Gazdasági Lapok, 1872 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1872-09-19 / 38. szám

Pest, 1872. September 10. LAPOK. A MAGYAR GAZDASÁGI EGYESÜLET KÖZLÖNYE, „Hozzunk mezei gazdaságunkba mielőbb helyes arányokat.“ GAZDASÁGI XXIV. évfolyam II. tele. Megjelennek e lapok minden csütörtökön 2 tömött íren. — Előfizetési dij : Egész évre 10 forint, fél évre 5 forint, negyed évre 2 forint 50 kr­t.­­ — Szerkesztőség: a M. Gazdasági Egyesület köztelkén (üllői ut 12. szám), a hova a tudósítások s egyéb levelek is intézendők. — Előfizethetni Pesten : a szerkesztőségnél a köztelken, vagy a könyvkereskedésekben. Vidéken: minden m. kir. postahivatalnál, a szerkesztőséghez utasítandó bérmentett levelekben. — A hirdetések elfogadtatnak: a szerkesztőségnél, a hirdetési kezelőségnél Paulay Józsefnél, Vas-utcza 15. sz. II. emelet 21. sz., és a külön ügynöknél: Pfanhauser A. Bécsben (Wien, VII. Bandgasse Nr. 6.) lapjainkra az idei első számtól kezdve folyvást leh­et előfizetni. A múlt évi folyamból netán hiányzó számokat után pótoljuk. Nyílt levél t. Scharmir József úrhoz, Nagy- Szombat városa polgár­mesteréhez? Nem rég beszélgettünk még a Nagy-Szombatban felállítandó földmivelő- és kertész­képző iskola, s az ezzel kapcsolatban ugyanott felszerelendő mintagazdaság eshetőségéről. Tűnődtem azóta ezen eszme fölött, s számba vévén a he­lyi viszonyokat, a városnak esetleges áldozatkészségét, magas kormányunk támogatását, mindezekből azon meggyőződéshez ju­tottam, hogy az valósítható, hogy annak hordereje messze ki­ható üdvös eredményeket szülend, csak maradjunk helyes kor­látok között, s ne állítsunk fel theóriákat, melyeknek életreva­lóságáról ugyan egy laikust bármely ügyes toll könnyen fogna kapacitálhatni, de a practicus élet csakhamar kijózanítaná az ábrándozót. Mi lenne czélja a felállítandó földmivelő- és kertészképző iskolának? Időzzünk mindenekelőtt ezen kérdésnél. Nálunk szokatlan téren fogok mozogni, nem hajtok túl fejlettségi viszonyaink igazi niveauján, nem fogok szellőztetni nálunk általában divatos, fellengző ideákat, nem hágok fel azok magaslatára, hanem megmaradok szárazon az életből merített tapasztalatok s az ezekre épitett nagyon is prózai ugyan­i­de való következtetések registrálása mellett. Hol tapasztalunk a mezei gazdaság terén pangást? min­denekelőtt közönséges földmivelő gazdáinknál; hova kell tehát­­ törekednünk? nemde ezek képeztetésére? Menjünk még to­­­­vább: mi áll útjában annak, hogy egy jól képzett gazda nem pro­dukálhat nagyobbrészt oly eredményeket, a minőket ügyessé­gétől fel lehetne tételezni ? nemde azon körülmény, hogy nem rendelkezik oly megbízható személyzettel, a­mely intézkedéseit­­ végre is tudná hajtani? oda kell tehát törekednünk, hogy az inkább cselédrangban álló úgynevezett pajtamestereket, majo­rosgazdákat képezzünk. A tehetős­ osztálynak úgy is van hozzá módja, előképzettsége, hogy a gazda szakbani képezteté­­sét felsőbb intézetekben megszerezhesse, a szegényebb sorsunk­­ előtt azonban e téren zárva áll a kapu, pedig ezek nélkül nem mozoghatunk előbbre. Tapasztaljuk továbbá, hogy hazánkban s itt megyénk te­rületén is sok helyt igen alkalmas a talaj a kertészetre, s mégis ezen gazdasági ág csakis városaink közvetlen környékén űzetik némi gonddal, minek egyszerű oka, hogy gazdaközönsé­günk ezen szakban egészen járatlan, s mint ilyen, nem tudja s földjének kincseit kellőkép maga előnyére kizsákmányolni. Kor­­­­mányunk ezen bajt némileg orvoslandó, már a korántsem ked­­­­ves emlékezetű úgynevezett német világban elrendelte a köz­­­­ségi faiskolák felállítását, ezek kezelését a falusi tanítókra biz­­­­ván; ezen rendszabályokat megújította jelenlegi magas kormá­nyunk is, de a jó szándék megfeneklett a vármegyék erélytelen­­ségén, s az átalános közönyösségen, mi minden intézménynek természetes sorsa nálunk, mihelyt valami magasabb politikával nincs parfümirozva. Közgazdászatunk fejlesztése körül a szó szoros értelmében csípővassal kell kierőszakolnunk némi érdem­i költséget, s ez is csak áldozatok árán történhetik meg. Csüg­gednünk azonban nem szabad, igyekezzünk minden áron tért foglalni, ez pedig csak úgy történhetik meg, ha törekvéseink­ben megtartjuk az okszerű, helyes irányt, s alkalmazkodunk a számba veendő viszonyokhoz. Midőn tehát a kertészeti szak is­mertetését tűzzük ki feladatul, vigyázzunk, hogy a magot jó helyen hintsük el, vagyis az oktatandó egyéneket oly körből kell kiszemelnünk, hol a munka megszokott valami, s így a kertészkedés az illetőknek úgyszólván természetes foglalkozá­sához tartozhatik. Megadtam tehát az irányt, kijelöltem a czélt, szóljunk már most csakis szárazon a tárgyhoz, mi módon kellene a ké­­peztetést eszközölni. Hogy itt ismét szélsőségekbe ne menjünk át, figyelembe kell vennünk a képezendő egyének tehetségét s azok miveltségi fokozatát; s ha ezt nem tévesztjük szem elől, nem hagyjuk magunkat viszont elragadtatni a felállítandó tan­szék hangzatos, új stylü berendezésére, hanem alkalmazzuk azt a tanonczek eszmeköréhez mért practicus oktatási elvekre. Mi­előtt azonban elmondanám, hogyan képzelem én magamnak ezen tanszéket, át kell térnem annak ismertetésére, miből állna tu­lajdonkép azon mintagazdaság, melyet a tanszékkel kapcsolat­ban felszerelnünk kellene, hogy a képeztetés valósággal a prac­ticus élet követelményeinek megfelelő lehessen. Polgármester úr szíves közléséből tudom, hogy a város tulajdonát képező birtok a foganatban lévő tagosztály után mintegy 200 holdra fog felrúgni. Ennek egy kisebb része la­­pályos s igen alkalmatos egy kertészgazdaság berendezésére, a többi s így nagyobb része pedig jó gabonatermő föld; ily mó­don kellene tehát a beosztást is megtenni, és ugyan, a lapályos rész zöldséges kertté, faiskolává, gyümölcsössé volna idomít­ható, a szántóföldeken pedig czélszerű váltógazdaságot lehetne rendszeresíteni. A gazdaság felszereléséhez múlhatlanul szűk-38*

Next