Gazdák Lapja, 1906. november (5. évfolyam, 44-48. szám)
1906-11-02 / 44. szám
2-ik oldal GAZDÁK LAPJA Indokolás a II. Rákócz Ferenc és bujdosó társai hamvainak hazahozataláról szóló törvényjavaslathoz. A nemzet többszörösen megnyilvánult közóhajának tett eleget fölséges Urunk, midőn a király és nemzet közötti birodalom újabb zálogául II. Rákóci Ferenc és bujdosó társai hamvainak hazahozatalát elrendelni méltóztatott. Ennek a nemes lelkűlétből eredő fejedelmi elhatározásnak a folyománya, hogy a nemzeti hősök emlékének kegyeletes ünneplése alkalmából azok a megbélyegző törvényrendelkezések is eltöröltessenek, amelyek törvénykönyvünk s jelesül az 1715. évi XLIX. törvénycikk 2-ik és 3-ik §-ai tartalmaznak. Ezt kivánja elérni a kormány a jelen törvényjavaslat előterjesztésével, mely közóhajának felelvén meg, bővebb a nemzet indokolást nem igényel. Budapest, 1906. évi október hó 19-én. Wekerle Sándor s. k., m. kir. miniszterelnök. november 2. A végrehajtók államosítása. Az már régóta általánosan elismert dolog, hogy a mostani bírói végrehajtási eljárás elavult, a mai igényeknek meg nem felelő hosszadalmas és drága. Mindeme hibák jórészben abban gyökeredzenek, hogy a 1867. utáni állami átalakulásunk idejében a rosszul felfogott állami takarékosság arra vezetett, hogy állami tisztviselők alkalmazása helyett a végrehajtási teendők végzésével felruházott közegek az államtisztviselői kötelességeknek alávetve, javadalmazásukat mégis a felektől nyerték. Ez volt az oka, hogy a bíróságok székhelyein a bírósági végrehajtók a bírói határozatoknak külön kézbesítési díj mellett való kézbesítésére is nyertek megbízást. De egyébként is gondoskodott az állam, hogy a bírósági végrehajtók felektől oly javadalmazásban részesüljenek, mely nema csak a napi költségek fedezésére, de a borús napok idejére is elégséges létalapot nyújtson, így az 1868. LIV. t.-c. nem ismert külömbséget a végrehajtási összegnél. Ha ingatlanra vezettetett a végrehajtás, a végrehajtó a helyszínen eszközölte az ingatlan becslést, továbbá az első árverési határnapon az ingatlan becsáron alul nem volt elárverezhető, ami legtöbb esetben kétszeri árverési határnap megtartását és így a végrehajtónak kétszeres költséget eredményezett. A bírói végrehajtás nehézkes és költséges módja azonban azóta sok részben javíttatott s így, kivált a bírósági végrehajtók szempontjából, az ingatlanok becslése és árverése a legminimálisabbra szoríttatott. Természetes dolog, hogy a bírósági végrehajtóknak ily módon jövedelme megcsappant, és ők maguk panaszt panaszra emeltek. Ily befolyások hatása alatt az igazságügy miniszter 1991-ben rendeletet adott ki, mely azokról a díjazásokról szól, melyeket a birósági végrehajtói intézményt életbeléptető törvénycikk nem tartalmazza. Mig igy a birói végrehajtói eljárás nem vált nagyon egyszerűbbé, addig másrészt az a felekre nézve mégis drága marad. A mai végrehajtási eljárás drága és nehézkes voltát már az is feltünteti, hogy a végrehajtó legalább három példányban kiállított végrehajtási kérvényt tartozik benyújtani; erre a bíró elrendelő végzést hoz; ezt a kiadóhivatal leíratja és expediálja. Ez a fölösleges munka évenként legalább egy milliószor fordul elő. Ha egy-egy végrahajtási kérvényt a végrehajtónak járó és a végrehajtást szenvedőt terhelő folyamodási költségeket bélyeg nélkül, átlag 8 koronával számítjuk, akkor is 8 millió korona olyan költség terheli az adósokat, mely elkerülhető, és ugyanannyi ügydarabra fordított munka a bíróságot, mely szintén elkerülhető lenne. Ezen eljárások orvoslására nézve Ugocsa vármegye közönsége hosszabb felterjesztést dolgozott ki és intézett a kormányhoz, melyben a végrehajtók államosításával kapcsolatban az eljárás egyszerűbbé és olcsóbbá tételére nézve a következő reformokat ajánlja: „A jogosított fél a jogerős, bírói határozatra, vagy egyéb végrehajtható közokiratra a végrehajtást megengedő (jogerősségi) záradékot rávezetteti és ezzel jelentkezik a bírósági végrehajtónál, aki azután az eljárást, hacsak a végrehajtató azt be nem állítja, hivatalból végig folytatja.“ Ezen módosítás által a teljesen felesleges nagy költség és munka megszüntethető volna, mely a végrehajtást szenvedőkre nézve nagy könnyebbséget jelentene. A végrehajtási eljárásnál szintén életrevaló és nagyfontosságú reformokat ajánl, melyek népünk általános jólétét nagyban elősegítené, ezek a következők : 1. A közbejövetel legalább a kisebb összegű végrehajtásoknál szintén megszüntetendő lenne. Mert ez drágítja meg legjobban az eljárást. Jogában áll azonban a végrehajtónak önköltségén bármily csekély összegű ügyben is közbenjárni. 2. A kijelölési jog elsősorban a végrehajtást szenvedőt illesse, ha ugyanis kellő és elfogadható fedezetet nyújt. Mert a mindennapi tapasztalat elég példáját nyújtja annak, hogy a végrehajtást szenvedő egész vagyonával a végrehajtató malíciájának, vagy szeszélyének van kitéve, nem is szólva a gyakori féktelen bosszú káros következményeiről. 3. A családi életben feltétlenül szükséges ingók le nem foglalhatók. Tehát ne csak a szükséges ágyne-Minden gazdaságban nélkülözhetetlen eszközök az országszerte első helyen elismert kitűnő szerkezetű és legolcsóbb WCGT „Eredeti Kalmár-rosták“ len- és heremagtisztitó-gépek. ""S$*eg Elsőrendű hazai anyagból gyártunk ezidő szerint l6-féle nagyságban, különböző szerkezetben a gazda minden követelményeinek legjobban megfelelő általános terménytisztításához berendezett különleges gépeket, szerelő és magválasztó rostákat, kézi vagy hajtóerőre alkalmazva. — Ez évi újdonságainkról szíveskedjék ingyen árjegyzéket kérni. — Minden esetleges kérdezésekre azonnal és díjtalanul válaszolunk. — Raktárt tart és eladásokat eszközöl a Szatmármegyei Gazd. Egyesület Fogyasztási és Ért. Szövetkezete Szatmárit, Verbőci utca 5. szám. KALMÁR ZS. és TÁRSA különleges terménytisztitó gépgyára Hódmező-Vásárhelyen. Telefon 69. szám. 1905-ben Nagy-Enyeden állami aranyéremmel kitüntetve. Sürgönyeim: Kalmár-rostagyár.