Gazdaság és Társadalom, 2011 (3. évfolyam, 1-4. szám)

2011 / Különszám

188 Gazdaság & Társadalom / Journal of Economy & Society 2011. különszám Feladatok, kompetenciák és források megosztása Hévízen alulról szerveződő módon felállt a desztináció turisztikai célrendszerének kialakításáért és annak megvalósításáért felelős, a desztináció szakmai irányítását ellátó szervezet, a Hévíz Turizmus Marketing Egyesület. A kitűzött célok megvalósításához és a hatékony működéshez azonban szükséges a feladatok, kompetenciák és források szakmai elvárásoknak megfelelő megosztása, valamint ezek összehangolása. Desztinációmenedzsment és -marketing - az egyesület elsődleges feladata a desztináció turisztikai értékeinek felkutatása, a szereplők közötti együttműködés kialakítása és fenntartása, valamint a desztináció turisztikai rendszerének működtetése. A turisztikai piac felé ez komplex termékek kialakításán és piacra vitelén, másrészt a kommunikációs tevékenységen keresztül nyilvánul meg. Ennek hátterét összetett feladatrendszer alkotja: • a desztináció célrendszere és az operatív tevékenységek meghatározása; • a desztináció (turisztikai) adottságai, a szolgáltatók és az erőforrások rendszerezése és összehangolása; • a célcsoport-specifikus turisztikai termék(ek) komplex rendszerének kidol­gozása; • a termék(ek)hez, a pozicionáláshoz és a célcsoporthoz illeszkedő kommu­nikáció; • a desztináció honlapjának üzemeltetése (online kommunikáció és foglalási rendszer); • szakmai érdekképviselet és szemléletformálás; • az egyesület és a desztináció működéséhez szükséges back office feladatok. Rendezvény- és programszervezés - a desztináció komplex termékének szerves részét képezi a (turisztikai) rendezvény- és programkínálat, amely a változatos szabadidő-eltöltési lehetőségek biztosításával hozzájárul a turistáknak nyújtott élményhez. A komplex városi animáció megszervezése többnyire veszteséges, így létrehozása a desztináció érdekében költségvetési/közösségi forrásokat igényel. Emellett szükséges, hogy az egyes programelemek szervesen kiegészítsék egymást, egységes és összehangolt, változatos és színvonalas, a pozicionáláshoz és a célcsoportok igényeihez igazodó kínálat alakuljon. Tourinform-szolgáltatás - az országos rendszerhez illeszkedően továbbra is szükséges a turisztikai információs iroda, a turisták tájékoztatása, az ügyfélszol­gálat működtetése, a desztináció értékeinek és szolgáltatóinak versenysemleges kiajánlása, valamint a kapcsolódó információ - gyűjtés és - elemzés. Helyi termék és „Hévízi ajándék” üzlet - a desztináció kereskedelmi kínálatából hiányzik a desztináció-specifikus „Hévízi ajándék”, valamint szükséges lenne erősíteni a színvonalas presztízs-termékek, a nemzeti és helyi termékek jelenlétét.

Next