Gazdasági Mérnök, 1895. január-december (19. évfolyam, 1-52. szám)
1895-07-28 / 30. szám
30. szám, melyek összesen 5.385.255 font sterling értékű árukat termeltek a fogyasztási szövetkezet részére. Ez a szám, szemben a nemzeti termelés óriási adataival, csekélynek tűnhetik föl, de rendkívül nyer fontosságban, ha annak viszonyaira vagyunk figyelemmel. A fogyasztási szövetkezetekkel egyetemben elért eredmények már valóban kolosszálisak. Az egész Cooperativ Unionnak 1894-ben IV* millió tagja volt (a tagok többnyire egy-egy családból állanak). Az 1484 rakár forgalma 32.774,893 font sterlingre rúgott. A megtakarítások, melyek a Rochdale-rendszer szerint a vásárlások alapján tétettek, 482 millió fontra rúgtak, mely összegben azonban nincsenek benfoglalva a nagyban való vásárok, valamint a termelési szövetkezetek megtakarításai. Nevelési czélokra 38,016 £, jótékony czélokra 17,420 £ fordittatott. Az Unionnak központi raktára Manchesterben van, fiókjai New Castelben, Londonban, ügynökségei és telepei minden kerületben. Vannak külön bevásárlói New-Yorkban, Montrealban, Kopenhágában és Hamburgban, van hat gőzöse, melyek a kontinens terményeit a központi raktárakba szálllítják. Említésre méltó, hogy e szövetkezetek a legnagyobb teavásárlók és hogy műveleteik a teapiacon mérvadók. Teaforgalmuk átlag fél millió font sterlingre rúg évenként s az általuk legutóbbi pénzügyi esztendőben teáért, kávéért és cacaoért fizetett vám 142.000 font stílinget tett, vagyis az e czikkekből elért összes vámjövedelem 1/ae-od részét. Ami már most a termelési szövetkezetek gyárainak berendezését illeti, meg kell hagyni, hogy a lapok jelentése után ítélve, különösen a munkások egészsége és biztonsága szempontjából, jóval tökéletesebb, mint a magántulajdonban levő gyáraké. Tiszta levegő és jó világítás tekintetében első helyen állanak az ipartelepek között. Dicsérőleg emelik egyébiránt azt a jó viszonyt, melyben e szövetkezetek az illető ipartársulatok vezetőségével állanak. Nemcsak, hogy súrlódások nem fordultak elő, de sőt a testületi érdekeket közösen intézik és istápolják. Az említett kongresszuson Thompson György elnökölt, aki évekkel ezelőtt gyárát oly szervezetű vállalattá alakította át, hogy a szövetkezet és a nyereségrészesedésre alapított vállalat között áll. A munkások ott Trade Union béreket kapnak, biztosított minimális bérrel. A darabszámra való munka meg van szüntetve, a nyolcz órai munkanap be van hozva, minden munkásnak nyáron egy heti szabadsága van, mialatt bérét hozza, a nyereség nagyobb része javára könyveltetik. Megnyitó elnöki beszédében Thompson tiltakozott az ellen a vád ellen, melyet ismételve felhoztak a szövetkezetek ellen, hogy a munka terén arisztokrácziát teremtenek. Ellenkezőleg, úgymond, ők a termelés demokratizálására törekszenek. A tanácskozás leginkább részletkérdések fölött folyt. Főleg a szövetkezeti termelés és fogyasztás kiterjesztésére vezető módokat beszélték meg. Elhatározták, hogy e czélra külön alapot létesítenek, melyből a terjeszkedés költségeit fedezik. 534. ábra: cséplés villamos erővel. GAZDASÁGI MÉRNÖK A földalatti villamos vasút. Sokan bizonyos elkeseredéssel panaszkodnak a fölött, hogy Budapest legszebb útvonalait most hatalmas árkok hasítják végig és rengeteg földhányások éktelenítik el. Ennek a panasznak egy része a földalatti villamos vasút ellen szól, amely most három városrészen át csinál felfordulást. Egy-két hónap múlva azonban nyoma sem lesz már annak a felfordulásnak, mert a fővárosnak ez a legújabb nevezetessége az őszre elkészül. Október végén a roppant árkok, a vasúti töltésekhez hasonló földhányások, a zakatoló gépek, a verejtékes arczú csendben dolgozó munkások, a káromkodó és lovaikat nagyonkínzó fuvaros kocsisok, a port lehelő fenyőgerendák és padlók ezrei, a por, a szemét, a sok kellemetlenségek és a többi: mindezek eltűnnek szem elől. Ami hátramarad utánuk, az egy csodálatos és pompás mű, a melyhez hasonló nincsen a kontinensen és a mely több világvárosi jelleget ad Budapestnek, mint néhány száz bérkaszárnya. Az Oktogon-térről a Városligetig teljesen készen van a nagy mű és fölötte az Andrássy-útnak az a része ismét felöltötte rendes, majesztetikus külsejét. Az alatta elhúzódó föld alatt futó pályához vezető állomások lejáróit féltékenyen őrzik. A villamos világítástól tündéri fényben úszó perronokat ne bámulja meg idő előtt senki. Ez az élvezet egyelőre csak a benfenteseknek jut osztályrészül, akik közé a hírlaptudósító is tartozik. A földalatti villamos vasútról apránként már annyit írtak az újságok, hogy a főbb dolgokat csaknem mindenki tudja. Ezekből a megjelent cikekkből már ismeretes, hogy a vasút a Gizella-térről indul, innen a Harminczad-utczán, Deák-téren, Váczi-körúton és Andrássy-úton át a Városligetig megy, ahol összeköttetése lesz a földfeletti villamossal. A vonal hosszában a végállomásokon kívül még hat megállóhely lesz, éspedig: a Deák-téren, az Andrássy-út és Váczi-körút sarkán, az Operaháznál, az Oktogon-téren, a Vörösmarty utczánál és a Bajzautczánál. A két végállomás egyúttal rendező pályaudvar is, ahol a beérkezett kocsik azonnal az indulási vágányra térnek át. A Gizella téri állomás már félig elkészült. Kényelmes és csekély lejtőjű gránitlépcső vezet le úgy az indulási mint az érkezési oldalon. Ez utóbbinak perronja nincsen, míg az indulási oldal perronja oly tágas, hogy ezer ember is elfér benne. Hasonló, csakhogy kisebb méretű perronok vannak az összes állomások mindkét oldalán. Az Andrássy-út és Bajza utcza sarkán levő megállóhely perronjának díszítése van most munkában A vastag betonfalakat fehér és bordóvörös majolika kockákkal rakják ki. A villamos lámpák fényénél alig hiszi az ember, hogy földalatti helyiségben jár. Az Andrássy-úton vágtató lovak dobogása és a kocsik dübörgése tompa zúgássá szűrődik, mire oda leér. Egyéb zaj nem halatszik le, de ez sem kellemetlen, mert a ragyogó világítás, a csinos oszlopsorok és majolika-falak enyhítik a nyomasztó érzést, mely a föld alatt az emberen erőt szokott venni. A perronból jobb és balfelül két sötét, rejtelmes barlang ágazik ki: a pályatestek alagútjai ezek, 150 —200 méter hosszúságban. Egyik perronról, mint 535, ábra, szántás villamos erővel. 35 .