Gazeta de Sud, ianuarie 2010 (Anul 16, nr. 4526-4549)

2010-01-14 / nr. 4535

Director: Adrian VOINEA Abonează-te la Gazeta de Sud și primești cadou Cartela Vodafone! în plus, ești înscris automat la Tombola Abonaților! Caută detalii în ziar» Jj GAZETA k SUD Nr. 4535 | 10+12+16 pagini | www.gds.ro | Joi, 14 ianuarie 2010 | Preț: 1,5 lei cd ) Titlurile zilei 1 t Vaccinul vrajbei Gripa porcină a declanșat războiul între Ministerul Sănătății și medici. După ce autoritățile i-au amenințat că nu-i mai lasă să intre în contact cu pacienții dacă nu se vaccinează, doctorii contraatacă și spun că pandemia este o sperietoare aruncată populației pentru a face jocurile unor producători de medicamente. Vicepreședintele Colegiului Medicilor din Dolj acuză ministerul că obligă spitalele să cumpere medicamente foarte scumpe, pe care nu le folosesc, în timp ce altele de bază lipsesc cu desăvârșire. pagina. Doctorii acuză Ministerul Sănătății că a băgat frica în oameni ca să umple buzunarele unor firme de medicamente Comentariu Două instituții-cheie într-o democrație - justiția și presa - gesticulează constant împotriva reformei, împotriva mersului înainte. Nu toată justiția, nu toată presa. Magistrații din CSM au ales să fie reprezentați la vârf de o fostă colaboratoare a Securității, Florica Bejinaru. Reabilitând-o în plină discuție despre modernizarea statului, CSM a probat că are resurse nebănuite de umor macabru și cinism, nu doar de antireformism. Cu ce ar fi însă presa mai brează? Realitatea TV, de exemplu, i-a reabilitat pe fostul turnător Sorin Roșca Stănescu și pe Bogdan Chirieac după ce, în urma acuzațiilor de șantaj, i-a excomunicat, în cazul alegerii Floricăi Bejinaru, breasla a reacționat. Uniunea Națională a Judecătorilor din România crede că, prin alegerea sa în fruntea CSM, „justiția română a primit cea mai grea lovitură pentru istoria sa din 1989 până în prezent“. SoJust a luat poziție, iar Asociația Magistraților din România anunță că va ataca în instanță alegerea sa. Altfel spus, nu doar moralitatea Floricăi Bejinaru stă sub semnul întrebării, ci și legalitatea alegerii sale. Unii magistrați susțin că votul s-a reluat de șase ori ca să iasă cine trebuie, sugerând că CSM și-a ales șeful prin aranjamente. Alți experți susțin că alegerea Floricăi Bejinaru încalcă pur și simplu prevederi legale. Ce legitimitate și autoritate în rândul magistraților va avea Florica Bejinaru dacă va rămâne președintele CSM? Ce semnal transmite România la Bruxelles, cu un fost turnător ales în mod discutabil, după 20 de ani de la Revoluție, să păzească moralitatea și etica profesională a magistraților? Cu astfel de opțiuni, Bruxellesul va avea toate argumentele să mențină mecanismul de monitorizare și verificare, nu să-l ridice, cum visează politicienii de la București. Până la sfârșitul anului Frânării 2010 ar trebui să aibă loc alegeri pentru un nou CSM. Acest CSM a atins fundul prăpastiei. Mai jos nu se poate. Vom afla, deci, curând dacă judecătorii și procurorii vor trimite în cel mai înalt for al breslei tot personaje compromise, ocupați fiind exclusiv cu păstrarea lefurilor, sau se îngrijesc și de reformarea sistemului. Vom afla curând dacă reformiștii din justiție au făcut masa critică sau avem de-a face, în realitate, cu o mână de magistrați luptători cu morile de vânt. Dar presa? Cu ce ar fi mai puțin scandaloasă alegerea Floricăi Bejinaru în fruntea CSM decât recuperarea lui SRL și Bogdan Chirieac de către Realitatea TV? Sunt instituții diferite, veți spune: CSM e o instituție publică, presa e o afacere privată. Adevărat, însă ambele instituții au un rol determinant în modernizarea statului. în afara unor reacții individuale pe tema reabilitării cuplului SRL - Chirieac provocate de cititorii HotNews.ro în discuții cu CTP sau Cătălin Tolontan, breasla jurnaliștilor tace mult. Cu capul înfundat adânc între urechi, presa arată chiar mai sumbru decât justiția. Orori se comit zilnic, dar ele trec netaxate. Oroarea și excesul au intrat în firescul presei românești. La fel ca imaginea justiției, și imaginea presei se degradează accelerat. De pildă, câteva ziare au publicat seri fotografii cu fiica unui important politician pozând acasă, în patru labe pe pat sau în lenjerie intimă. Nici un ziar n-a ținut cont că e minoră, are 14 ani, iar expunerea sa reprezintă o încălcare flagrantă a deontologiei. Nici un argument nu justifică expandarea fotografiilor în spațiul public, nici că pozele erau deja publice pe Facebook, nici că e fiică de politician, nici că fetița se crede deja femeie. E un minor, punct. Până la 16 ani nu răspunde în fața legii, darămite altfel, iar faptul că jurnaliștii s-au dovedit, în acest caz, mai iresponsabili decât un copil de 14 ani văd că nu deranjează pe nimeni. Dar n-ar fi nici prima, nici cea mai gravă dintre orori lăsată să treacă tocmai de profesorii de etică din România, ziariștii-moraliști din trustul Realitatea sau Intact, cei care trag zilnic de guler politicieni și guvernanți pentru prostiile lor, reale sau inventate. Cu o justiție slabă și manipulabilă, statul nu poate progresa. Cu o presă compromisă și care se autocompromite constant, societatea își strică reflexele sănătoase pe câteva generații. Partea bună e că presa n-are nevoie de alegeri și de intervenția statului ca să se reformeze. Publicul a pus capacul peste câteva ziare-tomberon și va mai concedia, cu timpul, câțiva gazetari urât mirositori. Partea proastă e că procesul de curățare și profesionalizare a presei consumă timp și, la fel ca justiția, ne otrăvește viața de Dan TAPALAGA HotNews. 4^AN - ACTUALITATE / PAGINA 3 Hibe legislative la școlile de șoferi Școlile de șoferi din cadrul învățământului de stat ar putea fi obligate să-și întrerupă activitatea dacă adoptarea bugetului va întârzia. Problema ține de imposibilitatea financiară a procurării softului devenit obligatoriu pentru toate școlile de șoferi din România ECONOMIE / PAGINA . Nervii craiovenilor fierb in oalele de la real.De mai multe zile, produsele promise la promoția real, nu se găsesc în magazin, fapt ce îi nemulțumește pe mai mulți craioveni, care s-au văzut cu bonus-cardurile completate și cu banii dați pe cumpărături. Conducerea hipermarketului garantează că toți doritorii vor primi oale și cratițe dacă se prezintă cu cardurile pe durata promoției, adică până la sfârșitul lunii SPORT / PAGINA 10 Mircea Petescu. Wotte nu poate face miracole Impresarul care l-a dus pe Gică Popescu în 1990 la PSV și care a colaborat cu actualul antrenor olandez al Științei a afirmat că Mark Wotte are nevoie de timp pentru reconstrucția echipei alb-albastre Seria câștigătoare din _w w 13 ianuarie 2010 este: Ä2.1000510 și ești premiat! Ai câștigat? Acest număr conține Suplim de Sănăta Lună la 0251413.100 s (în maximum 24 de ore) 1 J1 IX CALCULATOR PERFORMANT 10x100 LEI NOI vin/ 3 x ÎNTREȚINEREA PLĂTITĂ Astăzi la ora 14.00, la biroul de publicitate al Gazetei de Sud situat vis-a-vis de cinematograful Modern, are loc tragerea la sorți pentru desemnarea câștigătorilor la Tombola Abonaților și concursul “îți plătim întreținerea”. Vă așteptăm! .. fi ai .m 'A I 1r '• J în Rovine, pe rocada, aproape de gara Ltd. Da.cobur ilr./í- Tul: 02114104ÎJi v/v/v/iiiudrîiudro J___