Gazeta de Moldavia, 1852 (Anul 24, nr. 1-100)

1852-03-17 / nr. 20

„ pentru restatornicirea orănduelei și a ierarhiei în instrucția publică să se pue în lucrare, de astăzi înainte: Cantlul EL Despre autoritatea supremă a instrucției publice Apr. I. prezidentul denumește și depărtează din posturile lor pe membrii supremului consiliu a instrucției, precum și pe General-ineprofesorii de facultăți a colegiului pentorii, rectorii, a limbelor orien de Franc, a muzeului istoric natural, tare, pe membrii secției facerei drumurilor, a observatoriului de Paris și Marsilia servatorii biblioticelor publice Apr, un profesor titular Aa #pe o facultate, atunce ministrul instrucției propune prezidentul pe candidatul ales dintre Doctorii în vărstă .renunțin de 30 ani, seaune acel însemnat în lista dupli, făcută de faculta Tot asetea cu postul vacant și de colegiul academic, mene modu a denumirei se va păzi în facultățile artelor frumoase, a legilor, a mediținei și în shoalele În caz de paranoie a unui post JAN colegiul de trans, în mușleul istoriei naturale, în shoala limbelor sal orientale la observatoriul de Paris și Maiînfățoșază profesorii sau membrii acestor instăngă acești poate și ministrul filia, tituturi doi, și pe propue prezidentului republicei pe un cadio dat. Apr. 3. Ministrul din poronca prezidentului republicei are drctul denumirei din post pentru toți profesorii școalei naționale de facerea hărților, a viea membrilor din consiliurile acași scoaterespectorilor academiei, demice, a profesorilor de șhoale pregătitoare a mediținei și formației, a profesorilor instrucției publice de gradul au diile, al inspectorilor primari a bibliotecelor publice, și îndeoline a tuturor persoanelor, care sănt în slujbe la instituturile instrucției publice a statului. El rostește direct și fără recurs cătră membrii instrucției secundare bănuturi înaintea sfatului academic, țenzura înaintea sfatului supremu, strămutarea, suspendarea cu, seau fără peăstrarea lefei, precum șii scoaterea din post. Elu poate hotără tot asemene pedepse asupra membrilor inscrucției înalte afară de scoaterea din post, care se poate face după propunerea ca prin la decret a prezidatului republicei. — Apr. 4. Directorii denumescu după însărcinarea din partea ministrului pe învățătorii de pe la satel P. Despre consiliul supremu a instrucției. Capitu apă, înfățoșindusă în o marină lungime, coada vătea peste apă CAD cazul CL „Letai șerpe” Consilieri Consiliului supremsănt Ministrul este Prezidenet Consiliului și posturi cu leafă din vistiune a statului, Arg. Episcopi, le fi întrunite 10 Licvidația pensionărei amploiaților blipe ce va face după socotința secției finanțiere a Consiliului de stat. 11 Hotărările din 15 Mart 1850 care nu sănt contrarii acestui decret, vor fi păstrate. În Tunlerii 9 Mart 1852 (iscălit) Lui Napoleon însărcinarea Prezidentului (iscălit) Ministrul instrucției publice Fortul. Alegerile săvărșite acum în Franția, o scenă rară. Toată țara au întărit mai în unanimitate votul ei de mai nainte din Dechemvrie, prin care au încredințat Prezidentlui cărmuirea soartei sale de zece ani. Dela 1789 încoace nici odată nu au fost vreun guvern a Franției în stăpănirea unei puteri atăt de consolidate. 3 de, crus. 5 Arhiepiscopii Membri a curței de casație, 9. Memori a institutului, 8 Pepmerarii-nenebtori, și 2 Memvri aonstrucției litere, denumiți pe un an. Membrii hotărăște deschiderea seanțelor, care trevue să urmeză neamintit de doi ori pe an. Canalul HE Despre General- Inspentorii instrucției Apr. 6 Opt General-Inspectori, 3 pentru apre, legi și 1 pentru medicină, publice, 3 pentru științi, À pentru sânt însărcinați cu invenția facultăților și a ocoalelor mai înalte. Aceștia pot fi însărcinați și cu mic ecetraordinare pentru liceuri și instituturile instrucției publice de gradul aa doilea șefă General-Inspestoria instrucției secundare sânt însărcinați cu inspecția Liceelor naționale, a colegiilor comunale și a institutului instrucției publice de gradul al doile. Doi General Inspectori a instrucției primare primesc vor asemene îndatoriri pentru instrucția gradului lor. Capitul IV. Osăbite hotăriri. Art. 7 Un plan nou de instrucție să va cerceta de cătră Consiliul suprem în seama cea dintăi a ca. Apri în paturi de neaparată trebuință, Rectorii pot, ca o măsură administrativă, a suspenda pe un profesor a instrucției publice de gradul al doile, cu îndatorire, de a raportul îndată după aceea Ministrului, carele încuviințază sau desființază suspendarea. Art. 9 Profesorii pot avea acuma numai doă și aceste doă Art. giumătate milă de la noi. duu barcelor să arunce asupra lui arponele. doă arpoane să împlăntază în corpul cel înfricoșat rului. (Încheerea va urma). denumi farmațeutice, să mișcamu ziceam pe administratorii și copt. 2. Avănd 4 propie. 2. a regula KAAN Atunce am are din ce să . 5 Consiliul suprem ce alcătuește din seau 3 Senatori ce nor sui păn la 20,009 franci. înstrucției PUdin înfățoiază deșine în cabinet spre a dezjuna, cănd deodată auziți pe Oneta Vanian, un iesularu de la Marchezas, ce luasăm drept călăuzit, strigănd în limba engleză aleea de înțăles: „Eu vedeți, eu văd mulți Noi țănuirăm ochii în partea ce ne arătă sălbaticul. la început Dar eu n'am văzut asemenea fiară, e prea lungă, ce negru, apoi o formă de chitu. Nui Chitu, nui, Neștiind în ce parte să îndreaptă acea seară, am ca să pregăti în o lungre harponele un feliu de undiță ce să aruncă în corpul chitului de asemene marinarii să pregătiră, însă în curs de una oară în zadar am căutat să descoperim acea vietate. Perzind toată nădejdea de a o întămpina, poi pluteam înainte, cănd deodată sălbaticul începuse de marei” Marinarii să uimisă, dar eu ai zisemu: Că pănă acum onor fiind balaurul de mare să credea o fabulă, și KB de mare noi eram datoria KA păscătorii chigu CB facă astă descoperire, ni'l supune, căci de nu'l vom ataca, nu vom fi crezuți, ce criticați. Drept care onorul americanu cere să vederăm curajul nostru, și am propus CB transportăm balaurul ude la vr'un portu unde l'am pute vinde cu mare prețu. Spre a ataca am cerut să iasă volontiri, să cuvine CB mărturisesu că toți marinarii umbla C. Ce pornească deodată. Vu cu căpra aleși nu îmbarcarăm în o șalupă și nu înfintirăm a da vănătoare șerpelui, după o vară de plutire lamagiune, ea avea coada întoarsă cătră noi, noi umblam săi lavitim dar ea nu întrecuți plutea înainte. Văzind aceste nu credem că'l vom ajunge, cănd deodată moancorastrul stătu pe locu ca Atunce am aruncat ancora și amorăn- Area ziseiu, iacă că a balaumi să părea adausă, mă temu rănduit un nastea ne unde pe apă KAO CurvABATG, ca a striga încă mai tare, ca pe covertă, am descoperit pe mare în depărtare fiară din cele mai estraordinare precu a fost văzut pe Oceanu., Va nici că înaintea funie. Toți nici odineoară n'am mai nici să naptea, un Kirs, capul nul videam dar corpul ochii erau țingiți asuprăi, peste căteva minute tot corpul era arfară nime sălbaticul Înaintindumă de o milă ocelinu (trupul) !