Függetlenség, 1944. április (12. évfolyam, 74-97. szám)

1944-04-01 / 74. szám

Szombat, 1944 április 1 filmezreinén Nemzeti M­unkakamara írta: vitéz Marton Béla Nyolc esztendővel ezelőtt jelöltük meg a szoc­alista Munkaállam alap­­szerkezetét a Nemzeti Munkaimmá-­ rat. Mint Magyarországon félévszá­zada minden új gondolatnak, ennek is először elhallgatás, m­ajd későt­.) gúny lett az ősz­­úlyrésze. De ezúttal sem ilyen liberális taktika nem használt, mert nind többen és töb­ben érzik már, hogy át kell alakul­nia az országnak és nemzetnek, ha helyt akar állani a népek versenyé­ben. Ebben a gondolatkörben mind többen foglalkoznak szóban és írás­ban a mut­kásság kérdése va. Ezek­nek a jóindulatú és sokszor értékes fejtegetéseknek azonban alapvető hiányosságuk van. A tévedés a kér­dés meglátásában van. A kamarának a liberális állam helyett kialakuló szocialista munkaállam alapintéz­­ményéér­t kell lennie. A kamarai rendszernek tehát nem a „munkás” vagy a „munkaadó és munkás”­, hanem elsősorban a nemzet célját kell szolgálni. Ezt pedig csak akkor éri el, ha nem egyes osztályok, hanem az egész dolgoz­ói társada­lom — tehát a nemzet — érdekét tartja szem előtt. _­ A történelmi korfordulóban a nemzet érdeke azt kívánja, hogy az összes nemzeti erők összefogása és rendszerbefoglalása múlhatatlanul bekövetkezzék. Ez pedig el sem kép­zelhető fél, vagy negyed megoldá­sokkal. A felszámolás alatt álló li­berális állam helyett gazdasági po­litikai és társadalmi síáton új, fiatal érdekképviseleti munkaállamot kell felépíteni. Az új szocialista Magyarország alapépítménye legyen a Nemzeti Munk­takamara. Erre épüljön a nem­zeti munkaállam politikai, gazda­sági és társadalmi sókon egyaránt. Az ezer és ezer felé széttagolt nemzeti társadalom új életformaúj szék­em után vágyik. .Az egyesül­e­tek és pártok liberális szervezeti életformájából végleg kiábrándult a magyar társadalom, mert ösztö­nösen érzi, hogy ezek a keretek nem tudják a belső erőket a legna­gyobb teljesítményre fokozni és így a nev­zet történelmi jövőjét bizto­sítani. Az egész nemzetet átfogó új szellemiség, új lelkiség is előfelté­tele a nemzeti élet minden terüle­tére kiterjedő hatalmas termelő és alkotó munkának. Tarthatatlan a kamarai intézmény körül kialakult vitában az a felfogás, hogy csak­ a muu­n­ka­vállalónak kell új érdekkép­viseleti intézményt felállítani És annyit jelentene, hogy a régi ibe­­rális munkaadói szervezetek fenn­maradnának és ezek mint tárgyaló felek vlanának „Szemben” az új kamarai munkavállalói szervezet­tel. Ezt a megoldást vagy tájéko­­zat­nn,tágnak, vagy tudatos­anzmt°­­séghiánynak lehet csak minősíteni, amely diszkreditálná a kamarai érdekképviseleti rendszert és ezzel komoly kárt okozna.­­ Egész és a nemzet jövőjét je­lentő megoldás csak egy lehet: a nemzet minden polgárára kiterjedő helyi­, kerületi és országos Nem­zeti Munká­kamara és azon belül — megfelelő önkormányzattal rendel­kező — foglalkozási ágak szerint megalkotott három tagozatú testü­leti rendszer. Ennek életrehívása után meg kell szűnnie­­minden néven neve­zendő munkásszervezetnek. Az új nacionalista gondolat Nem­zeti Munkakamarai rendszere egé­szen mást jelent, mint a liberális világ kamarái. A régi kamarák a liberális gazdasági és szellemi vi­lág kiszolgálói és ha nem is min­dig tudatosan, de legtöbbször a népi gondolat érvényesülésének el­nyomói voltak. Egymástól teljesen független szerkezeti felépítésük és életük nem­ a nemzeti erők össze­­fogását, hanem — a liberális kor követelményének megfelelően — annak széttagolását jelentette. Nem lehetnek tehát egymástól kü­lönálló „kamarák”, csak egy Nem­­zeti Munkakamara, melynek kere­­­tén belül a felsorakozó testületek képezik az érdekképviseleti mun­­kaállam gazdasági, társadalmi és politikai szerkezetét. Csak ilyen át­­­­fogó alkotás jelent értéket a nem­zet jövője szempontjából. Minden­­ egyéb legfeljebb félmegoldás, fol­tozás, felesleges anyagi áldozatit, kiábrándulást és végeredményben újabb zavart eredményezne. . Az új nacionalista világrend po­­litikai síkon felszámolta a felelőt­len liberális parlamentarizmust, gazdasági síkon az aranyfedezeten nyugvó kapitalista gazdálkodást, társadalmi síkon az osztályok, pár­­tok, felesk eszettek és egyesületek erőket szétosztó, n­emze­tsorvasztó rendszerét. Az új nacionalista életszemlélet­esekkel szemben politikai síkon a tekintély felelősségteljes rendjét, — gazdasági síkon a munkára fel­épített nemzetgazdagsági rend­szert, — társadalmi síkon az egy­séges nemzetszervezetet alkotta meg mint az új világrendben a nemze­tek életén­ek három alappillérét. Nem célunk, hogy most ezekkel a kérdéseikkel bővebben foglalkoz­zunk, mégis annyit meg kell álla­­pítanunk, hogy a tekintélyelv ér­vényesülése nemi jelent diktatúrát. A munkára felépített nemzetgaz­dasági rendszer nem jelenti a tőke­­ kiirtását. Az egységes nemzetszer­vezet pedig nem jelenti az egyéni tehetség és érvényesülés letaglózdá­sát. De jelenti: a nemzeti erők összefogását és ezeknek az erők­nek a maximumra fokozását. En­nek a gondolatnak megoldása: az érdekképviseleti kamarai rendsze­ren nyugvó nemzeti munkaállam kialakítása. A nemzeti munkaállam sajátosan magyar legyen és minden intézmé­nyét, egész szellemét egy ezeréves történelmi nemzet büszke öntudata hasás át. Ehhez múlhatatlanul szük­séges, hogy állami és nemzeti éle­tünk megkezdett újjászervezése még a most folyó háború befeje­zése előtt megtörténjék. Szükség van erre azért is, hogy a háború befejeztével bekövetkező végleges európai berendezkedés itt, a Kárpá­tok m­edencéjében, szerkezetében és szellemében olyan erős népi államot találjon, mely Kelet-Európában biz­tosítéka az új nacionalista világ­rendnek. Nincs erőt adó szervezettség lelki-s­ség nélkül és hiábavaló minden propaganda, szónoklat, tanítás, ha azt a szervezettség ereje alá nem támasztja. A magyar népnek áttekinthető 1500 éves történelme bebizonyítja, hogy szervezetlensége mennyi csa­pást, a rendszerbe foglalt igazsá­gos, de keménykezű vezetése meny­nyi dicsőséget jelentett számára. Igazságot adni az élet minden megnyilvánulásában csak akkor lehet, ha az igazságot osztó állam­­hatalom szemei előtt áttekinthetően él a nemzet. Az építő igazság és demagógia határvonalát csak egy erős központi hatalom tudja megvilágítani, viszont csak egységesen megszervezett nemzeti társadalom tud értékelni erős központi hatalmat. A mának történelmi órái megkövetelik, hogy megadjuk népünknek nemcsak a fennmaradás, hanem a nagy büszke jövő zálogát Előfeltétele ennek a pol­tikai, társadalmi és gazdasági­­ vonalon egyaránt megszervezett nemzet és az ezt irányító erős, köz­ponti hatalom. * Ezeket az előfeltételeket adja meg * a Nemzeti Munkakamara és az eb-­­ ből kialakuló­ nemzeti munkaállam. * ■Rádiószózatot vitéz a magyar leventeif­júsághoz vitéz Béldy Alajos vezérezredes A Levente Hírközpont jelenti: Nagyfontosságú beszéd hang­zik el a magyar rádióban vasár­nap, április 2-án délben. A leventefélóra műsorában vitéz Béldy Alajos vezérezredes, az if­júság honvédelmi nevelésé­nek és a testnevelésnek­ országos vezetője intéz szózatot a magyar leventeifjúsághoz. A rádiószózatot Budapest I. hullámhosszán, 12.15-kor közve­títik. Minden leven­teifjú hallgassa meg ezt a n­agyjelentőségű szó­zatot!­ ­ Nagy szerep vár hazánkra a jövő légiközlekedésében Vitéz Csicsery Gyula és báró Babarczy István előadása a közlekedési ankéten A Magyar Mérnök- és Építész­egylet és a Magyar Közlekedéstudo­mányi Társaság előadássorozatában csütörtökön vitéz Csicsery Gyula repülőezredes tartott előadást a légi közlekedés jövőjéről Előadása bevezető részeiben azo­kat a tényezőket vizsgálta, amelyek a légiközlekedés jövőjére befolyás­sal lehetnek. Az egyik ilyen legfon­tosabb tényező a légiforgalom iránt megnyilvánuló kereslet. Szakértői becslés szerint a világ összes hely­­változtatást igénylő személyeinek és árának mintegy 10 százalékánál fontos az a gyorsaság, amely­­ a légi szállítást indokolttá teszi. Az­clak, hogy a légiközlekedés ezt a 10 százalékot megteremthesse, elő­feltétele, hogy a légiközlekedés gyors, biztos, rendszeres és sűrű, gazdaságos és kényelmes legyen. A minden időjárás mellett való le- és felszállás, amely a rendszeres­ség fő követelménye, a városoktól távol eső, nagy és akadálymentes repülőterek építését teszi szüksé­gessé, amely viszont hátrányos ab­ból a szempontból, hogy főként a rövidebb vonalakon a­ repülőtérre ki- és onnan a városba való szállítás a repülőgép gyorsasága által nyert időből sokat levon. Ezért szüké­­ges, hogy a repülőteret a várossal rendkívül gyors közlekedés kösse össze. Ez kiváló megoldást nyert új budapesti közforgalmi repülőterünk­nél, amelyet a­ várossal 13 kilomé­ter hosszúsásbban már elsőrendű gyorsforgalmi út köt össze. Európa jövő légi közlekedését három egymást és a többi ágazato,­kát kiegészítő s bizonyos fokig egymásba folyó légi közlekedési rendszerbe lehet össz­foglalni. Ezek az Európát átszelő és azt a többi világrésszel összekötő inter­­kontinentális, a földrészen belül ki­alakuló nagyobb gazdasági egysé­geket összekötő transzkontinentális és végül az egyes államok belső szükségleteit kielégítő belföldi légi­­vonalak rendszerei. Az, hogy hazánk az interkonti­nentális repülésben részt vehessen, nem , látszik valószínűnek. Első­rendű érdekünk azonban, hogy ezekbe a vonalakba fővárosunk s így hazánk is, bekapcsolást nyer­jen. Ennek lehetőség­e meg is van, mert Budapest ezeket a vonalakat tekintve akként fekszik, hogy a rajtuk közlekedő gépek leszállása indokolt- Ezen vonalak csatlakozó és tápláló vonalainak, továbbá a transzkontinentális vonalak repülé­sében a minket megillető helyet el kell foglalnunk.­­Az új budapesti közforgalmú repülőtér Európa egyik legnagyobb és legkorszerűbb repülőtere lesz. Kiépítése a háború­ viszonyok kö­zött is a legnagyobb erőfeszítés árán szépen halad. Lé­gi biztonsági szolgálatunk színvonala elsőrendű. ■ A háború előtt itt repülő külföldi vállalatok képviseletének és földi szolgálatának ellátásával a MA­LERT európai hírnevet szerzett. A második előadó báró Babarczy István Beszkárt, vezérigazgató-he­lyettes volt, aki a székesfőváros közlekedési feladatait ismertette. Előadásában rámutatott arra, hogy ezeket a feladatokat mindig nagy budapesti elgondolás néző­pontjából kell megállapítani és megoldani. Nagy-Budapest tömeg­­közlekedését a gyorsvasúti hálózat kialakításáig a közúti és helyiér­dekű villamosvasutakra kell alapí­tani, ezért a villamosvasúti közle­­kedést korszerűsíteni és teljesítő­képességét fokozni kell. Nagyobb sebességű és befogadóképességű já­­r­művek forgalomba állításával és a pálya megfelelő kiképzésével. Vázolta báró Babarczy István az autóbusz és trolleybusz szerepét Nagy-Budapest közlekedésében és az autóbuszhálózat későbbi bővíté­sével kapcsolatban felvetette a se­besjáratok gondolatát. Végül egy összeállítást mutatott be azokról a munkalehetőségekről, amelyek a városi közlekedés fejlesztése terén az át­menetgazdálkodás ideje alatt a gyáripar és a munkavállalók hasznos foglalkoztatását biztosít­hatnák.­­ Báró Babarczy István és Csi­csery Gyula előadásait a hallgató­ság nagy érdeklődéssel fogadta. ­ Pénteken éjszaka nagy Brstarc volt a Hémet Birodalom fölött Az angolszász repülők a háború legsúlyosabb vereségét szenvedték Eddig if 32 51 í iif iff 3 ieien&ik £ Berlin, márc.- 31. Német éjszakai vadászgépek erőteljesen szemb­eszálltak a pén­tekre virradó éjszaka a biroda­lom fölé berepülő angol bombázó kötelékekkel és körülbelül Thü­ringia térsége felett kényszerí­tették az ellenséges gépek zömét, hogy a kelet felé nyúló felhő­zet elérése előtt a zárt felhő­­tak­aró felett Dél-Németország felé kanyarodjanak el. Már eddig is igen sok jelentés érkezett égő vagy lezuhant négy­motoros repülőgépekről. Az el­lenséges bombázók Nyugat- és 13 J J 5 3 2 JJ­­­it fréne­vík Délnémetország felett szétszór­tan dobálták le bombáikat, k­ü­­lönösen frank területen. A ke­ményen megtépázott bombázó­kötelékeket távozóban tovább tá­madta a német légvédelem. Az angol­ bombázó kötelékek­nek a péntekre virradó éjjel a Német Birodalom ellen intézett támadó vállalkozása a legújabb jelentések alapján eddig példát­lanul álló végzetes szerencsét­lenség jellegét ölti. A német lég­védelem már legalább 132 négy­motoros angol bombázó elpusz­títását jelenti. 3 Angolok a német légitámadások pusztító hatásáról Stockholm, márc. 31. Rövid látogatásra Stockholmba érkezett angolok szerint, ezekben a körökben az Anglia ellen inté­zett német légitámadások hatása élénk eszmecsere tárgya. A brit szakembereket különösen a­­sá­met bombák pusztító és romboló ereje befolyásolja. Angliában min­denki csodálkozik azon, hogy ho­gyan képesek a németek viszony­lag kevés berepüléssel és a szövet­ségesek bevetésével 633re sem ha­­sonlítható repülőgépmennyiséggel ilyen megsemmisítő hatású ered­­ményt elérni. Sussex grófság kü­­­­lönösen sokat szenvedett a német­­ légitámadások miatt, Hastings ki­kötője pedig csaknem teljesen szét van rombolva. Portsmouth kikötő­jét és Woolwich tengerészeti lőszer­­tárát olyan eredményesen támadták a német repülők, hogy a készlete­ket máshova kellett szállítani. Az átlagangol különösen amiatt elé­­gedeten, mert nem tudja megérteni, hogy tudnak a németek ilyen tá­madásokat intézni akkor, amikor az angol lapok és a rádió azt ál­lítja, hogy a légitámadások­­teljesen térdre kényszerítették a német fegyverkezési ipart. Éppen ezért most már kételkednek a szö­vetséges bombatámadások hatásá­ban. Német hadijelentés a keleti és déli hadszíntérről BERLIN, márc. 31. A Führer főhadiszállásáról jelen­tik. A véderő főparancsnoksága közli: A Szovjet az ukrajnai Bug alsó folyása és a Dnyeszter közt, vala­mint a Dnyeszter és a Pruth között egész napon át támadott. Kemény harcokban nagy veszteségei mel­lett visszavertük. Az egyik szaka­szon még folynak a harcok az előre­nyomult bolsevistákkal. Román csapatok a Pruth mellett hátravetették a Szovjetet és több helységet ismé­t elfoglaltak. Proszkurovtól délnyugatra to­vábbra is folynak az elkeseredett , támadó- és elhárító harcok. Itt kü­lönösen bevált a keletporosz 1. gya­logos hadosztály Krosigk vezérőr­nagy vezetésével. Egyik harccsoportunk Sztanisz­­lautól keletre szét­ugrasztotta az el­lenség egy gépesített dandárét, szá­mos foglyot ejtett és nagy zsák­mányra tett szert. Tarnopolnál alábbhagyott a harc­­tevékenység. Brody térségében egyik páncélos kötelékünk szétvert erősebb bolse­vista gyalogos -és páncélos erőket Vonatalakulataikkal együtt. Kovel város helyőrsége vissza­vert több ellenséges támadást s ez alkalommal megsemmisített 15 pán­­célost. A várostól északra levő térségben összeomlottak heves szovjet táma­dások. A Dnyeper és Csaus­zl között a bolsevisták újonnan odavont­ erők­kel folytatták áttörési kísérletei­ket, de hasztalanul. Osztrovtól délkeletre és Pszkov­­tól délre a Szovjet szintén számos eredménytelen előretörést intézett. Narvát­ól délnyugatra több napig tartó kemény elhárító harcokban az úttalan, erdős és mocsárvidéken tüzérség, kedvelők, páncélosok és csatarepülők hatásos támogatásá­val több szovjet hadosztály zömét bekerítettük és megsemmisítettük. • Az ellenség megismételt teher­mentesítő támadásai meghiúsultak. E harcokban az ellenség 6000 ha­lottat, többszáz foglyot,­­ 59 lüve­­get, valamint számos más fegy­vert és különféle hadieszközt vesz­tett. Olaszországban csütörtökön is csak helyi harctevékenység volt. ■ Cassinótól délnyugatra egy hosz­­szabb idő óta körülzárt ellenséges harccsoportot, amely elkeseredett ellentállást tanúsított, megsemmisí­tettünk. Az ellenség számos ha­lottat és nagyszámú foglyot vesz­tett. Különböző fegyvereket és ha­dieszközöket zsákmányoltunk. Ro­­hamcsapataink a helység északi részében rajtaütéssel elfogyták az ellenség néhány­­támaszpontját. __ Más sikeres rohamcsapattevékeny­­ségek során közelharci eszközök­kel megsemmisítettünk négy ellen­séges páncélost. Légvédelmi erőink az elmúlt éj­jel a Nürnberg­­ben intézett brit terrortámadások elhárítása alkal­mával ed­digi legnagyobb sikerüket aratták. Sí­rakadály­y­oztak összpon­tosított támadás végrehajtását és m­egsenami­ztü­k 132 négymetoros bombázót. Nürnberg város terüle­tén és Dél-N­émetország néhány más helységében károk és a la­kosság körében veszteségek kelet­keztek. Becker főhadnagy, egy éj­szakai vadászrepülőezred repülő­­gépvezetője ezen az éj­zakán Dm­ét hét légi győzelmet aratott. Néhány ellenséges repülőgép za­­va­rógépű légiket végzett Nyugat- Németország e­len. Gyors német harcirepü­lőgépek célpontokat támadtak meg London­ban és Anglia déli partvidékén. Egy német hajóki ér-?t biztosító járművei, tengerészeti sigethérítők és a kíséret védelmér­e beosztott védészek a nyugatno­végiai pártol, előtt 18. ered’ménytelenül támadó brit torpedóve'.A repülőgép közül hetet lelőttek. Tengeralatt­járóink az Atlanti- tengeren és az Indiai-óceánon el- Küly©érjejtett 23.000 bruttóregisz­tertana hajóteret kitevő négy ha­jót és egy űrhajót. Ezenkívül le­lőttek két ellenséges bombázót. A legutóbbi idők elsülyesztési eredmén­yeiből kiválóan kivette ré­szét a Z. 8. E'cSi főhadnagy ver© tés© alatt álló búvárhajó. Goring tábornagy jókívánságait tomácsolja Bedel Oraagms A Führer Rudel­ őrnagynak, egy repülőezred osztályparancsnokának, mint a német haderő tizedik kato­nájának a­­ Vaskeresz­t Lovagke­resztjéhez a kokrdokkal, és brilián­sokkal diszitet­t tölgyfalem­bot ado­mányozta. * • . f Klári­g tábornagy a következő táviratot intézte Rudel őrnagyhoz: „Kedves Rudel! önt, mint legbát­rabb és legjobb repülőmet a Führer a legmagasabb kitüntetésben része­sítette, kitüntetése alkalmával fo­gadja legőszintébb szerencsekivána­­taimat. Ebben a kitüntetésben csak azok a katonák részesülnek, akik­­­nekt nevét és tetteit beírják majd a német nép történelmének köny­vébe. Megmenekülésének őszintén örültem. A légi­erő büszke önre. Rudel, egy sziléziai lelkész fia, és életpályája gyorsan ívelt felfelé. Eddig összesen 1800 bevetésen vett részt. Különösen sikeres­ vállalko­zása volt az,­amikor a Marat nevű szovjet hadihajón telitalálatot ért el Néhány nappal ezelőtt az ellenséges vonalak mögé szállt le gépével, hogy szerecsétlenül járt bajtársait megmentse.

Next