Gazdasági Lapok, 1854 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1854-10-19 / 42. szám

nyu volt.Ki jó bort akar szűrni, jól teszi, ha legalább két héttel később szüretel, mint tavai. A fent nevezett ózdi vas­henger-gyár,a melly a rima -murányvölgyi vas-egyesület kiegészítő része, elhagyván a szép és ter­mékeny rimaszécsi völgyet, s átkelvén Sa­­jó-Kereszturnál a Sajón, ehhez 3/4 órányira Borsod megye szélén kopár, azonban búza­termő hegyek közt­­ Ózd helysége szomszéd­ságában fekszik ; nagyszerű gyár, a melly jelenleg egy 90 mázsás lapító kalapácscsal (Patsch-Hammer), két nagyszerű vasnyirő ollóval és hat olvasztó kever­ pesttel (Pud­­ling-Ofen) van ellátva. A Godthard gyári igazgató ügyes tapintata felügyelete alatt ide hozatván,a többi,Gömör felvidékén fekvő gyárakban készült olvasztott nyers vasnak egy része, részint pléhhé, részint abroncs-, sin-­s egyéb vassá a legnagyobb sebesség­gel hengereztetik, mintegy 24,000 mázsát készít, melly jóságánál fogva igen kapós. A gyárban, ide nem értvén a fuvaroso­­­kat, 200 ember foglalatoskodik, kik közt 8 — 10 éves fiukat is láthatni. — A munká­sok öt hat nyelven beszélnek s jó felügyelet alatt egymást megértik. Feltűnő volt a sok külföldi munkások közt, magyar, azon vi­déki barkókat s czigányokat találni, sőt még feltűnőbb volt az, hogy a gőzgép ve­zénylője, e környékről való volt juhász. A gyár a szomszédban több helyeken nyitott gazdag bányáiból nyert tulajdon barna kőszenével dolgozik, s épen ez okoz­­­za, hogy jelenleg olcsóbban gyárt a társu­lat, mint annakelőtte faszénnel. Kirándultam Pettykó selmeczi acadé­­miai ásvány­tan tanár társaságában, ki mint részvényes társ szintén megjelent a gyűlésen, a legközelebb fekvő kazai kőszénbánya megtekintésére. Örömmel tapasztaltuk itt a nagy gazdagságot s tiszta és jó kezelést. A bánya ezelőtt­i évvel nyittatván meg, mintegy 200 ölre terjed, s 120, több­nyire a vidékről való magyar munkásokat foglalatoskodtat, ide nem értvén a fuvaro­sokat, kiknek számát elhatározni nem lehet A bányából évenkint 20,000 mázsányi kőszén vágatik, eddig még csupán a gyár szükségeire. Végre örömmel írhatom Losonczról, hogy virágzó kereskedésénél s szerencsés fekvésénél fogva, hamvaiból phönixként újra föléled s évről évre jobban és jobban épül. Kubinyi Ágoston. * * * Midőn t. közlő urnák a fenebbi becses sorokért szíves köszönetünket mondjuk, nem mellőzhetjük el különösen kifejezni ö­­römü­nket a felett, hogy az érdeklett me­gyékben egy netán keresztül viendő vasút­vonal létesítésére a földbirtokosság részéről is készséges hajlam mutatkozik. Hogy a bányászat-­s gyáriparban olly gazdag, de hajókázható folyóval a termé­szettől meg nem áldott felvidékre nézve egy oliyatén közlekedési eszköz, melly ne­vezetesen Gömör, Szepes, Zólyom, Ilont és­ Nógrád megyéket egy részről a Tiszán­­túli alfölddel, más r­észről pedig Pesttel és Becsesel lehető legolcsóbb s gyorsabb é­­rintkezésbe hozná —valóságos élet­kér­dés, ez elismert tény. S hogy ez érdemben czélszerűen combinált vasút által lehetne az érdekek kielégítésére legtöbbet tenni,— kétségbe alig vonható. Épen ezért találkozott örvendetes rész­véttel a nem rég tervbe vett debreczen­­miskolcz-kassai vasútvonal, melly Mis­­kolcznál magához kapcsolva mindazon uta­kat, mellyek Felső-Magyarországból a ti­szai vidékre és az Alföldre vezetnek — ta­gadhatatlanul igen előnyösen fogná gyámo­­­litani a termelésük szerint egymástól na­gyon különböző, s ennélfogva kereskedel­mi kapcsolatok­ és érintkezésekre termé­szetszetesen felhívott al- és felföld közti forgalmat. E vonal indítványba hozatala azonban, a dolog haszonhajtási képessége­ s életre­valóságánál fogva, igen természetesen, részletes­ vágyakat ébresztett, s a kassai kereske­s ipar­kamra, Felső-Magyarorszá­­got különösen Pesttel egy rövidebb, s Mis­­kolczról egyenesen Heves megyén és a Jászságon keresztül Czeglédig vezetendő mellék­vonal által szeretné összeköttetni. Sőt ime, a fenebbi sorokban már azon óhaj­­­tás nyilvánul, hogy a felső megyék egy részről a bécs-pesti vonallal Szobnál, más részről az alfölddel Miskolcznál érintkez­nének. Losonczról a bányavárosok felé, s Rimaszécstől Rozsnyóig mellékszárnyak ve­zettetvén. A legközelebb kiadott vasúti törvény, melly azon bölcs közgazdasági elven ala­pul, miszerint vasút-építkezéseknél az esz­közlést magányosak vagy részvénytársula­tok is tehessék, — megadd a lehetőséget, hogy a szóban forgó kassa miskolcz -debre­­czeni, miskolcz - czeglédi és szob-losoncz­­miskolczi vasútvonalak magán­erők szövet­kezése által mielőbb létre jöhessenek, melly hármas vonalú vasúthálózat észak felé idő­vel a krake-lembergi vasúttal kapcsolatba hozatva, al- és felföldünknek csaknem egész éjszaki és nyugati Európát megnyitná Néhány szó a g­y­ö­n­g­y­ö­s-v­idéki szőllőmive­­lésről. Azon jeles értekezések, mellyeket e la­pok n. Havas József kir. tanácsos ur szakavatott tollából a szellemivelés érde­kében időnként hoztak, csak edzé abbeli meggyőződésemet, miszerint hazánk borter­mő tájainak sajátságait megtudni vajmi hasznos volna, mert csak is ekkor láthatnék meg, hol van valami követésre méltó, vagy hol lehetne s mint kellene helybeli viszonyok szerint a szőllőmivelést mindinkább neme­síteni. — Illy felfogással közlöm Gyöngyös vidékének szőllőmiveléséről a következő — hiányos ugyan, de legjobb szándékkal adott — ismertetést, bizton reményivé, hogy fog akadni ez érdemben más jártasabb, ki jelen sorok hézagait betölteni segéd kezet t­gur­­ktáNr,-ÍÍN!'1 tr.-. i. Gyöngyös vidéke dél-kelet felé egé­szen nyilt, éjszakról pedig a Mátra övezi körül félhold­ alakban, védfalkint a zordon szelek ellen. Szőllőhalmainak lejtőssége kü­lönféle fokozatú, a mint azok a Mátrához közelebb vagy távolabb esnek. Szőllőföldje különféle vegyületü, tetősebb helyeken job­­­batlán homokkő-törmelék, laposabb része­ken pedig kövér agyag. Népe a szőllő meg­munkálásában serény s elég ügyes, de in­kább mennyiségre mint minőségre töreked­vén, nem szűr olly nemes nedvet, millyet a helybeli kedvező körülmények közt kétség­­ségkivül szűrhetne. A­ szőllők többnyire ko­rán­ s későn érő fajokkal vegyest vannak be­ültetve, a szüret idejét tehát a termés érett­ségi foka szerint nem irányozhatják, sze­­­déskor pedig a fürtöknek minden váloga­tása vagy osztályozása nélkül az egész ter­mést összeszűrik.­­ Mind a mellett jó, s aránylag az itteniekhez képest legjobb, leg­erősebb s tartani való vörös bor terem Gyöngyös határai közt az úgynevezett Prá­­g­á­b­a­n és az alsó Szurdok egy részén; fehér pedig a Sárhegyoldalban. Laposabb helyeken, a toka és nagy patak közt fehér bőven terem ugyan, de silány, ollykor meg is nyúlósodik, s azért szokták mondani, hogy résfel mérik. A Gyöngyössel határos visontai hegyen országszerte hires,a rhé­­­dein kellemes izü, t­a­r­j­á­ny­i­n bikavétói vörös, kemény és tartós borok teremnek; a halászin jóizü asztali, püspök­in kö­zönséges fehér, o­r­o­s­z­i­n fehér vörös ve­gyest, solymosin fehér korcsmái borokat szűrnek; a b­enei pusztán gyermekijesztő, ka­rácse­n­di hegyen meglehetős fehér s vörös bor terem. A szőllőnek első kézi munkája e vidé­ken a nyi­tás; ez történik, mihelyt az idő nyílik tavaszkor, midőn a hidegtől már nem félnek, körülbelül böjt elején. Nyitni nálunk annyit tesz, mint a befedett szőllőtőkét a földből kiszabadítani s körülötte a földet a sor közé élesen felhányni; ez­úttal a tőkét holmi apró sarjadékaitól is megtisztítják a kapával, s mintegy a szabadon lélekzésre elkészítik. Ezt a munkát nyomban követi a metszés. A vörös , nálunk török szőllőt világos szemre és egy-két, legfelebb há­rom csapra metszik, mert ha ezenfelül több csapot hagynak a tőkén, igaz , egypár évig bőven terem, de azután meg­­­siik­. A fehér szőllőt r­u­d­a­s­r­a szokták metszeni, azaz: ép,egészséges jó vesszejét a tőkének, negyedik vagy ötödik barkájánál vagyis szeménél metszik el, mi­ből aztán hajt­ja az új termő vesszőt;ezt pedig azért hagyják i­lyen fent, mert a fehér szőllőnek fürtjei közönségesen hosszak szoktak lenni, tehát hogy a földet ne érje, különben megrothad. Metszéskor a szőllőművesnek arra is van gondja egyszersmind, hogy a sorokban nem hibázik-e szőllőtőke: ha hibázik, kiszemeli a tőkén a vesszőt, mellynek vége, ha buj­­tásolni vagy homlitani kell, oda érjen, hol a tőke hibázik. B­u­j­t­á­s vagy homlitás nálunk a dologra nézve egyet jelent. A szőllőtőkén meghagyott vesszőt ugyanis, az anyatőkéről föld alá lehúzzák oda, hol a sorban tőke hibázott, ekkér a lehúzott vesszőből a tőke­ hiányát pótolandók. Az 514

Next