Gazdasági Lapok, 1850 (2. évfolyam, 1-84. szám)

1850-03-28 / 25. szám

Pest, mart. 28. 25 Szerkeszti s kiadja: Korizmics László. „Hozzunk mezögazdaságunkba mielőbb helyes arányokat“ TARTALOM : A státusgazdászat alapelvei. — Az éjszakamerikai egyesült státusok mezö­gazdaságáról. III. (Parányi Gusz­táv.)— A veszettség vagy ebdüh. Folyt. (Dr. Szabó.)— Néhány észrevétel a rajnai átvágásokról közlött értekezésre. (L . . .) — Pénzkeret és termény-ár. — Hirdetés. A status-gazdászat alapelvei. Chevalier Mihály a „College de France“ csarnokában i. é. január 23-kán kezdé meg idei előadásait a status-gazdászatról, igen jeles hallga­tóság előtt, m­ellyben a franczia főváros összes ér­telmiségének minden színezete jellemzőleg képvi­selve volt. Ez évi előadásinak tárgyát a status-gaz­­dászat és erénytan (Moral) közti viszony képezi, kü­lönösen kimutatván, miszerint a status-gazdászatnak egyetlen elve sem áll az erénytannal ellenmondás­ban, hanem azt inkább ennek egyik ágául lehet te­kinteni. „Ha a módot és utat vizsgáljuk, mondja Che­valier, mellyen a gazdagság terem; ha az e végre működő emeltyűket szemügyre vesszük, úgy lehe­tetlen, e téren az „egyéni érdek“ fontosságának el­ső helyet nem adni, mert ez önt tulajdonkép a tevé­keny ember törekvéseibe legnagyobb erélyt. A status-gazdászatnak tehát, számításaiban az egyéni érdeket, főleg tekintetbe kell vennie. Egyéni érdek teszi azon rugót, mellynek ereje a status-gazdásza­­tot folytonosan emeli. A szabad verseny status-gaz­­dászati elve, logicai következése az egyéni ér­deknek.“ E hatástávolság, mellyet a status-gazdászat az egyéni érdeknek enged, hibául rovatott fel neki. „Hiszen te az önzést dicsőíted, — mondok a sta­tusgazdának,—tanod tehát erkölcstelen“, s e szem­rehányás nagy viszhangra talált. A státus­gazdá­­szat távol van tőle, hogy ollyasmit akarjon állítani, mintha a személyes érdek önző nem lehetne; sőt, hogy az igen gyakran i­lyen,­­­épen nem tagadja; de állítja azt igen is, hogy az egyéni érdek szerfö­lött hatalmas emeltyű, s hogy minden nemzet, melly a szabadságra megérett, kénytelen e hatalmas emel­tyűt föltétlenül elismerni, s annak tágas tért enged­ni, különben a szabadság puszta csengő hang len­ne; ezt egyébiránt koránsem kell úgy érteni, mintha a személyes érdeket határ és ellensúly nélkül kel­lene hagyni. Midőn a státus­gazdászat a személyes érdek termékenységét elvül kitűzi, csak az erénytannak ad viszhangot. Hiszen , az erénytan valamennyi té­tele azon elven alapszik, hogy az egyéni érdek egyike a leghatályosb rugóknak , melly nélkül leg­több cselekedeteink vagy létre sem jöttek volna, vagy legalább nem tudnánk róluk számolni. Az ,,é­n“, kinek sorsa emberre bizaték, kiért az ember saját lelkiismerete, a társaság és isten előtt felelős, mond­juk az „én“, ezer meg ezer különféle szükségeket érez, mellyek részint az erkölcsi, részint a szellemi, részint pedig a testi világba tartoznak, de valameny­­nyien szakadatlanul meg-megújulnak, mert saját „énünk“ tevékenysége egy pillanatnyi nyugtot sem enged. Az ember, ki e szükségeket érezi, még­pe­dig annál helyesebb arányban érezi, mennél érde­mesebb a szabadságra, s egész életét e szükségek kielégítésének áldozza. Ezen,s még más egyéb ok­ból tartja az erénytan tökéletesen jogszerű emel­tyűnek a személyes érdeket, ha egyébiránt az elibe tűzött határvonalt túl nem hágja. A februáriusi forradalom után, e tekintetben, a pyramist hegyére akarták állítani. Az „egyéni ér­dek“ eltörlése volt akkora jelszó; annak helyét csak a „kötelesség érzete“ foglalja el, mondák az újítók, kik viv-kertyűt dobtak a szabad verseny­ek­be, s a munkát az egyéni érdek minden közben­járása nélkül akarák rendezni. Mit hoztak fel akko­ron e tév­tanok ellen a társadalom védői ? „Hogy az úgynevezett munkarendezés , és sociális műhe­lyek rendszere nem volna egyéb , mint kegyetlen zsarnokság, s megtagadása a szabadságnak és em­beri méltóságnak.“ Ezen ezáfolat az úgynevezett munkarendezés ellen, tulajdonkép inkább az erény­tan, mint az államgazdászat szempontjából indult ki. Mit ez utóbbi ellene vetett, saját köréből merítve. 25

Next