Függetlenség, 1944. január (12. évfolyam, 1-24. szám)

1944-01-23 / 18. szám

*» Vasárnap, t944 Január 23 10 és 15 óra k­özött kikapcsolják a kényelmi ti fotonokat Jl peesta ismételten figyelmestette ^ * budapesti «tgyaego» távbeszélő- ' Utálózat definetftit, hogy a forgal-­í faaut órák alatt a tAv«t*a»útaat csak fontrsa ügyekben használják és akkor is csak röviden beszéljenek, * kevésbé fontos beszélgtnépeiket p®dig a délutáni és az esti órákban f­olytana­k. A figyelmneztetés azon­ba nem járt erek­ménnyel, a for­­gal-mas órák alatt fönnálló neh­ézsé­­­­gek nem csökkentek. Mivel a gépi berendezés te­olvallól­­ képességét ezidő szerint nem lehet fokozni, a­­z­amisangatása és a­­ közgazdaság fontos lecsüllgetései- ; ttek kapcsolását pedig biztosítani kell, a budapesti és egyes túlterhelt Vidéki holtóxarorcban ez állami,igaz­­gatási és, közgazdas­ági szempontból , egyáltalában nem, vagy cnak ke. rábbá fontos távbeszélő állomáso- • kat, . f ▼as&nwnp és fu­tnepmip kivéte- , vei, a forgalmas órák alatt (10 órától 16 óráig) kikapcsolj áfa. , A kitapcsolás a bolyi én a távol­­í­tsági forgalomra egyaránt vonatko­zik. Arról, hogy a kikapcsolás mely jó napon kezdődik, a posta újrafoto tá­jékoztatást fog adni. A forgalomban korlátozott üza­mft állomás előfizetője s korlátozásról írásbeli határo­zatot k­ap. A határozat elleni a kereskedelemn- ág közleíkedésü­gyi miniszterihez iitő­ , Z"U halasztó hatályú keletíbezés ad­ható be. Falebbezésneve csak bizo­­nyltt kolokidl kísért Igen indokolt esetekben lehet eredmény«. A postának a mai t«y®giii*ny miatt nem áll módjában az Melg­leno» IdíkapcsolásHU korlátozott for­galmú állomások jegyzékét ki­adni. Kníiek hiányát ton nem lehet bizto­san megállapítani, hogy valamely hívott állomás nem e­sik a korláto­zott forgalmúak közé, mert hz ilyen állomás felhívása esetében is a csengetés felét lehet hallani. A posta azért leéri a közönséget, hogy ha valam­ely lakásom berendezett , hívott állomás a korlátozásba megállapított időtartam, tehát 10 és 15 óra között a fötpero­if törté­n­­­getésre nem jelentkezik, a hívást csak a korlátozás meg­szűnte, azaz 16 óra után ismételje meg. A pont* nyomatékomül kért az előfizetőket, hogy a* (Vemdr&a hagyott Ané­­lokról 1» (Mk­ rövid tartami beszélgetést folytassanak. A forgalom további torlódása ese­tén ugyanis megaisabb érdekből még súlyosabb korlátozásokat lesz kénytelen bevezetni. — Ünnepség a Turul Istekon ez­ért» fennállása titkai múltát. A Tár­­­­sadalmi Turul Szövetség legutóbbi vezetősági értekezletén gróf Feste­tics Domokos, a szövetség fővezére d­r. Bánthy Béla mellett Bojtár Imre dr. országos vezért bízta meg állandó helyettesítésé­vel, egyben áll­ást foglaltak amellett, hogy a­­ a Turul Szövetség huszonötéves­­ fennállását méltóképpen ünnepük meg. 28 hőld, felszereléssel együtt feles megmukkálási» bétáié adó. A bit­tofte áffi S toöl­sfts, t.ásak be«r ható lak nyugatra rútságban, ktmástól övadu­k sza­lálnak Ajánlatokat hold fajgyű­- Szántóból, ő-zi ve. .rutai elfoglal. r^abhk—t':'r,b - kllumiter,. tá­rra a v&aátál­­pesti/ mjKttdl. ■nzcjfóiifi eset. Févidíst nyújt. 607 jel'gáre­a 1­ 25.000 válogatott magyar kötet Újvidék könyvtáraiban Az iskolánkivüli népm­űvelési bizottság lelkes és eredményes munkája Újvidék, január hó. Újvidék, a dél­vidéki magyarság kulturális központja, a magánállás éveiben is harcosa volt a czellami hajdánrak, a magy­-or éjimivelésnak. Pedig iskoláit úgy»*elven telj«*« megfojtották. M má&hik* három elemi iskolája vett, ahol magyarul is Uáhírak, k toépMiot és * *«*sb*a nem mamit, mert 11­22-ben benzem­­­tették a nagy mam­i kli. kot, ma­gyar t­ögAuAsi­umot. A társadalmi és kulturális egyesil­etek munkája a megszállás alatt As­­eki­áh hiányát más úton hollétt pótolni. E téren felbecsül­hetetlen munkát végtóztak Újvidék magyar társadalmi és kurwán­s offye-ülletei. Mindegyiknek több­­ezik­ kötetes könyvtára volt — így a Polgári Magyar Kaszinóé meg­haladta az­ 5000, a beltéri Katolikus Köré a 3500, a Dab­aköré az 1500 kötetet, saját könyvtáraik voltak ikonban a többi magyar egyesüle­­teiknek is és mindezekben igen nagy forgalom volt. A magyar betű k­eretete ott lángolt minden újvi­­dék­ magyar szívében. Másként ezt sem tudta kielégíteni, csak a ma­gyar könyv révein. És az egyesü­letek vezetői mindent megtettek, hogy a magyar írás iránti­ szerete­­tét állandóan ébren tartsák és ne hagyják elaludni. A könyvek mellett az Egyseüle­­tek ti­tójéban magyar tanfolyamo­kat tartottak és magyar helyes­írásra, magyar irodalomra és tör­ténelmmre tanították a voltat, akik már nem járhattak magyar isko­lába- Kate, a Mate !-Ive jöttek a hallgatók ezek­re a tanfolyamokra, amelyeket volt magyar tanárok és tartók tartot­tt, minden fieeltéeg vérhik­, saját tecmdigi biztonságu­kat veszélyest­sívi. Azok a súlyos körülmények azonban, amelyek kö­zött ezeket a tanfolyamokat tart­hatták, lehetetlenné tették azonban, hogy a legszélesebb rétegeket is bevonják a tanulásba. A hazatérés után A Délvidék hazatérése után ha­talmas munkát kellett kifejteni mindannak pótlására, amit az új­vidéki magyarság a megszállás alatt saját hibáján kívül elmu­­lasz­tott. Ez a munka várt az iskolánkivilli népművelési bizottságra, amely nagyarányú munkaprogramot dol­gosait ki év att meg is oldotta. Először analfabéta tanfolyamokat rendezett, hogy megtanítsa írni és olvasni azokat, akik a megszállás alatt egyáltalán nem jártak isko­lába. Kezdi párhuzamosan külön tan­­folyamok­at rendezett azok részére, akik néni magyar is­kolákba jártak , és más tanfolyamok­at azok részére, m­aj­­k csak egy vagy két osztályt­­ végeztek. Elemi iskolai, nemzet­­nevelési, gazdasági tanfolyamok Az elmúlt 1993. évben huszonhét­­ tanfolyamot rendeztek azok rég­i szóra, akik­ a jugoszláv megszállás­­ alatt nem végezhették el az elemi­­ iskolák V. és VI. osztályát. Ideg­­i lett férfiak, önálló iparosok és ke­reskedők, komoly munkátok jártak el s forgalmasan a tanfolyamokra és a záróvizsgákon csak az elmúlt éve I­ben fISS hallgató kapta meg az­­ elemi iskola VI. osztályának elvég­­zéséről szóló bizonyítványt. Kü­lön nemi­elnevelési tanfolyamo­kat is rendeztek. A tizenkilenc tan­folyamot V/S hallgató végezte el. Ezenkívül gazdasági tanfolyamot, főzőtanfolyamot, nót­tsz.folyamot, szülők iskoláját, nemzetvédelmi akadémiát és téli szabadegyetemet rendeztek. Mindezeken a tanfolya­mokon 31­ 341 hallgató vett részt és erősödött magyar nembeli érzésben és kultúrájában» 48.160 hallgató a szabad­liceumi előadásokon Különösen nagy eredményei vol­tak a szabadliceumi előadásoknak. Ezeket a város különböző társa­dalmi egyesületeinek helyiségében tartották meg. A 301 előadást 1.1.160 hallgató hallgatta végig. Rendeztek raenkívü­l 113 műsoros előadást, 45 műkedvelő előadást, 18 népműve­lési hangversenyt Délvidéki Kon­zervatórium és újvidéki Filhar­mónia bevonásával. Újvidék magyarsága, amely a megszállás alatt tudott áldozatokat hozn­i a magyar kulúrföllény iga­zolására, ezt a nemes Szokását megtartotta és fejleszti. Minden tá­ron hatalmas kulturális tevékeny­­séget fejt ki. Az iskolán kívüli népművelés mel­lett az egyesületek és a város nagy súlyt helyez a könyvtárak fejlesz­tésére és ma már 95.000 kötet könyvet olvashatnak az újvidéki magyarok a különböző egyesületek , a város könyvtárában. K. L. KI tU$rtpl ZrftaytVnsiky Gál véd^lwt, azok a ■tfíPtilc, patvesk^djj mit tu~inak fél. **— —— ■ Gano grófné Svájcban tartózkodik BE»?1, Jen. S2. A svájci fővárosban pas take« hi­­ratoean » következőket közölték: ■ ^Vasárnap, Január 8-én 18 óra 80 perc köri a gróff Ciane felesége, Edda Mussolini Svájcba menekült. A férje elleni per tárgyalásai az előző napon kezdődtek. Gróf Cianó­­né a már lett december 13-én Svájcba menekült három gyemle­­kével szigorú vinazavou újság­ban ül. Történelem a szentély alatt A brüsszeli Barrot Gadida tampr­­omban a szentély alatt félméte­res mélységben megtalálták Izabella hercegnő és Lotharingiai Károly síremlékét. B. II. Lomokra régész a sírban a két elhunyt földi ma­radványain kívül egy gyermek csontvázát is megtalálta. Azt hi­szik, hogy Miksa bajor herceg egyik fiának földi maradványai seek a cse Hok. Izabella főhercegnő Ausztriai Albrecht felesége volt és II. Fülöp spanyol király leánya. Albrecht fő­herceg nagy jótevője volt a br­úsz­­szeli szt. Cadula templomnak és 1631-ben bekövetkezett halálakor ott helyezték örök nyugalomra. Tizenkét évvel később felesége is meghalt, de őt csak 1650-ben te­­mették a templom sírboltjába. A sírboltot különben igen elha­nyagolt állapotban, találták. 1793- ban, a francia forradalmi hadsereg a többi brüsszeli templommal együtt ezt a templomot is kifosz­totta. A templom körül már 1937-ben is ásatásokat folytattak és megállapították, hogy ez egy régi római bazilika rom­jain épült. Most a legújabb felfedezés után remélik, hogy Albrecht főherceg sírját is megtalálják. Is k­inályi erük! Lakatos Ulsne© két könyve: Á­rva nepem A földből élő magyarság örök sor­áéról mond mélységesen lenyűgöző s igaz történeteket az író, amelyek a magyar paranat ősi méltóságát, erejének igézetét és bölcs derűjét sugározzák. Most jelent meg­ a kitűnő író IZ J. 113 a nadas című műve is, amely a legtisetáb­­bam zengő ba Hadán ének a ciki ma­gyarok hősi életétől. A h­ajk­ál-tó­tól a Tiszához hasaiért hadifogoly küzdelmeit és gyermeke utáni mé­lyen emberi vágy­akoz árát tárja elénk a szerző, könny és mosoly minden mondata. Igaz Irodalmi élmény! Kapható és megrende­lhető Stádium köyvkiadóválalatnál (Budapest, VI.,­ Rózsa-u. 111, tel. 111-245), Stádium könyvesboltban (VIII., József-körút 5), Ffeiser Ferdinánd (Kossuth Balos-u. 5) és minden könyvkereskedésben. Országos Népművelési Intézetet állított fel a kultuszminisztérium Hapkiss János államtitkár nyilatkozata az Intézet hatásköréről és az iskolán­kívüli népművelés kérdéseiről Az iskolánkívüli népmsstvelén sokáig volt Magyarorsz­ágon mostohagyermek. Pár éve azon­ban váratlanul nagy lendületnek indult a népneve­­lés, ma pedig már olyan fiók szó esik róla, hogy bármerre is jár­jon az ember. Mindenütt had népfőiskolákról iskolánk írnia népnevelő tantfolya­mokról, társadalmi, tanfolyamos vagy más ilyen nevelésről. A népnevelésn­ek ez a saját­­darabolása és sokrétűsége arra késztette Szinyei Merse Jenő kultusmi­nisztert, hogy els­öte­les munkaközösséget teremtsen e különböző irányú népnevelési akciók között. A népnevelés központi irányítását a kultu­s­­miniszter megbízásából Banhisa János vallás- és közoktatásügyi államtitkár vette késbe. Jenuár 1-ével meg is szervezték az Országos Népművelési Intéz­e­tet, amely a tudomány és a sza­kszerű gyakorlat táncosaival látja el az eszes népnevelőket. Hankiss János államtitkár a­­ népnevelés mai helyzetéről és az új Intézet működési köréről­ az alábbiakban nyilatkozott 9 , Függetlenségnek. A tizenkettedik­ év után — A magyar gyermek — men- * dotta az államtitkár — átlag tizen-­­­kétéves koráig a legjobb iskolába , járhat, amit csak el lehet képzelni , az A körülményei között. De amikor­­ kikerül as iskolából, eszel egyúttal ,­ kikerül a művelődés fénykoréból ,a ‘ s alakja lassan belevési a homályba,­­ ne­m egyszer a teljes sötétségbe. , Ebben a homályban éli 1« korát, bár újabban a leventeoktatás,­­ amely egyre jobban megtelik »zel­lemi tartalommal s ma már a nép-­­ műveléssel is együtt dolgozik, sok új fényt visz a kamaszévekb­e is. Homály fedi felnőttéveit, ebben, üli­­ meg mennyegzőjét és ebben „ne-­­ véli” gyermekeit; ebben választ kő- t1 vezet és áll hol­yt hazája ügyéért,­­ mint honvéd: csaknem, minden, ami lényeges, ebben a műveltségi feli-­­ mában” éri; s kultúrától éppen­­ akkor nem kap segítséget, amikor , legjobban szüksége lenne rá, s­­ amikor « nem leptok is legjobban­­­­züksége lenne as ő segítségére. N­* figyel tanba v«*eEUk ezeket, egy- ' »serre látjuk, milyen fontos az is­kolánkí­vüli népművelés. — A vallás- és közoktatásügyi minisztérium tiszteletben tartja asok működését, akik az iskolán- k kdvüli népművelés terén mér eddig­­ is sokat tettek. Az iskolán kívül­i népművelés az iskolának nem ver­­­­senytársa, hanem szövetségese;­­ változatos­an a legkülönbözőbb kö-­­­rülnényekhez alkalmazkodó mód-­­ szerekre van szüksége. Valamennyi­­ tényező és valamemnyi típus elfér­t a népművelés áttörtsére lendülő­­ arcvonalán. A kultuszminisztérium­­ is nem diktátora, hanem Szakszerű­ ,­séget biztosító és a munkák össz­hangjára ügyelő legbungóbb , ezért­­ első munkása kíván csak lenni a­­ népművelésnek. Ezt a harmónia-­­ gondolatot tenteníti meg a mai ma­­­ gyár népművelés legkorszerűbb új­­ eszköze­is, a január elejével meg-­­ induló Országos Népművelési In­­­tézet. — Mi lesz az Intézet hivatása ! — vetjük fel a kérdést, mára 1­ 40főszárd­a-beimt­tató sorozatot rendezünk. Az első elő­­adást Alatfyary Zoltán professzor Úr tartja. Akta nélkül..« “ — Hála Istennek, mindehhez 55 m­unkához sikerült biztositanni eg népművelő szervek testvéri munka­­közösségének teljes harmóniáját. Bár anyagiakban nem­ dúskálko­­dunk, ezzel a® egységgel hasonlít» hatatlanul több energiát tudunk « nagy ügy javára latba vetni, mint valaha. A Idők is ssrteallnak. — A munka nagy — bólintunk. — Biztos, nagy less az aktahatár» is... — Nem! — nevet fel a« tudoms titkár. — A népművelési munka, tájhoz és egyénhez kötött feladati aktából nem lehet megismerni. Ép­­pen ezért rengeteget utazom, a míg én erőt és tanácsot viszel«, legalább annyi erőt és tanácsot ka­pok, nagyszerű munkatársaimtól, falusi, tanyai, városi tanítókollár­sáimtól. A tanyákról szebnkartól a rádió­­a, a rádió fontos szerepe a nép­­oktatásban. A rádió fontossága. — A rádióban — mondta Hankka János —, ma csütörtököztkint van húsz perce a művelődési Élik­ádssorozat” - nek. Ezenkívül azonban Szamoa más címén ad népmüveleti anyagot, sőt egy felfogás szerint a rádió egálz műsora népmüvelét. Mi mindenesetre szeretnék ezt a kérdést is megvilágítani , s ma­gyar rádió remélhetőleg a Szol­ol áldozatkészségével mérlegeli majd terveinket. A kérdés nehézsége ma nem is annyira a műsorban van, mint inkább abban, hogy nemrég nagyobb tömegű rádiókészüléket kapál . Így a hallgatóság a prob, tematikus. Mióta állomásomat el­foglaltam, igyekeztem az A. n. ,J Körrádiók” számát is szaporítani, s az Intézetben és folyóiratunkban, a ,,Magyar Lélek”-ben a rádió szá­­mára is alkalmas, köz­vetlen hangú, magyaros és világos gondolkodású előadókat is nevelni. A rádiónál e­leinte korlátlan lehetőségeit, úgy érzem, eddig alig használtuk ki. — A „műveitek" műveltségéről előadássorozatot kezdtem, amely Műveltek iskolája* elmen annak az elvnek gyakorlati következm­é­­nye, hogy csak igazán művelt pol­gárság tarthat igényt arra, hogy nevelje honfitársait. Gulyás Gábor . Az új Intézet hatásköre — Hogy az Intézetnek milyen nagy hivatása van, — válaszol Hankies János — abból is látszik,­­ hogy naponta egész sereg tanácsot,­­ ötletet, ajánlkozóit kapunk; sok re­­­­ménység, féltő gond és szeretet je­lét. Vannak, akik intézkedő hatás-­­­kört is tulajdonítanak neki, amivel ii pedig «ei» rendelkezhetik. Feladat­köre hármas: tudományos — a fel­­­­nőttoktatás és nevelés problémái­nak, főként módszereinek s a nem­zeti életbe illeszkedésének kutatása; tanácsadó és képző. Az utóbbi azt jelenti, hogy az Intézet fogja kiké­­pezni a modorn magyar népműve­lőknek azt a gárdáját, amely majd a kialakuló népművelési hálózat döntő pontjain áll helyt. Az első tanfolyamot február elején ter­vezzük. — Else kiadván­yaink a közeljö­vőben napvilágot látnak. A kul­­­ tusaminiszter úr megbízásából in­­­­duló Népművelők Könyvtára” első kötetei: A népművelés egysége felé (ebben az állam és társadalom, il­letve a különböző hatóságok nép-­­ művelési törekvéseit ha­rmon­iz­il­­­­juk). A népművelő kis kalauza sajtó alatt van, de ezenkívül szá­mos fontos mű van, előkészületben. Első félévünk könyvtermelése na­,­­­gyon gazdagnak ígérkezik. — Más­­ természetű kiadványainkba be­­ akarjuk vonni az összes érdeklődő­­ kiadókat. — A népfőiskolák fenntartói­­ná­ ! 9 3 kilét biztsin, prifljr ©snk B^hAn­jr hete * i c U e m a in;iLKI;LKS trip­­pert. lett (•n­etoai ef»iw®í»el»b . 6* ruháim Eyönyö­­röei wuiHtuak to* káleto8 aiokoiak­ oa. \ Plueket Írja nekdlojj k­álAfl vevőnk.^ Haa kk»a«MX Tegyen ki »éri® to#'.A fA3re-ben b®T rtM ✓TIKRI amely a k«*ftnó és­ K^dkolÁdé fj^»erejév«_ •ryenérUfk­n; Yxprfn gy\jjn%^r! Ize­ket^ 'tnyqB.yy'rui érinte* t­ípanvi^fokat tártál^ n uz, HBTnClTLRNS.t ^pTO^aeTe^tte! fo­­syftszt.lák nem Mák­i^nI«ová«Y, nocr.Ton Rnk.it: «cyének Is mo-i fokoBOét mníkpinrást »Ié nine« »páv?*l ts fo^­^/thiaté Kél Of'­onaag árui 4 8© p»m 0mf néífv csoki adj 7 5© penire. hat esomae te»sialíf!-1 cpo« m.irr) 9­09 poriíte- Menrendetscoté: LARIA vesT­ itar. dy^te« XL/a. i » v-iW1» h tri rr-ito íolliotfi: ..VAs n iino»» viJ bl tat.

Next