Gazeta de Sud, octombrie 2007 (Anul 13, nr. 3841-3867)

2007-10-23 / nr. 3860

Strada plângerii Reabilitarea rețelelor de canalizare din Craiova, plătită din bani europeni, se face după ureche. în loc să gândească de două ori și să spargă o dată, responsabilii în domeniu fac exact pe dos. Intersecția străzii Maria Tănase cu bulevardul Nicolae Titulescu a fost din nou blocată pentru decolmatarea canalizării, deși, în urmă cu câteva luni, constructorul spărsese asfaltul în același loc, blocând traficul. Motivul oferit de oficiali este ridicol: instrucțiunile de începere a lucrărilor au venit târziu. Și asta, deși, conform graficului de intervenție, se știa cu mult timp înainte că ambele lucrări pot fi făcute simultan. pagina Căldura spre apartamentele craiovenilor e pe țeavă, dacă nu cumva a și ajuns în calorifere. Autoritățile au anunțat ieri că pornesc sistemul de încălzire în toată Craiova și că nu vor fi probleme în furnizarea agentului termic. Din schemă iese însă cartierul Craiovița Nouă, unde nu s-au finalizat lucrările de transformare a centralelor în puncte termice. „Astăzi (ieri - n.r.) pornim toate punctele de distribuție din oraș. Rețeaua este funcțională, a răspuns bine la probe și nu vor fi surprize. Din păcate, în Craiovița Nouă nu putem furniza căldură la blocurile racordate la centralele termice desființate. Preconizăm că la 1 noiembrie le vom putea da în funcțiune“, a spus directorul Regiei de Termoficare, Tatian Tudorache. El susține că producătorul de căldură craiovean a depășit și problemele de ordin financiar, cu ajutorul subvenției de 94 de miliarde de lei vechi, recent alocate de guvern pentru acoperirea cheltuielilor cu combustibilul. „Toți acești bani, aproape 100 de miliarde de lei vechi, dar și alte 100 de miliarde pe care intenționăm să le contractăm în bancă vor merge către furnizorul nostru de agent termic, Complexul Energetic Craiova, la care avem datorii“, a mai spus Tudorache. Marian BĂDÎRCI Craiovița Nouă, la rece APOSTROF Votul uninominal este o cauză populară. Lumea vrea să voteze persoane și nu liste de partid, fără chip. Asta e clar. Băsescu s-a prins de unde bate vântul și a decis să-și apropie tema. Sondajele i-au indicat că două treimi dintre votanți vor o schimbare. Și asta de 10-12 ani de când lumea a înțeles. Politicienii s-au prefăcut până acum în 1996, 2000, 2004 că vor să treacă la vot uninominal. A fost numai joc de picioare, declarații ipocrite. De fapt, au fost și sunt hotărâți să rămână la votul pe liste. De data asta, șmecheria nu a mai mers. Din cauza conflictului dintre palate și dintre Cotroceni și parlament s-a ajuns ca această chestiune, care a putut fi marginalizată o vreme, să devină un fel de ciomag politic. După 17 ani de scandaluri politico-financiare, de corupție cât încape, de nerușinare în multe cazuri, de incompetență în altele, e momentul să schimbăm maniera de a ne alege reprezentanții. Mă simir că vechiul sistem a rămas atâția ani în vigoare. Dacă a corespuns momentului 1990, când nu existau partide și trebuia să fie inventate, acum avem o armată de politicieni selecționați „pe listă“ și nu putem spune deloc că ei sunt ceea ce ar trebui să fie. Ca și în cazul autostrăzilor, al căror adversar - ca ministru al transporturilor - a fost, Băsescu s-a întors. Acum un an era împotriva votului uninominal pe motiv că poporul român nu este suficient de matur ca să voteze persoane, între timp s-a convertit. Acum este pentru. Ultimatum Motivul aparent este dorința lui de a lovi în parlamentarii care au votat suspendarea sa. Dacă se tem de ceva, acești parlamentari - fantomatici, anonimi, carne de tun, fără identitate, care nu au făcut decât să își aranjeze afacerile în timpul mandatului și au votat la cerere tot ce li s-a cerut de conducerea superioară de partid și de stat ei bune, se tem să iasă în fața electoratului, să își pună candidatura. Se tem de competiția cu adevărații lideri locali, oameni cu reputație bună, adesea cu bani și cunoscuți în circumscripțiile lor. Ei se tem că vor fi măturați de votanți, ceea ce se va și întâmpla. De ce ți-e frică nu scapi. Numai 20% dintre ei se vor regăsi în fotoliile din Casa Poporului în 2008. Votul pe persoane este sinuciderea unei clase politice, cea născută în tranziție. Un fel de struțocămile, de dinozauri bipezi. Timpul lor a expirat. Pentru electorat, motivul real al atitudinii lui Băsescu - în favoarea votului uninominal și al presiunii pe care a pus-o pe parlamentari este fără relevanță. Important este că sistemul se schimbă. Dacă se schimbă... vom vedea. Tema referendumului are însă alte conotații. Băsescu vrea să se implice personal în campania electorală, să tragă după el PD-ul. Calculul spune că PD nu ar face față fără prezența sa și atunci trebuie tractat chiar de ei. Dacă ia o opțiune acum și câștigă alegerile pentru UE, atunci se trimite un semnal că PD este partidul cel mai puternic și că vine de Stelian TANASE la guvernare. Plasat de aproape toate sondajele în fruntea clasamentului, PD - cu peste 40 de procente adesea - pare dornic să facă singur guvernul. Cum au făcut liberalii și PSD (2000/04) - adică fără aliați. Oamenii lui Băsescu văd că un guvern minoritar este o pacoste, ca și unul de coaliție. Așa că speră să ajungă singuri în Palatul Victoria la anul, după încă un efort de campanie. Ei sunt susținuți energic de locatarul de la Cotroceni. Ținta lui în această perioadă este exact asta: să facă în 2008 guvernul numai cu PD. Nu i-a plăcut deloc să împartă puterea cu liberalii. Scenariul referendumului vine de aici, înainte de a fi o expediție de pedeapsă la adresa celor 322 de parlamentari care au votat suspendarea sa. . Titlurile zilei EVENIMENT / PACINA 2 Trei zile fără procuror Procurorii din Caraș-Severin au „scăpat“ de investigarea uciderii craioveanului Leontin Bebu și au „pasat“ dosarul colegilor din Craiova, mutarea lui de la un Parchet la altul lăsându-i pe polițiștii doljeni trei zile fără procuror ACTUALITATE / PAGINA 3 Muzică, lasere și focuri de artificii Etno, Andra, Mircea Baniciu și Vlady Cnejevici, Pepe, Voltaj, dar și Ștefan Popa Popa’s au fost invitații de onoare ai urbei în seara de deschidere a Zilelor Municipiului Craiova ECONOMIE / PAGINA 6 TVA nelegal de peste 200 de miliarde în Dolj Jumătate din sumele atrase la buget de inspectorii fiscali în 2007 se referă la deducerea nelegală de către firme a taxei pe valoare adăugată. Construcțiile, comerțul cu cereale și, mai nou, comerțul intracomunitar cu firmele din UE sunt predispuse cel mai mult evaziunii fiscale Fii vocea cartierului tău, în Lăpuș! Cu doar o lună înainte de împlinirea unui an de viață, proiectul „Fii vocea cartierului tău!“ al Gazetei de Sud a ajuns în Lăpuș, întâlnirea locuitorilor cu autoritățile va fi găzduită pe 30 octombrie de Grupul Școlar „Traian Demetrescu“, de la ora 18.00. Așa cum i-a obișnuit pe craioveni, GdS va încerca să-i aducă în fața contribuabililor pe toți răspunzătorii din domeniile deficitare ale cartierului, pentru ca oamenii să le poată comunica nemijlocit ce vor de la ei. De asemenea, GdS va mediatiza atât acțiunea, cât și efectele ei. Marian BĂDÎRCI Băsescu e sigur că va fi referendum Președintele Traian Băsescu le-a spus ieri democraților aflați la lansarea oficială a candidaților PD pentru Parlamentul European că va convoca referendumul pentru introducerea votului uninominal. „Vă asigur că va fi referendum“, a spus Băsescu în mesajul adresat celor 5.000 de participanți la manifestare. Ieri a expirat termenul dat de președinte guvernului și parlamentului pentru adoptarea Legii votului uninominal. Președintele Traian Băsescu a anunțat, în urmă cu mai multe săptămâni, că, dacă nu va primi spre promulgare legea privind votul uninominal până pe 22 octombrie - adoptată de legislativ sau prin asumarea răspunderii de către guvern, va emite decretul pentru organizarea referendumului. Adrian DINU Cotidian al oltenilor de pretutindeni Angajări GAZETA de SUD Ú Cotidian al oltenilor de pretutindeni 10 Vânzători volanți - Craiova 9 Distribuitori abonamente zona Daewoo Relații ia telefon 0251/412.253 De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a 99 Gazetei de Sud? Pentru că te înscriem automat la ■f- Tombola Abonaților, unde poți câștiga lunar un calculator și 10 premii a 100 de lei.10 x 100 NEI’NOI Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD Cotidian al oltenilor de pretutindeni ’ERFORMAN