Gazeta de Sud, septembrie 2010 (Anul 16, nr. 4728-4753)

2010-09-21 / nr. 4745

Director: Adrian VOINEA Nr. 4745 [ 10+12 pagini | www.gds.ro | Marți, 21 septembrie 2010 | Preț: 1,5 lei La coada sărăciei zeci de șomeri și persoane cu handicap din Craiova s-au încolonat ieri, încă de la primele ore ale dimineții, la coadă pentru ajutoare alimentare. Din cauza sărăciei, oamenii acceptă fără pretenții tot ce înseamnă ajutor. Până de curând aveau un loc de muncă, venituri sigure, azi sunt „cele mai defavorizate categorii de persoane“ și stau cu mâna întinsă să primească ajutoare, fie ele și alimentare. Este cazul sutelor de șomeri din Craiova, care ieri au luat cu asalt depozitul din incinta Regiei Autonome de Transport, pentru a-și ridica făina, mălaiul, pastele făinoase și biscuiții. Unii dintre ei se simt jenați că se găsesc în această situație și spun că le-ar fi prins „mai bine la serviciu decât la biscuiți“, alții fac haz de necaz și acceptă resemnați starea în care se găsesc. „Dacă beneficiem de aceste cantități de alimente, de ce să nu le luăm? Prind bine pentru familie, mai ales că veniturile au scăzut drastic. Ar fi de preferat un serviciu decât biscuiți, dar...“, a spus Daniela Stanciu, care în urmă cu cinci luni ocupa un loc de economist la o firmă, iar acum este șomeră. Alte zeci de persoane au așteptat minute în șir, încolonate pe patru-cinci rânduri, să ajungă în fața porților „străjuite“ de polițiștii comunitari și de aici la depozitele cu alimente. Cantitatea de alimente de care beneficiază fiecare șomer este de 14 kg de făină, 7 kg de mălai, opt pungi cu paste făinoase și 13 pachete cu biscuiți. „în această săptămână se distribuie făina, mălaiul, pastele făinoase și biscuiții pentru șomerii aflați în plată la data de 30 iulie și care mai aveau carnetul vizat în această lună și persoanele cu handicap grav și accentuat, adulți și copii, neinstituționalizați. Alimentele sunt furnizate potrivit HG nr. 600/2009 privind stabilirea beneficiarilor de ajutoare alimentare, care provin din stocurile de intervenție comunitare destinate categoriilor de persoane cele mai defavorizate. în această zi, beneficiarii au venit în număr foarte mare, dar dintre cele patru categorii, numărul șomerilor este cel mai ridicat, 6.482, la care se adaugă 4.867 de persoane cu handicap“, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova, Carmen Ucu. Maria CERNĂTESCU Șomerii și persoanele cu handicap s-au grăbit să-și ridice alimentele Zece măsuri luate de guvern pentru combaterea crizei Premierul Emil Boc a prezentat ieri în parlament o listă de zece măsuri pe care guvernul le-a luat pentru a combate efectele crizei economice, în replică la criticile aduse de opoziție. Prima pe lista de măsuri a premierului figurează menținerea cotei unice de 16%, secondată de neimpozitarea profitului reinvestit și scutirea la plata contribuțiilor sociale a firmelor care angajează șomeri. Altă măsură enumerată vizează scutirea de la plata contribuțiilor sociale a firmelor și angajaților aflați în șomaj tehnic, fără de care Boc a precizat că nivelul șomajului ar fi ajuns la peste 10%. Totodată, pe lista lui Boc a mai figurat Programul „Prima Casă“, cu 25.799 de garanții acordate, în valoare de peste un miliard de euro, dar și Programul „Rabla“, cu 183.000 de mașini casate și 35.000 de mașini noi. Mai mult, premierul a afirmat că în 2010 au fost acordate garanții pentru IMM-uri în valoare de 643 de milioane de euro, fiind amânați de la efectuarea plăților către stat agenții economici afectați de criză; în ceea ce privește TVA, Boc a mai susținut că s-a menținut cota de 5% pentru construcția de locuințe sociale, dar și compensarea TVA neplătit cu cel nerambursat. Ultima măsură de pe lista premierului a vizat eliminarea, comasarea sau reducerea a aproximativ 215 taxe și tarife cu caracter nefiscal. „Se spune că nu am făcut nimic pentru mediul de afaceri. (...) Dacă România nu avea acordurile internaționale prin care să consolideze rezerva valutară a BNR și cursul ar fi fost de 5, 6 sau mai mare, care era situația firmelor din România? Care era situația cetățenilor care au credite în valută? Am făcut un efort, am încheiat un acord cu organismele internaționale, am realizat un parteneriat și cu BNR pentru corelarea politicilor monetare cu cele fiscale și banii de la FMI merg în proporție mare la BNR, pentru consolidarea rezervei valutare și pentru menținerea unui curs echilibrat euro bu“, a mai susținut Boc. Boc. Dacă avea viziune, Vlădescu nu propunea menținerea stimulentelor... Premierul Emil Boc a declarat tot ieri că, dacă fostul ministru al finanțelor, Sebastian Vlădescu, ar fi avut încă din ianuarie o viziune privind restrângerea cheltuielilor bugetare și ar fi comunicat-o în guvern, nu ar mai fi avut loc reducerea salariilor bugetarilor cu 25%. „Mie îmi pare rău că domnul Vlădescu se angajează într-o asemenea discuție. Nu pot totuși să nu-i răspund, dacă Domnia sa a provocat o asemenea dezbatere, în primul rând, avea la dispoziție calea demisiei dacă nu ar fi fost de acord cu vreo măsură promovată de guvern sau nepromovată de guvern la solicitarea Domniei sale, ori nu a fost cazul, după cum știți“, a spus premierul ieri, solicitat să comenteze afirmațiile făcute de fostul ministru al finanțelor vizând capacitatea sa de a înțelege problemele economice: „în al doilea rând, l-aș întreba, dacă era vorba de viziune și de capacitatea de înțelegere a crizei și economiei, cum a fost posibil ca în ianuarie să permită în buget plata celui de-al treisprezecelea salariu, a primelor de vacanță, a altor stimulente, iar după câteva luni să vină cu reducerea cu 25% a salariilor. Dacă ar fi avut o asemenea viziune și mi-ar fi comunicat-o, fiți convinși că nu aveam o reducere cu 25% a salariilor, pentru că din timp am fi luat măsurile de eliminare al celui de-al treisprezecelea salariu, a stimulentelor, a primelor de vacanță, astfel încât să nu fi fost în situația de a reduce salariile bugetarilor“, a completat Emil Boc. Primul-ministru a arătat că i-a spus acest lucru ministrului Vlădescu și în guvern, iar dacă ministrul ar fi avut o viziune privind restrângerea cheltuielilor bugetare încă de la începutul anului, ar fi trebuit să atragă atenția asupra faptului că nu trebuie ca în buget să fie cuprinse în continuare stimulente și prime de vacanță. în plus, Boc a precizat că Sebastian Vlădescu nu a fost în stare nici să vină cu o alternativă la impozitul minim, în cele opt luni de mandat. „Domnul Vlădescu a deschis această discuție. Eu nu aș fi dorit să facă obiectul dezbaterii acest subiect, dar sunt obligat să o fac. Pe de altă parte, de la începutul mandatului i-am cerut să regândească impozitul minim. Iată că a plecat după opt luni și nu a reușit să vină în guvern cu un proiect de regândire a impozitului minim, lucru pe care sunt convins că îl va face noul ministru“, a subliniat Emil Boc. Fostul ministru de finanțe, Sebastian Vlădescu, a declarat, într-un interviu pentru Pro TV, că premierul Emil Boc are o „înțelegere limitată“ a economiei pe timp de criză și că remanierea lui s-a produs în ciuda susținerii de care se bucura din partea șefului statului. Newsln EVENIMENT / PAGINA 2 Polițiștii au protestat din nou Aproape 100 de polițiști din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului Dolj (IPJ) au protestat ieri, începând cu ora 16.00, în centrul municipiului Craiova, declarându-se nemulțumiți de reducerile salariale, dar și de lipsurile cu care se confruntă la serviciu GORJ / OLT/PAGINA 4 Școlile, restanțiere la întreținere Motrenii, fie că este vorba de proprietarii de locuințe, de reprezentanții instituțiilor sau de agenții economici, întâmpină sezonul rece plini de datorii, în prezent, debitele cumulate ale asociațiilor de proprietari și ale unităților de învățământ depășesc 20 de milioane de lei ECONOMIE / ADMINISTRAȚIE / PAGINA . Dobânzile la creditele în valută pot să crească Indicii de referință pentru euro și franci elvețieni au început să crească din nou în august 2010, temperânduse ușor în septembrie. De acum înainte, oricine are credit cu dobândă variabilă trebuie să stea cu ochii pe indici. Dacă ei cresc, atunci va crește și dobânda. Dacă ei scad, atunci trebuie ca banca să scadă și ratele. La astfel de împrumuturi se adaugă și riscul valutar, astfel că rata poate urca dacă se depreciază leul în raport cu euro, dolarul sau francul elvețian 12% DOBÂNDĂ LA DEPOZITE LA C.A.R. CASA BANILOR ÎN ȘCOALA 12 (LA GROAPĂ) 0351.421.946 IMPORTANT Din 15 septembrie, Biroul de Publicitate din str. Madona Dudu, vis-a-vis de Cinema Modern s-a mutat în incinta ASIROM, str. Madona Dudu, bloc 8, lângă Magazinul Quintrix. GAZETA de SUD tó Cotidian al oltenilor de pretutindeni «4? (S0Z'6£ pa)_________________________________________________________________lISESEJB) ._________________________falBWWdOMV)