaltuk a részben er­ősen páncélozott szovjet védelmi lerendezések nagy részét és mé­lyen betörtünk az ellenséges állás­­rendszerbe. Szebasztopol védelmé­nek tehermentesítésére az ellenfél a legutóbbi napokban a Kercsi­­félszigeten és Feodozia mellett ismét erősebb haderőket tett partra. A szükséges ellenintézke­déseket megindították. A keleti arcvonal több más sza­kaszán kemény hidegben elkesere­dett elhárító harcokra került sor. A légi fegyvernem főleg a kö­zépső arcvonalszakaszon támogat­ta a hadsereg elhárító harcát hatá­sos mélytámadásokkal. Különböző helyeken az ellenség súlyos veszte­ségeivel szétverték a támadásokra előkészített gyalogságot és lovassá­got. Hatalmas német légitámadásán Kfrenal Hinan - BERLIN, december 31. A véderő főparancsnoksága a brit birodalom elleni harcokról ezeket közli: északafrikába­nr isl métiyes har­ci tevékenység volt az Agedabiá­­tól keletre fekvő téren. Az angol gépkocsioszlopok, üzemanyagrak­tárak és sátortáborok ellen Kire­­naikában és Marmark­ában intézett bomba­támadások erős tüzeket idéz­tek elő. Német harci repülőgépek Málta szigetén ismételten megtámadtak több repülőteret és egyéb katonai berendezést. Tüzérségi harcs­: Bardia és Soltum szakaszán Bombatámadás Málta ellen ROMA, december 31. Az olasz főhadiszállás 571. köz­leménye: Agedabla környékén járdremtá­­rozások folytak. Soltum és Bardia arcvonalán élénk tüzérségi tevé­kenység volt. A tengely légtere az­trvátokra is eredményesen támogatta a száraz­földi hadműveleteket. Agedabiától délre egy olasz felderítő repülőgép tizenegy ellenség«» vadászgéppel vette fel a harcot és hármat közü­lük lelőtt, majd lángot­­an zuhant alá az olasz vonalakon belül. Le­génységének két tagja ejtőernyővel menekült meg. A német légierő kötelékei ismé­telten bombázták Málta szigetét, egy tengeralattjárót és egy keres­kedelmi gőzöst találat ért, egy se­gédmotoros nagy vitorláshajó elsü­­lyedt, azonkívül telibetaláltak több katonai épületet és a földön vesz­teglő repülőgépeket gyújtottak fel. A kísérő vadászgépek három Hur­­ricane-gépet pusztítottak el Emelik a taxiviteldíjakat, enyhítik az autóbuszkorlátozásokat A főváros közlekedési bizottsága Bódy László alpolgármester elnök­­lésével ülést tartott. Az ülésen a a taxiviteldíj­ak újabb eme­­­­­lése ügyében készített előterjesztést tárgyalták. Az alkom­ánybiztos szerint a poggyászpótdíj érintetle­nül hagyása mellett a taxiviteldíjak a következők lesznek: Első díjsza­bás kiskocsiknál nappal (1000 mé­terig) alapdíj 80 fillér szakaszdíj (500 méter) 29 fillér; második díj­szabás: kiskocsinál éj­beli alapdíj (850 méterig) 80 fillér ;szakaszdíj (425 méter) 29 fillér. Nagykocsik­nál első díjszabás (nappal) alapdíj (1000 méter) 80 fillér, szakaszdíj (500 méterig) 34 fill. Második díj­szabás nagykocsiknál éjjeli alapdíj (800 méterig) 80 fillér, szakaszdíj (425 méter) 34 fillér. Az előterjesztéshez Schapp Ró­bert szólt hozzá és kifogásolta, hogy taxi vállala­tok telefonhívás esetén vagy nem jelentkeznek, vagy pedig azt a választ adják, hogy nincs üres kocsijuk. Szerinte ennek oka az hogy a cofferök, akiket a vállalat büntet minden üres kilométerért, nem haj­landók a megrendeléskor üres já­rattal a megrendelés szín­helyére menni. A legerélyesebb intézkedést kér ezen a téren. Babarczy István báró tanácsnok válaszában hangoztatta, hogy eb­ben az ügyben a rendőrséggel kar­ ,­öltve vizsgálatot indít és ha vala­hol valami szabálytalanságot ta­pasztalnak, azonnal megteszik a szükséges intézkedést. A tanácsnok válasza után a bi­zottság elfogadta a taxivételdíj emelésére vonatkozó előterjesztést Babarczy István báró ezután hangoztatta, hogy a zárolt gumi­­abroncskészletek egy részének fel­oldása lehetőséget ad arra, hogy egyes hegyvidéki autóbuszjára­tokban és kültelki viszonyla­tokban az üzemidőt kiterjesz­ Szék, így a BSzKRT már a hónap 18-ától kezdődőleg a 17-es, 8-as, 11-es járatoknál kedvezményeket léptetett életbe. Az üzemidő ilyen kiterjesztésére való utalással fel­merült az a kívánság, hogy a 17-es vonalon a BSzKRT vasárnapokon is tartsa fenn a közlekedést éspe­dig vasárnap és ünnepnapokon 9-től 10- ig, d. e. 12-től 2-ig, d. u. pedig 6-tól 9-ig közlekedjék az autóbusz. A 29-es vonalon a 8-as és 11-es já­ratokhoz hasonlóan hétköznapokon 11- től 13.30-ig és 19­30-től 21-ig, vasárnap pedig 9—10-ig, 12—14-ig és 18—21 óráig közlekednek az autóbuszok. Figyelemmel arra, hogy a 17-es járat a villamosvas­úti és távoleső környék, a 29-es pe­dig a hegyvidék forgalmát bonyo­lítja le, az üzemidő kiterjesztése tárgyában előterjesztett kívánság teljesítése megokolt. Gandhi folytatja „a polgári engedetlenség mozgalmát" Bardoll, december 31. Gandhi a pánindiai kongresszus elnökéhez intézett levelében be­jelentette, hogy folytatja „polgári engedetlenségi mozgalmát“, hogy szabadon lehessen megnyilatkozni a háború ellen, 3 Towerlb Md. A civin­tum étidei kétévi toldttkozás, mellébeszélés után — amelynek során mindig a kbt népek szabadságát ígérgették — kiderült végre az angolszászok igazi hadicélja. Eden és Sztálin moszkvai tanácskozásainak anya­gából, valamint Churchill kanadai beszédéből kitűnt, hogy a kegyes angol és amerikai demokraták bor­zalmas sorsot szántak­ Európa ke­resztény népeinek. A Szovjet vér­áldozata fejében megígérték, hogy a háború befejezése után a bolse­­vizmusnak szolgáltatják ki az egész európai szárazföldet és bol­sevista ellenőrzés alá helyezik a középeurópai államokat. Churchill mindezt páratlan cinizmussal bün­tetésnek nevezte, amelyet a háború harmadik időszakában akar végre­hajtani, hogy a bolsevik­ hóhérok kardjával lesújtson mindazokra, akik merészek voltak felkelni az angolszászok pénzes zsákja­inak dik­tatúrája ellen. Magyarország kezdettől fogva tudja, hogy mi a bolsevizmus, épp ezért szomorú tapasztalatai elle­nére sem tudta eddig feltételezni keresztény nemzetekről és úgy­nevezett kultúrérdekrőől, hogy há­borús céljaik megvalósítását a bolsevista uralom és a legkegyet­lenebb hóhérdiktatúra kiterjeszté­sében jelöljék meg. A történtek után azonban kénytelen a magyar nép is tudomásul venni, hogy a kegyes humanisták és­ a demo­krata farizeusok olyan sorsot szántak neki, amely egyenlő a nemzethalállal, a magyar paraszt­ság, inteligencia kipusztításával és a keresztény civilizáció végleges lerombolásával. A magyar nép, amely ezer éven át védte nyugatot, a keresztény kultúrát, nem ijed meg ezektől a sötét angolszász szándékoktól. Lá­­tott már különb viharokat is látta földjén Betu khán és Szulejmán hadait s látta mindezeknek a pusz­tulását is. Most is mélységes meg­győződéssel és szent hittel hiszi, hogy talán nem is sokára meg fogja látni azoknak a vesztét is, akik a civilizáció és kultúra bar­bár ellenségével szövetkezve, mind­örökre elvesztették azt a jógu­kat, hogy kaoltúrnépeknek nevezzék ön­magukat. „A katonai és gazda­sági győzelmünk már biztosítva van“ Lisszabon, december 11. A portugál sajtó továbbra is fel­háborodással ír Anglia és szövet­ségesei eljárásáról, amellyel meg­sértik semleges államok szuveréni­­tását. A legnagyobb portugál lap, a Diario de Not­icius „A semlegesség fogalma" című cikkében többek között a következőket írja: „Első pillantásra nincs összefüg­gés Timor holland és ausztráliai csapatok által történt megszállása, valamint Saint Pierre és Miquelon francia szigetek MuSelier de gaul­­leista tengernagy által történt el­foglalása között. A legutóbbi ese­mények után minden jel arra vall, hogy a semleges államok szuvere­­nitása már nem is a hadviselő álla­mok hadászati adottságaitól függ, hanem a hadviselő államok egyes hatóságainak egyéni véleményétől. Szükséges azonban, hogy a had­viselő államok megértsék: a sem­legesek jogainak megőrzésével sa­ját érdekeiket is védelmezik, mert a semleges államok az emberiesség és az erkölcs jogait védik, amelyek pusztulását a háború után sokkal nehezebb helyrehozni,­­mint az anyagi károkat" Os­tison is új árai, a Bsszfért villa­nos­ egyrendszerűben A BSzKRT közli, hogy december 31-én Szilveszter éjjelén, úgymint az elmúlt évben, a hálózat legnagyobb ré­szén egész éjszaka közlekednek a villa­mosok nagyrészt a rendes útvonalakon. A földalatti éjjel 2 óráig közlekedik és reggel 5 órakor indul az első kocsi. Január 1-től a villamos, az autóbusz, a helyiérdekű vasút, valamint a budai hegypálya viteldíjait a felettes ható­ságok hozzájárulásával felemeli. A fel­emelt viteldíjakat az egyes járatokon kifüggesztett hirdetmények tüntetik fel. A viteldíjemeléssel kapcsolatban a BSzKRT a villamosra csupán hétközna­pokon érvényes ú. n. 16 napos hetikár­tyát 44 is rendszeresít. Ennek ára 3 pengő 20 fillér, tehát a menettérti jegy­nél olcsóbb utazást biztosít. A napi­jegy árának 3 pengőre való emelésével egyidejűleg a BSzKRT a jegy érvényét kiterjeszti az összes autóbuszjáratnak és a helyiérdekű vasútnak a főváros határán belül fekvő vonalain, valamint a budai hegypályára is. Végül a menettérti jegy kiadásának ideje egy órával meghosszabbodik. Ja­nuár 1-től tehát 9 óráig vásárolható menettérti jegy és azzel az odautazás alkalmával 9 óra 30 percig lehet­­t­ . Mai sajtó felháborodott hanson is Anglia és szövetségesei eljárásáról Berlin, december 81. Fank birodalmi gazdasági mi­niszter a Deutsche Allgemeine Zei­tung hasábjain összefoglaló vizsgá­lódásnak veti alá az elmúlt év gaz­dasági eseményeit s megállapítja, hogy hatalmas átalakulások évére tekinthetnek vissza és tudatában vannak annak, hogy a jövő épp olyan mélyreható változ­ásokat és döntéseket rejt magában. Most már nem a régen valóra váltott nagy­német feladat előtt állunk, hanem már európai küldetésbe és felelős­ségbe nőttünk bele. A birodalmi miniszter a tengely­­hatalmak gazdaságpolitikájának céljaként Európa gazdasági egysé­gét jelöli meg. Az öreg kontinens új arculatot nyer és ezt az arcula­tát a fel nem tárt nyersanyagfor­rásokkal rendelkező Kelet felé for­dítja, amelyet a német szervezés kapcsol bele első ízben az európai gazdaság ritmusába. Ez a túlnyo­mórészt tengerentúli és kapitalista gyarmat-gazdasági irányú gazda­ságpolitikától a kontingentális, messzemenő önellátást és Európa valamennyi erejének mozgósítását tervező gazdaságpolitikára való át­térést jelenti. Az új évre a birodalmi miniszter a német gazdaság hatalmas, győ­zelmet biztosító erőfeszítéseit jósol­ja. Nagyobbak lesznek ugyan a teljesítményekkel szemben támasz- Csoport LV. 1942 Január 1 ARDO PETROLEUM GÁZLAMPA tett követelmények, az élet még keményebb lesz, de a Führer a né­met gazdaságtól a legnagyobb tel­jesítményt várja, amely méltó a véderőnek az arcvonalon véghez­vitt hősi teljesítményeihez. Meg lehetünk győződve arról — írja —, hogy mind a politikai és katonai végső győzelem, mind a gazdasági győzelem biztosítva van már. BUDAPEST, VI. TELEFON KÉRJE A 10. SZ­­ÉKET! A japán császári főhadiszállás összefoglaló jelentése az eddigi zsákmányról Tokió, december­­31. A császári főhadiszállás össze­foglaló közleményt adott ki, amely a háború kitörésétől december 28-ig lefolyt hadieseményekről szá­mol be. A főhadiszállás közlése szerint a Japán hadsereg repülői elpusztí­tottak, illetőleg légi harcban meg­semmisítettek 135 ellenséges bom­bavetőt és 406 ellenséges vadász­­repülőgépet. A japánok vesztesége 49 gép. Tizenhat ellenséges gépet zsákmányoltak, összesen 34 nagy s 4 kisebb ellenséges hajót süllyesz­­tettek el vagy megrongáltak. A harcok folyamán 76 harcikocsit és páncélos gépkocsit, 1309 gépkocsit, 301 vasúti kocsit, 106 különböző típusú ágyút (hongkongi ágyúk nélkül), ezenkívül 223 géppuskát zsákmányoltak. A japán veszteségek a követke­zők: 743 halott és 1799 sebesült Az ellenség 4 japán csapatszállító­­hajót elsülyesztett, 12-őt pedig megrongált. Manilától tíz kilométernyire vannak a japán csapatok SANGHAJ, Jeceraber SL Manilából érkezett jelentések sze­rint a japán csapatok, amelyek páncélosaik és pincérgépkocsijaik gyorsaságát kihasználva észak és dél felől törnek előre Manila felé, már csak tíz kilométernyi távol­ságra vannak Manilától. Az északi ar­vonalon az Egyenfíő fülöpszigeti hadserege Mac Arthur tábornok vezérlete alatt tovább folytatja visszavonulását. A japán légi haderő a legszorosabban együtt­­működik a földi csapatokkal és igen kis magasságból bomba táma­dásokat intéz az ellenséges harci erők ellen. R'­r fon­is, kártolás-m­osás bolyhozás, rokkával ellátom. GONánIS IVÁNNÉ, Csévi­ UI. 13. Telffor: 364-314. Minden kedv bol­cs új . BERTÁS Keresztény Ró Rákóczi-út’ 82

Next