Gazeta de Sud, septembrie 2008 (Anul 14, nr. 4122-4147)

2008-09-16 / nr. 4135

I # ♦ St Vânătoare de Șoim INCAS București, institutul care a proiectat în anii ’70-’80 aeronavele militare românești IAR 93 și IAR 99 Șoim, își dispută în instanță cu Avioane Craiova drepturile de proprietate intelectuală pentru cele două modele. Oficialii institutului spun că nu vor lăsa Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului să le dea gratis cehilor de la Aero Vodochody patentul de fabricație. Cercetătorii merg mai departe și spun că vor cere daune pentru modernizările aduse modelului IAR 99 de israelienii de la Elbit Systems, deoarece aceștia nu le-au cerut acordul. Conducerea de la Avioane spune că nu știe nimic despre proces, iar AVAS, proprietarul pachetului majoritar de acțiuni, recunoaște că licența de fabricație va fi negociată cu investitorii cehi. pagina. Până să aterizeze în curtea proprietarilor cehi, IAR 99 face o escală în sala de judecată Calculatorul a ajuns la câștigător Câștigătorul Tombolei Abonaților, organizată pe 11 septembrie, a intrat în posesia premiului un calculator AMD Sempron cu monitor LCD. „Nu aveam calculator, așa că e binevenit. Am trei copii - o fată și doi băieți care își doreau foarte mult un calculator, dar nu am avut bani să le cumpăr“, a declarat Sandu Marin (foto), din Daneți, câștigătorul premiului. Acesta a precizat că este abonat de doi ani la GdS, prin rețeaua proprie de distribuție. „Până acum nu am mai câștigat niciodată nimic. Distribuitorul este cel care m-a anunțat că am obținut premiul“, a adăugat Sandu Marin. Regulament Tombola Abonaților în fiecare lună, cititorii Gazetei de Sud pot câștiga premii substanțiale la Tombola Abonaților, în timp ce abonații prin sistemul de distribuție propriu al Gazetei de Sud sunt înscriși automat la tombolă, cei care se abonează prin Poșta Română trebuie să trimită dovada plății abonamentului pe adresa redacției (Câmpia Islaz, nr. 97A). Tragerea la sorți are loc în a doua joi a fiecărei luni, la ora 14.00, la biroul de publicitate al Gazetei de Sud, situat în Craiova, vizavi de Banca Țiriac și de cinematograful Modem. Pentru o transparență sporită, la tragerile la sorți, care sunt interactive, poate asista oricine. GdS Iritarea președintelui față de presă este veche. Băsescu este iritat ori de câte ori cineva nu este de acord cu el sau nu poate fi adus în rândurile „oastei“ sale. Atunci construiește din nimic scenarii apocaliptico-fantastice, după care „cine nu e cu mine este împotriva mea!“. Lucrurile nu se opresc aici, în acest raționament rudimentar: „Cine este împotriva mea este plătit de adversarii mei!“ și atunci este un vândut, un trădător, „miroase a petrol“, e un „tonomat“, o „țigancă împuțită“, e un „găozar“! Sunt numai câteva din lunga listă a etichetelor administrate în timp de președintele unei țări, pretins europene, unor ziariști. E un limbaj întâlnit la galeriile de fotbal, unul inacceptabil și imposibil de folosit într-o țară civilizată. Dacă atitudinea față de presă a președintelui este aceasta, ce să mai spunem despre șefii de poliție, directorii de bănci, politicieni, și până la omul simplu din piață! Băsescu încurajează agresivitatea unei întregi societăți împotriva ziariștilor, ceea ce nu cred că este un lucru înțelept. Când Băsescu a fost atacat de forțele politice adverse în anii ’90, singurul lui reazem a fost presa. Când era primar la Capitală, mai târziu, și îl înfrunta pe Năstase, atotputernicul șef de partid și premier, aliatul lui Băsescu a fost presa care nu a înghițit aroganța lui Năstase și a publicat dosare de corupție ale puterii, care au făcut epocă. Năstase făcea tot felul de manevre ca să îl scoată din joc pe primar, dar presa l-a apărat pe Băsescu în acea dispută. Ce s-a schimbat între timp? Un lucru simplu de care Băsescu nu prea ține cont, între timp, a ajuns președinte. El este, altfel spus, „puterea“. Presa, prin regulă, este sceptică, neîncrezătoare când este vorba de putere. Un jurnalist care susține puterea își pierde orice credibilitate. Puterea corupe, se știe de mult asta. Și pe jurnaliști, nu doar pe politicieni. Cine stă în preajma puterii nu stă degeaba, ci pentru interese la fel de vădite ca și ale politicienilor și ale oamenilor de afaceri. Funcții, fonduri publice etc. Mai degrabă bănuiesc de minciună și corupție, că e „vândut“, un jurnalist din preajma puterii decât pe unul care critică puterea. Sigur, nu îmi imaginez că toți cei care îl laudă pe Băsescu sunt niște „vânduți“, „imorali“. Cred sincer că există și convingeri, că există jurnaliști și intelectuali care cred că Băsescu este liderul care trebuie României în 2008, ba și că unii cred că este „omul providențial“. Etc. etc. Când se află într-o conferință de presă, Băsescu are impresia că este pe un vapor unde el este comandantul și toți trebuie să i se supună. Cum să pui la îndoială afirmațiile comandantului? Băsescu are impresia că singurii jurnaliști cinstiți sunt cei care îl laudă în gazete, că numai aceștia sunt de bunăcredință, că nu sunt cumpărați de nimeni. Ideea că sunt oameni care din convingere scriu, afirmă la radio/TV altceva decât vrea Domnia sa îi scapă. El pleacă de la premisa că este infailibil, deasupra oricărei critici. Dacă a re Stelian TANASE fost ales președinte, orice altă părere trebuie să înceteze. El este lupul alfa, șeful, jupânul și toată suflarea îi datorează supunere. Cine nu o face este pedepsit, atacat, denigrat, ca vândut, trădător, corupt; în esență, este aceeași manieră de a privi presa ca sub o dictatură, unde presei i se pune călușul în gură. Până în 1989, dacă aveai altă părere decât șefii comuniști, erai taxat „agent imperialist, trădător al clasei muncitoare, vândut străinătății pe dolari“ etc... Pare că nu s-a schimbat nimic. Și asta vine din simplul fapt că nimeni - nici Băsescu - nu este infailibil. Chiar dacă i-o spun unii din anturaj, mințindu-l pentru că îi place să o audă. Iar dacă o crede cineva despre sine că ar fi, vai lui Cine se ia cu mine bine... 1 Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Nouă firme cer demiterea lui Staicu Dușmanii lui Dinei se adună în jurul lui Chelu, mărind numărul celor care cheamă SIF-ul în judecată pentru a-l demite pe reînvestitul președinte-director general SOCIETATE / PAGINA 5 Pâinea nu se scumpește... încă Producătorii mari din Oltenia susțin că, în viitorul apropiat, nu vor majora prețul pâinii. Dacă se scumpesc grâul, energia și gazele, atunci nu sunt excluse creșterile de preț la pâine ECONOMIE/PAGINA6 Restanțieri cu duiumul la creditele în lei Atât populația din Dolj, cât și firmele locale au cele mai mari datorii bancare neachitate la termen, preponderent la creditele în lei. Deși împrumuturile în valută sunt aproape la fel de mari, restanțele sunt de zece ori mai mici decât la cele în lei Acest număr conține suplimentul gratuit Jiunimea. SC Plusauto SRL, dealer autorizat Ford își extinde activitatea în orașul Drobeta Turnu Severin și organizează: LICITAȚIE DE CONSTRUCȚIE pentru pavilion expozițional vânzare autovehicule și service auto. Caietul de sarcini se poate achiziționa de la sediul Plusauto aflat în Craiova, str. Caracal, nr. 254, începând cu data de 17.09.2008. Relații la telefon: 0731.363.046. Plusauto Feel the difference ***** 40 de ani de tradiție în producția betonului Comercializăm toate tipurile de BETOANE Calea București, bloc RIO, parter. E-mail. edecagroup.i yahoo.com Tel: 0251/41.10.96. 0351/42.01.79. 0723.679.888. 0733.100.422.0752.442.834 Antonie SOLOMON, Primarul Municipiului Craiova, alături de aparatul de specialitate din subordine și membrii Consiliului Local Municipal deplânge trecerea la cele veșnice a marelui actor și om ȘTEFAN IORDACHE-cetățean DE ONOARE AL MUNICIPIULUI CRAIOVA. Peste cortina care a coborât, amintirea inegalabilului artist va rămâne vie pentru toți craiovenii, care îi vor cinsti veșnic memoria. Artistul se retrage de pe scena spectacolului, omul se retrage de pe scena vieții pământești, dar ȘTEFAN IORDACHE rămâne în conștiințele noastre. Noapte bună, distinse maestru și prieten drag. (cd. 34.042) (cd. 34.265) (cd. 34.262)