Gazdálkodás, 2005 (49. évfolyam, 1-6. szám)
2005-07-01 / 4. szám
48 HEKLINÉ: Vendégfogadás a Karcagi Kistérségben Telyek jónak mondhatók, de a jövőbeni fejlesztési célkitűzések között feltétlenül szerepelnie kell a komfortfokozat növelésének, hogy ne maradjanak le a vendégekért folytatott versenyben. A szálláshelyek kategória szerinti megoszlását vizsgálva szintén jónak minősíthető a jelenlegi állapot, mivel külön bejáratú és/vagy önállóan kialakított lakrésznek van nyilvánítva az ingatlanok közel 70%-a, míg a fennmaradó hányadot a közös térből nyíló vendégszobák teszik ki. A falusi vendégfogadásban regisztrált és minősített - 2, 3, vagy 4 napraforgós - vendégfogadó házak aránya nem éri el a 40%-ot. Ezen a területen is van tehát mit javítani, hiszen a minősítés megléte a potenciális vendégkör számára mindenképp garanciát jelent a választás során. A vendégszobák felszereltsége is megfelelő, mivel többségükben van TV, rádió, majdnem mindenhol van hűtőszekrény és több mint a szobák felében van mosógép és vasaló is. A vendégek számára a telken belül nyújtott kikapcsolódási lehetőségek gyakoriságukat tekintve a következő sorrend alapján jeleníthetők meg: pihenésre alkalmas zöldfelület, pihenőkert, játszóudvar, játszószoba. A telken belül nyújtott egyéb programlehetőségek közül kiemelkedik a szabadtéri sütés-főzés (80%), majd ezt követi a sportolási lehetőségek és szabadtéri játékok biztosítása és az állatok ápolása. A vendéglátók többsége (60%) egyáltalán nem biztosít étkezést a vendégeknek, alkalmanként is csak egyharmaduk él ezzel a lehetőséggel. A viszonylag alacsony arány okai a vendégek étkeztetésére vonatkozó - közelmúltbeli és jelenlegi -, talán túl szigorú jogszabályokban keresendők. A jelenleg érvényes rendelkezések betartása mellett feltétlenül emelni kellene az étkeztetéssel is foglalkozó vendéglátók arányát, mivel ez a tevékenység alkalmat adna a helyi mezőgazdasági termékek közvetlen értékesítésére, ezzel egyidejűleg a családok jövedelmének növelésére is. A kistérség településeinek programlehetőségeit (a gyakorisági sorrend alapján) a vendégfogadók a következőképp minősítik: - lovaglás, - kirándulás, - sétakocsikázás, - a népi élethez, mesterségekhez, hagyományokhoz fűződő látnivalók, egyéb (pl. strandolási, horgászati, kerékpározási) lehetőségek. A vendégfogadás egyéb jellemzői A vendégfogadás motívumaként (esetenként több választ is megjelölve) a megkérdezettek több, mint 80%-a a családi jövedelem kiegészítését, illetve a meglévő adottságok kihasználását (30%) jelölte meg. Csak a vendégfogadók 10%a látja úgy jelenleg, hogy ez a tevékenység jövedelmező. A válaszadók közel 70%-a más jövedelemszerző tevékenységet nem folytat, az életkorra vonatkozó adatok alapján arra lehet következtetni, hogy az így kapott jövedelem a legtöbb vendégfogadó esetében a nyugdíj kiegészítését szolgálja. Igazolva látszik tehát az a megállapítás, miszerint a turizmus a vidéki térségekben alternatív jövedelemszerzésre, illetve kiegészítésre nyújt lehetőséget. A turizmus területén végzett tevékenységet a válaszadók viszonylag magas arányban (42%) ítélték sikeresnek. A vendégfogadók információs kapcsolatainak jellemzése során kitűnik, hogy a megkérdezettek majdnem fele a falusi turizmus egyesületen keresztül jut információhoz, örvendetesen magas az Internetet használók aránya (30%), majd ezt követi a szakmai újságok és egyéb kiadványok megjelölése, végül pedig az egyéb lehetőségek (levél, telefon, Tourinform iroda) megjelölése.