Gazeta de Sud, aprilie 2010 (Anul 16, nr. 4601-4624)

2010-04-08 / nr. 4605

fi I Director: Adrian VOINEA >Solomon, bântuit de Mititelu Tribunalul Argeș a respins ieri cererea de liberare provizorie sub control judiciar formulată înainte de Paște de primarul suspendat al Craiovei, Antonie Solomon. Acesta a susținut în fața instanței că n-a făcut nici o presiune asupra lui Mititelu și nici nu i-a trimis mesaje de amenințare. „Sunt în război cu Mititelu de zece ani și niciodată nu o să mă împac cu el. Sunt probleme personale. Vreau să vă spun că și acum i-aș da încă o dată stadionul gratis. Acest stadion este o povară pentru primărie“, a spus Solomon, la final, către judecători. pagina3 Antonie Solomon rămâne după gratii Nr. 46051 10+12 pagini | www.gds.ro | Joi, 8 aprilie 2010 | Preț: 1,5 lei 1 Titlurile zilei EVENIMENT/PAfil NR 2 Dragan, arestat Tânărul care l-a lovit pe bărbatul ce traversa strada prea încet a fost arestat preventiv, pentru 29 de zile, de Judecătoria Craiova. Deocamdată, acuzația vizează doar săvârșirea infracțiunii de ultraj contra bunelor moravuri și tulburarea liniștii publice Aviz CSM pentru arestarea judecătorului Florin Costiniu CSM a avizat ieri cererea DNA pentru reținerea și arestarea judecătorului Florin Costiniu, implicat în dosarul senatorului Cătălin Voicu, au declarat surse judiciare. Plenul CSM urmează să discute, în ședința de astăzi, o notă a Direcției legislație, documentare și contencios cu privire la protestul magistraților, intitulat .,Integritate și demnitate“, prin care 100 de judecători și procurori au cerut Consiliului să ia atitudine față de cazurile de corupție din sistem. Aceasta este prima reacție a CSM față de protestul inițiat, pe 30 martie, de trei judecătoare, printre care și președinta Uniunii Naționale a Judecătorilor din România (UNJR), Dana Jjârbovan.Protestul celor trei magistrați s-a propagat rapid în sistemul judiciar, 400 de judecători și procurori aderând la petiție în doar trei zile. „CSM are datoria să analizeze nu doar comportamentul celor care sunt subiecți ai unei anchete penale, dar și comportamentul celor care au încălcat normele etice fără ca prin aceasta să se comită infracțiuni“, potrivit sursei citate. Protestul judecătorilor și procurorilor vine după apariția în mass-media a informațiilor potrivit cărora doi magistrați de la înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), respectiv Cristian Jipa și Florin Costiniu, sunt implicați în dosarul de corupție al senatorului Cătălin Voicu. —--------------------------------Newsln La Craiova, un tânăr golan sare de la volan pentru a-l burduși cu pumnii pe un bunic care traversa trecerea de pietoni într-un ritm prea lent; în București, pasagerul din dreapta unui șofer sare de pe scaun și sparge geamul unei mașini de salubritate care staționa în mijlocul circulației deja sufocante. Două cazuri extreme, care reprezintă doar vârful vizibil al unui larg grup de cetățeni nărăviți la filozofia „grăbește-te în ritmul meu sau te sparg“. „Nebunia în trafic“: boală sau inconștiență? Acest fenomen poate fi explicat dintr-o dublă perspectivă. Suprapopularea excesivă prezentă într-un oraș precum Bucureștiul scade toleranța individuală în condiții de stres și, cu siguranță, în nici un loc din România nu te poți simți mai stresat decât în mijlocul unui blocaj din traficul bucureștean. Există tipuri de personalitate predispuse la explozii necontrolate de violență, fără ca frecvența acestora să sugereze un tablou patologic. Lipsa cenzurii comportamentale devine în astfel de situații o incapacitate structurală a individului, potențată în același timp de celălalt factor social care aruncă benzină pe foc. Din mai multe motive, în ultimii ani autoritatea statului s-a subțiat consistent în România. Atunci când o bună parte din populație trăiește încercând să păcălească feluritele instituții publice, nu se poate spune că există respecte pentru autoritatea statului. Este cazul multor cetățeni români, care se luptă cu taxele și birocrația aberantă emanată din ministere. Dar cea mai vizibilă și ușor de întâlnit personificare a autorității statale este chiar polițistul din trafic. Paznicul acestui domeniu public nu beneficiază de acel respect necesar funcționării relației autoritate-subordonare. Orice dialog între polițistul rutier și cetățean se termină cu invectivele strecurate printre dinții ultimului la adresa primului. în România este impresionantă răspândirea avertizării luminoase între șoferii care se feresc de radar sau de controalele în trafic. Toți colaborează în a-l fenta pe polițist, iar respectul față de autoritate e doar o vorbă-n vânt. Cum am ajuns să le dau dreptate polițiștilor Desigur că aceste explicații nu scuză exploziile de violență din trafic. Nu justifică nici depășirile repetate și intimidante între mașinile românilor, nici înjurăturile de la trecerile de pietoni. Sunt doar realități care contrazic stereotipii facile din categoria „șoferul român este o primată necivilizată“. Brutalitatea traficului din România nu este rezultatul unei carențe educative, ci un mijloc de adaptare al șoferului la un mediu înconjurător ostil. Inadecvarea drumurilor la cantitatea și performanțele mașinilor din România este la fel de condamnabilă precum reacția golanului din Craiova, în lipsa unui viitor binevoitor cu șoselele românești, doar un bici usturător ar putea restabili ordinea în această junglă. Este întâia oara în viață când le dau dreptate unor polițiști: acelora care au propus sancțiuni pentru agresivitatea în trafic iincluzândepășirile repetatii și frânarea bruscă și intenționată). Cu alte cuvinte: „grăbește-te încet sau rămâi fără carnet“. Grăbește-te sau te sparg SOCIETATE / PAGINA 5 Țara lui Supermarket Au trecut 20 de ani. S-a înălțat unul la doi ani, pentru consum, după atâția ani de pâine pe cartelă. Mari, luminoase, cu oferte și tam-tam la deschidere - supermarketurile după model occidental. S-au construit baruri, restaurante, terase. Au trecut 20 de ani în care am învățat să ne înregimentăm, să plecăm capul, să vorbim fără să spunem nimic ECONOMIE/ADMINISTRAȚIE / PAGINA 6 Bugetul asigurărilor de șomaj, secătuit de criză într-o perioadă în care șomajul a fost în creștere în Dolj. Fiscul a încasat doar 67% din sumele ce ar fi trebuit să ajungă la stat anul trecut în contul asigurărilor pentru șomaj. Finanțiștii dau vina pe situația economică actuală pentru încasările slabe. în plus, patronii cărora li se fac dosare pentru stopat la sursă scapă doar cu o amendă SPORT /PAGINA 10 Nu-i nimic, învingem Astra! Universitatea a pierdut, la Alba lulia, meciul cu „lanterna roșie“ după ce a evoluat o repriză cu un jucător în minus, dar promite să treacă sâmbătă de trupa lui Nicolo Napoli pentru a-și asigura un final de campionat mai liniștit îl CALCULATOR PERFORMANT 10X100 LEI NOI n ° 13K întreținerea plătii. Astăzi la ora 14.00, la biroul de publicitate al Gazetei de Sud situat vis-a-vis de cinematograful Modern, are loc tragerea la sorți pentru desemnarea câștigătorilor la Tombola Abonaților și concursul “îți plătim întreținerea!’’. Vă așteptăm! Campania „Viză pentru SUA“ Ministerul Afacerilor Externe (MAE) și Ambasada Statelor Unite la București au lansat ieri campania de informare „Viză pentru SUA“, un demers ce nu presupune costuri și vizează includerea României în programul Visa Waiver, ceea ce le-ar permite cetățenilor români să călătorească fără vize în SUA. Campania încearcă să contribuie la scăderea ratei de refuz a solicitărilor de viză pentru SUA, unul dintre principalele motive pentru care România nu a fost inclusă în Visa Waiver. Prin intermediul inițiativei, cetățenii români primesc informații despre procedura de solicitare a vizelor și principiul care stă la baza evaluării individuale a fiecărei solicitări depuse la Consulatul american. în același timp, candidații sunt îndemnați să-și facă evaluarea personală în funcție de criteriile din legislația americană, acestea fiind prezentate pe site-urile MAE și al Ambasadei SUA. Prin această autoevaluare, șansele de a completa un dosar de viză credibil cresc, menționează MAE. Campania vine cu explicații despre conceptul „legăturilor puternice cu țara“, care joacă un rol esențial în evaluarea unui candidat în vederea obținerii vizei pentru SUA. Inițiativa își propune, de asemenea, să explice de ce un candidat care a fost respins are nevoie să își îmbunătățească dosarul de viză înainte de a-l depune din nou. O recomandare comună din această campanie este ca persoanele care au primit un răspuns negativ la solicitarea de viză să revină cu o nouă cerere doar când pot îndeplini condițiile de obținere a vizei. Campania „Viză pentru SUA“ este organizată pe trei componente: on line, media și comunicare directă cu membrii comunității românești din Statele Unite. Cuprinde mai multe elemente vizuale, ce vor fi cunoscute prin intermediul MAE, al Ambasadei SUA la București, al unor instituții de presă (printre care și Gazeta de Sud), al Ministerului Administrației Internelor, precum și prin interșimediul Ambasadei și al consulatelor României în Statele Unite. Amănunte în pag. 6 * (Autopromovare)