Gazdálkodás, 1999 (43. évfolyam, 1-6. szám)

1999-03-01 / 2. szám

42 WACHTLER: Falusi turizmus 74%-a nyilatkozta azt, hogy nincs hitelfel­vételi lehetősége vagy nem tudja milyen lehetőségei vannak; 24%-a azt mondta, hogy van hitelfelvételi lehetősége, de nem élt vele, csak egy személy vett fel hitelt (szociálpolitikai kedvezményt lakásépítés­re). A vendéglátók 60%-a igényelne vala­milyen szaktanácsadást, videokazettát, könyvet. A többi 40% ezt nem tartja szük­ségesnek. A költségeket vizsgálva megálla­pítható, hogy a legjelentősebb költségté­nyezők az energia (fűtés, víz, villany) és a szinten tartás, fejlesztés költségei. Emellett jelentős a mosóporköltség és az ágyneműk költsége. A befektetett tőke megtérülési ideje 3-5 évre tehető. Ez az érték meglehetősen rela­tív, hiszen egy nagyobb beruházás esetében (pl. bútorvásárlás) ez az idő sokkal tovább tarthat. A vendéglátók 73%-a ítéli nyereségesnek az 1997. évi működését. Következtetések és javaslatok A falusi turizmus kínálatáról összessé­gében elmondható, hogy értékesítésre al­kalmas termékkel mennyiségi oldalról már rendelkezik, de igen nagy a minőségi szó­rás. Nem alakult még ki a megkülönböztető egyedi arculat, a magas szintű marketing­­tevékenységhez pedig mind a kellő szakér­telem, mind az anyagiak hiányoznak. A vidéki turizmus, a lehetőségek ellenére nem meghatározó ágazat, ez azzal is magyaráz­ható, hogy még csak a kezdeteknél va­gyunk. A vidéki térségek többsége nem tud teljesen önerőből fejleszteni, beruházni, ezért igen fontos a régiónkénti komplex falumegújítási program kidolgozása és jelentős pénzügyi támogatás az állam részé­ről. A jelenlegi szabályozásnak megfelelően igénybe vehető adókedvezmény mellett a meglévő tőkehiány miatt a jövőben elen­gedhetetlen olyan kedvezményes hitel­­konstrukciók és vissza nem térítendő támo­gatást nyújtó programok megteremtése, melyek lehetővé teszik a hagyományos kisparaszti gazdaságok fejlesztését, ezzel még inkább feltételeket teremtve a vendég­­fogadáshoz. Az állam legfontosabb feladata az in­formációterjesztés, a finanszírozás és a promóció. A finanszírozás területén az államnak részt kell vennie a szükséges nagy infrastruktúrák megvalósításában, mint például a különleges építészeti műemlékek rehabilitálásában, illetve az utak, távközlés stb. minőségének, felszereltségének javítá­sában. Nem lenne szerencsés a helyi ügyekbe központi, állami döntésekkel beavatkozni. Az ösztönzésnek, kezdeményezésnek alul­ról, a magánszektorból kell jönnie. A vidéki turizmus propagálását a helyi önkormány­zatok illetékes szerveinek kell elvégezniük. Erre Heves megyében történtek már lépé­sek. A Heves Megyei Falusi Turizmus Egyesület a minősítő rendszer kidolgozása és bevezetése mellett, a vendégfogadók egységes reklám-propagandájának meg­szervezését és elindítását tartja a legfonto­sabb feladatnak. A reklám-propaganda munka keretein belül az alábbiak kerültek megvalósításra: • Elkészült a szálláshelyeket ajánló úgynevezett „kapcsos könyv”, amely fotók­kal ellátott szöveges információt közöl az egyes szálláshelyekről és a TURINFORM irodákban áll a vendégek rendelkezésére. • Elkészült a szálláshelyeket bemutató prospektus 5000 példányban, 3 nyelven (angol, magyar, német), melynek terjesztése az országos TOURINFORM-hálózaton keresztül, valamint a bel- és külföldi ide­genforgalmi vásárokon kerül sor. • Az egyesület sikerrel mutatkozott be az idén és az elmúlt években az Utazás Kiállításon, valamint az Agria vásáron.

Next